STARLIGHT & UNITED AUDIO GÅR SAMMAN

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4337
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Dawen...Bra inlägg

Hans Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 05 mar 2006, 13:39
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Hans Widell »

Enorm stor investering, kopa upp specktra skulle innebara enorma likvida medel som dom troligt viss ej har efter forvarvet av varilite. naturligtvis sa har dom nog ganska bra krediter men enda.. Man kan ju inte bara ga runt och kopa upp alla bolag som korsar ens vag..

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

nej, vid närmare eftertanke är det väl inte så troligt... men hur tror ni att spectra kommer stå sig mot konkurrensen då?
Q.E.D

Hans Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 05 mar 2006, 13:39
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Hans Widell »

Jag tror att dom kommer att kunna konkurrera bra gentemot UA SL..

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

amuse skrev:Jag tror att dom kommer att kunna konkurrera bra gentemot UA SL..
Jag börjar med att be om ursäkt för mitt påhopp, för så kommer det att uppfattas. Tyvärr drabbar det amuse som jag tidigare har varit "hård" mot.

Insiktsfull analys, vad bygger du ditt antagande på?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Spectra har väl inte en enda högtalare. Hur ska de kunna konkurrera? :?

Jag tror för övrigt inte att Spectra är dyrt längre. Deras moderbolag har väl gått i konkurs, eller? Är det bara ett rykte?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Eurovison finalen har jag hört att spectra inte gör i år och då snackar vi ju milion förlust
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Martin B: Vad vet du om Spectras marginaler runt Eurovision? Visst, det är ett dyrt jobb, men det handlar nog mest om bra reklam om sitt företag, tror jag.

Det är Procon som gör Eurovision i år har jag hört.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Så du tror inte att det e en stor förlust för dom :?:
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Procon, stämmer bra det, dom har redan lagt ut "Eurovision Song Contest 2006 Aten" under referenser, TV, på sin hemsida.

Starlight gör väll svenska finalen i Globen...
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Martin B: Självklart är det ju ett förlorat jobb, men man ju knappast driva ett företag på att ska lyckas få ett sådär stort gig varje år. Grekland är ju dessutom en liten bit bort.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4337
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

amuse skrev:Enorm stor investering, kopa upp specktra skulle innebara enorma likvida medel som dom troligt viss ej har efter forvarvet av varilite. naturligtvis sa har dom nog ganska bra krediter men enda.. Man kan ju inte bara ga runt och kopa upp alla bolag som korsar ens vag..
Visst kan man det!!

Displayit köpte upp allt aktieinnehav i Spectra. Och det bolaget är ju jätte litet jämfört med just Spectra.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det är ett dotterbolag till displayit (Displayit Sweden AB) som har ställt in sina betalningar, de har backat i genomsnitt 20 msek per år de senaste tre åren.

Spectra klarar sig nog:

Spectra startade verksamheten i dess nuvarande form i januari 2005.

Spectra är ett resultat av en sammanslagning av tre separata bolag inom ljusbranschen.

Spectra omsatte verksamhetsåret 2004 omkring 75 Mkr proforma. Första tertialet 2005 har varit framgångsrikt med ett positivt kassaflöde. Spectra
förväntas generera en vinstmarginal på drygt 5% för helåret 2005 och de kommande åren prognostiseras en fortsatt ökad omsättning med god lönsamhet.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4337
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Är det samma bolag vi pratar om?

Dom som förvärvade alla aktier omsatte ifjol 39mille året innan 19 och innan det 14mille

Så dom kan inte ha backat 20mille varje år.

Spectra Stage Event Technologies AB startade 2004

Förvärvet skapar en koncern med en årlig omsättning om närmare 200 Mkr · Spectra stärker Displayits lönsamhet redan 2005


Denna affär hände i somras

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Varför skulle dom inte kunna ha backat 20 mille per år? Det är väl fullt möjligt med lite nyemissioner och andra trix att lyckas med det om man gör tillräckligt mycket dumma affärer samtidigt. Dessutom verkar det som att Spectras förra ägare betalades med hjälp av aktier till ett värde av ca 20 millar i det egna bolaget.

Om jag förstår bokslutskommunikén rätt så kan man ju fundera på hur bra det är att ta betalt i ett aktier i ett företag som efter affären tvingas göra en kontrollbalansräkning. Dvs halva aktiekapitalet är förbrukat och man gör då en riktad nyemission mot ägarna för att få in mera eget kapital i bolaget. Men det finns säkert någon finess med det också som man inte som utomstående inte ser eller förstår.

Vilken tur att man slipper handha sådana pengar... Verkar krångligt.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jonas skrev:Det är ett dotterbolag till displayit (Displayit Sweden AB) som har ställt in sina betalningar
Kanske skrev otydligt, bolaget heter Displayit Sweden AB och är ett dotterbolag till Displayit AB (publ).
//Jonas - ljudoljus.net crew

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

kiM [ell] skrev:Procon, stämmer bra det, dom har redan lagt ut "Eurovision Song Contest 2006 Aten" under referenser, TV, på sin hemsida.

Starlight gör väll svenska finalen i Globen...
Vad jag hört så var det ett Grekiskt företag som fick jobbet men det kanske inte stämmer då? :?

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Rikhard skrev:
kiM [ell] skrev:Procon, stämmer bra det, dom har redan lagt ut "Eurovision Song Contest 2006 Aten" under referenser, TV, på sin hemsida.

Starlight gör väll svenska finalen i Globen...
Vad jag hört så var det ett Grekiskt företag som fick jobbet men det kanske inte stämmer då? :?
Det där med Grekerna hörde jag oxå, vet inget om det dock, kanske nått samarbete med Procon?
-+> www.ell.nu <+-

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Tyckte inte jag hittade det där på referenser under tv, men hur som helst kanske Procon har tv-produktionen och några greker har ljus. Det måste väl stå mer detaljerat någonstans vem som har hand om altet...

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Lite off topic.

Eurovision i år levereras på ljus och videosidan av Procon, och inte något grekiskt företag.

http://www.esctoday.com/news/read/5369

Kontrollsystem för ljus och video levereras av MA lighting. Systemansvarig för ljusbordsnätverk är Marcus Krömer.

Mvh Brattberg mitt i globen.

Och ja, United Audio Starlight gör den svenska turnén av Melodifestivalen.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster