Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Johannes Tegern »

Såg att dom hade inlett konkurs 2010-12-23. Stämmer det? Någon som är insatt?

Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 17:43
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Richard Jansson »

Visst stämmer det att de inlett ett konkursförfarande. Men vad det betyder är ju inte helt självklart. Företaget har ju inte visat på en särskilt god soliditet på sistone, så ifall 2010 gick dåligt så är det väl pengarna som spökar. Eller så har ägarna helt enkelt lagt ner självmant för att flytta över verksamheten till andra bolag. Spectra har ju varit skadskjutet ett tag nu.
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Leif Baltazars »

Spectra i konkurs, tycker jag har hört det tidigare. Typ för ett par år sedan.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag förstår vilket företag ni syftar på men vänligen använd hela och rätt företags namn. Det finns några företag i sverige som heter Spectra. Kan kan lätt bli förväxling och förvirring.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Niklas Elste »

finns det flera!?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Leif Baltazars »

Niklas Elste skrev:finns det flera!?

Sök Spectra på http://www.allabolag.se" onclick="window.open(this.href);return false; Det fanns en hel del!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Varför skriva hela foretagsnamnet när alla ändå förstår vilket företag det handlar om? Finns väl ändå inte så många ljusföretag som heter spectra och haft stora ekonomiska problem?
Flest inlägg när den dör vinner!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Anton Gildebrand skrev:Varför skriva hela foretagsnamnet när alla ändå förstår vilket företag det handlar om? Finns väl ändå inte så många ljusföretag som heter spectra och haft stora ekonomiska problem?
Vart i tråden står det att det rör sig om ett "ljusföretag"?

Det finns förmodligen en handfull företag inom ljud- och ljusbranschen med "Spectra" eller "Spektra" i namnet, jag vet inte vilket som avses.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jag hittar ärlig talat inget annat företag inom branschen med Spectra/Spektra i namnet. Känner du till något annat?

Spectra är alltså Spectra Stage & Event technologies, de som förut hette Spectra Plus
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Nicke Löfgren »

finns ett företag i Övik som tillverkar hydralslangar som heter spectra å är jättestort, dock inte kk

Patrik Lekengård
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 15:25
Ort: Stockholm/Jönköping
Kontakt:

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Patrik Lekengård »

spectra = swedish portable equipment center trade & rent ab

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Finns också ett enormt stort brottssyndikat som heter Spectre. Skildras livfullt i några filmer om J.Bond
Kan det handla om att sista ägaren också åkt ner genom fallucka ?

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Johannes Tegern »

Det här forumet är ju heeelt kass. Här frågar man om vad som händer med Spectra och så börjar det svamlas iväg vilket företag som avses. Din som inte vet vilket företag jag syftar på borde inte ha på detta forum att göra. Och jag lär ju inte få några vettiga svar. Jag får väl ringa Niklas Pohlman eller Hans Dahlin och fråga själv.

Snälla, tänk lite innan ni postar en massa strunt.

Användarvisningsbild
Andreas Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 20:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Andreas Johansson »

Hej!

Vad jag vet så har starlight köpt all utrustning av värde och Spectra event & stage equipment technologies :wink: ska fortsätta med projektering av jobb och subhyra sin utrustning.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Johannes Tegern »

Tack för ett vettigt svar, Andreas! Hoppas att det går bättre för dom den här gången och att det inte är någon här som kommer att bli alltför ekonomiskt lidande pga konkursen.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Du får ursäkta att jag började bråka om företagsnamnet, jag klarar bara inte av "poliser" på världens alla forum som ska vara så himla korrekta osv när det inte behövs.

Är det nån person där ute som vet vart det gick snett? Att "Utgifterna > Intäkterna" kan jag nästan räkna ut själv, men det var väl inte så länge sen som Spectra hade jättemycket stora jobb, och vad jag förstått var Starlights största konkurrent?
Flest inlägg när den dör vinner!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Johannes Tegern skrev:Det här forumet är ju heeelt kass. Här frågar man om vad som händer med Spectra och så börjar det svamlas iväg vilket företag som avses. Din som inte vet vilket företag jag syftar på borde inte ha på detta forum att göra. Och jag lär ju inte få några vettiga svar. Jag får väl ringa Niklas Pohlman eller Hans Dahlin och fråga själv.

Snälla, tänk lite innan ni postar en massa strunt.
Förlåt att jag började nämna att nämna rätt namn. Eftersom att många söker på googel och dessa medelande syns långt upp på googels sökningar. Det låg tom före ett företag som har namnet Spectra Collection. Vad jag har förstått så är det i en anan branch än våran men det vet inte de som söker Spectra Collection.

Därför anser jag att det är viktigt att använda rätt företags namn. Det kan finnas någon som inte borde läsa det som läser det och där efter startar falska rykten som kan få förödande konsikvenser för företaget som av misstag har blivit inblandat.

Jag har råkat ut för sånna falska rykten och även några andra företag som även dem har råkat ut för falska rykten som har resulterat i förlorade kunder pluss att nya kunder inte har kontaktat.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad händer på / med Spectra? Konkurs?

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Allvarligt talat, HÅLL PÅ!!!

Jag instämmer med Johannes, ni är heeeelt värdelösa på inlägg.

Spectra är ett av Sveriges största uthyrningsföretag med ett otal stora projekt i portföljen, bland annat ett antal Eurovisionsschalgerfinaler under 2000-talet. Att de gått i kk finner jag mycket tragiskt och det är inte bra för branschen att företag i den storleken går i kk. Det innebär att affären inte bär. Det kan hända fler, bland annat fordringsägarna om de hade stora fordringar på Spectra.

Jag gillar inte ryktesspridningar och spekulationer, men såvitt jag vet så gick det hela fort. Ett par inställda större jobb och sedan var utgången ett faktum. Väldigt generaliserat, men jag jobbar inte på och har inga intressen i Spectra.

Johannes; jag tror din idé är bäst, gå till källan och ta reda på fakta.

Återigen, mycket tråkigt.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster