TTS i konkurs!

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

TTS i konkurs!

Inlägg av Hasse Queisser »

Japp, det verkar inte bättre. Enligt flera källor har TTS Scandinavia i förra veckan ansökt om att försätta sig själva i konkurs. Nog har man föstått att det inte gick sådär alldeles lysande för dem, men konkurs tycker jag ändå var förvånande.

Jag kollade i PRV''s bolagsregister för att försöka få det bekräftat, men där visades ännu inget. Å andra sidan vet jag inte hur ofta den databasen uppdateras, och detta är ju rätt färsk information.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

hmm det kanske är därför som de har så stora svårigheter att få fram denonmaskiner...
Pratade med de i fredags och fick då reda på att TTS förlorat agenturen i Sverige..
Dock så sades inget om konkurs...

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Lyckades hitta lite info via UC trots allt. Tydligen är konkursen alltså redan genomförd.


Tts Scandinavia AB
Organisationsnummer: 556327-3555

Företaget är försatt i konkurs det senaste året
Konkursdatum: 2004-03-10

Konkursförvaltare: MAGNUSSON WAHLIN QVIST STANBROOK ADVOKATBYRÅ KB

Tingsrätt: Göteborgs tingsrätt

Adressuppgifter
Adress: Box 1007
Postnummer: 40521
Postort: Göteborg

Län för säte: Västra Götalands län

Telefon: 031-7427080

Verksamhetsfakta
Verksamhet: Partihandel med elektronikkomponenter

Inregistrerat: 1988-06
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Hm, gick det SÅ dåligt för dem?

Någon som vet vem som kommer att ta över Denons argentur i Sverige nu?
//Jonas - ljudoljus.net crew

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

ska inte säga att jag är förvånad.. har sen jag startade min firma haft kontakt med många leverantörer och tts var dom som i särklass minst intresserade av att sälja. inte för att jag skulle ha gjort att dom skulle gå runt, men jag var antagligen inte den enda som fick det bemötandet :wink:

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag kan komma på åtminstone tre anledningar som med all säkerhet bidrog till konkursen.

1. Fusionen (och sedemera splitten) med Protel. Den affären var definitivt inte billig.

2. Köpet av Oscar Lighting. Huvudorsaken till köpet måste ändå varit Martin-agenturen, vilken säkerligen även bestämde priset. Att Martin sedan inte förlänger kontraktet utan öppnar eget istället gör att en stor del av köpeskillningen var pengar i sjön.

3. Att förlora sitt skötebarn.... Soundcraft, och även Meyer ungefär samtidigt. Soundcraft var nog en hel del av deras försäljning.

Sedan kan jag hålla med om att TTS inte heller var den mest tillmötesgående leverantören, även om jag alldrig blivit otrevligt behandlad.

Ska bli intressant att se om de försöker sig på en företagsrekonstruktion, eller om någon ny finansiär köper inkromet, eller om de helt enkelt går under helt som företag. Jag betvivlar i alla fall att Setterberg pallar att ha någon ledande roll efter allt det här.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

ReDoX
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 nov 2003, 01:00
Ort: Götene
Kontakt:

Inlägg av ReDoX »

Aj då, då kan jag nog vänta på cd:n förgäves...
/Robert

Bangoo
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 04 dec 2003, 01:00
Ort: Malmö

Inlägg av Bangoo »

Importerar inte P.A.M Pro Denon?

www.pam-pro.se

Hör med Jan-Åke så kanske du kan få en denon-maskin trots allt.

/Bangoo

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Han köper väl av TTS som alla andra?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tror inte att TTS hade godkänt att en disco-jeppe i skogen också fick importera maskiner. Jag hade inte gjort det i alla fall. Han är nog bara återförsäljare som alla andra.

Tycker inte ni ska gnälla på TTS, det har säkert varit bättre än när HiFi-klubben var generalagent.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ingo skrev:Tycker inte ni ska gnälla på TTS, det har säkert varit bättre än när HiFi-klubben var generalagent.
Oj oj oj... hästlängder bättre. Synd bara att de använde samma servicesnubbe, för det var han som var en av de riktigt dåliga sakerna med Hi-Fi Klubben.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

cyberpunk skrev:
Ingo skrev:Tycker inte ni ska gnälla på TTS, det har säkert varit bättre än när HiFi-klubben var generalagent.
Oj oj oj... hästlängder bättre. Synd bara att de använde samma servicesnubbe, för det var han som var en av de riktigt dåliga sakerna med Hi-Fi Klubben.
Ni menar STT (eller vad de nu hette) i Göteborg.

De slarvade bort min gamla 2000F. Så jag fick ta ut den skadan (stölden) på min hemförsäkring (fick 5000 för den) plus att STT betalde mig 2000 och att TTS gav mig en ny 2600 för 7500:-. Så den 2600 vart inte så dyr. :D

Gäst

Inlägg av Gäst »


Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

cyberpunk skrev:2. Köpet av Oscar Lighting. Huvudorsaken till köpet måste ändå varit Martin-agenturen, vilken säkerligen även bestämde priset.

Att Martin sedan inte förlänger kontraktet utan öppnar eget istället gör att en stor del av köpeskillningen var pengar i sjön.
Är inte TTS fd Oscar Lighting som bytte namn?
Vad jag läste när dom bytte hemsida, från oscar.se till tts.se,
så handlade de enbart om namnbyte, jag kanske har fel? :?: :roll:

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gugge skrev:
cyberpunk skrev:
Ingo skrev:Tycker inte ni ska gnälla på TTS, det har säkert varit bättre än när HiFi-klubben var generalagent.
Oj oj oj... hästlängder bättre. Synd bara att de använde samma servicesnubbe, för det var han som var en av de riktigt dåliga sakerna med Hi-Fi Klubben.
Ni menar STT (eller vad de nu hette) i Göteborg.

De slarvade bort min gamla 2000F. Så jag fick ta ut den skadan (stölden) på min hemförsäkring (fick 5000 för den) plus att STT betalde mig 2000 och att TTS gav mig en ny 2600 för 7500:-. Så den 2600 vart inte så dyr. :D
Nope, jag menade deras egen servicekille i Stockholm, som sedan öppnade eget och TTS fortsatte med honom.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Rikhard skrev:
cyberpunk skrev:2. Köpet av Oscar Lighting. Huvudorsaken till köpet måste ändå varit Martin-agenturen, vilken säkerligen även bestämde priset.

Att Martin sedan inte förlänger kontraktet utan öppnar eget istället gör att en stor del av köpeskillningen var pengar i sjön.
Är inte TTS fd Oscar Lighting som bytte namn?
Vad jag läste när dom bytte hemsida, från oscar.se till tts.se,
så handlade de enbart om namnbyte, jag kanske har fel? :?: :roll:
Nä inte riktigt.

TTS hette från början (någon gång på tidigt 70 tal) Tal & Ton och var dels en importfirma som bland annat tog in MicMix/Masterroom samt dBx och Soundcraft och en studio i Göteborg. Sen köptes Studioteknik någon gång i början av 90 talet och därmed fanns även S:et i TTS. 1998 köptes Protel för att ta sig in på videosidan och tre år senare avvecklades den grenen av verksamheten. -99 köptes Oscar Lighting som under 2002 avvecklades och blev en del av TTS.

www är inte så bra som lärobok i historia...

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Okej :D

De var en del köp vill jag lova, men nu e jag med på noterna *solglasögon*

DJ Silver
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 04 nov 2003, 01:00

Inlägg av DJ Silver »

cyberpunk skrev:2. Köpet av Oscar Lighting. Huvudorsaken till köpet måste ändå varit Martin-agenturen, vilken säkerligen även bestämde priset. Att Martin sedan inte förlänger kontraktet utan öppnar eget istället gör att en stor del av köpeskillningen var pengar i sjön.
Var det inte så att det var några killar som jobbat på Martin (jag nämner inga namn)Men som tog med sig allt som det inte stod Martin på till ljus avdelningen på TTS ellerhar jag fått det hela helt om bak foten ni som e bra på historia ;)
Om hårspräj vore ett massförstörelse vapen

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

DJ Silver skrev:
cyberpunk skrev:2. Köpet av Oscar Lighting. Huvudorsaken till köpet måste ändå varit Martin-agenturen, vilken säkerligen även bestämde priset. Att Martin sedan inte förlänger kontraktet utan öppnar eget istället gör att en stor del av köpeskillningen var pengar i sjön.
Var det inte så att det var några killar som jobbat på Martin (jag nämner inga namn)Men som tog med sig allt som det inte stod Martin på till ljus avdelningen på TTS ellerhar jag fått det hela helt om bak foten ni som e bra på historia ;)
Nope. Oscar Lighting var en helt fristående ljusimportör och Martin var en av agenturerna de hade. TTS köpte Oscar Lighting och Martinagenturen följde då med i köpet. Efter en tid sade Martin upp distributörskontraktet med TTS och öppnade eget kontor i Sverige.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Hemliga källor säger att XL Audio tar över argenturen på denon...

Osäker på stavning av namnet men så lät det iaf:D

Men det lär väl du veta Punk du kör ju både Martin och QSC.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster