Vanligt med skadlig musikvolym

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Vanligt med skadlig musikvolym

Inlägg av Kim Toivanen »

Vanligt med skadlig musikvolym

Ljudnivåerna på festivaler, konserter är ofta så höga att de orsakar stress eller hörselskador. Det visar en ny rapport från Socialstyrelsen.

Festivaler och konserter är värst, enligt rapporten som presenterar mätningar av ljudnivåer från musik i 89 svenska kommuner. Ljudnivån har mätts på nära 500 platser, såsom restauranger, diskotek, skolor och konserter.

Av dessa överskred 24 procent gränsen för oskadliga ljudnivåer och 42 procent av konserterna och festivalerna spelade för hög musik. De skador och besvär man kan drabbas av när man lyssnar på för hög musik är hörselskador, stressreaktioner och stressjukdomar.

Man kan också drabbas av tinnitus som kan vara en kombination av de effekterna. Tinnitus betyder att man hör ljud som inte har någon känd ljudkälla. Vid mätningstillfällena framkom också att kunskapen om ljudnivåernas effekter varierade mycket bland de ansvariga på de olika platserna.
/TT

Källa: http://www.ekuriren.se/ekuriren/senaste ... 3285458355
-+> www.ell.nu <+-

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

No shit sherlok!

Olof Lindvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 07:04
Presentation: Delägare i företaget Stage & EventLight. Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik. Vi har vår grund inom den klassiska scenkonstens områden så som teater, dans, opera, cirkus och musikal, och det är där man finner vår styrka.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olof Lindvall »

Skit bakom bordet, kort och gott!
Som ljudtekniker har man ett mycket stort ansvar. Men tyvärr finns det dem som inte ser detta utan ser coolhets faktorn som ljudtekniker i första hand istället för publikens trivsell och dess öron... Var på en inomhus konsert för inte så länge sedan. Undrar hur den ljudteknikern som jobbade då tänkte. För alla som var där var tvugna att ha öron proppar och det hade nästan alla. Vem levererade han "Bra" ljud åt??? nån stanns missade han vad skillnaden på vad bra ljud och högt ljud är!!!

Den på detta Forum som skulle kunna gå hem utan bekymmer efter ett jobb och på samvetet bära att man ikväll har lyckats ge 10 personer livslång tinitus eller andra skador p.ga sitt usla jobb som ljudtekniker. Den personen tycker jag ska sluta med sitt yrke och leta upp något annat att sysla med.
MVH
Olof Lindvall

Stage & EventLight Stockholm
+4670-39 40 131
olof@stageeventlight.se
http://www.stageeventlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Mrfolo: Förstår du fullt ut vad det innebär att vara ljudtekniker?

Darin hade 114dBA i publikljud på mixplats när de var här i stan. Det är ju jäkligt starkt, kan man tycka. PUBLIKLJUD! Detta i en väldämpad konsertsal.

Ursäkta mig, men om publiken skriker 114dBA, hur fan ska man komma undan med att mixa i 85dBA då?

Frans Ebbesson gjorde ett väldigt bra jobb, det var inte speciellt starkt och det var ändå subjektivt bra ljud - men hur ofta har man kontrollerbar akustik och tre kluster line array inomhus? Dessutom ett Digico D5 bredvid som stod helt oanvänt.

Visst har man ett ansvar, men samtidigt får man inte glömma bort vem som betalar ens lönecheckar. För övrigt - att spela starkt har ingenting med att vara cool att göra. Ingenting!

Vad var det för gig, vem mixade och hur starkt var det?

Jag har hört mixar i 95dBA göra ont i öronen, och hört mixar jag tyckt låtit jättebra och behagligt, fast de legat och peakat väl över 100dBA. Spektralfördelning är en viktig faktor det också, och det här är en jättekomplex fråga. Jättekomplex! Det går inte att säga "Du som ljudtekniker där och där gjorde fel, för det var för starkt", utan det är tiotals parametrar som styr det där med ljudtryck.


Apropå det kiM [ell] skriver så tror jag att det är svårt att veta att det är just konserter och festivaler som gör att folk får tinnitus. Hörselskador kan vara medfödda, de kan bero på mp3spelare o.s.v., det är kanske inte helt enkelt att härleda att det är konsert- och festivalljud som är den faktiska orsaken (även om det givetvis är en enkel lösning - att hitta en syndabock).

Självklart är det viktigt att försöka sänka andelen hörselskador, men det man måste förstå är att det här är ett svårt problem. Det går inte att dra ner en masterregel och så är allt frid och fröjd. Det är bra att det förs en debatt, men den måste vara sund.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag vet att fler och fler kommuner har infört socialstyrelsens rekomendationer som regel. Några ger även bötesstraff för de arangörer som spelar för högt.

Jag va med och gjorde ett jobb i Helsingborg ute där myndigheterna stälde krav att det skulle finnas en som mätte ljudet på olika ställen och dokumenteradet med medelnivå, max och vilket klockslag det va. Men det e inte kul att jobba under de förutsätningarna när högsta ljudnivå mättes mellan två låtar då det va tyst från scen. (117db)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Vad var det för gigg mackie? 117dB(a) är rätt så jävla starkt...

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

ECJ skrev:Vad var det för gigg mackie? 117dB(a) är rätt så jävla starkt...
Det va en festival och bandet som spelade va Jodla med siv från Hässleholm. Helt vanlig bonna rock som drar många berusade skåningar. Och 117 db va publiken. jag vill tilläga att Killen som mätte va förtvivlad.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Skriv ut böteslappar till alla i publiken bara ;)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Stor LED-skylt som man skriver "Dämpa dig för fan" på.

Det problemet hade vi när vi gjorde Quarnevalen. Brollan blev lite paff när vi skulle ha 4 MT4-stackar bara som tal-PA. 100-105 dBA bakgrundsljud på 1500 studenter i publiken (innan de börjar vråla)
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster