Ny cd-spelare

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Johannes Tegern skrev:Köp 2st CDJ 100 i värsta fall. Kostar dock 3400kr inkl moms vilket är lite över din budget. Stabilare spelare får man leta efter. Eller om det var 3000+ moms som det fick kosta?
Allt som allt får det kosta 3000:- styck, inte högre. Jag hade klart satsat på Pioneer om jag hade dom pengarna, men nu är det så att just dom där 400.- per spelare inte finns, :cry:

Det måste ju finnas andra bra spelare som inte heter Denon eller Pioneer!... eller?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

nope!

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Bara liten fråga:

Varför får den just kosta 3000 kr/st och inte ett öre mer?

Mvh /Eric

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Eric Rönnlund skrev:Bara liten fråga:

Varför får den just kosta 3000 kr/st och inte ett öre mer?

Mvh /Eric
För att pengar inte växer på träd! :D

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Då tycker jag att du ska avvakta att köpa cd-spelare eller satsa på begagnat. Det är Pioneer som gäller, i vissa fall även Denon.

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Johannes Tegern skrev:Då tycker jag att du ska avvakta att köpa cd-spelare eller satsa på begagnat. Det är Pioneer som gäller, i vissa fall även Denon.
Är det så hårt alltså? Det var tråkigt. Det kanske blir en bärbar dator istället då. Så slipper man ju släpa runt på en massa onödiga skivor. :D

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Det är faktiskt ett bra alternativ. Har själv spelat på dator tidigare. Traktor kan rekommenderas!

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Johannes Tegern skrev:Det är faktiskt ett bra alternativ. Har själv spelat på dator tidigare. Traktor kan rekommenderas!
Ja, en kompis sa åt mig att skippa cd:n. Och om det är så som ni säger, att det bara finns två märken som funkar så blir det nog faktiskt datorn som segrar. Det kanske är dax att inse att vi lever i 2008 nu.:D

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det man får ha i åtanke när man köper saker är ju att man gärna vill ha tillbaka lite när man säljer dem igen, väljer du Denon eller Pioneer så kommer du få tillbaka mer pengar än om du köper ett annat, billigare, märke!

Pioneer och Denon är ju standardpryttlar som många använder sig av och som sitter på många uteställen, då är det lätt för dig att hyra in/ut utrustning som fler är bekanta med och har behov av.

Dator är inte säkert det blir billigare om du ska ha en vettig burk, ljudkort och en bra kontrollyta!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jag tycker inte vi ska utesluta Numark som märke. Jag kör Numark, hyggligt moderna prylar och det är aldrig några problem. Så frågan är ska du hyra ut grejerna eller köra själv. Ska du köra själv kan du ju välja fritt, ska du hyra ut måste det nog tyvärr vara Pioneer av de lite dyrare slaget aka minst CDJ800.

Om du ändå börjar titta på dator/mp3-uppspelning finns det ju ett annat alternativ. Numark D2 Director. Ca 4300:- på Thomann. Det är en dubbel 19" mp3-spelare för DJ-bruk. Då slipper du att släpa runt på laptop.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Johannes Tegern skrev:Då tycker jag att du ska avvakta att köpa cd-spelare eller satsa på begagnat. Det är Pioneer som gäller, i vissa fall även Denon.
Det är ju precis tvärtom!

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Christopher Berg »

Har du verkligen behov av att ha dom direkt? Jag gjorde det misstaget en gång.. köpte första bästa billigaste, för att jag inte hade mer pengar just då..

Mitt råd är att vänta tills du har mer budget.. Du kommer bli mycket nöjdare med din utrustning då!
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Vi utesluter inte Numark, men faktum är att det kommer efter Pioneer och Denon i listan!

Man får köpa spelare efter behov och tänkt användningsområde helt enkelt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Jonas Larsson skrev:Vi utesluter inte Numark, men faktum är att det kommer efter Pioneer och Denon i listan!

Man får köpa spelare efter behov och tänkt användningsområde helt enkelt.
Listan? Hur ser den listan ut?
1. Denon
2. Pioneer
3. ?
4. ?
5. ?

Det skulle vara roligt att se hur ni tycker att den listan skulle se ut. :D

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Christopher Rosenstam skrev:Har du verkligen behov av att ha dom direkt? Jag gjorde det misstaget en gång.. köpte första bästa billigaste, för att jag inte hade mer pengar just då..

Mitt råd är att vänta tills du har mer budget.. Du kommer bli mycket nöjdare med din utrustning då!
Japp, Ganska snart i alla fall. Och hur jag än vrider och vänder på ekonomin så blir det inte bättre. Jobbigt men sant!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

En sådan lista skulle innehålla Denon och Pioneer på förstaplats, därefter Numark och sedan resterande märken, tror detta är en ganska standard rangordning.

Vet inte om det går att avgöra en etta mellan Denon och Pioneer, båda två är ju bransch standard, vissa gillar Denon mer och har mindre problem med dem, vissa gillar Pioneer bättre och har mindre problem med dem.

Men som sagt, välj en spelare du själv trivs med och som passar dina ändamål, Gemini/Omnitronic/JB systems kanske känns jätterätt för dig och passar dina behov!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Var precis hos en kille som bygger datorer som hobby. Och han skulle bygga en bärbar till mig för mellan 5-6.000:- Så nu är det avklarat.

Men jag tycker det var mycket intressant det här med cd-spelare. Varför till exempel är det så att Denon och Pioneer är så mycket bättre än konkurrenterna? Vad har dom som inte Dom andra märkena har?

Jag läste någonstans för ett tag sen att märken som anses topp off the line för bara 5 år sen inte är bättre än dom flesta märkena, efter som tekniken gått så fort fram och att tekniken är billigare idag.

Så kanske det är så att Denon och Pioneer lever lite på sitt rykte. Inte för att märkena skulle ha blivit sämre, utan att dom andra märkena skulle ha blivit bättre.

Inget jag vet och inget jag ställer mig bakom, Men ganska intressant om det skulle vara så!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Det handlar om driftsäkerhet, byggkvalitet, ljudkvalitet etc. I mitt tycke köper du Denon för driftsäkerheten, Pioneer för att vara som alla andra + riktigt god driftsäkerhet. Själv kör jag med Numark för att jag gillar funktionerna som den har som inte riktigt fanns i något annat alternativ just då för rimliga pengar. Sen hört till saken att jag ville köra 19". Då tycker jag varken Denon eller Pioneer är särkilt roliga. Driftsäkra ja, men inte roliga. Min CDN-90 känns kul att jobba med och uppfyller mina krav. Visst, jag skulle också köpa Pioneer CDJ-1000 + lämplig mixer, men jag har inte 35000:- att lägga på sånt. Då köper jag hellre Numark-kit för runt 10000:- och köper lite mer ljus till riggen. Så, som alla andra säger, köp det som passar dig, men håll dig till något av de tre största märkena.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Jag har för mig att de lite äldre American DJ spelarna funkar helt okej...

Finns väl ett par på forumet som haft eller har.

Denon är väl känt för sin driftsäkerhet som Emil säger, finns ju DN-2000 spelare som fortfarande funkar klockrent, sedan var det väl Denon som började med tillverkningen av dubbelcdspelare eller har jag fel?

Jag har bara lirat på IMG, Numark och Pioneer och jag kan endast säga vilken jag föredrar och det är Pioneer. Det är helt klart värt att spara pengar och köpa något man blir nöjd med. Bästa sättet att veta att man blir nöjd är ju att hyra in olika spelare eller bänkar för några spelningar så märker man ju helt klart vilken man fastnar för.

Nu har du ju redan beställt en dator och verkar vara negativ till begagnat, men hitta flera annonser med CMX-3000 för runt 6000kr och den spelaren funkar riktigt bra.
Johnny Andersson

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Fredrik Karlsson skrev:Var precis hos en kille som bygger datorer som hobby. Och han skulle bygga en bärbar till mig för mellan 5-6.000:- Så nu är det avklarat.

Men jag tycker det var mycket intressant det här med cd-spelare. Varför till exempel är det så att Denon och Pioneer är så mycket bättre än konkurrenterna? Vad har dom som inte Dom andra märkena har?

Jag läste någonstans för ett tag sen att märken som anses topp off the line för bara 5 år sen inte är bättre än dom flesta märkena, efter som tekniken gått så fort fram och att tekniken är billigare idag.

Så kanske det är så att Denon och Pioneer lever lite på sitt rykte. Inte för att märkena skulle ha blivit sämre, utan att dom andra märkena skulle ha blivit bättre.

Inget jag vet och inget jag ställer mig bakom, Men ganska intressant om det skulle vara så!
Vad menar han exakt med att "bygga en bärbar"? Lite fundersam här i min hörna bara...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 41 och 0 gäster