Skumt fenomen på Pioneermixers!

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag har två helt nya Pioneermixers (en DJM800 och en DJM400) som uppvisar samma jäkligt skumma fenomen.

Bägge låter bra från start, men ju längre kvällen (eller dagen för den delen) går, destå sämre låter de. Det låter som något digitalt fenomen, inte riktigt dist, men det blir "grumligt" (i brist på bättre uttryck) ljud. Nästan som om den plötsligt skulle använda väldigt få bitar av upplösningen eller nåt.

Nivåerna in/ut är inom normal användning enligt mätarna, inget "alla lampor på rött" -syndrom.

Är det någon som råkat ut för samma fenomen?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Låter som sagt mycket skumt jag ha aldrig stött på nå liknande på mina Pioneer grejer.Har du snackat med Pioneer nått om det?Om du hittar felet så vore det kul höra vad det är.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Har råkat ut för pioneer mixers låter skit (framförallt en DJM800). Det var enkelt åtgärdat... Ut med Pioneer och in med en Denon dn-x1500 och helt plötsligt lät det bra.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jo, jag skulle också hellre köpa nåt vettigare för pengarna, men vill kunderna ha Pioneer så är det ju inte så mycket mer att orda om. Detta fenomen är dock något annat än den vanliga kvalitetsnivån.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Skumt, jag ha jobba med enbart pioneer spelare och mixers i 3 år nu och aldrig stött på nå problem mer än då djs få för sig att häla cola i spelaren så man få skicka in dom på kretskort byte!
Jag var också denon människa förut men alla vill idag ha pioneer och då köpte jag juh in det, men med tiden och då jag själv spela på dom så måste jag säga jag blivit lite av en pioneer människa själv, och djm 800 tycker jag är helt underbar och ett jäckla lyft sen djm 500 och 600 an.

men iaf jag ha aldrig stött på liknande problem så ring pioneer vetja.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Blir det brist på klar diskant? Skulle man kunna förklara fenomenet på det sättet?
För det är just det som vi upplevde då vi bytte från DJM800 till X1500 på en krog i Uppsala som Jakob säkert hänför till.

Hur sitter mixerns monterad? För det låter ju som ett typiskt värmeproblem, då mixern varit igång och blivit varm så börjar det låta sämre?

Så att ni vet, om ni ska ha en Denon X1500 monterad i en case, så ska man ha 2 cm extra utrymme för ventilation vid sidorna. Så en ”standard” mixer case typ ProDJ user för t ex Pioneers DJM600/800 fungerar inte att använda till X1500 eftersom där får mixern ingen ventilation (om man inte tar bort skum matrealet vid ventilations gallret på mixern.).
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Gunnar Klintberg skrev:Blir det brist på klar diskant? Skulle man kunna förklara fenomenet på det sättet?
För det är just det som vi upplevde då vi bytte från DJM800 till X1500 på en krog i Uppsala som Jakob säkert hänför till.
Japp det är en av de gånger Pioneer låtit konstigt. Råkade dock ut för ett liknande fenomen för en kort tid sedan, då var det en Pioneer DJM700 som lät apa. Lät liksom som om en grafisk EQ var ställd som en sur mun. Fattig bas och oklar diskant. Pa-systemet var ett d&b line-array, spelarna var Pioneer CDJ-1000 och Denon s-1200

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Jag har en DJM400 i lilla leklådan och är inte riktigt nöjd med den heller. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men tonkontroller och konstruktionen i övrigt faller mig inte i smaken direkt.

- Nu då jag läser din felbeskrivning så anar jag att jag upplevt felet på en krog här i stan. Den tappade "dynamiken" mitt i clubkvällen och lät apa. Måste banne mig kolla upp det där lite, men värme kan ha varit boven den gången.
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

* sitter och iakttar, får bekräftat vad jag tänkt och tyckt *
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Leif Baltazars skrev:* sitter och iakttar, får bekräftat vad jag tänkt och tyckt *
Berätta vad du tänkt och tyckt!

Vet inte om detta är ett problem med lite nyare pioneer-mixers. Jag har aldrig upplevt det med t.ex. DJM 500/600 och DJM 3000. Även fast jag tycker att det finns mixers som låter betydligt bättre än de.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Har någon av er som hafft bekymmer vänt er till pioneer?
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »


Japp det är en av de gånger Pioneer låtit konstigt. Råkade dock ut för ett liknande fenomen för en kort tid sedan, då var det en Pioneer DJM700 som lät apa. Lät liksom som om en grafisk EQ var ställd som en sur mun. Fattig bas och oklar diskant. Pa-systemet var ett d&b line-array, spelarna var Pioneer CDJ-1000 och Denon s-1200
Var det Scentekniks d&b? Jag körde på deras i musikenshus en gång. Och deras d&b system var inte rätt inställt den gången. Jag tror de hade lämnat delning och eq direkt från ett live rockgig.

Som DJ anser jag att får man ett PA levererat som ska användas för Disco, så ska man kunna köra rakt på Disco mixerns EQ. Det är ju leverantörens ansvar att ställa in delning och PA:ts eq.
Jag pillar aldrig på någon annans företags prylar, så resonerar jag.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Vad är skillnaden mellan disco och rock menar du?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Disco mixerns eq/tonkontroller används juh som ett mixningsverktyg och ska också enligt dom flesta djs stå rakt upp. Så jag håller med gubbar på den punkten.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Vad har ditt inlägg med saken att göra Mattias?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Gunnar Klintberg skrev:

Japp det är en av de gånger Pioneer låtit konstigt. Råkade dock ut för ett liknande fenomen för en kort tid sedan, då var det en Pioneer DJM700 som lät apa. Lät liksom som om en grafisk EQ var ställd som en sur mun. Fattig bas och oklar diskant. Pa-systemet var ett d&b line-array, spelarna var Pioneer CDJ-1000 och Denon s-1200
Var det Scentekniks d&b? Jag körde på deras i musikenshus en gång. Och deras d&b system var inte rätt inställt den gången. Jag tror de hade lämnat delning och eq direkt från ett live rockgig.
Ptja, delning behövs ju inte direkt då det görs i stegen... Så det lär väl varit SISU....
//Magnus - Fegge & Mattes

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Per: Höll bara med gunnar om jag förstog hans åsikt rätt.
Men tillbaka till frågan:
Jag får fråga som Daniel om det är nån som vänt sig till Pioneer, för ha man dom där problemen med en tex nyinköpt mixer ska man juh ej va nöjd, då lär man få en ny anser jag.

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Gunnar Klintberg skrev:

Japp det är en av de gånger Pioneer låtit konstigt. Råkade dock ut för ett liknande fenomen för en kort tid sedan, då var det en Pioneer DJM700 som lät apa. Lät liksom som om en grafisk EQ var ställd som en sur mun. Fattig bas och oklar diskant. Pa-systemet var ett d&b line-array, spelarna var Pioneer CDJ-1000 och Denon s-1200
Var det Scentekniks d&b? Jag körde på deras i musikenshus en gång. Och deras d&b system var inte rätt inställt den gången. Jag tror de hade lämnat delning och eq direkt från ett live rockgig.
Japp det var Scentekniks d&b. Det lät bra när vi spelade cd direkt genom pa-mixern, men när det spelades via dj-mixer lät det betydligt sämre.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hmmm, kan det verkligen vara så enkelt? En DJ mixer låter sämre än en PA mixer för tio gånger pengarna.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Per, klart att det är så jag argumenterar inte om det.
Men vi DJ's anser att vi ska kunna på ett levererat PA köra DJ mixern med rak eq.

Företaget som levererar PA't bör känna till detta Och att man inte ska behöva försöka rädda ljudbilden som DJ.
Av den enkla anledningen att vi (DJ's) oftast inte har kunskap om hur man ställer in ljudet. Och som ni ljudtekniker vet, spelar förhögt utan ha koll på nivåer osv :-)

Jakob körde ni direkt från DJ mixern till Processor/Stegen eller hela tiden via PA mixern?
Hade du Ljudtekniker från Scenteknik där?

Den gången jag körde med deras PA så gick DJ mixern direkt in till stugvagnen, därav mina kommentarer/åsikter om att jag vill ha ett PA vid leverans som fungerar för det ändamålet som det är hyrt för.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster