Scenen @ Melodifestivalen

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Vi har två små MDGs med Jem AF-1 fläktar med oss. :)
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Fredrik Jönsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 16:17
Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jönsson »

Nicke Löfgren skrev:Å inte tal om ljuset...ALLTID 4-5st xeon spottar med färgväxlare. Nää nog måste dom hitta på något roligare
Det är faktiskt sex "xeon" spottar med färgväxlare.
Rätt ska vara rätt.

Mvh, Fredrik Jönsson LD Melodifestivalen 2008 (och "xeon" ansvarig :D )

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Fredrik Jönsson skrev:
Nicke Löfgren skrev:Å inte tal om ljuset...ALLTID 4-5st xeon spottar med färgväxlare. Nää nog måste dom hitta på något roligare
Det är faktiskt sex "xeon" spottar med färgväxlare.
Rätt ska vara rätt.

Mvh, Fredrik Jönsson LD Melodifestivalen 2008 (och "xeon" ansvarig :D )
Och för att va lika viktigpetter som många andra; Syncrolite (exakt modell vette fasen), men bländande va dom iaf på parkett... 8)
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Mårten Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 16 dec 2007, 21:02
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Mårten Larsson »

Jag håller med det som skrivits tidigare. Jag ser alltid fram emot melodifestivalen, scenografin och ljusdesign.
Men i år så tyckte ja inte att scenen var något extra, en massa layher
utan intäckningar.
När man läser hur dom har tänkt så förstår man lite mer, men ja tycker
som många av er andra, de såg inge roligt ut.

Ljuset var väl som vanligt, lite coolt med Mistripskärmen kanske, men Olitepelarna användes lite för lite om man frågar mig.
Men inget av det kändes nytt och fräscht.
Jag blev besviken, Tråkigt.

Ps. såg ni att ljusteknikern missade en markering när Björn Gustavsson kom in? Han blikande fast de inte skulle va nått där (antar jag), de kom ingen eld iaf. Lite kul tyckte jag.
Men introt på Velvets låt var riktigt snyggt ds.
Det finns inga genväg till det perfekta ljudet!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Mårten Larsson skrev:Ps. såg ni att ljusteknikern missade en markering när Björn Gustavsson kom in? Han blikande fast de inte skulle va nått där (antar jag), de kom ingen eld iaf. Lite kul tyckte jag.
Men introt på Velvets låt var riktigt snyggt ds.
Va? Är ljuskillarna människor de med ;)

*fortfarande nyfiken vart kabeln som eldades upp av misstag (?) under genrepet gick*

Annars var det kul att se kamerakillarna med steadykamerorna, ganska imponerande att de kan springa omkring, lyckas filma det som filmas ska och samtidigt inte bli knockade av bomkamerorna som far hejvillt och hinna av scen precis när översiktsbilderna ska ta över.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Mmm, både kamerajobb och bildmix (och bildprod för den delen) var riktigt bra tyckte jag. *tummen upp höger*

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag håller med föregående skribent i stort, detta är inget nydanande och fräscht i scenografiväg. Både MiStrip och O-Lite skärmarna kändes lite malplacerade och lite ljussvaga i TV. Lite som att vi måste ha LED med i scenografin, för det ska man ha.

Jag gillar konceptet med Melodin, att lägga ut det på turné var ett genbidrag när det gjordes 2001. Ett sätt att åter få liv i tävlingen och lyfta fram fler artister. Nu, 2008, så behöver det fixas till ytterligare, och då menar jag inte en ny design på scen och tekniklösning.

Konceptförändring, annars är vi snart tillbaka i jurygrupper och 10 utvalda bidrag. Kanske kan vara vits att byta ut de som väljer ut startbidragen och utser jokrar. Låt svenska folket i förväg få rösta och bestämma ett antal artister de vill se i startfältet. Hmm, detta blev lite off-topic.

Öhhh, jag gillade ljuset och designen, speciellt MDG-erna Det syntes lång väg att det var två små maskiner du använde, Fredrik :wink:
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Mikael Thieme skrev:Mmm, både kamerajobb och bildmix (och bildprod för den delen) var riktigt bra tyckte jag. *tummen upp höger*
Förutom det att de knappt visade helhetsbilder på E-types Pyro.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Det var väl Poodles pyro också? Som inte visades i helbild....
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Pontus Lenke
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 14:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Pontus Lenke »

Jag tycker det såg bra ut. Leve Syncrozapparna!

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Mats Lindgren skrev:Det var väl Poodles pyro också? Som inte visades i helbild....
Jaja, självklart... E-Type & The Poodles. Eller EP, som de kallade sig.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Vill bara att rätt skall vara rätt, och så är det roligt att märka ord. Lite i alla fall.

Var det bara jag som tyckte att That's Love med Michael Michailoff lät som Walking on the milky way med O.M.D.?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Mats Lindgren skrev:Vill bara att rätt skall vara rätt, och så är det roligt att märka ord. Lite i alla fall.
Mats Lindgren skrev:Jag gillar konceptet med Melodin, att lägga ut det på turné var ett genbidrag när det gjordes 2001.
Ett genbidrag? Är det ett sådant bidrag som får gå före i kön? Sorry, kunde inte låta bli *joker färg*
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag hade gjort precis samma sak! Haha!!!!

Fast genbidrag är väl lite mer som doping, eller?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Mårten Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 16 dec 2007, 21:02
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Mårten Larsson »

Va? Är ljuskillarna människor de med
Klart att ljusteknikern är människa, men jag har adrig sett en sån tydlig miss i Tv förut=)

Håller med er om uteblivna helbilder på pyrot.
Det finns inga genväg till det perfekta ljudet!

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Mårten Larsson skrev: Ps. såg ni att ljusteknikern missade en markering när Björn Gustavsson kom in? Han blikande fast de inte skulle va nått där (antar jag), de kom ingen eld iaf. Lite kul tyckte jag.
Men introt på Velvets låt var riktigt snyggt ds.
Näähh! Missades det nåt på en 1 1/2 timmes direktsändning??
Om det nu var en miss ;-) Eller var det pyrot som missa?? Eller.........

Tänk om ni alla hade sett alla missar jag gjort genom åren ;-)

Förlåt kunde inte låta bli!

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Ort: http://www.kulturforbundet.se
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Hehe, det gäller att upphöja arbetet till en konstart!

" NEJ! Det SKA vara så! "

hahaha :)

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Tänk om ni alla hade sett alla missar jag gjort genom åren
Menar du att du inte är perfekt? ;-)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Varför ska alla klaga på missar, tyckte det var riktigt bra, dock så var en del av låtarna sådär, men det är det ju varje år :).

Om vi ska snacka miss så finns det väl en stackars FöljeOP på Pink Floyds Pulse-DVD som villar bort sig lite i samband med stora bollen, det tycker jag är en miss...
Johnny Andersson

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Henrik Öberg skrev:Hehe, det gäller att upphöja arbetet till en konstart!

" NEJ! Det SKA vara så! "

hahaha :)
Min favorit är "Prövade en ny grej, men den funka inte!"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster