Musik till bröllop

Här kan du diskutera musik, ljudeffekter mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Musik till bröllop

Inlägg av Jonas Larsson »

Någon som har lite tips på musik som man inte får missa att spela på ett bröllop, vilka valser brukar fungera bäst etc? :roll:
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ingen aning om din fråga men jag kom osökt att tänka på en modevisning som en kompis till en kompis flickvän (eller nåt sånt) ordnade. De valde skaraborgs tomte nr 1 till att leverera ljud och ljus samt att välja låtar, han var ju så mycket billigare än alla andra...

Till att börja med så körde han så mycket rök hela tiden så det var svårt att se modellerna. För det andra belystes alla modeller bakifrån (delvis med discoeffekter iofs) så att publiken blev bländad. För det tredje så avslutade han det hela med att som sista låt välja "Sommartider" med Gyllene Tider. Inget fel i det, om det inte hade varit för att det var bröllopskläder som visades vid just den entrén. Svartut.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Ingo skrev:Ingen aning om din fråga men jag kom osökt att tänka på en modevisning som en kompis till en kompis flickvän (eller nåt sånt) ordnade. De valde skaraborgs tomte nr 1 till att leverera ljud och ljus samt att välja låtar, han var ju så mycket billigare än alla andra...
Menar du den som va i Skara igår??? Hehe...
//Magnus - Fegge & Mattes

Gäst

Inlägg av Gäst »

PM?

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

När det gäller bröllop så brukar jag låta brudparet bestämma sig för vilken vals de vill starta med.
Det kan vara allt från någon klassiker "An die schonen blauen Donau" till något liknande.
Eller Evert Taube eller Monica Zetterlund. Många varianter har jag varit med om...

Efter första valsen som brudparet själva dansar kan man köra någon eller några valser till
beroende på hur valssugna resten av gästerna är.
Därefter kan man köra på som vanligt. Men beroende på hur gamla de som gifter sig är
och hur åldersfördelningen är i övrigt så kan man blanda mellan moderna lite poppiga
dansbandslåtar och klassiska dansanta låtar från alla årtionden.

Andra gånger kan middagen dra ut på tiden så pass att man inte hinner börja spela
så tidigt. Men det är väldigt olika beroende på när de är i kykan (eller motsvarande)
och hur långt det är till middagen. Jag har varit med om att börja spela på bröllop
allt mellan klockan 20:30 till 01:15! Och sedan spelar man allt mellan 2.5 till 4 timmar...

Inte helt ovanligt är att en del av gästerna har kommit till den punkt i livet då de har småbarn
och dom familjerna kan tänkas att de går tidigare. Brudparets släkt kan också tänkas vara
äldre och gå hem lite tidigare och när de gått kan man ju ändra musikstilen efter det.

Bäst skulle jag tror att det blir om ni diskuterar det hela med brudparet själva. Men det är
inte helt otroligt att de inte har så jättebra koll på vilken typ av musik de tycker om, eller
deras gäster tycker om. Då får man helt enkelt chansa...

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Börjar med ett gäng valser brukar sällan bli mer än 3-4st sen kan man smygstarta med nån dansbandslåt med lite fart i typ barbados eller liknande och sen fortsätter man med lite halvkända schlagers och sånt skoj.. sen brukar faktiskt det mesta gå hem, E-type nån gammal techno klassiker som Snap - Rythm eller nått i den stilen brukar funka riktigt bra i andra halvan av kvällen. Men sen partymusik schlager musik och sånt brukar jag köra..

Men ta ett snack med brudparet och eller toastmastern eller nått i den stilen. be dom skriva en liten lista på dom låtarna som dom värkligen vill ha med!

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jag har nyligen gjort en mix CD åt min flickväns syrras bröllop som är om 2 veckor. Eftersom de inte är de personer som själva lyssnar på Pop utan (i mina öron konstig musik) så som jazz. Så blev det ju lite svårt att välja låtar som de tyckte var OK, och som jag visste att folk vill dansa till. Jag fick verkligen jobba på att övertyga dem att vissa låtar går det inte att dansa till, och att eftersom de har ett jazzband som spelar större delen av kvällen så är gästerna nog trötta på jazz vid det laget och vill höra lite modärnare tongångar och partymusik.

Så det blev lite, Abba, Barbados 60-tals megamixen, givetvis Schlager, lite Kylie Minogue, Cheer osv.

Senare i sommar så har jag en bröllops spelning till, de paret tycker om Grunch, så det blir väl skoj att försöka få ihop musiken till den kvällen. :?
Jag personligen tycker väl att musiken på en bröllops spelning ska vara i kärlekens täcken inte i deppiga nerknarkade rockmusiker som sjunger om döden och varför deras flickvänner stack :)

Även fast man självklart ska lyssna på värdparet och vad de tycker om för musik så gäller det även att tänka på gästerna som kommer.
Som DJ så borde man veta vad som fungerar att spela och vad som inte fungerar. Du gör dig själv en otjänst att spela enbart den musiken värdparet vill ha om du känner att de övriga på festen inte tycker det är bra.
Jag brukar försöka lyssna med dem vilka gäster de bjudit, är det i samma ålder och försöka fiska vilka typer av folk det är som kommer, Östermalms rikemansbarn eller bönderna från landet. Då brukar man veta lite vilken musik stil som förhoppningsvis passar.
Värdparet kommer ju att tycka festen var jätte bra om alla gäster säger att festen var jätte lyckad.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gugge skrev:Senare i sommar så har jag en bröllops spelning till, de paret tycker om Grunch, så det blir väl skoj att försöka få ihop musiken till den kvällen. :?
Jag personligen tycker väl att musiken på en bröllops spelning ska vara i kärlekens täcken inte i deppiga nerknarkade rockmusiker som sjunger om döden och varför deras flickvänner stack :)
Hej jag heter David, och jag är grungekille *solglasögon*

Vill man spela grunge men slippa de melankoliska tongångarna så finns det ett gäng som heter Pearl Jam som har gjort en hel del bra grejor. Såpass mycket bra grejor att det är mitt favoritband :shock: :wink:

Fast, grunge är ju en rätt intressant musikstil egentligen. Det enda som är genomgående för de tidiga grungebanden var att alla kom från Seattle :shock: :roll:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Gugge skrev: Senare i sommar så har jag en bröllops spelning till, de paret tycker om Grunch, så det blir väl skoj att försöka få ihop musiken till den kvällen. :?

Jag personligen tycker väl att musiken på en bröllops spelning ska vara i kärlekens täcken inte i deppiga nerknarkade rockmusiker som sjunger om döden och varför deras flickvänner stack :)


Jag brukar försöka lyssna med dem vilka gäster de bjudit, är det i samma ålder och försöka fiska vilka typer av folk det är som kommer, Östermalms rikemansbarn eller bönderna från landet. Då brukar man veta lite vilken musik stil som förhoppningsvis passar.
Antar att det är grunge du menar? Det är väl en av dom röjigare musikstilarna i modern tid så att få ihop låtar som funkar att dansa till kan väl ändå inte vara något större problem? "Here we are now entertain us...."

Om du inte har upptäckt det än så är konstnärskap ofta sammankopplat med sökande och osäkerhet. Kolla på många av historiens stora konstnärer så inser du att missbruksproblem inte har med rockmusik att göra. Vilket utryck man väljer är helt egalt, probelmen ligger på ett helt annat plan.

Här har du en äkta bonde från landet, luktar säkert till och med koskit om du luktar riktigt noga. Vad säger det om min musik smak? Inte ett förbålt dugg. Jag lyssnar faktiskt inte alls på Eddie Meduza och Kenneth and the Knutters. I alla fall erkänner jag det inte.

Du har presterat tre sköna men rätt oklädsamma generalliseringar i samma inlägg, bra gjort!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ingo skrev:
Antar att det är grunge du menar? Det är väl en av dom röjigare musikstilarna i modern tid så att få ihop låtar som funkar att dansa till kan väl ändå inte vara något större problem? "Here we are now entertain us...."

Om du inte har upptäckt det än så är konstnärskap ofta sammankopplat med sökande och osäkerhet. Kolla på många av historiens stora konstnärer så inser du att missbruksproblem inte har med rockmusik att göra. Vilket utryck man väljer är helt egalt, probelmen ligger på ett helt annat plan.

Här har du en äkta bonde från landet, luktar säkert till och med koskit om du luktar riktigt noga. Vad säger det om min musik smak? Inte ett förbålt dugg. Jag lyssnar faktiskt inte alls på Eddie Meduza och Kenneth and the Knutters. I alla fall erkänner jag det inte.

Du har presterat tre sköna men rätt oklädsamma generalliseringar i samma inlägg, bra gjort!
Faktum kvarstår att det faktiskt stämmer endel av det Gugge säger, nu vet jag ju inte mer än om hur det är i folkglesa dalarna efterom att jag endast jobbar här änsålänge. Men åker man uppåt orsa och andra hålor så är det övervägande rockabilly folk etc: och då är det AC/DC som gäller och bara saker med distade gitarrer och feta trumsett. I falun så funkar inte rockpartymusiken specielt bra, då är det schlager och mer åt det hållet som funkar! Jovisst det finns undantag men man kan väldigt enkelt se på ex. kläder frisyrer etc. vad det är för musik som gäller.

Men som jag sa det är i dalarna och mer än så kan jag inte säga.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Ingo skrev:
Om du inte har upptäckt det än så är konstnärskap ofta sammankopplat med sökande och osäkerhet. Kolla på många av historiens stora konstnärer så inser du att missbruksproblem inte har med rockmusik att göra. Vilket utryck man väljer är helt egalt, probelmen ligger på ett helt annat plan.

Här har du en äkta bonde från landet, luktar säkert till och med koskit om du luktar riktigt noga. Vad säger det om min musik smak? Inte ett förbålt dugg. Jag lyssnar faktiskt inte alls på Eddie Meduza och Kenneth and the Knutters. I alla fall erkänner jag det inte.

Du har presterat tre sköna men rätt oklädsamma generalliseringar i samma inlägg, bra gjort!
Sa jag något att bönder måste lyssna på Eddie Meduza? Nä, men musik smaken är olika både runt om i landet och om du bor i storstaden och är bland inne kretsarna eller bor på landet.
Lika så om du går på ett traditionellt akademiskt bröllop nere i Skåne så ska det vara med storbands jazz. Och på ett bröllop ute på landsbygden som inte har akademisk prägel så är det givetvis en annan musik stil som gäller.

Jag håller definitivt inte med dig att jag generaliserade tre gånger eftersom jag inte skrev något av vad folket på landet kontra folk från stan lyssnar på för musik, utan att de har oftast olika musik smak.
Att spela tyngre hip hop på en motorcykel klubb tror jag inte riktigt på men du kan ju försöka om du vill eller varför inte försöka spela den sortens musik på en nynasse fest så får vi se vilken reaktion du får? :lol:
Och jag vet av egen erfarenhet att jag får mer önskningar på AC/DC när jag spelar utanför stan än då jag spelar för Stockholmare. Det jag ville ha fram var att ni som spelar på fester, lyssna vad det är för folk som kommer så ni kan ta med er rätt sorts musik.

Gällande droger så vet väl nästan alla att Nirvana är kända för just sitt drogande och de är väl det mest kända bandet i denna musikstil . Och visst de gjorde bra musik.
Men återigen, jag tycker inte den sortens musik passar på bröllop. Och det var det som tråden handlade om.
Senast redigerad av 1 Gunnar Klintberg, redigerad totalt 0 gånger.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Gustaf(KMD) skrev:
Faktum kvarstår att det faktiskt stämmer endel av det Gugge säger, nu vet jag ju inte mer än om hur det är i folkglesa dalarna efterom att jag endast jobbar här änsålänge. Men åker man uppåt orsa och andra hålor så är det övervägande rockabilly folk etc: och då är det AC/DC som gäller och bara saker med distade gitarrer och feta trumsett. I falun så funkar inte rockpartymusiken specielt bra, då är det schlager och mer åt det hållet som funkar! Jovisst det finns undantag men man kan väldigt enkelt se på ex. kläder frisyrer etc. vad det är för musik som gäller.

Men som jag sa det är i dalarna och mer än så kan jag inte säga.
Tack att det finns någon DJ här som förstår verkligheten :)
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gugge skrev:Att spela tyngre hip hop på en motorcykel klubb tror jag inte riktigt på men du kan ju försöka om du vill eller varför inte försöka spela den sortens musik på en nynasse fest så får vi se vilken reaktion du får? :lol:
Tar du såna jobb? Och, vet du om att Ingo inte är DJ? :wink:
Gugge skrev:Gällande droger så vet väl nästan alla att Nirvana är kända för just sitt drogande och de är väl det mest kända bandet i denna musikstil . Och visst de gjorde bra musik.
Men återigen, jag tycker inte den sortens musik passar på bröllop. Och det var det som tråden handlade om.
Skitsnack! Det Nirvana var kända för och är kända för är att de gjorde jävligt bra musik. Dessutom har väl varken Dave eller Chris pundat vad jag vet. Dave har ju dessutom nått rätt bra kommersiell framgång även efter Nirvana, med t.ex. Foo Fighters och Queens of the Stone age.

"Cobain may not have been able to weather Nirvana''s success, but the band''s legacy stands as one of the most influential in rock & roll history. "

Saxat från www.allmusic.com.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jag tar nästan alla jobb bara det är bra betalt, men jag tackar nog nej på jobb för nynassar! Där går min gräns, sedan så kanske jag inte skulle vilja spela på någon MC-klubb i Åkarp heller.

Ok, vi skippar diskussionen om vissa artister och deras eventuella drog problem! Den diskussionen leder ju ingen vart gällande vilken musik man bör spela på bröllop eller inte.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Gugge skrev:Du har presterat tre sköna men rätt oklädsamma generalliseringar i samma inlägg, bra gjort!
Man skall hellre förlåta än döma :wink:
Sa jag något att bönder måste lyssna på Eddie Meduza? Nä, men musik smaken är olika både runt om i landet och om du bor i storstaden och är bland inne kretsarna eller bor på landet.
Lika så om du går på ett traditionellt akademiskt bröllop nere i Skåne så ska det vara med storbands jazz. Och på ett bröllop ute på landsbygden som inte har akademisk prägel så är det givetvis en annan musik stil som gäller.
Nej det är inte "likaså" i det ena fallet är det människor, i det andra så är det mera av en maskerad som folk vill skall vara på ett visst sätt.
Jag håller definitivt inte med dig att jag generaliserade tre gånger eftersom jag inte skrev något av vad folket på landet kontra folk från stan lyssnar på för musik, utan att de har oftast olika musik smak.
Att spela tyngre hip hop på en motorcykel klubb tror jag inte riktigt på men du kan ju försöka om du vill eller varför inte försöka spela den sortens musik på en nynasse fest så får vi se vilken reaktion du får
Tror knappast du skulle få problem med hiphop på en mcfest, fast det beror på vad människorna på festen har för musiksmak och det kan man inte avgöra utifrån hur många hjul dom har på sina fordon.
-Första gången jag hörde en hiphoplåt som jag glömt namnet på men som gick mycket på radion 1992 var på Mcsvartklubben "North Carolina" i hammarbyhamnen i sthlm, och den var säkert inmixad med iron maiden eller "circles in the sand" eller nått.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gustaf(KMD) skrev:så är det övervägande rockabilly folk etc: och då är det AC/DC som gäller
AC/DC... rockabilly???? Nu har du väl ändå blandat ihop saker? AC/DC är ungefär lika mycket rockabilly som att Satchmo var en smal vit snubbe som lirade blockflöjt :shock: Lyssna på t.ex Stray Cats så får du veta vad rockabilly är!

(Resten av diskussionen lägger jag mig inte i).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Akademiskt bröllop, är det någon variant på kyrkligt eller på borgerligt?

Jag är akademiker, bondtölp och förmodligen skulle du ta med dig helt fel plattor om du skulle spela på mitt bröllop om du skulle köra din generella inställning av vem som gillar vad. Mina lika lantliga vänner i min hemstad skulle förvåna dig med sin kultiveringsnivå och musiksmak. Mina vänner i Storstaden skulle i vissa fall kunna göra tvärt om (nej inte du Hasse). Du generaliserade visst eftersom du säger att folk i Storstaden lyssnar på annan musik än lantisarna. Sen var det jag som spetsade till det hela med Eddie Meduza.

Din inställning till vilken gengre som innehåller mest knark är lika befängd som resten av resonemanget. Undrar varför det inte finns någon Hårdrockskommission men väl en Rejvkommission. När det handlar om utövande artister tror jag inte att skillnaden är så stor mellan olika musikstilar faktiskt, även om vissa kulturer är mer drogliberala än andra. Men troligen har en gubbe som Dylan dragit i sig mer skit än halva grungescenen sammanlagt och ändå har inte amerikana något knarkarrykte vad jag vet. Generalisering igen...

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

cyberpunk skrev:
Gustaf(KMD) skrev:så är det övervägande rockabilly folk etc: och då är det AC/DC som gäller
AC/DC... rockabilly???? Nu har du väl ändå blandat ihop saker? AC/DC är ungefär lika mycket rockabilly som att Satchmo var en smal vit snubbe som lirade blockflöjt :shock: Lyssna på t.ex Stray Cats så får du veta vad rockabilly är!

(Resten av diskussionen lägger jag mig inte i).
Ja det vet jag! Men för mig är alla med jeans västar cowboy boats och såna kläder rockabilly människor sen om dom är raggare eller nått annat har jag ingen aning om.. för mig är det rockabily snubbar hela bunten. Jag sa inte att AC/DC var rockabilly musik utan att den typen av människor oftast gillar hårdrock och då är AC/DC ett bra exempel.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gustaf(KMD) skrev:Ja det vet jag! Men för mig är alla med jeans västar cowboy boats och såna kläder rockabilly människor sen om dom är raggare eller nått annat har jag ingen aning om.. för mig är det rockabily snubbar hela bunten. Jag sa inte att AC/DC var rockabilly musik utan att den typen av människor oftast gillar hårdrock och då är AC/DC ett bra exempel.
OK. Den lilla kontakt jag haft med raggarvärlden har iofs inte innehållit AC/DC utan snarare 50/60-talsmusik (och senare artister som spelar den typen av musik, t.ex redan nämnda Stray Cats), men jag är inte Dalarna särskilt ofta, så vad vet jag :?:

Vad är cowboybåtar för något förresten? :mrgreen:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ok men jag vet inte skillnad på vad dom har för titel på sig själva. Jag kallar dom rockabilly och jag vet att folk med såna kläder oftar uppskattar rock.

Kaobåjbåtar ärsåna där båtar som korpojkar har!

CowboyBOOOTS!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster