Pioneer Pro

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Te
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Ort: Frankfurt am Main

Inlägg av Te »

Spelar inte cd själv men bästa cdn jag använt är Vestax CDX-35!

Vad det gäller mixerbord, tycker jag varken Numark eller Pioneer ligger i närheten av andra tillverkare (Vestax, Rane, Ecler osv).

Särskillt Numarks bord som känns statiska och har konstiga reglar.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Håller med dig om att Numarks bord inte är så bra längre. Spelade på Numark mixer för något år sedan på en av Nationerna i Uppsala. Allt kändes plastigt och billigt på något sätt men så var det någon billig 2 kanals variant som de hade köpt in.

Om man tittar på vad clubbarnas club kör så hittar ni följande mixerbord hos ministry of sound:
Rane MP 24
Rane MP/XP 2016
Urei 1620
Rane MP 44
Bild

Bild

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Gustaf(KMD) skrev:Ja visst:) Släpper pioneer en telefon så ska jag ha den direkt iaf! det är en sak som är säker:)
Jag har för mig jag har en pioneer GSM liggandes ifall du är intresserad :twisted:
Den tillverkades i början på 90talet och har en batteritid på ca 2 timmar standby, väger ton, och reservdelar kan du bara glömma...

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Hihi oj det låter lockande. Hmm men nu har jag en denon 9000 som ligger och väntar på posten så jag har nog inte råd med mera nymodigheter. tyvärr.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Gustaf(KMD) skrev:Hihi oj det låter lockande. Hmm men nu har jag en denon 9000 som ligger och väntar på posten så jag har nog inte råd med mera nymodigheter. tyvärr.
Är det allmän paket utdelning idag från Denon?? Jag fick hem min Denon mixer idag nämligen :D

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ja jultomten jobbar ju torsdagar numera:) Hehe fast du bestälde ju din från tyskland och jag från sverige, men vem vet.

Gugge!
Feta bilder det där, hur hinner en dj med att pilla på alla dom där maskinerna? Jag som blir förvirrad av mer än 2cd spelare:P

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Gustaf(KMD) skrev: Gugge!
Feta bilder det där, hur hinner en dj med att pilla på alla dom där maskinerna? Jag som blir förvirrad av mer än 2cd spelare:P
Jaha du visste inte att det är de muterade X-Men som har 6 armar som spelar på de stora clubbarna. Det är ju därför DJ båsen ser ut som de gör. :lol:

Vi normala människor med enbart 2 armar får knega runt med en eller 2 CD spelare och en mixer. Värden är grym mot oss normala ibland. :cry:

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jamen då var det precis som jag trodde!

DJ Hessler
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 28 apr 2004, 01:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Pioneer Pro

Inlägg av DJ Hessler »

Lightguy (TMT) skrev:Nu får ni inte bli arga på mig, men jag kan inte förstå mig på folk som är helt frälsta i Denon? Jag tål inte dom, svåra att förstå sig på, inget skönt att spela på. Nej tacka vet jag Pioneer Pro, vi har ett par CDJ 100 som vi trivs hur bra som helst med.

:roll:

Pssst, ljudkillar kolla citatet nedan!!!

Jag tycker precis som du fast tvärt om.
Denon är för Pro DJ''s....och har de bästa knapparna på marknaden.
Flest funktioner och bäst kvalite´, mer för pengarna helt enkelt.

Denon 4 life baby!

Set up

CD 2x Denon S-5000
Mixer Denon X-1500
Effekt Kaos Pad II
Lurar Sennheiser HD 450

MVH

Denonmannen

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Man kan diskutera ifall rött ljus är snyggare än blått ljus också... :roll:

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Exakt... Man kan diskutera vad som är bäst hur länge som helst, huvudsaken är att man själv är nöjd med det man använder...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Queerdoo skrev:Exakt... Man kan diskutera vad som är bäst hur länge som helst, huvudsaken är att man själv är nöjd med det man använder...
Fast, man behöver ju inte vara alltför egenkär. Kommer man till ett ställe och det står TjingTjong på grejorna så behöver man ju inte berätta hur dåliga grejorna är jämfört med Denon/Pioneer/Whatever, utan man kan ju känna på grejorna. Är det helt värdelöst så hör man sig för om vad det finns för möjligheter att fixa andra grejor.

Tycker jag iaf. Fast jag är ju inte DJ, så jag kanske borde knipa? :)

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Det finns ju vissa märken man vet att man inte vill köra på... Sitter det något sånt på stället, så får man bita ihop... Nästa gång man ska dit, så ser man till att man har med sej favvo-prylarna...

Huvudsaken vad gäller cd-spelare för dj bruk, är att dom är startsnabba... Sen vad det är för extra lull lull på dom, det kvittar egentligen... Man blir inte bättre dj bara för att det är fem miljoner funktioner på dom... :P
//Magnus - Fegge & Mattes

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Hehe.. måste ge mig in i denna diskussion med.

Vi har i andra trådar diskuterat om man blir bättre DJ med bättre CD spelare, och svaret är nog både ja och nej. Det beror helt på vad för typ av DJ du är. Är du en Party DJ, så skulle det nog räcka med att ha 2 st vanliga hemma CD spelare. För ingen på ett 25 års fest eller ett bröllop bryr sig om DJ:en kan takt mixa eller göra andra effekter. Bara du spelar rätt låt i rätt tid. Men däremot så är du en duktig R&b/hiphop eller House/Techno DJ så vill du nog ha bättre spelare som klarar av mer.

Jag personligen försöker vara öppen och inte säga att allt annat än Denon är skit. Jag var faktiskt väldigt nära att köpa Pioneer CDJ 1000 när jag höll på att titta på nya spelare. Men valet blev Denon pga att jag kan Denon och dess funktioner innan och utan eftersom jag kört med de äldre modellerna och att kvalitén är bättre på denon’s service genom att du slipper sända in dem på service på grund av mjukvara buggar som alla nya CD spelare idag tyvärr har.
Däremot så försöker jag visa och påtala skillnader mellan märkena och problem som finns.

Mitt jobb med Denon Guiden t ex är till för att hjälpa andra DJ’s inte som något marknadsförnings dokument eller frälsnings dokument för Denon.

Jag skulle uppskatta om någon gjorde ett liknande dokument för Pioneer eller Numark. Det finns många newbie därute som behöver ha hjälp med hur man kan använda sin utrustning, eller som jag skulle behöva läsa om jag skulle bli tvingad att spela på en Pioneer CD någon kväll (usch hemsk tanke!!)
:shock:
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

DJ Hessler
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 28 apr 2004, 01:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av DJ Hessler »

Jag kollar alltid innan vad det är för grejer.
Har de inte Denon tar jag med mina, går inte det tackar jag nej till spelningen! Jag har absolut inte en tanke på att röra tex en American Audio någon mer gång i mitt liv. Har gjort det två gånger bägge gångerna fick CD spelaren fnatt. Ena gången hängde sig pitchen på max + så jag var tvungen att stänga av den från det läget inte så kul när man har en publik på ca 1500pers som vänder sig mot DJ båset.....
Andra gången fastnade en CD skiva i släden och gick inte att få ut.
Dessutom fick jag fnatt innan jag kom på hur man cuade.

Har även blivit tvungen att spela på en AA mixer och då hade jag ringningar i öronen i tre dagar. Det brukar sitta en Rodec som ngn matat med Cola så den var på service.

Man blir visst en bättre DJ om man har fler funktioner på CD spelaren iaf blir jag det. Har jag bara std funktionerna kan jag inte variera mig lika mycket. Jag har mycket roligare när jag spelar på "riktiga" grejer med extra funktioner och när jag har roligare gör jag ett bättre jobb.
Tex 100% pitch kan man använda till att bromsa skivan till stillastående och då starta nästa låt. En annorlunda mixteknik som man inte kan göra med tex Denon 2000F. Hot start, sampler effekter m,m, skall naturligtvis användas sparsamt men det är roligt att kunna göra en remix live on the fly så att säga.


MVH

Denonmannen

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Det är ju en konst och kräver mycket övning för att kunna utnyttja effekterna. Jag har t ex börjar använda mig av mirrormix funktionen + att jag lägger på flanger effekt på kanal B för att sedan taktmixa över till nästa låt, Det skulle ju inte gå att göra detta live om man inte har övat in det innan.
Men jag vidhåller att det är väldigt få på privat fester (30 års fester och bröllop) som bryr sig om mix tekniken. Du kan lika bra göra Cut mixar en hel kväll och de blir lika nöjda som om man skulle lägga ner all sin energi på att mixa perfekt och utnyttja effekterna.

För att hålla oss lite till ämnet i tråden så tror jag man gör en lika bra spelning på ett bröllop på en Pioneer eller en Denon, sedan så kanske jag håller med att med en ”Brio-DJ-spelare” (typ American DJ och de andra lågpris kopiorna) vill man helst slippa använda.
Om man har varit i DJ i över 10 år så fanns det inte så många märken på CD marknaden som det gör idag. Så då var valet självklart, och vi som lärt oss Denon stannar nog där. Men de som idag kommer in i branschen har en hel del märken att välja på.

Pioneer gör bra prylar och har lyckats med sin marknads föring. Tyvärr så har faktiskt Denon misslyckat i sin marknadsföring jämfört med Pioneer. Genom att mer eller mindre ge bort spelare till kända DJ’s och klubbar så lyckades Pioneer komma in och få sitt märke respekterat. Konkurrensen har också snabbat på utvecklingen till mer avancerade spelare vilket är jätte positivt.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

DJ Hessler
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 28 apr 2004, 01:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av DJ Hessler »

Gugge jag håller med dig fullständigt i allt du skriver men vill bara tillägga att:

På bröllop/30års kalas o dyl. kan man som du skriver lika gärna kutta.
Publiken märker ingen större skilnad.
Men hur skoj är det att kutta en hel kväll för en rutinerad DJ?
Jag spelar på alla typer av spelningar men jag gör det för att ha roligt själv också. Därför försöker jag alltid att få ihop låtarna på ett snyggt sätt. Att hoppa upp o ner i takt på musiken med varannan låt i 100Bpm och varannan i 160Bpm tycker inte jag är snyggt ens på ett bröllop. Men visst skulle jag klara spelningen tom med två freestyle CD och en "BRIO" mixer.

MVH

Denonmannen

djdiff
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 15 maj 2004, 01:00
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av djdiff »

När det gäller Pioneers marknadsföring så vann de mycket på att de redan är en stor distributör av hemelektronik och mer därtill. De gör CD/DVD-spelare, förstärkare mm för hemmabruk samt bilstereo- och datorutrustning, dessutom till ett lagom "Svensson-pris".

Är man inte från antingen Hi-Fi-världen eller DJ-världen och någon kommer och säger Denon, så kommer de flesta att säga "Va?". Det vinner man mycket på, speciellt hos de som är lite mer "up and coming"-DJs.

//DjDiff

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

På proffs marknaden så spelar det nog ingen roll om du är känd hemelektronik eller inte. Däremot på hobbymarknaden så är det ju en självklar fördel om man har ett känt märke. Denon DJ är inte intresserad att vara på den marknaden utan riktar sig ju mot proffsmarknaden det är ju därför Denon har en separat avdelning (D&M Pro) och distributions kanaler för deras DJ och annan proffs utrustning jämfört med deras hifi utrustningen.

Sedan så ska väl en som är intresserad av att vara DJ veta om marknaden lite. Fråga vem som inte är inne i den här värden (Ljud&ljus) om de vet vilka Studio Due, Abstract eller Martin är? Antagligen så får du ett stort frågetecken till svar.

Om man vill bli DJ så det första man gör är väl att kolla på de som redan är DJ har för prylar, så det enklaste sättet för ett märke att komma in på en nya marknad är att ge bort sina prylar först till de ”stora namnkunniga” för då vet man att andra kommer att titta på vad de kör och så är allt igång. Smart och förhållandevis billig marknadsföring.

Idag så tror jag Denon förlorar massor av att de inte har en 19” modell i samma prisklass och funktioner som Pioneer CMX3000. Att inte följa upp 2600F spelaren var ett misstag, utan att få folk att köpa DN-D9000F tror jag inte på pga att den är för dyr. Man väljer nog en Pioneer CMX3000 istället för en Denon Dn-D4000F om man skulle välja mellan dem, det skulle iaf jag göra :shock:
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

djdiff
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 15 maj 2004, 01:00
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av djdiff »

Det är just det att väldigt många DJs börjar på hobbynivå, och då spelar en stor användarbas, i form av konsumentelektronik, in.

När det gäller bevandrade DJs så är valet av utrustning mer baserat på personliga preferenser, vad som känns bäst just för varje DJ. Ska man däremot fånga upp nya DJs, som inte sällan börjar på hobbynivå, så bör man antingen ha ett känt namn eller billigt pris. Pioneer har ett känt namn, American DJ och dylika har billiga priser. Denon är känt, men inom branschen (samt HiFi-området).

Visst, det finns en del andra saker som spelar in. Table tops är poppis nu, då är det synd att det inte finns några i samma (pris)klass som CDJ-100 eller DN-D4000 (fast table top som sagt) från Denon. Man får helt enkelt inget för under 8000:-, ens om det är en table top. Lite för dålig dynamik i produktlinjen, bara från midrange och uppåt.

Hur som haver så är jag ganska övertygad om att namnet spelat in ganska mycket. En person (nybakad hobby-DJ) som har att välja mellan CDJ-100 och D4000 (och som inte bryr sig om det är table top eller inte och inte heller har ngn märkespreferens) tror jag väljer Pioneer:en, mestadels pga namnet.

Sen är det ju en fråga om vilka marknader man vänder sig mot och vilka marknader man tjänar pengar på.

Nu är jag yr... =)

//DjDiff

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster