Scenen @ Melodifestivalen

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Jonas,
antagligen går den inte att rigga om på så kort tid då hisskorgen befinner sig 12 meter upp i luften under hela giget i övrigt.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Annars kanske det inte var någon som trodde att de skulle gå vidare... *hoppar*
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det kanske bara ligger 1 pyro per artist i budgeten, eller så är det av praktiska skäl.

Det var samma med E-type i Göteborg, massa pyro i första men inget när de hade gått vidare.
//Jonas - ljudoljus.net crew

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Jonas: Å andra sidan gick ju faktiskt E-type och Poodles inte vidare i Göteborg. Det var bara på repet de gjorde de. :)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Haha, ursäkta mig.. Det gäller att leva sig in även i genrepen ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Ungefär hur mycket backupljus släpar ni med er utifall något skulle lägga av? Eller blir det expressleverans från Krylbo (det är där ni håller till har jag för mig?) i sådana fall?
Vi har med oss spares av alla de sorter vi har med oss, Antalet varierar med hur många "Aktiva" enheter vi har i riggen, men det brukar sluta på ca 6-8% ungefär, Förutom på de stora och riktigt dyra modellerna. Där har vi ofta bara en reservenhet, och sen har vi reservdelar och glödisar så vi kan fixa det mesta längs vägen.

Uasl har kontor och lager i Krylbo, Stockholm, Göteborg och Malmö, Så man kan lätt få backup på småsaker och förbrukningsvaror när man har vägarna förbi
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Calle, får man fråga hur ofta reserverna kommer till användning? Dvs hur ofta strular verkligen utrustningen på gig?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Jonas Larsson skrev:Calle, får man fråga hur ofta reserverna kommer till användning? Dvs hur ofta strular verkligen utrustningen på gig?
Bra fråga! Det beror på flera faktorer, för det första, hur används utrustningen? är det en LD som kör scrollern i en syncro från ändläge till ändläge i 48 timmar, ja då kommer jag med största sannolikhet få byta den lampan.

Andra faktorer som spelar in är Stagehands eller hump, Är det hump som kan sin sak och gör som vi säger och är rädda om utrustningen så klarar den sig mycket längre än de som lägger en VL3000 för nästan 80000 sek så den knäcker Yoken på sidan... Otroligt mycket skador på sakerna sker vid slarv i pack osv.

En annan faktor är tid. Vi startar normalt ljusriggen vid 9-10 på morgonen, sen brinner den till i värsta fall 04 morgonen efter, för att sedan återigen tändas vid 9-10. Att ha igång sakerna så länge sliter HÅRT på glödisar och armaturer. Melodifestivalen förra året hade ca 380-400 brinntimmar per lampa... Det är halva livslängden för många glödlampstyper.

Men vi byter och lagar så mycket vi hinner, och ända fram till publikinsläpp, det är trots allt 213 intelligenta armaturer i riggen samt typ 150 konventionella, och vi har så gott det bara går, 100% rigg vid sändningstart. Och det är bara möjligt med ett suveränt och proffsigt och ambitiöst crew. Och jag är glad att få vara en del i det gänget. Och vi har kul på jobbet. Nästan jämt :)
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
Christine Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 00:18
Presentation: Läst Kreativ ljusdesign för scen och event på Boomtown
Ort: Borlänge

Inlägg av Christine Carlsson »

Och det är bara möjligt med ett suveränt och proffsigt och ambitiöst crew. Och jag är glad att få vara en del i det gänget.
Det var sjukt kul att få jobba med er i Västerås Calle! Ni är ett härligt gäng och alla är grymt proffsiga. Får vara glad om jag om en 15-20 år är hälften så duktiga som ni alla är! Hoppas få chansen att jobba med er någon mer gång. Lycka till med den fortsatta turnén! Kraaam

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Och det är bara möjligt med ett suveränt och proffsigt och ambitiöst crew
Fy fan vad du slickar *** asså... :) Ni sitter säkert på rad hela dagarna och håller varandra i ***** också...

Mitt crew grundhatar mig, det är enda sättet att få nånting gjort, dom ska jobba så dom får blodsmak i höften och sen köra lite till...
Man ska kort sagt vara för trött för att orka gnälla...!!!
Sen ska hota upp riggen varje dag då behöver man ingan spares, vi lagade en VL6C idag genom att hota upp den med att den bara skulle få åka Rapsody in rock resten av sitt liv bortsett från Hultsfreds veckan då ska den ligga i leran och strobba i 6 dygn...!
Funkade perfekt efter det...!

Nej mer dålig style och hot på jobbet, man är ju fan inte på gigg för att ha trevligt.. :) Och hump ska vi inte ens prata om, dom ska bara hålla käften och böja sig framåt när man går förbi... hehe

Ha det så fint önskar vi på Kent, era små *****..!

Puss puss
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Mitt crew grundhatar mig, det är enda sättet att få nånting gjort, dom ska jobba så dom får blodsmak i höften och sen köra lite till...
Man ska kort sagt vara för trött för att orka gnälla...!!!
Haha, Det är ju bara att gömma snuset för Winerdal och Klabbe så har du rätt jävla tjuriga killar rätt fort. Dessutom vet jag att du brukar hjälpa till att riva, annars har du ju ingen att dricka med?

Hota sakerna har väl alltid fungerat?!?

Hur mår Hippozarna förresten? vi har två Catalyster med oss, med riktigt trötta G5or.

Och du, vi ses på Olssons om någon vecka! First round on me!
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Måste bara ge en eloge för sista deltävlingen. Riktigt snyggt ljus. Men snyggaste numret genom hela tävlingen var ju helt klart Charlotte Perrellis nummer. Otroligt fräck öppning med henne i svartvitt. :)

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

David Oxe skrev:Måste bara ge en eloge för sista deltävlingen. Riktigt snyggt ljus. Men snyggaste numret genom hela tävlingen var ju helt klart Charlotte Perrellis nummer. Otroligt fräck öppning med henne i svartvitt. :)
nån som kan svara på hur man gjorde henne svartvit i början? otroligt snyggt.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Anton: enkel redigering i ob-bussen, dom lägger över ett filter som omvandlar till svartvitt, det såg iaf ut som en bearbetning i ob-bussen och inget som gjordes med ljuset på scen.

Var lite kul att se mikrofonen nu, tidningarna skrev om en matchande mikrofon och hade bilder på henne hållandes den, men den var så liten på bilden så den såg ut som alla andra på melodifestivalen, det var först nu man såg "diamanterna" :)

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

David Oxe skrev:Måste bara ge en eloge för sista deltävlingen. Riktigt snyggt ljus. Men snyggaste numret genom hela tävlingen var ju helt klart Charlotte Perrellis nummer. Otroligt fräck öppning med henne i svartvitt. :)
Håller fullkomligt med dig. Fruktansvärt snyggt dedär med svart/vit. Ruskigt fräckt!!! Samma på Frondas framträdande:P Ruskigt nice:P

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jakob Carlsson skrev:Anton: enkel redigering i ob-bussen, dom lägger över ett filter som omvandlar till svartvitt, det såg iaf ut som en bearbetning i ob-bussen och inget som gjordes med ljuset på scen.

Var lite kul att se mikrofonen nu, tidningarna skrev om en matchande mikrofon och hade bilder på henne hållandes den, men den var så liten på bilden så den såg ut som alla andra på melodifestivalen, det var först nu man såg "diamanterna" :)
nån som satt i publiken som kan berätta? var hon svartvit eller var det bara på skärmarna som dom var det?

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
Ort: östergötland

Inlägg av Mats Ottosson »

Det är väll bra att vänta på att Calle eller någon annan i ljus crewetkommit upp till kiruna och kopplat upp sig, så får ni nog svaret om det bara var de som satt framför eller burken som såg henne i svartvit eller om de lyckades ta bort alla färger med ljuset.......
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Pontus Ringholm
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 13:11
Presentation: arbetsökande för fullt och hoppas hitta jobb inom ljus branchen...

Peace
Ort: Rydal

Inlägg av Pontus Ringholm »

tror inte att det va något med kameran, hade varit en fördröjning i visandet, å därav inte kunnar kallas för live.
Ska man göra något svartvitt via tv, så brukar det bli problematiskt med att man måste sätta ut massa punkter som avskärmar det svartvita från färg, för när man såg den på tv så va det blått i bakgrunden.
Det med punkterna betydet att man måste spara ner det och sätta ut punkterna "Frame per Frame".
Tror bara det var ett gråaktigt filter på den lampan.
Men kan ha fel.

Riktigt snyggt dock

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Ska man göra det svart-vitt så använder man förmodligen uteslutande en DVE (digital video effects) effekt i bildmixern.
Ett knapptryck och vips svartvitt eller hur man nu vill ha det...... 1 till och vips färg....
Verkar väl korkat att filtrera en lampa för att få fram en effekt på en kamera när man har en OB buss för 50-100 miljoner som innehåller både bildmixer och bildingenjör.....
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Men man såg ju hur hon tonades in i färg när hon gick framåt.
Då menar jag ifrån den platsen där hon stog i början.
Så jag tro de var en ljuseffekt som kan göra så det blir svart/vit på de objektet som den e riktad på

Peace

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster