Ny cd-spelare

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Problemet är ju att du nu har lagt alla pengar på själva datorn, var din budget max 6000:- och extremt tight så har du ju nu inga pengar alls kvar till vettiga ljudkort, en vettig dj programvara och en vettig kontrollyta!

Det är som sagt inte säkert att det blir billigare bara för att det är en dator inblandad!

Nu kanske jag bara låter negativ här, men ovanstående pryttlar är ju ytterligare ett antal tusenlappar att lägga ut!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Till skillnad från skivor som är gratis.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Du måste väl ha någon form av musik även till datorn? Eller ska han bara tanka ned massa MP3 ifrån nätet och spela?

Köpa en cd-skiva, rippa den och lägga in den i datorn tar ju längre tid än att bara köpa den och stoppa den direkt i cd-spelaren...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Han har ju inte råd att betala för cd-spelare, så varför skulle han ha råd att betala för musik? Lite enklare att ladda ner musik än cd-spelare...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Tommy Pettersson skrev:
Fredrik Karlsson skrev:Var precis hos en kille som bygger datorer som hobby. Och han skulle bygga en bärbar till mig för mellan 5-6.000:- Så nu är det avklarat.

Men jag tycker det var mycket intressant det här med cd-spelare. Varför till exempel är det så att Denon och Pioneer är så mycket bättre än konkurrenterna? Vad har dom som inte Dom andra märkena har?

Jag läste någonstans för ett tag sen att märken som anses topp off the line för bara 5 år sen inte är bättre än dom flesta märkena, efter som tekniken gått så fort fram och att tekniken är billigare idag.

Så kanske det är så att Denon och Pioneer lever lite på sitt rykte. Inte för att märkena skulle ha blivit sämre, utan att dom andra märkena skulle ha blivit bättre.

Inget jag vet och inget jag ställer mig bakom, Men ganska intressant om det skulle vara så!
Vad menar han exakt med att "bygga en bärbar"? Lite fundersam här i min hörna bara...
Han skräddarsyr väl en dator till mig som passar mina behov, skulle jag väl tro!

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Jonas Larsson skrev:Problemet är ju att du nu har lagt alla pengar på själva datorn, var din budget max 6000:- och extremt tight så har du ju nu inga pengar alls kvar till vettiga ljudkort, en vettig dj programvara och en vettig kontrollyta!

Det är som sagt inte säkert att det blir billigare bara för att det är en dator inblandad!

Nu kanske jag bara låter negativ här, men ovanstående pryttlar är ju ytterligare ett antal tusenlappar att lägga ut!
Precis. Och efter som jag redan äger både ljudkort och ett program så blir det ju inga problem!

(Är du inte lite off-topic nu?)

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Jonas Larsson skrev:Du måste väl ha någon form av musik även till datorn? Eller ska han bara tanka ned massa MP3 ifrån nätet och spela?

Köpa en cd-skiva, rippa den och lägga in den i datorn tar ju längre tid än att bara köpa den och stoppa den direkt i cd-spelaren...


Nja att ladda hem 5000 låtar och sen spara dom på min hårdisk tycker inte jag låter så jobbigt.

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

David Wennberg skrev:Han har ju inte råd att betala för cd-spelare, så varför skulle han ha råd att betala för musik? Lite enklare att ladda ner musik än cd-spelare...
Exakt!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

...sen att det är moraliskt fel och hela den biten kan man ju inte förvänta sig att en discjockey ska förstå. Speciellt inte en discjockey som har en kompis som ska bygga en bärbar åt honom.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

STIM och Antipiratbyrån *clown* tycker nog det är fruktansvärt jobbigt..
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Den externa kontrollytan eller vad man ska kalla det återstår ju fortfarande, eller ska du stå och mixa med tangentbordet och musen ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

David Wennberg skrev:...sen att det är moraliskt fel och hela den biten kan man ju inte förvänta sig att en discjockey ska förstå. Speciellt inte en discjockey som har en kompis som ska bygga en bärbar åt honom.
Exakt, Men den diskussionen får vi nog ta i en annan tråd, Annars blir det nog för off-topic.:)

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Johnny Andersson skrev:STIM och Antipiratbyrån *clown* tycker nog det är fruktansvärt jobbigt..
Hur många klubbar och arbetsgivare betalar stim egentligen? Nu kommer minna arbetsgivare vara skolor, fritidsgårdar och privatpersoner, och jag tror inte dom betalar något till stim.
Senast redigerad av 1 Fredrik Karlsson, redigerad totalt 0 gånger.

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Jonas Larsson skrev:Den externa kontrollytan eller vad man ska kalla det återstår ju fortfarande, eller ska du stå och mixa med tangentbordet och musen ;)
Japp, inga problem. Fungerar utmärkt med Mixmeister!

Men nu handlar ju denna tråd inte om Datorer, utan om cd:s.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Fredrik Karlsson skrev:
Johnny Andersson skrev:STIM och Antipiratbyrån *clown* tycker nog det är fruktansvärt jobbigt..
Hur många klubbar och arbetsgivare betalar stim egentligen? Nu kommer minna arbetsgivare vara skolor, fritidsgårdar och privatpersoner, och jag tror inte dom betalar något till stim.
För att bara gå snäppet extra offtopic så tror jag inte en käft av dom betalar...

Det finns nog ett ganska lätträknat antal klubbar i Sverige som betalar till STIM (om man slår ut över alla sorters klubbar som finns).
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Så eftersom inte klubbarna/arbetsgivarna/privatpersonerna som anlitar dig betalar STIM så är det okej för dig att skita i att betala ens någonting för din musik?

Hos iaf en av mina arbetsgivare så skriver man STIMrapporter - men jag vänder inte skivor heller.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Fredrik Karlsson skrev:
Johnny Andersson skrev:STIM och Antipiratbyrån *clown* tycker nog det är fruktansvärt jobbigt..
Hur många klubbar och arbetsgivare betalar stim egentligen? Nu kommer minna arbetsgivare vara skolor, fritidsgårdar och privatpersoner, och jag tror inte dom betalar något till stim.
Ganska många? för att inte säga de flesta, för betalar du inte till STIM så ringer STIM upp dig och undrar om du inte hade en nattklubb vid ett visst datum där du spelade musik och var rapporten från den kvällen är, tro mig, jag har kompisar som glömt skicka in rapporterna (dom hamnade lååångt ner under andra papper) och kom på det när STIM ringde och frågade var dom var. Alla stora arrangörer i Sverige betalar till STIM, annars hade dom nog fått lite svårt att finnas kvar.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Fredrik Karlsson skrev:
Jonas Larsson skrev:Den externa kontrollytan eller vad man ska kalla det återstår ju fortfarande, eller ska du stå och mixa med tangentbordet och musen ;)
Japp, inga problem. Fungerar utmärkt med Mixmeister!

Men nu handlar ju denna tråd inte om Datorer, utan om cd:s.
Jag ger upp...

Vi pratar uppenbarligen inte om användning för professionellt bruk i denna tråd verkar det som, så du hade nog kunnat köpa ett par geminispelare också!

Iaf, lycka till med projektet!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Jakob Carlsson skrev:
Fredrik Karlsson skrev:
Johnny Andersson skrev:STIM och Antipiratbyrån *clown* tycker nog det är fruktansvärt jobbigt..
Hur många klubbar och arbetsgivare betalar stim egentligen? Nu kommer minna arbetsgivare vara skolor, fritidsgårdar och privatpersoner, och jag tror inte dom betalar något till stim.
Ganska många? för att inte säga de flesta, för betalar du inte till STIM så ringer STIM upp dig och undrar om du inte hade en nattklubb vid ett visst datum där du spelade musik och var rapporten från den kvällen är, tro mig, jag har kompisar som glömt skicka in rapporterna (dom hamnade lååångt ner under andra papper) och kom på det när STIM ringde och frågade var dom var. Alla stora arrangörer i Sverige betalar till STIM, annars hade dom nog fått lite svårt att finnas kvar.
Där ser man, då lärde man sig något nytt då....

Och som Jonas nämner så hade jag helt klart valt ett par Gemini spelare framför en dator...
Johnny Andersson

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Jonas Larsson skrev:
Fredrik Karlsson skrev:
Jonas Larsson skrev:Den externa kontrollytan eller vad man ska kalla det återstår ju fortfarande, eller ska du stå och mixa med tangentbordet och musen ;)
Japp, inga problem. Fungerar utmärkt med Mixmeister!

Men nu handlar ju denna tråd inte om Datorer, utan om cd:s.
Jag ger upp...

Vi pratar uppenbarligen inte om användning för professionellt bruk i denna tråd verkar det som, så du hade nog kunnat köpa ett par geminispelare också!

Iaf, lycka till med projektet!
Tackar!

Men synd att du hakade upp dig på just dator grejen, för att det hade ju varit intressant att diskutera om det som tråden var ämnad för, nämligen cd-spelare.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 41 och 0 gäster