Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt pa s?

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Peder Norberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 12 sep 2009, 08:39
Presentation: En ljud intresserad kille som vill köpa ett par DB Opera lyric 415 Aktiv högt!

Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt pa s?

Inlägg av Peder Norberg »

Hej på er!

Har en fråga som rubriken lyder!

Idag använder jag det inbyggda ljudkortet i min mixer Denon mc6000 vilket jag tycker är att den är lite hård i karaktären!
Har provat en kompis mixer från Traktor modell Z2 och den lät bättre ljudmässigt lite mjukare i toppen o stramare i basen än Denon mixern!
Hur har ni gjort/vilken lösning har ni för att få ut ett riktigt bra ljud via datorn!
Det jag är ute efter är hifi karaktär dvs lite mjukare,högre upplösning o bredare stereo bild!
Min setup är följande:
Högtalare: Topp= 2x Db opera 405 Aktiv
Sub= 2X Dubbel Rcf 15" Aktiv
Processor: LEM DX24 filter/limiter
Mixer: Denon MC6000
Dator: Mac Book Pro 13"
Mjukvara: Traktor Pro2

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt p

Inlägg av Svante Gustafsson »

Bara för att klargöra, har du kört exakt samma material/mp3 när du testat? Det påverkar garanterat mer än hårdvaran.
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Peder Norberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 12 sep 2009, 08:39
Presentation: En ljud intresserad kille som vill köpa ett par DB Opera lyric 415 Aktiv högt!

Re: Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt p

Inlägg av Peder Norberg »

Yes!
Självklart har jag kört samma låtar/matrial annars går
det inte att jämnföra på korrekt sätt!
Musiken som används är mp3 320 kbit/s :D

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt p

Inlägg av Niklas Elste »

kör lp :mrgreen:

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt p

Inlägg av Börje Svenzon »

Delningsfilter !??

Provat med annat delningsfilter typ DBX, LAB eller annat "känt" märke ?

Let It Rock :wink:

//B.

Peder Norberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 12 sep 2009, 08:39
Presentation: En ljud intresserad kille som vill köpa ett par DB Opera lyric 415 Aktiv högt!

Re: Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt p

Inlägg av Peder Norberg »

Hej Börje!

Det finns säkert en poäng med ditt förslag med en annan Dsp/filter!
Men glömde säga i det här fallet när jag a/b testade traktor mixern vs Denon mixern så kördes det från datorn via usb in i mixern ut från mixer direkt in i ett par Adam 7x monitorer just för de är mer detaljerade än ett par 405'or :D

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt p

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Min erfarenhet är att följande faktorer påverkar ljudet (förutom hur man mixar då), ungefär i nämnd ordning.

- Bandet
- Rummet
- Högtalarna
- Mikrofonerna
- Mixerbord, Slutsteg/DSP (märke, modell) på ungefär samma plats

I ditt fall kan du ju ta bort punkt 1 och 4.

Iom att dina högtalare är aktiva är frågan om du ens behöver någon processor ? Aktiva högtalare brukar ha aktiv delning, så om du inte vill korrigera något specifikt kan du egentligen lika gärna plocka bort processorn.

Med andra ord, jag tror det är ganska sällsynt att själva ljudkvaliteten i ett ljudkort gör någon större skillnad i hur ljudkvaliteten upplevs, men det finns säkert något skräckexempel.

Om du verkligen upplever att ditt ljudkort påverkar ljudkvaliteten negativt så är det ju inget som hindrar att du köper valfritt USB-ljudkort. Men ta först hjälp av en kompis att göra ett A/B-test och försäkra dig om att skillnaden du upplever inte är inbillad.

Om du inte gillar ljudet i din anläggning skulle jag börja med att försöka korrigera det du ogillar med din processor med hjälp av EQ, om det inte lyckas skulle jag titta på att byta ut topparna, där gör du sannolikt störst skillnad i upplevd ljudkvalitet.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt p

Inlägg av Johan Fälth »

Dessutom så tycker åtminstone jag att Ljudkorten i Macarna brukar låta helt ok
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Janne Paul
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 15 nov 2010, 16:19
Presentation: Weekend warrior, discjockey i Stockholm.
Ort: Stockholm

Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt pa s?

Inlägg av Janne Paul »

Jag kör Traktor och Pioneer DDJ-T1. Tycker det lät vasst så kopplade in ett Native Instruments Audio 8 ljudkort och det blev mycket bättre. Bytte senare även ut det till ett Echo 2 som i en fin hifianläggning lät mer transparant än audio 8 kortet.

Vill du ha kvar din mixer kolla in Echo audio som har bra pris/prestanda, enligt vissa bättre än RME fireface och Apogee. Annars byt mixern till något från Native instruments. Deras produkter har Cirrus logic DAC som man nog kan påstå håller högre standard än din övriga utrustning.

Varför har du en processor? Det finns väl filter och limiter i dina aktiva högtalare? Ta bort?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt p

Inlägg av Mikael Thieme »

Imho låter ljudkorten i de flesta laptops inte överhöjdarns kul, även om MacBook Pro i allmänhet hör till de bättre. Men ett steg jag skulle ta rätt tidigt är att använda ett bra externt ljudkort/DAC istället, ett prisvärt exempel kan vara http://www.tele-ha.se/hrt-music-streame ... c-595.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; som jag tycker är helt ok. (Skillnaden i prestanda mot storebrorsan för drygt dubbla priset är inte särskilt stor, i praktiken nog ofta försumbar i DJ-sammanhang.)

Anders Hansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 30 jul 2013, 11:57
Presentation: Jag är en oftast glad grabb på 26år,
bosatt i södra Skåne.
Jobbas som vvs montör.
Har givet vis ett stort intresse för pro ljud i de flesta former dock väldigt ny när det gäller live ljud.
Hifi och hemmabio är också en sak som jag håller på med.

Re: Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt p

Inlägg av Anders Hansson »

Har lika Dan mixer som du men mitt fenomen blir omvänt.
Tycker att musiken känns lite slöare och tröttare i de rappa basrekvenserna.
Förutom det tycker jag att det är ett mycket bra mixerbord på alla vis.
Kan tänkas att det har med någon mjukvara att göra. Ska kolla senare vilken uppdatering jag använder. Kanske är detta lösningen för dig.

Sen en annan fråga läste här att man kan använda en extern dac (ljudkort) hur får man signalen in i det med denna mixern?
Någon specifik inställning?

En annan liten sidotanke är att jag personligen tycker att de topparna du använder är ganska så skrikiga i sig själv. Men det kanske är en av anledningarna till att du använder en extra dsp.

Janne Paul
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 15 nov 2010, 16:19
Presentation: Weekend warrior, discjockey i Stockholm.
Ort: Stockholm

Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt pa s?

Inlägg av Janne Paul »

Anders, du väljer vilket ljudkort du vill använda i traktors inställningar. Testa växla mellan datorns inbyggda (hörlursutgången) och din denon.

Om du även vill få ut ljudet från t ex Spotify behöver ändra även i operativsystemets ljudinställningar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt p

Inlägg av Anton Jonsson »

Någon som provat denna?

http://radialeng.com/r2011/usbpro.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har inte provat den men är toknöjd med Radials andra grejer.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt p

Inlägg av Jonas Larsson »

Verkar ju som en rätt smart box!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt p

Inlägg av Michael Christiansen »

Hörlursutgångar är till för....hörlurar.

Absolut inga MP3:or - om du ska spela för människor!
Köp en sån http://www.arx.com.au/International/audibox_usb_di.htm" onclick="window.open(this.href);return false; den är numera standard i många hyrfirmor.

Go kväll

Mvh Micke
http://www.teaterlys.se" onclick="window.open(this.href);return false;
maximum bass - on all frequencies

Peder Norberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 12 sep 2009, 08:39
Presentation: En ljud intresserad kille som vill köpa ett par DB Opera lyric 415 Aktiv högt!

Re: Hur får man bra ljud med dator som ljudkälla till sitt p

Inlägg av Peder Norberg »

Hej allihopa o tack för alla svar!
Har haft fullt upp så det dröjde med min reflektion!
Min slutsats efter era svar blir då således!

Har provat att köra direkt från mixer in i subbarna och använt filtreringen där!
Ljudet blev sämre (instängt/burkigt)troligtvis pgr av då möjligheten att justera delningsfrekvenser/branthet,delay ninåer mellan topp o bas är mycket begränsade!
Då min LEM dx24 har några år på nacken i kombo med mina db opera så blir slutsattsen att
jag först byter ut dx24`n o köper en Dbx driverack dx istället!
Nästa steg är att byta ut mina Db opera 405 som toppar då jag tror som ni att de är kanske inte de mest väljudande i sitt slag dvs gör sitt jobb men ingen fröjd för örat!

Då har jag en fråga angående toppar!
Efter jag bara har det här som intresse och tjänar inga pengar på verksamheten så är ju budgeten begränsad!
Ifall man kikar på beg marknaden för runt 5-7000:- vad rekomenderar ni då att hålla ögona efter?

Mvh Peder

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster