LLB 2009, 13-15 maj

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

LLB 2009, 13-15 maj

Inlägg av Jonas Larsson »

Det kanske känns lite tidigt att redan informera om nästa års LLB mässa, men eftersom information dök upp ifrån både Kistamässan och ifrån LLB själva tar vi ändå upp denna nyhet.

Efter över 35 år av mässverksamhet i Sollentuna har nu dörrarna till Sollentunamässan slagit igen för gott. Under sommaren flyttar hela verksamheten till nybyggda och moderna lokaler i Kista.

Mässan är nu alltså flyttad igen, ifrån förra årets Gustavsbergs Mässan till nybyggda Kistamässan.

Denna tråd kommer uppdateras allteftersom seminarie och liknande fastställs, men nu vet ni iaf vilket datum som är aktuellt!

[hr]

Pressmeddelande från LLB - Branschföreningen Ljud, Ljus och Bild för professionellt bruk - den 7 maj 2008
LLB’09 - Nordens största branschmässa för ljud, ljus, bild och mediateknik arrangeras på Kistamässan den 13 – 15 maj 2009

Den 13 -15 maj 2009 arrangeras den 10:e LLB-mässan - LLB’09 – på Stockholms nya och moderna mötesplats – Kistamässan – som ligger strategiskt placerat i det expansiva Kista Science City strax norr om Stockholm i nära anslutningen till E4:an, pendeltåg och tunnelbana vilket gör Kistamässan mycket lättillgänglig oavsett färdmedel.

På LLB’09 kommer flertalet av Sveriges och Europas ledande leverantörer av professionell utrustning och tjänster inom områdena ljud, ljus, bild, medieteknik m m att presentera de smartaste och mest innovativa idéerna och produkterna.

LLB-mässan har genomförts vartannat år sedan 1991. Mässan brukar samla nära 100 utställare och besökas av upp till 5000 professionella användare, konsulter och inköpare av audio, video, ljus, scen-, konferens- och medieteknik samt verksamma inom produktionsbolag, musikbranschen, eventföretag, skola/utbildning m fl.

I anslutning till mässan arrangeras olika branschaktivteter samt ett brett seminarieprogram med stort antal seminarier av hög kvalitet inom ett flertal av de ämnesområden som kan vara av stort intresse för mässbesökarna.



För ytterligare information kontakta:

Mats Holme, LLB, 08-508 938 20
Eva Peterson, LLB, 08-508 938 00
mail: llb@branschkansliet.se
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

LLB-Mässan 2009

Inlägg av Peter Hallin »

I maj 2009 kommer den 10:e LLB-mässan att arrangeras på Kistamässan.
Jag sitter med i LLB:s referensgrupp och vill starta en diskussion på forumet om mässan. Saknas utställare? Vad kan bli bättre sedan förra mässan? Förslag på seminarier etc.

http://www.kistamassan.com/events/llb09

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Bättre parkeringsmöjligheter än förra året önskas. Dock gissar jag att en så pass ny arena som Kistamässan har tänkt på detta?
-+> www.ell.nu <+-

Ulf Brynte
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 13:15
Kontakt:

Inlägg av Ulf Brynte »

Hej,
Parkeringar är absolut inga problem i Kista. Även kommunikationerna är mycket bättre. Det enda som saknas i Kista är den vackra skärgårdsmiljön.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Vore det inte lite kul om forumet kunde stå med en liten monter där man kan träffa lite folk och få ansikten till namn?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Anders Brandén skrev:Vore det inte lite kul om forumet kunde stå med en liten monter där man kan träffa lite folk och få ansikten till namn?
Tanken har väl funnits, men då vi egentligen gör detta på frivillig basis och med ytterst lite reklamintäkter så ser verkligheten mörk ut... Men vem vet. :)
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Platsen kanske LLB kan bjuda på - mot banners t.ex

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Peter Hallin skrev:Platsen kanske LLB kan bjuda på - mot banners t.ex
Bra idé... Får ta upp diskussionen med dom...
//Magnus - Fegge & Mattes

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

På mässan i Frankfurt har dom en (några) utomhusscener där dom demonstrerar pyroteknik, Line arrays, mobila scener m.m. Kankse detta vore något för LLB. Att se en svart låda med ett frontgaller ger inte lika mycket som att höra den, och jag förstår att man inte får spela inne på mässan. Men hur skulle det kunna fungera utomhus? Detta gör också att antalet seminarium kan ökas, med pyroteknik, rigga rätt och kunskaper i att jobba med Line arrays, hur fungerar en mobilscen samt kankse demo av mixerbord m.m då man säkert kan hitta trevliga liveband som gärna ställer upp och spelar. Tror det är fler än jag som skulle uppskatta denna typ av arrangemang.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Jo frankfurt är kul men jobbig med alla asiater som ska vara störst flest och starkast

Men vist det vore kul med system demos

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Pengar Thomas, det är skillnaden och publikunderlag.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

Behöver det kosta så mycket? Finns många aktörer på svenska marknaden, Prophon, Arva, Standard Audio, Supersonic m.fl och alla vi användare som har olika LA. Skulle möjligheten att kunna demonstrera ljudsystemet finnas skulle nog inte kostnaden bli så stor då nästan alla kan hålla till på samma ställe och scen och man delar upp så alla eventuella utställare får ca 10-20 min ett par ggr under dagen att visa sitt system. Detta skulle nog göra många potentionella köpare intresserade. Själv vet jag att jag var runt halva sverige och mässor i Europa innan jag hitta det system jag valde att satsa på. Och de är väldigt svårt att jämföra två system när de kan gå veckor, månader mellan dem.

Men Per.. Var ser du att den stora kostnaden ligger??

Björn Grundström
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 13 nov 2008, 18:17
Ort: Hälsingland
Kontakt:

Inlägg av Björn Grundström »

Sjukt bra idé jag bor i Sollentuna och pluggar på en skola med massor av sugna musikelever som antagligen mer än gärna ställer upp fall det är så..
Det kommer nog inte kosta så mycket fall man lägger ner lite tid.
Men det kommer kosta massa arbetskraft vem söm än gör det...

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Demo!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Tror inte heller att det skulle kosta så mycket med en demoscen, särskillt idag när det finns fler alternativ.

Standard Audio t.ex. håller ju egna demospelningar med sina 3/2 line arrays. Och då pratar vi inte om några 5000 pers som kommer och lyssnar.

Intersonic har erbjudit sig att hänga upp sitt GeoS om man har vägarna förbi.

Möjligtvis att inte t.ex. )Prophon som man ändå får se som klass 2 i alla fall) vill hänga upp sitt LA brevid en Q1rigg för att de ändå vet att deras inte låter lika bra.

Men fullt genomförbart tror jag.
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

LLB har arrangerat demoscener förr, på Älvsjömässan första året om jag inte minns fel.

Martins monter låg vägg-ivägg med demoscenen, som var i samma hall som allt annat.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Om jag vänder på biffen då; Varför tror ni att man slutat?

Jag gissar att utställarna inte tycker att det varit värt insatsen. Köpkraften i publikunderlaget är för litet och riskerna är för stora. Det är väl ingen som skulle tycka att det var intressant med demos av Behringers aktiva plastlådor och 12ch mixer även om det egentligen är det man har råd att köpa?

Jag gissar att ingen som var på demon med RH och d&b för några år sedan köpte RH som exempel.

Att SA och Intersonic vill visa upp sina saker för de kunder som orkar åka dit och verkligen lyssna är väl en sak, en mässa en helt annan. Tror jag.

Men visst vore det kul att gnälla på den som mixar och på LD:ns lampor som lyser hur som helst, för att inte tala om de så kallade talangerna på scen.
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

The alleged talent, som det heter.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ja men jag är inte så bra på det anglosaxiska språket så jag håller mig till svenska. Märkligt tyst det blev förresten.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Är jag den enda som tycker att mässan är lite urvattnad nu för tiden. Hur många hyrfirmor med egen kinaimport klarar man av att se egentligen. Är inte mässan (eller har varit i alla fall) först och främst till för återförsäljare/hyrfirmor som vill interagera med riktiga distributörer.

Jag kan väl inte vara den enda som är måttligt intresserad av att handla saker av en konkurrent som säljer/hyr ut till samma kunder som jag själv, dvs slutkunderna.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattias Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 10 sep 2005, 14:25
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Mattias Johansson »

Japp Hasse du har rätt. Vi på landsbygden gämför kostnaden för att åka till Stockholm eller London /Frankfurt men det är endå ett bra tillfälle att träffa levrantörer som man bara pratar med på tel och branchkollegor.
Mattias Johansson

Ljud & Ljus Control

matte@ljudljuscontrol.se

060-514100
070-3314544

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 46 och 0 gäster