Trasiga hdj 1000...

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
DJDogge
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 jun 2004, 01:00
Ort: Heby

Trasiga hdj 1000...

Inlägg av DJDogge »

Hejsan,,
Det är så att medans jag stod och mixade med mina pioneer lurar på huvudet kände jag plötsligt att dom satt lite konstigt.. jag tog då av mig lurarna och märkte att dom hade spruckit i fästet mellan vänster kåpa och själva bågen över huvudet...
jag köpte lurarna för ca ett halv år sedan av totalljud.. Jag har inte trampat eller liknande på lurarna så detta borde inte hända...

Men min fråga är nu. kan man fixa fram några reservdelar? kan man få något på någon garanti? och vart ska jag vända mig?
Tacksam för svar!
MvH//Douglas

Everlast
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 01 jan 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Everlast »

Eftersom du köpt de hos totalljud, så är det givetvis dit du skall ringa för service och hjälp!
Har du inte trampat på dom eller gjort något annat onaturligt, så bör du stå på dig och hävda garanti. De är ju rätt dyra lurar, så då förväntar man sig att de skall hålla bra och inte falla i bitar sådär. Eller iaf få strålande service! :)

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 03 jul 2004, 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

1 års fabriksgaranti på alla produkter enligt Svensk lag. Så det är upp till dom att bevisa att du haft sönder dom vilket i princip e omöjligt.
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Är det inte två år till privatpersoner?

Användarvisningsbild
Cobolt
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 01:00
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Cobolt »

Hade du haft hd-25:or så hade jag sagt att alla delar finns som reservdelar. 8)
(Dags att byta upp sig?)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ja, Sennheiser är grymma på service!

En helkonstig del till mina lurar har de som reservdel, och det till priset av tio spänn bara!

Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

dawen skrev:Är det inte två år till privatpersoner?
Enligt lag är det egentligen bara 6 mån garanti, men sen har olika organisationer arbetat bra vissa lagar, om Totalljud ingår i Svensk Handel (vilket jag tror) så gäller ett års garanti, och ett år reklamationsrätt.

Garanti innebär att säljaren måste bevisa att du har orsakat felet, precis som majk skrev, Reklamationsrätt innebär att du måste bevisa att det är ett fabriksfel (lycka till :lol: ), hittills har den frågan aldrig blivit rättsligt avgjord utan tillverkare brukar vara ganska snälla med fel som verkar vara fabriksfel..

Så i stort sett 2 år garanti...
Carl-Fredrik Herö

KPS DiscJockeytjänst
http://www.kpsdiscjockey.se

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jurist-Ingo anmäler sig!

Ni har tyvärr rört till det hela lite, här följer en kort sammanfatting om vad som gäller när konsumentköplagen är tillämplig. Dvs när näringsidkare säljer lös egendom till en privatperson. Lagen är tvingande till konsumentens fördel, dvs man kan ej avtala om försämringar för konsumenten men väl förbättringar.

Du har vid köp av lös egendom två år på dig att reklamera ett fel i varan. Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid.

När är då fel på varan i rättslig mening?

Varan är felaktig om den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren, detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.

Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om den inte kan användas till det den ska användas till, eller om den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan, eller om den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.

Varan är dessutom felaktig om säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om, eller om varan avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta, eller om säljaren har installerat varan och installationen är felaktig, eller om den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt är att det du som köpare i reklamationsfallet som ska visa att felet är ursprungligt och om så är fallet skall säljaren därmed ska stå för det. Från och med den 1 juli 2002 är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som uppkommer inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menas sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel orsakade av olyckshändelser, eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader på grund av skick eller att det kanske är färskvaror. Säljaren undkommer ansvar endast om han kan visa att du som köpare har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter dessa 6 månader är det köparen som ska visa att felet är ursprungligt.

Cronlajoon, lite frågor och påpekanden!

Det finns inget som heter lagstadgad garanti. Det är alltid en frivillig utfästelse från säljarens sida, vanligtvis beror det på vilken branschorganisation man tillhör.

Felet måste inte vara ett "fabriksfel" men det måste vara ursprungligt, dvs funnits där när köparen fick varan.

Sen undrar jag vad du menar med "Reklamationsrätt innebär att du måste bevisa att det är ett fabriksfel (lycka till ), hittills har den frågan aldrig blivit rättsligt avgjord utan tillverkare brukar vara ganska snälla med fel som verkar vara fabriksfel.. ".

Den tvisten är nog rätt vanlig skulle jag säga, men som du säger så är det ibland för lite pengar för att det ska vara värt att bråka om man är näringsidkare för att inte tala om förlusten av anseende som en sådan tvist kan innebära.

Så i stort sett, garanti är frivilligt.

Källa: Konsumentköplagen

edit: Insåg att jag skrivit "vanligtvis" i sista meningen, detta är inte rätt så jag har bytt det mot ett "ibland" som är mer med sanningen överensstämmande.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Cronlajoon: Det vore trevligt om du svarar på mina frågor!

Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

Förlåt att jag inte svarat tidigare, har inte varit så aktiv på forumet den sista tiden men nu så...

Ber om ursäkt om jag har givit fel information ang. "lagstadgad garanti", det är vad jag har fått höra men jag är uppenbarligen felinformerad.

Med fabriksfel menar jag just ursprungsfel (ursprung = fabriken) även om jag gjorde en förenkling då ursprungsfel, som du säger, även innefattar andra saker.

Ang. mitt citat så skriver du:
"reklamationsrätt är att det du som köpare i reklamationsfallet som ska visa att felet är ursprungligt och om så är fallet skall säljaren därmed ska stå för det."

Jag skriver:
"Reklamationsrätt innebär att du måste bevisa att det är ett fabriksfel"

Jag menar alltså att bevisbördan år 2 ligger på köparen.

Jag skriver också "lycka till" därför att man ofta som lekman har väldigt svårt att bevisa sådana tekniska fel utan att anlita en utomstående fackman (vilket också kostar pengar)...

Det finns (vad jag vet) inget fällande dom som säger något om reklamationsrätten än. Att tvisten uppstår i affärer är självklart men eftersom affärer och tillverkare nu är så pass "snälla" så behöver det inte gå så långt som till domstol...

Hoppas att jag har bringat klarhet i mitt svar annars får ni gärna fråga igen.
Carl-Fredrik Herö

KPS DiscJockeytjänst
http://www.kpsdiscjockey.se

Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för ditt svar!

En vara kan ju ha en väldig massa andra ursprung än en fabrik. Den kan t ex vara begagnad.

Du har helt rätt i att bevisbördan ligger på köparen år två, dock med undantag för den nya presumtionen som säger att det är omvänd bevisbörda de första 6 månaderna. Jag har inte heller sagt att du haft fel i detta i mitt tidigare inlägg. Min fråga gällde vad du har för belägga att detta är en ovanlig tvist. Jag hävdar att det tvärt om är rätt vanligt att en säljare i en konsumenträttslig tvist hävdar att felet ej är ursprungligt. Det är därför vi har ett relativt stark konsumentskydd. Ska givetvis gräva fram ett par rättsfall som styrker min tes. Hinner inte just nu bara.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster