Denon D9000 även DN-4000

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jamenvisst!

Då var det en 9000 på väg hem då! Och det känns så bra!

Men nu är det ett till krux. Vad ska jag kompletera med för mixer? Jag har vart inne på Djm3000, men har hört lite blandade åsikter om den, bla. problem med läckage och spökande reglar.

Finns det några andra alternativ? Måste vara 19" och ha 4 st separata line ingångar. Bör även ha effekter som echo, delay samt flanger. Absolut inga B märken som behringer etc: får max kosta 15k ut till kund.

Är det så få DJ''s på det här forumet???

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Gustaf!
Du äger väl en 500a? Byt upp till 600an? Den har ju precis det du letar efter och är ju rätt så accepterad av DJ''s världen över ;). Däremot så är ju 600an & 3000 lika dyra + att du får betala 600kr extra för Rackvinklarna till 600an. Priser tagna från djservice.org

Men sedan kanske det känns lite onödigt att byta upp sig från 500an till 600an? Men 600an har ju det du letar efter... Men det finns ju mer än Pioneer mixers.

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Har kört med 3000 i ungefär ett halvår. Haft en 600 vid sidan av, och tidigare även 500. Min erfarenhet är att 3000 precis som 600 är en mycket bra mixer. Egenskaperna för dem är ju i stort sett likadana.

3000 är helt klart bäst när man kör med dubbel-cd, och 600 är riktigt skön att hantera när man har gott om plats och singel-spelare.

Har inte haft några problem med läckande reglar eller liknande.
Däremot är priset egentligen ganska väl tilltaget...

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

jag köper inte en 600 no way. Kostar lika mycket som en 3000 är i stortsett exakt samma mixers fast i olika format och det är ju 19" format jag ska ha! diggar min 500 helt klart förutom just formatet såå grymt bökig att ha i en 19" case.

Det får nog bli en 3000 iaf. Det värkar inte finnas nån mer som har kommit på tanken att ta fram en BRA 19" mixer, fan så sinnesjukt egentligen.

Tackar för råden och pumpa gärna in fler åsikter ang dessa maskiner. Det känns ju iaf som att man får sig en ganska kompetent bänk, som nog kan vara hyfsat attraktiv vid uthyrning oxå!

Antoniclight
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Antoniclight »

"Jag tänker snarare som så att sattsar man på en ny cd bänk så varför inte välja en cd som man kan utvecklas som dj på. Visst kan man utvecklas till viss del på en enklare men inte alls lika mycket! "

Bara för att en cd har mera funktioner betyder inte att man blir en bättre dj.
Arbetar som ljustekniker och Discjockey

www.antoniclight.com
www.clubidentity.com

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

[quote="Antoniclight"]"Jag tänker snarare som så att sattsar man på en ny cd bänk så varför inte välja en cd som man kan utvecklas som dj på. Visst kan man utvecklas till viss del på en enklare men inte alls lika mycket! "

Bara för att en cd har mera funktioner betyder inte att man blir en bättre dj.[/quote]


Beror nog på vad för typ av DJ du är.

Jobbar du som mobil DJ på tex ett bröllop så är det ena stunden schlager andra stunden rock för att sedan gå till 70’s disco så är det guld värt att ha en cd med massa roliga funktioner.
Brake, echo och backspinn funktioner gör jobbet mycket enklare. Att få bra övergångarna mellan musikstilarna är lättare när det inte går att göra snygga taktmixar som man gör med Techno, Trance och House.

Men är man clubjocky och spelar clubmusik så tror jag tyvärr man inte blir så extremt mycket bättre DJ med en massa funktioner på CD spelaren.

Sedan kan man ju fundera på om det är mixtekniken som gör dig till en bra DJ? Det kanske är hans känsla för musik val som är viktigare och då hjälper det ju inte med att man har en bra utrustning om man inte har förmågan att läsa publiken och spela rätt låtar.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Kan vi släppa det där med vad som utmärker en bra discjockey, vill ni diskutera det så gör det i en annan tråd.

Antonic:
Men ang. att man kan utvecklas på en cd med mer funktioner så förstår jag inte vad du inte håller med om. Enligt dig så skulle alla egentligen ha en denon 2000 för det räcker för alla? När jag spelar så vill jag leka med musiken, beatmixa ja det går att göra på en denon2000 men jag vill göra mer än så jag vill förändra, överaska osv. Jag tycker det är skoj med effekter och funktioner etc: jag tycker inte det är specielt kul att stå och älta på nån gammal denon som inte ens har jog ratt.

Jag tror det är som med allt annat. Ska du bli snowboard proffs så funkar det inte om du tränar i områdets pulka backe hela livet, man lär åka i dom stora anläggningarna. Likadant om man ska vad som helst. Ska man bli en riktigt duktig ljudtekniker så funkar det inte med att jobba på en fritidsgård med ett analogt 16kanals bord ifrån -73 hela sitt liv man utvecklas inget då.

Har man därimot en dubbel cd utan gränser ja då är det ju samma sak med utvecklingen så länge du är kreativ så finns det ju ingen hejd om du har en cd med mycket funktioner. Men har du en denon2000 så når du den gränsen ganska snabbt!

Sen skriver du: "Bara för att en cd har mera funktioner betyder inte att man blir en bättre dj"

Har jag nånsin påstått att man blir en bättre dj bara för att man har den bästa cd:n. NEJ! Jag sa att man har större möjligheter att utvecklas och lära sig nya saker som i sin tur gör en till en bättre dj. Det är en Stor skillnad och det förstår du nog oxå om du tänker efter en gång till!

Christian Markborn

Inlägg av Christian Markborn »

Jag kör på en cmx-3000 och en djm-3000 allt funkar perfekt och mixern då har grymma funktioner och det där med läckand eregler har jag inte märkt...... den är ju smidigare att casa än en 600 och mkt. bättre än 500 så vad väntar du på gustaf! :D

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Varför ska du ha en massa effekter i mixerbordet när du har dom i cd:n? (på andra externa ljudkällor?). Jag har 2st American Audio Commander+ mixerbord som fungerar kalas, mkt prisvärda. Kolla på www.limelight.nu


/Bengan

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag vill ha echo och dealy på mixern för att kunna dubbla/fyrdubbla basgångarna i en mix..

Sen så är jag estetisk av mig så jag vill att det ska se snyggt ut i casen dvs. silver och svart skär sig!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Snygga högtalare uppfattas ofta låta bättre. Placebo rules *solglasögon*
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

[quote="Gustaf(KMD)"]
Jag vill ha echo och dealy på mixern för att kunna dubbla/fyrdubbla basgångarna i en mix..
[/quote]

Är det mirror mix funktionen du är ute efter, dvs lägga samma låt en eller flera takter efter?

För den effekten finns inbyggd på 9000 och 5000 och du kan välja om du vill ha ut den på samma line out eller på andra kanalen och använda mixern för att ställa echo effekten.

Christian Markborn

Inlägg av Christian Markborn »

Jag tycker det fungerar bättre med effekter på mixern, hade dom på cd''n inann (Numark cdn-88) det fina är att man kkan lägga ind em innan dvs. starta ex. flangerna o sen bara höja "depth" när det är läge samma med reverb och echo samt. delay... Sen om du använder vinyl så kan du använda effekterna på dom också, i slutändan får man alltså mer nytta för effekter på mixer än.

Jag håller med dig Gustaf att det ska se snyggt ut, innan hade jag rött vs. beiget vilket sög nu är det granitsvart typ ruggigt snyggt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster