Vilka Låtar

Här kan du diskutera musik, ljudeffekter mm.
Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Den dagen jag går över till dator...kommer aldrig att hända. Jag använde en bärbar Mac redan 1998 som register, och det skulle jag väl kunna tänka mig att göra nu också, men jag sträcker mig inte längre än så. Charmen försvinner helt när man har 40.000 låtar på hårddisken och i bästa fall en extern enhet, kopplad till datorn, som ser ut som en CD-spelare. Dessutom ser det fruktansvärt tråkigt ut när ngn står och spelar enbart med en dator, typ som att "det där skulle lika gärna jag kunna göra själv".

Det finns dock ett tillfälle när jag VILL jobba med en dator. Det är vid sportarrangemang, typ hockey/innebandy. Där går det för fort för att man ska hinna kasta skivor in och ut ur cd-spelaren. Betydligt smidigare att ha ett touch-interface med 15-20 val som man kommer åt på en bråkdels sekund.

Nä, våga vägra dator!
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Personligen så gillar jag att köra med dator har självklart med mig skivor som back up ifall någonting skulle gå fel.Jag kör med dubbla ljud kort & kontroller så det blir på riktigt.
Jag tycker det är kanon att kunna slänga på ett önskemål direkt även om det bara är 30 sek kvar på nuvarande track.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Ja, smaken är som baken :) Mycket av charmen och "sporten" försvann när man gick över från vinyl till cd. Nu när tabletop-spelarna börjar bli riktigt bra har lite av den känslan kommit tillbaka. Det enda man slipper göra idag är att tejp-markera skivor och bära 10 läskbackar.
Jag tycker det är kanon att kunna slänga på ett önskemål direkt även om det bara är 30 sek kvar på nuvarande track
Ja, fast vi ska väl egentligen inte syssla med jukebox-verksamhet.
Birdstreet Production

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Tobias:
Nä jag spelar i Örnsköldsvik.. Jag har varit uppe i Umeå och nån sväng upåt fjällvärlden också, men utgångsorten är Övik. Det är förmodligen ingen större skillnad vare sig geografiskt eller nöjesmässigt..

Vad gäller att gå över till dator så är jag anti.. Dels kan jag erkänna att jag inte provat det så värst mycket, men det jag hört ute på golven där det spelas med dator har in te imponerat mig. Å sndra sidan så trodde väl inte så många på CD då den kom heller, utan hyllade vinylen. Jag är openminded så jag skaprova innan jag sågar det helt. Det känns dock som att vi trots en skön diskussion hamnat lite OT..
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Det var många som tyckte att det kändes anti när stereoljudet kom på skivan också. :-)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jag har testat något enstaka dator-dj-program, men inte varit särskillt imponerad. Det finns ETT program jag dock är lite nyfiken på. Det verkar vara ngt program för Mac (eller så kör de typ Parallells på Macen) för jag har bara sett det köras på Mac. Jag har ingen aning om vad det heter, men det ser ut att vara två "vinylskivor" som snurar i gränssnittet. Verkar oftast användas i kombination med CDJ 1000/800. Någon som vet vad jag pratar om?

Ökenvik, trevligt! :) Nä, jag skojar bara. Jag har haft mkt skoj i Övik! Spelar du åt ngn förmedling? Annars kan du hojta till om du behöver miljöombyte ngn gång. Vi skulle nog kunna ta in en öviks-dj nånkväll för omväxlingens skull.
Birdstreet Production

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Leif Baltazars skrev:Det var många som tyckte att det kändes anti när stereoljudet kom på skivan också. :-)
Talar du av egen erfarenhet? :)
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Det var många som tyckte att det kändes anti när stereoljudet kom på skivan också.

Talar du av egen erfarenhet?
Japp! Man har varit med (för?) länge.

Dock var jag inte emot stereoljudet. Enda problemet var att man lätt fick rumble i basen när man körde vinylsvarvarna. Men jag, Peter på D.A.S. , fick LAB gruppen att bygga delningsfilter, där man kunde bygla mono i basen, så var det problemet ur världen.

Tiden går. Mono, stereo, 12", CD, MD och nu SD-card.

http://www.limelight.nu/adj/images/sdj1.jpg

Tekniken har utvecklats genon åren, men jag tror att musiken har utvecklats ännu mer...

När jag var 18 bast frågade morsan vad jag skulle syssla med när jag blev gammal och stadgad, för du kan väl inte fortsätta att spela plattor så många år till... Det var 1971! F-n vad tiden går fort när man har roligt :-)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Per Zeilon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 14:46
Presentation: Ljudtekniker / Projektledare sedan 2008-isch..
Ort: Göteborg

Inlägg av Per Zeilon »

Tobias Norrfors skrev:Jag har testat något enstaka dator-dj-program, men inte varit särskillt imponerad. Det finns ETT program jag dock är lite nyfiken på. Det verkar vara ngt program för Mac (eller så kör de typ Parallells på Macen) för jag har bara sett det köras på Mac. Jag har ingen aning om vad det heter, men det ser ut att vara två "vinylskivor" som snurar i gränssnittet. Verkar oftast användas i kombination med CDJ 1000/800. Någon som vet vad jag pratar om?

De finns ju många "Tidskodsstyrda" program där ute nu... Både för vinyl och cd.
Själv kommer ja att börja köra RANE Serato Scratch inom nån månad.
Tycker nog att den mjukvaran är den trevligaste för endamålet att "bara" spela upp musiken från mina CDJ 1000 mk3.
Kommer ju inte att sluta bära på en skivväska för de, men som altenativ.

Nån som har erfarenhet av Serato eller liknande program ??


/P

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Hmm...ja, Serato dyker upp lite nu och då i olika sammanhang. Någon med erfarenhet får, precis som Per säger, gärna berätta mer.

I grund och botten kopplar man alltså ihop den mjukvaran med sin cdj 1000? Vad styr vad?
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Per Zeilon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 14:46
Presentation: Ljudtekniker / Projektledare sedan 2008-isch..
Ort: Göteborg

Inlägg av Per Zeilon »

.... Kolla in denna link , om det kan ge lite ljus i ämnet
http://youtube.com/watch?v=Dc2POp-KeNs

/P

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster