Byta dj-racken...

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
DJDogge
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 jun 2004, 01:00
Ort: Heby

Byta dj-racken...

Inlägg av DJDogge »

Hej!
Är så att jag har en prodjuser rack med en numark dm1720x mixer i och en denon dn2100f. Vad får man för ett sådan uppsättning?
Funderar nämligen på att byta ut den mot pioneer djm 600 och 2st cdj 100s. Är det en uppgradering eller tvärt om? Hur funkar mastertempot på pioneeren? svajare den?
//Dogge

Bangoo
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 04 dec 2003, 01:00
Ort: Malmö

Inlägg av Bangoo »

Äger själv 2st cdj-100s och kan säga dig att detta är en mycket bra cd-spelare, mina har aldrig klyddat och de är snart 4 år gammla.

Vet att här finns en del denon-älskare (b.l.a Querdoo) men enligt mig så är detta ett mycket smidigt system du tänkt investera i och djm-600 är en mycket bra mixer.

Det finns ju mycket smidiga casar till djm-600 och cdj-100 också fastän 19" används flitigt av mobila disco-företag.

Mastertempo-funktionen var pioneer först med och den är mycket bra (nästan ett måste idag).

Men som sat det är en smak-sak men det är en bra uppgradering då då får betydligt fler funktioner än vad du har i nuläget.

/Bangoo

DJDogge
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 jun 2004, 01:00
Ort: Heby

Inlägg av DJDogge »

Ok.. Tack för svaret..
Vet någon vad man får för min "gamla" rack?? ca pris alltså.. allt är i bra skick å fungerar utmärkt..
//Douglas

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 03 jul 2004, 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

Skulle gissa på mellan 10000-15000sek kanske.

Kan varmt rekomendera Pioneer. Har 2st CDJ-500II hemma som funkar klockrent. Den enda service jag gjort är rengöring och bytt 2 knappar efter att en polare misshandlat dom.

CDJ-100 tycker jag personligen är lite tråkiga men det är ju en smak sak. Skulle hellre köpa CDJ-500S. Men jag tycker loop e viktigare änn effekter.

DJM-600 är ju den i särklass bästa mixern för disco och liknande. Kan du köpa en till mig också?

Svårt att säga om det är en bättre eller sämre bänk. Mixern är ju klart bättre men när det gäller spelarna så vet jag inte riktigt. Kört mycket med Denon i mina dagar och dom spelarna brukar hålla högsta kvalitet. Men det är väll bara en smaksak.
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Hej på dig!

Ja queerdoo mdf är denon älskare även så jag.

Jg tycker att det låter som en konstig konfiguration med cdj100 och pioneer djm600. cdj100 är väl om jag inte minns fel än redigt gammal spelare och även pioneers billigaste, som var tänkt att gå ihop med pioneers budget version av mixer djm-300.

Köp dig något värre steget mellan 2st cdj100 och en denon 2100 är minimalt den största skillnaden är ju att du inte har 19" setupen kvar utan du får stå pch spela skivor som vinylgrabbarna gör! (inget fel i det alls)

Den enda skillnaden för dig blir mixern. Den kommer du stormtrivas med och den räcker väldigt långt! Men i mina öron låter det som att köpa en porsche (djm-600:an) och sedan sätta i en volvo 240 motor från -74 (cdj100s). Vill du nu ha pioneers spelare med deras dryga que funktioner etc: :D så tycker jag iaf att du ska gå upp i storlek till en cdj800 eller aldrahelst cdj1000. Men då är du uppe i så pass stora summor att du lika gärna kan gå och köpa dig 2st Denon DN-S5000 eller 3000 Och sedan en Denon DNX1500 Så har du det mest ultimata på marknaden idag!

Ang vad du får ut för din gamla bänk: I delar då, denon 2100f i extremt bra skick kan du med lite flyt få ut 4000:- för en Numark dm1720x får du c:a 1500:- för uppskattningsvis om den är i lika bra skick som cd:n casen kan du om den är i nästintill nyskick c:a 1000:- för.

Så allt som allt skulle jag säga mellan 5-6000:- kan du ta ut för din bänk utan att lura skiten av nån! (Det alternativet finns ju dock oxå)

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

majk skrev:Skulle gissa på mellan 10000-15000sek kanske.
Host pratar du nypriset på hans bänk nu?

15 000:- för en 2100f och en 1720x och en budget case? Du måste vara galengalen! (det ska utalas med italiensk klang!)

Gäst

Inlägg av Gäst »

Fanns det verkligen Volvo 240 av 1974 års modell? *solglasögon* Tror att den första årsmodellen var -75...

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Det var så länge sedan jag skrev något här så jag måste väl skriva någon nu när det släppts nya produkter på marknaden.

Vänta tills Oktober och köp nya Denon DN-S1000. Den är bättre och har mer funktioner än Pioneer CDJ-800 men kostar ungefär lika som Pioneer CDJ-100. Priset ligger på 469 Eur i Tyskland för DN-S1000.

Vidare så varför skulle Pioneer DJM600 vara den bästa Disco mixern? Nä det tycker jag A&H Xone:92 är, med Denon DN-X1500 som nummer två. Sedan kan man diskutera vem som kommer på tredje plats. Men det är ju min åsikt :-)

Pioneers avsaknad av steglös inställning av crossfadern gör den ålderstigen. Sedan så kan du inte ställa in algoritmen på reglarna om du vill ha dem linjära eller algoritmiska. Finns ett antal punkter till som jag ser att nyare mixers har och inte DJM-600:an
Det ryktas att Pioneer kommer ut med en ny 4 kanals mixer snart, liknande 909:an fast med 4 kanaler. Och då kan man nog säga att den kanske kommer att bli nummer två. För A&H kommer nog alltid vara det bästa av det bästa när det gäller proffs mixers.

Mvh
/Gugge
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

DJDogge
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 jun 2004, 01:00
Ort: Heby

Inlägg av DJDogge »

Ok... då avaktar jag nog ett litet tag så får jag ser vad det blir. Det som är synd me 92:an är att den är dyrare än både pioneeren å denonen...
Men tack för alla svar!
//Dogge

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Är pioneer maskinist själv men måste råda dej att hellre kika på nån dyrare maskin än 100Sén

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster