Newbie: Dj kontrol, mjukvara el dyl för div fester?!

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Kalle Feldt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 20:56
Presentation: Har tidigare erfarenhet av branschen men söker nu främst info samt grejer för välljudande kraftiga grejer hemma. Frontar med JBL 1x2405h, 1x2447j, 2x2206h i slutna lådor. Basar JBL SR4719X (2x2x2241h.) Slutsteg: Lab 300, 1600, 2000
Ort: Åtvidaberg

Newbie: Dj kontrol, mjukvara el dyl för div fester?!

Inlägg av Kalle Feldt »

Hej!

Jag är ute efter en enklare billigare lösning för att kunna spela upp/mixa/leka musik från datorn dels hemma samt dels på lite fester och kalas jag spelar på. Vill ha lite roliga funktioner för att kunna beatmixa, sampla, loopa etc...

Hade förr en denon 2500 (och har fortfarande) men idag blir det ju inte så mycket cd-skivor.

Kan det räcka med nån mjukvara på datorn och ett ljudkort med dubbla utgångar?

är något sådanthär ett alternativ? http://www.netonnet.se/search?query=dj" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har vanlig mixer redan om det spelar roll.

Är nått enkelt att kunna spela musik från datorn som jag är ute efter. Är inte jättehaj på datorer så det får inte bli för avancerat.
Jag är totalt grön på detta så va snälla:)

MVH
Kalle

Martin Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 06 maj 2013, 12:58
Presentation: Hej!


Martin Nilsson heter jag, glad amatör med intresse för PA och det mesta inom ljud och ljus :)
Alltid kunskapstörstande, vilket ibland kan leda till dumma frågor ;)

Re: Newbie: Dj kontrol, mjukvara el dyl för div fester?!

Inlägg av Martin Nilsson »

Tjenare!

Jag har ingen eg erfarenhet av så många kontroller mer än pioneer ddj-T1 & Behringer BCD3000. Själv kör jag pioneer cdj-2000 & Djm-800 i dagsläget.

Dock så har jag vänner som har kontrollers just nu som är nöjda med dem.
Kontrollerna de använder är Native Instruments Traktor Kontrol S2 vilken verkar fungera riktigt bra, och traktor som mjukvara gillar jag skarpt. Kör den ibland medm ina cdj. denna har jag provspelat och tycker den är ok :)

en annan polare har Pioneer DDJ-ERGO V och är nöjd med den. DOCK levereras den med virtual dj vilket jag inte gillar, men smaken är ju som baken. Denna har jag inte provspelat men klämt lite på.


Kör en google och kolla youtube klipp på dessa, finns mängder av reviews där ute :)

Sen är det alltid värt att lägga nån krona extra för att få lite bättre kontroller.
Eller hitta vettiga begagnade på tex blocket.

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Newbie: Dj kontrol, mjukvara el dyl för div fester?!

Inlägg av Christopher Berg »

Slår också ett slag för Traktor..

Kör själv med Native Instruments Traktor Kontrol S4 med Traktor Pro 2 och tycker det funkar perfekt..
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Newbie: Dj kontrol, mjukvara el dyl för div fester?!

Inlägg av Emil Brolin »

Jag stör mig lite på att varken Traktor Kontrol eller Pioneers kontrollers verkar ha XLR-anslutning. Det tycker jag nog att prylar i den här prisklassen borde ha.

Det var en av anledningarna till att jag gick på Denons MC-6000 ihop med Traktor Pro 2.5. Underbar kombination. :) Jag vet inte exakt hur det är på andra märken, men en bra grej med Denonen är att du kan koppla in ett antal extra ljudkällor och använda kontrollern som en vanlig mixer också om du någon gång inte vill köra via datorn.

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Newbie: Dj kontrol, mjukvara el dyl för div fester?!

Inlägg av Christopher Berg »

Ingen XLR på Kontrol Sx, men såklart har du balanserade tele, själv har jag korta Tele-XLR kablar som jag sedan pluggar vidare..

Däremot är det smidigt med MC-6000 att du kan använda den helt externt som mixer också som du nämner!
Har saknat det ett par gånger på S4:an
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster