X-1500

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
DJ Hessler
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 28 apr 2004, 01:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

X-1500

Inlägg av DJ Hessler »

Hej!

Jag har haft min X-1500 i några dagar nu och jag måste säga att jag är oerhört nöjd.
Mkt bra ljud (trots att den saknar digitala ingångar)
Kanon bra x-fader P&G alla knappar och reglage håller Denon standard vilket jag anser vara det bästa på marknaden.
Lättanvänd. Bra och hyfsat enkelt att använda effekterna.
Tycker man inte att det räcker med effekterna som är inbyggda så har mixern en mycket bra styrning av extern effektbox också.
Vilket inte är vanligt....

Skall man ha en mixer för alroundbruk så tror jag att detta måste vara bland de absolut bästa på marknaden just nu.

Set up:

2x Denon S-5000
Denon X-1500
Kaos Pad II
Senhizer HD-450

MVH

Denonmannen

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Har du också ett ganska så högt ”vitt brus” i hörlurarna även fast volymen är 0?

Jag har sätt att några andra har reagerat på detta. Det är inte så störande eftersom man inte märker det när man jobbar och har musik i lurarna, men man tycker ju att när man har volymen på 0 så borde man inte höra något brus alls.

Jag kan tillägga att jag mer och mer uppskattar regel starten som man kan använda sig av tillsammans med CD-spelarna, skit skönt att slippa flytta handen så mycket fram och tillbaka mellan CD spelarna och mixern hela tiden.

Sedan så uppskattar jag att man steglöst kan ställa krossfaderkurvan, vilket man inte kan göra på Pioneer DJM 600, där har du enbart 3 fasta lägen.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

DJ Hessler
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 28 apr 2004, 01:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av DJ Hessler »

Jo jag lade inte märke till detta innan, men när jag såg din fråga gick jag och testade.
Jag upplever det som ett svagt vitt brus. Inget störande, men visst, det borde inte vara där på en mixer i denna prisklass. Förhoppningsvis kan Denon fixa detta med en uppgradering av mjukvaran.
Att jämföra denna mixer med Pio 600 ligger naturligtvis nära till hands men denna mixer är mkt nyare och i en jämförelse sopar X1500 mattan med 600 mixern. Vet du att du kan ställa EQ för hörlurarna i preset menyn?. Passa dig för att bli för van vid faderstart om du någon gång spelar på någon annan set up än din egna. Det blir lätt att man saknar sådana finesser då. Jag har van mig vid X-fader så mkt att när jag för ett par veckor sedan spelade på ett ställe med trasig X-fader och var tvungen att använda de vanliga reglarna, då hade jag problem att mixa eftersom jag är van att ha ena handen beredd på pitchbend knapparna....

Hoppas att du annars är lika nöjd som jag med dina spelare/mixer.

Frågar du mig finns det inte bättre grejer att köpa för pengar just nu.

MVH

Denonmannen

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jo då jag vet om att man kan ställa om EQ:n i Preset mode på mixern, det är ju även där du får slå på de övriga effekterna som inte är på by default.

Ställde om CF kurvan till sharp i går. Passade mig lite bättre faktiskt, haft lite svårt innan att hitta det läget som jag vill ha innan.

Klart jag är nöjd!! Just idag är det nog det bästa på marknaden.
Mixer kanske det finns bättre i ALLEN&HEATH (ljudmässigt), men de kostar ju också därefter.
CD Spelare finns det nog ingen som än så länge matchar S5000.
Får se om Technics lyckas med sin ny CD. Den kom ut i USA nu i veckan, men det lär nog behöva en Mk2 innan de får bukt på alla mjukvaru buggar.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

DJ Hessler
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 28 apr 2004, 01:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av DJ Hessler »

Gugge, kul att höra att du också är nöjd!

Jag kör också CF kurvan på sharp, försöker lära mig scratcha....

Technics spelaren är jäkligt snygg, men jag har svårt att tycka om att de har en massa knappar o grejer i mitten där centrumpucken som man bromsar skivan med skall sitta....(puh vilken lång mening det blev)
Desutom tror jag att den kommer att vara dyr och som du sa inte säkert att den är buggfri. De har ju skjutit upp releasen ett antal ggr. pga buggar men nu verkar den äntligen på G.
Jag tror faktiskt mer på Numark CDX som kommer att kosta några tusen mindre än både Denon o Pio.


MVH

Denonmannen

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Vet inte om jag ska ge mig på att försöka lära mig scratcha. Visst det vore roligt att kunna det, men man kan ju nästan aldrig få användning av kunskapen bara.

Numark kommer som du säger säkert att sälja en hel del till framförallt den yngre generationen. Den ser cool ut, men den har ju också sina brister. Tydligen så har de fått snåla in på motorn. Den är tydligen för svag och ger en ofrivillig Drag-s effekt pga detta. Sedan så lär de också ha problem med mjukvaran i ett antal versioner framöver.
Det är ju idag som i mjukvara till datorer att det finns så många kombinationer du kan göra med CD spelaren att QA avdelningen på företagen inte kan testa igenom alla innan man blir tvingad att släppa ut den på marknaden.
Så framtiden blir nog som den är i mjukvaru marknaden. Det krävs både en eller två service pack för att få spelaren stabil.

Det finns ju inget som är så negativt för ett märke om det visar sig att man har en bugg som gör att spelaren hänger sig och man måste boota om den stup i ett.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

DJ Hessler
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 28 apr 2004, 01:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av DJ Hessler »

Gugge:

Att kunna lite scratch har man väl alltid nytta av, kanske inte om man kör uteslutande dansband iof. (vilket jag har svårt att tro att du gör Gugge)
Jag använder scratch i mixarna ibland i stället för att fada in nästa låt så scratchar jag 4 takter och sedan släpper jag skivan så att låtarna går i takt. En teknik jag lärde mig då jag spelade med 1210....Inget svårt att lära sig. Sedan kör jag ganska mkt hip hop och då kan det vara roligt att kunna lite svårare saker och lägga lite cuts i sticken.....

Det där med Drag-s på Numarken tror jag inte på, det skall ju sitta samma motor som i deras vinyler Det var tydligen en usel video som gjorde att det såg ut som drag. Detta dementerades av killen som testat maskinen. SW biten fungerar på samma sätt som på Denon. Man laddar själv ny mjukvara...Men jag ser andra brister. Den är för stor att släpa med sig. Kollar man bara på scratchbiten så skall den tydligen piska både Denon och Pioneer lätt. Och Priset kommer att vara under 11 000:- .
Priset tror jag gör att den kommer att ta marknad från Denon och Pioneer
bara att hoppas att de andra hänger med och sänker priserna.
Åtminstone Pioneer borde ha utrymme att sänka sina priser till hälften av vad de är idag.

MVH

Denonmannen

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Hehe jo det händer att man måste spela dansbands musik ibland, fast nu var det säkert ett år sedan jag hade en spelning då man behövde spela vikingarna eller något liknande.

Nä man gråter ju inte direkt om de blir tvingad att sänka sina priser.

Såg att Numark kommer ut med en ny 12” mixer 5000FX snart (eller om de inte redan gjort det) som liknar Denon eller Pionner mixrarna.
http://www.numark.com/pdf/special/nmrkn ... uide04.pdf
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

DJ Hessler
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 28 apr 2004, 01:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av DJ Hessler »

Det var rackarns vad Numark är på hugget.
Det var ju en del andra spännande lösningar med CD+40Gig Hdd
eller CD med kareoke. och mixern ser ju inte så tokig ut vad jag kan se på kortet. Har iof svårt för deras design och knappar på reglarna, men kostar ju inte skjortan att byta ut dem.

MVH

Denonmannen

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Nä det är kul att det händer saker och att företagen driver utvecklingen framåt.

Synd bara att vissa krogägare vill driva den åt ett annat håll. Fick höra om en krögare som precis tagit över driften av en krog och har bestämt sig att han inte ska ha någon DJ utan han ska köra med en dator. De som brukade spela där sa bara ”lycka till!!” Och tänkte sedan att det dröjer inte lång tid innan han gått om kull.

Det går inte att ersätta en DJ som kan läsa dansgolvet och vad folk vill höra med en Dator. Och hur skulle det låta om folk fick sköta det själv genom att man hade en önsknings terminal där de fick skriva in låten de vill höra. Det finns ju en orsak att man inte spelar Rammstein alla gånger någon kommer upp och önskar det, eftersom man vet att man tömmer dansgolvet lätt om det är fel sort människor för den sortens musik.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

DJ Hessler
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 28 apr 2004, 01:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av DJ Hessler »

Håller med fullständigt Gugge!

Det där låter som ett fall för IFBY (eller heter de IFPY)

Det är inte tillåtet att spela musik från dator (MP3) för betalande publik.
Såvida de inte har TTS system, (SLS eTerm)de har avtal och det är det enda lagliga systemet i Sverige. Det spelar inte MP3 utan ett annat format som bara detta system klarar av att läsa.....

Tråkigt med tröga krögare, jag vet för jag har kört på ljudanläggningar som har sämre ljud än en transistorradio från 1963......

MVH

Denonmannen

djdiff
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 15 maj 2004, 01:00
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av djdiff »

IFPI menar du?

Inte tillåtet att spela MP3? Finns det ett specifikt förbud mot formatet MP3? Låter helt absurt, så länge man äger originalet av en låt så ska det väl inte spela ngn roll. Låter lite som skivbolagspropaganda. Problemet ligger inte i MP3 i sig, utan i spridningen av dessa. Sen vad det beror på är en helt annan diskussion i sig.

//DjDiff

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Något förbud att spela upp musik i formatet MP3 finns inte. Däremot kan det finnas andra upphovsrättsliga problem med att spela upp musik inför större massor.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Varifrån har du fått idén om att det inte skulle vara lagligt att spela upp en MP3:a för betalande publik?

Det finns ingen regel som säger att man måste äga orginalet heller vad jag vet, detta skulle ju innebära att du inte heller får spela en lånad skiva. Däremot måste krögaren ha ett avtal med STIM och man kan diskutera tills man omkommer om när ett exemplar ska anses vara överlåten med upphovsmannens samtycke och därför lagligen får spridas vidare. Detta kommer inte bli något problem om och när nya upphovsrättslagen träder i kraft. Då ska det mycket till för att få en mp3 som man inte äger cd-förlagan till att bli laglig.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Och hur många krögare har ett avtal med Stim?

Jag är så trött på hur STIM och musikbranschen försöker lobba våra politiker att införa nya lagar så de tjänar ännu mera pengar.

Om vi nu tar ett litet exempel på hur idiotiskt det är idag.

Jag köper lagligt en skiva, betalar 169kr. Jag gör en laglig kopia eftersom jag behöver två ex eftersom jag ibland behöver spela två spår efter varandra (och inte har en Denon S5000 :D ) Då blir jag tvingad att betala en kassettavgift för CD mediet. Sedan då jag spelar mina lagliga skivor ute på krogen då ska jag (eller krogägaren, beroende på vem som anordnar tillställningen) betala en tredje gång, nu till STIM.

Jag som redan hatade bensinskatten och att det kan ta ut moms på en skatt. Detta är ju nästan värre.
Här ska de fattiga artisten få betalt för samma sak 3 gånger. Varför kan man fråga sig? För fattiga är de ju inte, iaf inte de artister som jag normalt spelar.

En annan intressant sak gällande just Mp3:or . Det är frågan vad Artisterna faktiskt har copyright på?
Har en kompis som försökte få svar på det av STOP, men de vägrade svara när han överbevisade att man inte kan resonera som de gör idag.
Problemet är nämligen att man inte kan ha copyright på en ström ettor och nollor. Vilket en Mp3:a är. Lika så är det inte säkert att du använder strömmen av ettor och nollor till att omvandla det till musik. Du skulle teoretiskt kunna ta strömmen som indata till ett fraktal program eller något liknande.
Att då hävda att man gör något olagligt när man laddar hem ettor och nollor från Internet kanske inte alla gånger håller eftersom ditt uppsåt inte var att spela upp det som musik.

Nu är det i ärlighetens namn så att 99.99% av alla som laddar hem mp3:or sedan omvandlar det till musik. Men komihåg att i rätten så gäller ”utan allt rimligt tvivel” här finns det faktiskt ett tvivel. Hur ska de bevisa att jag omvandlat mina hemladdade ettor och nollor till musik?
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vet inte hur många krögare som har ett avtal med STIM, men jag skulle gissa på att dom flesta har det. Det har en tendens att löna sig i längden.

Att skivbranschen slåss med näbbar och klor för sitt egen existens är inte så konstigt tycker jag. Du är ju själv förbannad på datorer som tar ditt jobb... Varför skulle inte en mångmiljard industri använda sin makt för att försöka överleva? Det vore korkat, näst intill brottsligt att inte göra det.

Vad tycker du är problemet med kassettavgiften? Det framgår inte riktigt. Jag tycker det är ok att man betalar en avgift för möjligheten att göra en exakt kopia av ett verk. Däremot är det konstigt att man ska betala samma avgift när man bränner en skiva med sina semesterbilder på. Vilket är en helt annan diskussion...

De artister du spelar är inte fattiga säger du... Då har du nog inte någon bra koll på ett statistiskt utsnitt av artistvärlden, det är inte speciellt många procent av de som skriver och framför musik som har det bättre än genomsnittet. Varken i Sverige eller världen, skulle till och med kunna tänka mig att sträcka mig så långt som att säga att de flesta förmodligen har det sämre till och med. Att sen skivindustrin skor sig på dessa stackare är en helt annan sak och något som man kan hoppas kommer att förändras i denna informationsteknologins tidsålder.

Ok, exakt var i din polares resonemang överbevisade han STOP? Varför kan man inte ha copyright på en ström ettor och nollor? Resonemanget faller redan på det faktum att det inte är olagligt att idag ladda hem musik från internet. Vad man sedan använder det till är en annan diskussion som jag inte riktigt ser relevansen i om det i sig är lagligt att ladda hem låtarna. En förklaring av hans brilliant resonemang vore nog på sin plats. Rekommenderar att han ringer till Justitiedepartementet och erbjuder sina tjänster dessutom, dom är i slutfasen av utformandet av den nya upphovsrättslagen som bygger på infosoc-direktivet, han kanske kan hjälpa dom att knäcka lite problem.

Om vi ska ha någon skapande verksamhet är en fungerande upphovsrätt en nödvändighet, folk måste kunna få betalt för sina intellektuella prestationer, det samma gäller patent och varumärkesskyddet.

Du har tittat för mycket på amerikanska tv-serier som utspelar sig i domstolar... Det där med ”utom allt rimligt tvivel” är amerikansk straffprocessrätt och inte svensk civilprocessrätt. Bevisbördeproblematiken är betydligt mer komplicerad än så... Tro mig.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

STOP och andra organisationer har åsikten att man ska förbjuda alla P2P program. Det är det som min vän är negativ till.
Samma sak att förbjuda bilar Pga att man kan köra för fort med dem. Att förbjuda något som kan användas lagligt eller som för utvecklingen framåt tycker jag och även han är fel.

Nä man kan inte ha patent eller copyright på en ström ettor och nollor. Det beror på att om jag skulle få igenom det så skulle ingen av oss längre kunna använda datorer (eller så skulle jag bli jätte rik)
T ex om jag skulle ta patent på kombinationen 00, 01, 10, 11 så skulle varje person i värden och tillverkare behöva betala mig pengar Pga att jag äger rätten till den digitala kombinationen som all data börjar med.
Som alla förstår så är detta omöjlig. Du kan ta patent på det data format, du kan ta patent på dess innehåll (som du som människa upplever i analog form, bild eller ljud). Men EJ på Strömmen av data som går över nätet eller internt från hårddisken till minnet. Det är just denna ström av ettor och nollor som p2p programvaror tillhandahåller.
Det är sedan du som användare som gör det olagliga, inte programmen i sig. Det var detta han påpekade för dem.
Vidare så vet nog alla att det är en lag som skulle ha trätt i kraft denna månad eller i Juni som även gör det olagligt att ladda ner copyright skyddad data. Denna lag kommer nog inte börja gälla för än vid nyår eller så. Men det kommer att bli olagligt att ladda ner saker även i Sverige.
I Canada så har deras motsvarighet till vår högsta domstol fällt ett utslag som innebär att det där är lagligt att ladda hem musik från Internet för eget bruk. Men olagligt att dela ut. Domen går att läsa på nätet i http://www.fct-cf.gc.ca/bulletins/whatsnew/T-292-04.pdf

Jag är inte emot att de tjänar pengar. Jag är emot skatter på avgifter (som oftast är en skatt, kassettavgiften är i mina ögon en skatt) och att ta betalt för samma sak flera gånger om.
Min åsikt är att skatter ska gå till de som behöver det. Dvs. driva välfärden i Sverige. Men kassettavgiften på CD och DVD (och även annat digitalt media) går inte till välfärden utan oftast till multinationella företag.

Gällande svenska rättssystemet och hur bevisbördan är när det gäller digitala värden så är jag nog väldigt insatt i detta. Och nej jag har inte kollat för mycket på Amerikanska såpor.

Problemet är att du nästan inte kan bevisa vem som verkligen satt vid datorn när det brottsliga hände.
IP loggar är egentligen inte ett skit värda om du inte kan knyta det till en fysisk person. Och hur bevisar du att det verkligen är jag som suttit vid min dator och inte någon av mina vänner?

Ni hörde säkert att det är poliser som blivigt fällda för olagligt slagit i register gällande Anna Lind mordet. Bevisen där är att varje polis har ett smart kort som är pin skyddat. På detta kort ligger sedan ett digitalt certifikat. Det är med det certifikatet som de sedan loggar in i polisens system. Loggarna av vem som gjort vad kan enkelt kopplas till certifikatet som endast en polis har. I detta fall så går det som individ inte att förneka att faktiskt det var du som gjorde detta.
Men i andra fall så håller oftast inte svensk lagstiftning måttet för ett verkligen kunna bevisa att det är du som individ som gjort något brottsligt. Alla vet ju hur mycket trojaner som finns på datorerna idag. Dessa trojaner kan ju faktiskt lägga in olagligheter på din dator utan att du vet det.

Att jag påpekade att datorerna försöker ta bort oss DJ var mer så att man inte kan ersätta en dator och få den idag att bli så intelligent att den läser av ett dansgolv och vet vad den ska spela som nästa låt.

För att avsluta diskussionen på ett bra sätts tänkte jag påpeka.
Att jag inte förespråkar olaglig nerladdning av musik. Utan bristen på kunskap hos organisationer som lobbar för nya lagar som i verkligheten bara retar oss som jobbar innan datavärden. De hindrar den lagliga utvecklingen på detta sätt.
Sedan så är jag förespråkare för Open Source.
Girighet och ha som mål att bli ofantligt rik skapar inte ett bättre samhälle eller för utvecklingen framåt. Så varför försöka stifta lagar som försöker hjälpa företag och individer med detta och stoppar den tekniska utvecklingen?

Jag förstår mycket väl de 90% av artisterna som hankar sig fram med dålig ekonomi. Men det ska påpekas att de drabbas inte heller i samma utsträckning av piratkopiering som de 10% som har gott om pengar gör.

Som sagt detta är min åsikt i detta ämne. Ni andra kanske har en annan åsikt, och det respekterar jag givetvis!
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Gäst

Inlägg av Gäst »

Varför skulle det inte gå att ha upphovsrättsligt skydd för en ström av ettor och nollor som representerar ett verk enligt lagen om skydd för konstnärliga verk? Jag förstår verkligen inte ditt resonemang alls.

DJ Hessler
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 28 apr 2004, 01:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Informationen kommer från IFPY

Inlägg av DJ Hessler »

Jag har själv pratat med IFPY.

Man får inte ens spela en kopia om man har orginalet
på krogen!

Hemma kan göra säkerhetskopia men för betalande publik
får man altså inte använda kopian.

MVH

Denonmannen

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det här liknar en situation som uppstod då jag och en kompis diskuterade när man var skyldig att ha vinterdäck eller inte. Han hade själv ringt Vägverket och kollat sa han. Jag hade kollat på deras hemsida och tyckte annorlunda.

Det slutade med att vi ringde Vägverket och att han blev skyldig mig en pizza :wink:

Kontentan är att ryktesvägen är saker sällan speciellt mycket värt. Kan du referera till något avsnitt ur en lagbok eller något material på internet så är det dock en annan sak.

Jag kan inte förstå varför det skulle skilja på kopia eller orginal, sålänge man köpt rätten till materialet.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster