System för trådlös långdistans ethernet

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

System för trådlös långdistans ethernet

Inlägg av Ludvig Uppman »

Hej,
under förra året utvecklade Laservision, i samarbete med ALMI, leapfrogs och MediaLas, ett 5,3Ghz baserat trådlöst system för överföring av ethernet via point-to-point eller point-to-multipoint. Primär syfte med systemet var att överföra styrsignaler till laser, där laserprojektorer kan placeras på otillgängliga platser och styras utan kabeldragning. Systemet har testats i olika miljöer under hösten och på nyår användes det live för en utomhus lasershow med full funktionalitet.
Men jag tror att vi kan hitta fler användningsområden för systemet i eventbranchen; överföring av video, ljud, Artnet mm.

Räckvidd: upp till 20km
Hastighet: 150Mbps full duplex
Anslutning till mottagande och sändande enhet: 10/100 BASE-TX (Cat. 5, RJ-45) Ethernet
IP56
Arbetstemperatur: -30 till +75
Antenn: Sändare: "Njure". Mottagare: Riktad ca 10grader
Kan ställas i bryggläge för transparent kommunikation, mellan exempelvis dator och projektor.

Jag har ett antal sådana system till uthyrning efter behov.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: System för trådlös långdistans ethernet

Inlägg av Niklas Elste »

porr

men med 5.3 då lär man väll ha ganska fri sikt eller?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: System för trådlös långdistans ethernet

Inlägg av Niklas Elste »

hur blir ping tiderna?

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: System för trådlös långdistans ethernet

Inlägg av Ludvig Uppman »

Strålporr! :)

Fri sikt är klart trevligare, men det går igenom en del också.

Ping ligger på mellan 1 och 5 ms, ljusets hastighet är trevligare än elektroner i koppar. :)
Bilagor
IMG_3100.JPG

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Re: System för trådlös långdistans ethernet

Inlägg av Philip Olsson »

Hej,

Kan du inte berätta lite mer om vad som särskiljer ert system ifrån ett standardbaserat system byggt med 802.11n?

/ Philip

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: System för trådlös långdistans ethernet

Inlägg av Markus Hammerin »

Philip Olsson skrev:Hej,

Kan du inte berätta lite mer om vad som särskiljer ert system ifrån ett standardbaserat system byggt med 802.11n?

/ Philip
T.ex. 20 km räckvidd?
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: System för trådlös långdistans ethernet

Inlägg av Ludvig Uppman »

Systemet är byggt utifrån 802.11n standard men med några få men viktiga modifikationer. Radion går under motsvarande fria licensiering som 802.11n.

Antennerna är riktade och designade med hänsyn till point-to-multipoint förbindelser. Flera noder med starkt riktade antenner kommunicerar med en central enhet med riktningskaraktäristik i form av njure. På så sätt blir det så lite spill av radioeffekt som möjligt för ett system med en enda antenn som centralenhet. Antennerna är också maxade upp till vad som är tillåtet enligt licensen, med en hel del headroom kvar.

De sub-frekvenser som används är inte samma som standard 802.11n även om de ligger inom samma frekvensband. En vanlig 802.11n mottagare eller sändare kan inte kommunicera med det här systemet utan modifikation. Signalen som sänds innehåller en checksumma med tidsreferenser för att avgöra distanser mellan sändare/mottagare och i en algoritm kompensera för dessa så gott det går. Bandbredden anpassas automatiskt utifrån avståndet för att maximera överföringseffekt.

Mycket mer än så kan jag inte berätta utan att folk börjar bli sura. 8O

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Re: System för trådlös långdistans ethernet

Inlägg av Philip Olsson »

Markus Hammerin skrev:
Philip Olsson skrev:Hej,

Kan du inte berätta lite mer om vad som särskiljer ert system ifrån ett standardbaserat system byggt med 802.11n?

/ Philip
T.ex. 20 km räckvidd?
Ur teknisk synvinkel är det inget problem att köra detta, eller längre med standardprodukter. Det är enbart en fråga om max tillåten uteffekt ( antagligen den begränsade faktorn. ), antennvariant och ingångskänslighet. Högre bandbredd kräver generellt högre ineffekt i mottagaren ( för att tex få tillräckligt SNR. ).

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster