Skumt fenomen på Pioneermixers!

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 20:03
Ort: visby. bor i växjö

Inlägg av Torsten Endrell »

Mattias Carlsson skrev:Haha, jadu Torsten, jag hör kanske till en av dom som ,konstigt nog, tycker själva ämnet är viktigare än stavningen, vad tillförde du diskussionen?
Ja du Mattias, jag tillförde inte något till ämnet, därför angav jag att det var off topic.
Det jag är inne på är att vissa inlägg är så taskigt skrivna att de blir svåra och jobbiga att läsa. Jag hänger på forumet främst för att observera debatten, jag vill gärna läsa allt.

Eftersom jag upplevde att bland annat dina inlägg var väldigt taskigt skrivna lämnade jag en önskan om en generell uppsnäppning av språket så det skall bli lättare för alla att läsa.

Givetvis kan du skita fullständigt i min önskan och fortsätta använda talspråk, dialekt och särskrivningar i dina inlägg. Jag kommer inte att bemöda mig med att läsa dem i så fall. Således skulle det medföra att jag missar delar av debatten här , vilket för mig egen del vore synd. Det är dock mitt problem och inte ditt.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Snälla Mattias, bara för att det finns de som stavar värre än du så betyder inte det att du måste skriva som en hösäck som inte orkar läsa igenom det man har skrivit. Det finns alltid de som är värre. Det här är ju inte första gången någon påpekar att det kan vara jobbigt att läsa det du skriver.

Om du inte orkar hitta stavfelen själv så finns det ett finurligt litet plug-in till Firefox som hittar stavfelen åt dig och ger förslag på den rätta stavningen.

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/3064
Flest inlägg när den dör vinner!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Du förstod nog inte min poäng, du skriver så slarvigt så att jag inte ens orkar läsa inläggen du skriver. Alltså tillför du inte något till tråden heller.

Följande är skrivit i du-form men riktat till alla som förklaring till min ståndpunkt.

Detta är ett forum som befolkas av större delen av Sveriges yrkesverksamma inom produktionsteknik och det är därför det kan vara viktigt att tänka på hur man uppfattas av sin omgivning. Jag, och tydligen flera med mig, tycker att ditt slarviga språkburk förringar innehållet i dina inlägg. Du får självfallet ha precis vilka åsikter du vill men när du inte bryr dig tillräckligt för att ens försöka skriva läsligt så tar man inte dina åsikter på allvar. I och med att innhållet i dina inlägg förringas så förringas också tråden du skriver i och till slut även forumet som sådant. Om alla behandlade språket som du skulle forumet självdö inom en mycket kort tid.

Ditt språkbruk fungerar kanske på en chatt eller på något tonårsforum, men här rör det sig om en (förhoppningsvis) professionell nivå på diskussion och för att få låna lite av dina medmänniskors och kollegors tid och kompetens är det minsta man kan begära att det du skriver skall gå att läsa utan allt för stora åthävor.

Jag hoppas att du inte tar detta enbart som kritik utan mer som en förklaring till varför jag så ofta är på dig om detta.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Tack Torsten & Per att jag slapp ta upp frågan denna gång, om vi turas om lite då och då kanske vi tillslut kan påverka och få ett forum som är någorlunda läsbart!

Då har vi tagit omvägen runt "intrimmning av pa för dj bruk" och språkkurs 1A och kan återgå till att diskutera Pioneermixers.

Är det helt enkelt så att de nyare modellerna är känsligare med all elektronik än de tidigare DJM500 och 600 som inte verkar ha samma problem?

Vad säger pioneer själva? Har du (Hasse) kollat på pioneers supportforum om fler har haft samma problem?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jonas Larsson skrev:Är det helt enkelt så att de nyare modellerna är känsligare med all elektronik än de tidigare DJM500 och 600 som inte verkar ha samma problem?

Vad säger pioneer själva? Har du (Hasse) kollat på pioneers supportforum om fler har haft samma problem?
De gamla mixrarna lät ju bara taskigt rent allmänt. Det fenomen jag råkat ut för är ju något annat, då det kommer efter ett tags användande.

Har inte kollat med Pioneers supportforum (mest för jag inte hade en aning om att det fanns ett), men jag har pratat med Luthman och Assist (som servar Pioneer), och de hade inte hört om problemet förut.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Torsten: Jag respekterar ditt inlägg och din kritik, speciellt då eftersom du lägger fram det på ett bra sätt och inte på ett spydigt sätt som så många andra.

Min egen åsikt är fortfarande att jag tycker det är rätt orrelevant och att jag inte störs alls själv på hur dåliga folk kan vara på att stava (inklusive mig själv).

Men om du (med flera) tycker det är så jobbigt att det förekommer stavfel så kan jag inte mer än beklaga detta och tycka det är synd att man kan hänga upp sig på sådana små saker i sin vardag.

Eftersom jag då alltid sagt att man borde få låta folk vara och tycka som dem vill så kan jag inte annat än acceptera att ni tycker detta är jobbigt, även om jag inte kan förstå det riktigt själv.

Anton: jag tror du missförstod mig lite, jag menar inte att bara för det finns folk som stavar sämre än mig så fortsätter jag stava illa. Jag stod bara upp lite för oss slarv pellar som alltid stavat illa:P.

Jag försökte inte få mina inlägg att se bättre ut genom att klaga på någon annan om det var så du uppfatta det?

Att folk påpeka att jag stava illa berör mig faktiskt inte ett dugg, tro det eller inte, men jag ser alldeles för ofta att detta tas upp vare sig jag ha varit inblandad eller inte och jag blir lite små trött och less, kanske för jag inte förstår det jobbiga i det hela, men det är väl bara jag antar jag då. Därav mina inlägg här.

Tack för tipset Anton men jag hatar Firefox av olika anledningar :P

Jag tror också att det glöms bort ibland att det faktiskt också är nybörjare och vanliga "lekmän" här inne på forumet som är intresserad av att läsa och lära. Ibland känns det som man måste vara proffs för att få vistas här inne.

Man kanske skulle starta en separat del på detta forum där man få vara nybörjare och ställa "dumma" frågor och ett där alla som "kan allt" kan tjafsa med varan. Det kanske vore nått.

Varför säger jag då detta?
Jo för att vissa väljer att svara på frågan i en tråd medans vissa bara ser nackdelar med allt och jämför med jättestora jobb som man gjort själv och låter nedlåtande mot nybörjare som råkat ställt "fel" fråga, vi vet redan hur duktiga vissa är ni behöver inte påvisa det igen och igen (Om nu inte er erfarenhet faktiskt ger svar på frågan i tråden, vilket iof är jättebra och en av anledningarna till varför ett sådant här forum kan vara så bra att ha). ( Också ber jag om ursäkt för att detta drog iväg alldeles för långt ifrån ämnet i denna tråd, ska inte skriva mer om detta efter detta inlägg!)

Men det är väldigt ofta jag bara är inne och läser som jag önskar att folk höll sig till ämnet/frågan och kunde vara lite ödmjuk och hjälpa folk istället för att "kunna allt och visa sig på styva linan" och hacka på folk.

Detta forum är skit bra tycker jag, Verkligen! Speciellt för att folk kan få fråga saker, lära sig och annonsera ut sina prylar och så vidare, men fråga man mig om jag trivs här på forumet så vette fan om jag svara ja?

Anledning ?:
Enkelt: man kan inte bara skriva av sig och fråga nått utan att vara "rädd" att folk klagar på stavning eller att man frågat nått som i deras öron låter helt puckat, ska det vara så? Borde inte folk få fråga vad man vill utan att vara rädd att bli påhoppad med massa dumma och onödiga kommentarer?

Då kanske ni tänker " Ja men sluta vara på detta forum då så slipper man dina otydliga inlägg :P Men jag tycker det är väldigt intressant att läsa vissa saker så svårt att slita sig helt härifrån.

Dock ser jag ständigt folk som blir hackade på och jag tycker faktiskt synd om folk som bara få skit när man bara vill lära.

Jag vet också att det finns fler som tycker som jag samt vet flera som inte är på forumet och skriver av just denna anledning, däribland också riktigt seriösa företag som antingen hyr ut eller säljer ljud och ljus produkter.

Vidare så finns det folk jag prata med privat som är registrerad på detta forum som säger samma sak men inte vågar säga det på forumet eftersom man är rädd att bli påhoppad och idiotförklarad, jag tycker i vilket fall så här:
låt folk få fråga precis vad man vill, ska ni rätta personen så kan man göra det på ett bra sätt istället för att idiotförklara personen, låt folk vara nybörjare, och försök anpassa svaren efter deras ändamål, ställer t.ex. en nybörjare frågan om tips på en bra prisvärd moving head för nybörjare som ska användas till gårds discon eller liknande så säg inte ” finns bara Varilite, allt annat är värdelöst”. Tror inte den personen som ställt den frågan ha så stor användning för det svaret faktiskt.

Alla håller vi väl på med olika saker och ha olika mycket erfarenhet.
En nybörjare ha inte råd med Varilite det e väl endå bara sunt förnuft och det vet förmodligen också personen som i det här fallet skulle ha rekommendera Varilite. Vissa vill väl kanske bara vara märkvärdiga antar jag samt visa vilka fina grejer man själv kör med, men det tillför väl knappast nått för denna person som ville ha tips i hans egen prisnivå.

Kände jag vara tvungen att bränna av alla mina funderingar och säga exakt vad jag tycker. Feel free att tycka annorlunda.

Som sagt jag vet att det komma finnas folk som kommer tycka annorlunda men nu ha jag i vilket fall fått sagt vad jag tycker.

Fan vart så upp i gasen att jag tog upp allt jag ej gillar :P
Det är väl kanske både på gott och ont jag alltid säger vad jag tycker och tänker rakt ut : P
Kanske kan skippa allt tjafs helt och hållet nu och återgå till ämnet??

Hur många ha haft dessa problem med Pioneer mixers, vart nyfiken då jag själv inte hört en enda klaga själv hittills, speciellt inte på dessa nya djm 400 och djm 800 mixrarna.

Hasse: har du kollat med Extern Elektronik i Hägersten? Det Företaget servar Pioneer och dit ha jag skicka mina Pioneer prylar då jag fått Coca Cola in i enheterna och andra diverse saker som folk lyckats med. På den firman verkar man vara duktiga och kanske har man haft nå egna erfarenheter av just ditt problem? Vad vet jag?

Ne nu ska jag låsa in mig över helgen och spela Resident Evil 5 som nyss Damp ner här hemma så ni slipper mina inlägg ett tag nu:P hehe

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Denna tråd kommer urarta, men i vilket fall så blir det ett kort svar eftersom jag ska iväg och jobba.

Det största problemet är att folk just inte tar kritiken på allvar, och det är ganska oförskämt mot resterande medlemmar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Mattias Carlsson skrev: Att folk påpeka att jag stava illa berör mig faktiskt inte ett dugg, tro det eller inte, men jag ser alldeles för ofta att detta tas upp vare sig jag ha varit inblandad eller inte och jag blir lite små trött och less, kanske för jag inte förstår det jobbiga i det hela, men det är väl bara jag antar jag då. Därav mina inlägg här.
Jag tror att du har fel, för helt plötsligt så har du nu läst igenom inlägget och rättat till många av dina slarvfel.
Ovanstående inlägg hade inte jag några problem att tyda, fortsätt i den stilen så ska du se att den här diskussionen självdör. Du kan ju uppenbarligen om du vill!

Dyslexi och lathet är två skilda saker som jag inte tycker att man ska blanda ihop.

Tack och förlåt// Gustaf, som tycker det är lika underhållande som Grönalund när det hettar till lite här på forumet!


[glow=red][highlight=red]Edit: PS. Jag saknar Dawen Ds.[/highlight][/glow]

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Gustaf Tydén skrev: [glow=red][highlight=red]Edit: PS. Jag saknar Dawen Ds.[/highlight][/glow]
Du är inte ensam!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Mattias: Du har nog ett helt annat synsätt på detta forum än mig. Jag ser det som en stor tillgång för branschen som ett sätt att dela med sig och förvärva kunskap. Det man skriver här är "för evigt" (serverkrascher oaktat) och man kan räkna med att det man skriver läses av "alla" i branschen.

Jag vet inte hur mycket du är ute och rör dig men när jag varit ute så springer jag i princip alltid på folk som läst forumet och en del känner även igen mitt namn och vet vad jag skrivet.

En del tycker att forumet är trams och helt värdelöst på grund att nivån är för låg. Detta brukar jag bemöta med att fråga hur mycket personen i fråga själv har bidragit till forumet. Om svaret är intet så kan man konstatera två saker, dels är det ett tecken på att vi som faktiskt postar bör försöka hålla en högre nivå och dels kan man fråga sig hur det någonsin ska kunna bli bättre om nu personen i fråga aldrig postar och bidrar till att höja nivån själv. Forumet är ju bara resultatet av de poster som faktiskt skrivs.

Detta innebär ett ansvar när man postar, du bör t ex som trådskapare hitta på ett ämne som beskriver det ditt inlägg handlar om. Skumt fenomen på Pioneer mixers är därvidlag betydligt bättre än led då det första faktiskt beskriver det tråden (förutom några off topic vändor) handlar om. Led handlar förvisso om led men att den trådskaparen behövde hjälp att räkna ut spänning, motstånd och störmstyrka i en egen LED konstruktion var inte helt lätt att veta. Inte heller hjälper kommentaren "hjärnsläpp" en läsare på vägen. Detta vill till för att det ska bli lättare att hitta trådar när man letar nu och i framtiden.

Saker som bara rör två av forummedlemmarna bör också hållas utanför forumet, PM funktionen är utmärkt för detta.

Det man skriver skall tillföra tråden något av värde. Detta för att hålla signal/brusförhållande på en vettig nivå.

Nivån på språket då. Ja, ska vi få fler duktiga människor att bidra vill det nog till att vi försöker hålla en vuxen och lättbegriplig nivå på språket. Som jag tidigare påpekade orkar jag inte ens igenom dina inlägg ibland, de är så svåra att förstå. Jag har då ändå läst en av de mest litteraturintensiva utbildningarna som går att hitta i Sverige och just läsförståelse är inte min svaga sida. Dina åsikter och kunskap är för viktiga för att tappas bort i ett hav av dålig svenska!

Utav de människor jag träffat som som läser men inte skriver har jag inte träffat en enda som tycker att nivån är för hög!

Till sist; jag uppfattar dig som att du tycker att det finns en prylsnobbism på forumet. Personligen tycker jag att det finns en lägstanivå på utrustning som fungerar. Inom ljud hamnar man på t ex A&H's GL serie och RCF ART till exempel. Under denna nivå hämmar tekniken det konstnärliga uttrycket. Dessutom, som investering betraktat, finns det gott om empiri som visar att man kommer att gråta när man tvingas byta ut sakerna så fort man insett hur dåligt det är. Sen gråter man då man inser att andrahandsvärdet är noll och till sist gråter man igen då man tvingas slanta upp för tillräckligt bra saker.

Det du hävdar (att det finns folk som säger att VL/Midas är det enda som fungerar) vet jag inte om jag sett några konkreta exempel på, våra horisonter är så olika här på forumet så att lägstanivån varierar är nog svårt att komma bort ifrån.

Detta är en situation som är inbyggd i denna bransch (och forum). Det finns massor av 15 åringar som tycker att det är fräckt att spela skivor och vifta med lampor. I andra ändan av branschen finns de som är ute med Melodifestivalen och andra stora produktioner. På ett forum för snickare (om det finns ett sådant) är andelen 15 åringar som tycker det är fräckt med hammare och koben i vart fall betydligt mindre än här. Dvs på detta forum hanteras högt och lågt på samma plats. Inte lätt.

På LAB, alla pro-audio forums anfader har det lösts genom att man har en weekend warrior avdelning, i samma riktning som du föreslår. Sen pratar man inte om disco, något som vi andra säkert skulle uppskatta men då blir kanske användarvolymen för liten.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

En fråga till alla som inte orkar/bryr sig om hur det ser ut när ni skriver, Hur hanterar ni fakturor? "Äh 5 eller 50000 Sek, de fattar säkert".

Eller är det mera noga?
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Mattias Carlsson skrev:Hasse: har du kollat med Extern Elektronik i Hägersten? Det Företaget servar Pioneer...
De heter sedan en tid tillbaks Assist, så... svar ja, jag har kollat med dem.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Jonas: Jag var rädd för att tråden skulle urarta nu efter mitt inlägg men det kanske är bra att detta tas upp? Så länge man diskuterar på en bra och vänlig nivå.

Vissa tar nog kritik på allvar och andra inte, vad gäller mig så ta jag kritik på allvar som jag känner själv är fel, jag tänker inte ändra på mitt sätt som jag varit hela mitt liv bara för det finns folk som är petigare än mig och tycker annorlunda, däremot kan jag försöka göra det lite mer lättförståligt, men jag tänker inte sitta med varje inlägg och granska med förstoringsglas bara för att det inte ska finnas någon som kan klaga på några små fel. Jag tycker dock inte att det varit så himla svårt att tyda vad jag vill och menar på sista tiden i mina inlägg men jag kanske bara ha lättare än andra att förstå vad folk menar samt läsa mellan raderna i dåligt skrivna inlägg.

Gustaf: Jag gick inte igenom och ändra mina stavfel så otroligt mycket i föregående inlägg men eftersom det vart så långt spalta jag upp det lite och skev lite långsammare än vanligt. Korta inlägg fattar man i vilket fall utan större ansträngning, stavfel eller inte anser jag.

Det finns olika sorter av både sjukdomar och andra beteenden hos personer som jag inte behöver gå in på här som gör att det finns folk som ha svårt för att skriva, stava, läsa med mera och jag tycker det är för jävligt att folk döms utefter hur man skriver, stavar eller är som person! Jag vill bara att alla ska få vara precis som man är, visst vi kan försöka anstränga oss lite mer då vi skriver inlägg men kom för fan inte och klaga på nått enkelt litet stavfel sen, då ni med lätthet kan fatta hela innebörden av inlägget i vilket fall, huvudfrågan försvinner liksom lite i allt sådant tjafs och är därför helt onödigt enligt min mening.

Per: Tack för bra svar.
Jag respekterar dig även om du kanske inte tror det för vi ”tjafsar” ibland i trådar. Men det handlar inte om att jag inte tycker du verkar väldigt smart och ha ett stort kunnande samt kan tillföra mycket på detta forum, utan det handlar om att jag kanske inte håller med dig fullt ut om vissa saker. Jag vågar konfrontera det jag inte tycker stämmer medans jag tyvärr vet andra som inte vågar ifrågasätta personer som förmodligen är smartare än de själva, du är nog betydligt smartare än mig, det ifrågasätter jag inte alls men man kan i vilket fall ha olika ståndpunkt och tycka olika saker och det tycker jag fler borde våga stå upp för ibland, eftersom jag vet folk som tycker en sak men bara håller det inom sig för att slippa massa tjafs på forumet. En del är konflikträdda så är det bara och det är väl ännu en sak man få acceptera även om det är synd eftersom allas åsikter inte kommer fram.

Det stämmer nog att du och jag inte ha samma syn på detta forum, jag trodde detta forum var för alla som hade ett ljud och ljus intresse? Om nu forumet bara är för ”proffs” och en viss sorts ljud och ljus utrustning så tycker jag det borde framgå innan man registrerar sig på detta forum.

Däremot så ser jag självklart det också som en stor tillgång i branschen, det trodde jag att jag var rätt klar med i mitt förra inlägg.?

Angående det du säger att en del tycker det är trams på grund av nivån är en av anledningarna till att vissa inte vill var med och skriva på detta forum och en del vill bara inte tjafsa med folk som tycker annorlunda, synd då jag tror det blivit fler diskussioner och mer att lära om alla kunde samt ville vara med på detta forum.

Jag tror att all ”fientlighet” (Hittar inge bättre ord nu är trött) och rädsla för att göra fel skrämmer bort massa bra kunnande härifrån, vilket om så är fallet är så himla synd, resultatet hade blivit bättre om alla hade en vänlig inställning till nya samt gamla medlemmar som vill lära sig anser jag.

Och om då vissa viktiga personer försvinner från forumet för det finns folk som bara vill tjafsa här så är det ju synd, då är det ju fel personer som stannar på forumet och fel som väljer bort det anser jag.
Angående PM funktionen håller jag helt med dig om detta, tyvärr skiter folk ofta i detta och även ibland då folk vill man ska ta en fråga eller annat via PM så ignoreras detta och det ska tjafsas hellre helt öppet.

Håller helt också med dig om att det man tillför i tråden ska ha nått värde, men det är väl väldigt ofta som detta inte är fallet? Det är en av grejerna jag retar upp mig på och det ha jag sagt tidigare, Bort med alla onödiga inlägg!!

Visst kan vi använda språket på en hyfsat bra nivå men just för att du gått dina kurser och är mycket mer allmänbildad än t.ex. mig så kanske du är extra känslig och det sticker extra i ögonen på dig än på andra som inte gått dessa utbildningar? Bara en fundering.

Även om din personliga åsikt är att det finns en viss lägsta nivå på utrustning (vilket jag iof kan hålla med om) så finns det andra som kanske inte ha råd att köpa in dessa saker, det finns ju andra på forumet med och om detta forum enbart ska vara för en viss sorts prylar och hålla en nivå för lite mer ”proffs” bör detta som jag påpekade tidigare framgå direkt på startsidan.

Jag tror dom flesta är medveten om att det finns en lägsta nivå på vilken utrustning man bör välja men ibland kanske man helt enkelt av t.ex. av ekonomiska skäl måste köra med nå annat ett par år. Sen beror det ju på hur mycket prylar man ska ha och hur ofta man ha jobb på det, om man ska ha lite av allt möjligt men inte ha jobb på allt jämt kanske man väljer vissa prylar med sämre märke medans andra prioriteras mer.

Faktum kvarstår, det komma alltid finnas folk som kör med lite sämre märken men ändå ha frågor och då tycker jag man ska få göra det samt få fråga om dessa produkter och få vettiga svar om detta, Och det hoppas jag verkligen inte att någon annan tycker annorlunda om för i sådana fall bör vi starta en separat del för nybörjare. I ditt fall verka det som att du också vill ha en separat del om just disco prylar men det finns väldigt många här inne som håller på med den inriktningen som kanske inte vill detta?

Det jag menade med att anpassa inläggen efter personens fråga är att folk ofta är helt medvetna om att personen inte frågar om prylar som kostar 100 000 kr och mer, men som ändå måste skriva om detta, helt onödigt speciellt om personen redan sagt vilken budet han ungefär har samt vilken inriktning och nivå han håller på med.
Man måste acceptera de olika nivåerna anser jag.

Så länge det inte finns separata delar på forumet där ”högt” och ”lågt” hanteras och så länge det inte förbjuds att vara 15 åring disco freak som använder sig av låg budget prylar så måste vi ju för fasiken acceptera varandra här inne och svara vettigt på frågorna.
En person här inne med sådan stor erfarenhet som vissa faktiskt har, bör ju kunna tillföra en massa istället för att inte tillföra ett skit och vara spydig och överlägsen i sitt inlägg, Ödmjukhet efterlyses ibland!

Jag vill bara att samtliga här inne ska få en fair chans att lära sig och bli behandlade därefter, det är allt jag vill med detta inlägg annars kommer nog många nybörjare med flera fortsätta skita i detta forum samt sluta skriva här, om det nu inte är det man vill för att få bort alla ”amatörer”.?

Som sagt tack för bra svar Per och jag hoppas man kan fortsätta hålla en sådan här dialog och diskutera lugnt och fint i en debatt utan att folk få frispel och börja kalla en för pucko eller sådana saker som verkligen inte höjer nivån.

Brattberg: Jag förstår att du på något viss försökte vara rolig med ditt inlägg, men det är rätt stor skillnad på lite stavfel samt sätta en nolla (eller som du skrev flera nollor) för mycket på en faktura sådant få man bara inte göra, dessutom är det väl rätt svårt ändå om man använder sig av dataprogram där man ha alla sina prylar och priser inlagda och där datorn själv räknar ut alla summor, Då är det ju i princip omöjligt att göra fel. Bokföring och fakturor slarvar man inte med, i vilket fall inte där jag kommer ifrån. Dessutom ha många ofta andra personer som sköter sådant där åt en.

Hasse: Aha på så viss. Var ett tag sen jag skickade in prylar dit men då ha jag lärt mig nå nytt.

Ska vi fortsätta diskutera detta kanske vi ska starta en annan tråd istället för att ta plats i Hasses?

Slet mig från Resident Evil ett tag ändå och skrev ihop detta inlägg men nu jäklar ska det spelas:P

Peace out! :P

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Mattias: Dina senaste inlägg här har ju faktiskt varit väldigt lättlästa och nästan helt befriade från stavfel. Fortsätt så.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Så... Tycker vi har rett ut det om stavfel mm (som har tagits upp många gånger tidigare) och återgår till ämnet. Tack.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Att folk verkligen orkar bry sig...?

Tillbaka till ämnet... =) :)
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Jonas Areskough »

OK, har ngn klarhet kommit i vad som fick Pioneer respektive denon att börja låta illa.
var det värme (som verkar mest troligt)???
Eller finns det något annat som vi ska se upp med då vi handlar??

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Mina egna (och en del andras) erfarenheter är att Pioneers DJM-600/800-mixers låter klart bättre än Pioneer DJM-400.

Har bytt ut några 400:or till 600:or av den anledningen. Efteråt har det gått att spela starkare utan att det låter lika
ansträngt.

/M
_________________
T b a

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Mattias Carlsson »

Pioneer ha ju envisats med att ha rca på sina minsta mixers och inte balanserad xlr.
Därav måste man oftast dra på mer för att få samma volym.

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Mattias Carlsson skrev:Pioneer ha ju envisats med att ha rca på sina minsta mixers och inte balanserad xlr.
Därav måste man oftast dra på mer för att få samma volym.
Har testat obalanserat Vs obalanserat med resultat enl ovan.

/M
_________________
T b a

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster