KYLo - Know Your Load

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

KYLo - Know Your Load

Inlägg av Magnus Lindgren »

Prolyte har utvecklat ett dataprogram för hållfasthetsberäkningar för trosskonstruktioner - KYLo.

Programmet (Excelbaserat), som är gratis, kan laddas ner från Prolytes hemsida.

KYLo hjälper dig att beräkna hur hårt du kan belasta din tross och ger dig dessutom tips om vilken typ av tross du bör använda vid olika situationer. Funktionerna i KYLo är mer omfattande än de som finns i redan existerande program:

* Noggrannheten vid beräkningar i KYLo är mycket hög
* Möjlighet att göra beräkningar på utskjutande tross
* Tre olika typer av last kan beräknas (punktlast, jämnt fördelad last och koncentrerad last)
* De belastade punkterna kan namnges för lättare igenkänning
* Beräkningarna kan ges projektnamn och skrivas ut

Noggrannheten på hållfasthetsberäkningarna är 99%, men man skall vara medveten om att de ändå inte kan ersätta en rapport gjord på verkliga tester och beräkningar.


Källa: Bellalite
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Re: KYLo - Know Your Load

Inlägg av David Wennberg »

Queerdoo skrev:Noggrannheten på hållfasthetsberäkningarna är 99%, men man skall vara medveten om att de ändå inte kan ersätta en rapport gjord på verkliga tester och beräkningar.
Så 1% av gångerna räknar programmet fel, eller är det helt enkelt en fråga om värdesiffror?

Ett program som inte är 100%-igt använder man väl inte till att räkna ut hur mycket man får hänga över huvudet på folk? Det är ju livsfarligt? :?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Är kanske enligt den Nordamerikanska devisen, gardera dig så kan ingen stämma skiten ur dig...

Jag säger såhär, kan vi få 1% fler som hänger tross att ÖVERHUVUDTAGET räkna på hållfasthet, kolla regler etc så är massor vunnet!!

Bra jobbat Prolyte!
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Mycket bra poäng Janne. Det förekommer alldeles för mycket trossfusk. Trossbitar som inte passar som de ska, hur vet man vad de har varit med om? :?

Kan rekommendera boken Entertainment Rigging, skriven av Harry Donovan. Där får man lära sig hur man räknar ut max tillåten last, hur säkerhetsfaktorer fungerar, hur krafter påverkar varann och allt man behöver veta för att rigga i princip.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

Janne skrev:Är kanske enligt den Nordamerikanska devisen, gardera dig så kan ingen stämma skiten ur dig...

Jag säger såhär, kan vi få 1% fler som hänger tross att ÖVERHUVUDTAGET räkna på hållfasthet, kolla regler etc så är massor vunnet!!

Bra jobbat Prolyte!

nu måste jag få svara bara.

så fort nånting ska upp över huvudet på folk, i alla fall dom människor jag har jobbat med detta året, dom räknar på allt. dom vet vad skiten tål och vad deras saker väger. det är alltid någon som godkänner vad dom vill göra, och oftast på plats finns det en head rigger, eller en Scen chef som säger stopp. och dom människor som hänger förmycket i trossar ska inte få hålla på med sånt här. dom ska banne mig få gå en kurs.
eller så är dom bara rent dumma i huvudet. förlåt men jag blir så jävla arg på folk som bara hänger upp saker och sen tror att det är cool. allt ska räknas på. allt från kablar, kontakter, precis allt som hänger i tross eller i stativ...

och till dig då min kära dawen =)

en del bitar passar inte i varandra för att när alluminum stelnar så vrider det sig lite, (den förklaringen fick jag av en väldigt erfaren skara människor) vilket innebär att dom inte passar perfekt. en del bitar passar, en del gör det inte, och dom som inte passar ska man bara skicka tillbaka och kräva att dom svetsar om dom... vi hade så under KENT att det var några bitar som inte passade riktigt, dom skickades tillbaka och rättades till...
Christoffer "ior" Jansson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Christoffer: Bristande kvalitetskontroll från en trosstillverkare? :O Då kanske en del svetsskarvar inte är kollade heller?

Kära och kära... :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Christoffer skrev: en del bitar passar, en del gör det inte, och dom som inte passar ska man bara skicka tillbaka och kräva att dom svetsar om dom... vi hade så under KENT att det var några bitar som inte passade riktigt, dom skickades tillbaka och rättades till...

Christoffer, kan du verifiera om de (större, seriösa) agenturer som säljer tross i Sverige rättar till trossbitar som inte passar utan kostnad, och isåfall hur länge efter inköpet detta skulle gälla?

Jag har nämligen en bit som verkar ha slagit sig såpass att den inte vill passa med någon annan, och den har definitivt inte misshandlats eller överlastats.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Att skicka sin tross på reperation kostar ungefär lika mycket som att köpa en ny bit... Detta fallet gäller Prolyte...

Vi har någon bit som är riktigt sned i änden, men den används ändå bara längst ut...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Queerdoo skrev:Att skicka sin tross på reperation kostar ungefär lika mycket som att köpa en ny bit...
Jo, så mycket har jag också listat ut. Frågan är ju om de (Prolyte även här) har någon sorts garanti på om bitar slår sig?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Queerdoo skrev:men den används ändå bara längst ut...
Det här tycker jag är ett bra exempel på fel tänk, enligt mina definitioner.

En riggdetalj som på något sätt är felaktig tycker jag bör bytas ut direkt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag tror inte det inverkar på dess funktion, mer än att det inte går att bygga vidare. Eller?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Fabrikationsfel tar man väl med det stället där man handlat, prolyte=bella antar jag, jag tror aldrig i livet att det skulle kosta pengar att få en ny trossbit utan konstruktionsfel, sen är det väl upp till återförsäljaren att ta det med fabriken. Skulle jag få en trossbit för ett antal tusen kronor som inte gick och använda som jag sedan inte skulle få utbytt kostnadsfritt så skulle jag byta leverantör direkt!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jo, att trossen passar ihop när den är helt ny är väl en självklarhet, där måste man väl ha rätt att byta?

Det cyber undrade var väl om det fanns någon form av garanti för att bitarna inte slår sig inom xx måndader/år efter inköp om man inte har överlastat trossen, och även där har rätt till byte.

Jag vet inte, har aldrig köpt ny tross, begagnat tycker jag passformen alltid är lite sisådär, vilket den igentligen inte borde vara om den har använts på rätt sätt, men som cyber säger, bitar kan slå sig även om man inte överlastar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Nu blir jag lite nyfiken på hur en bit metall ska kunna ändra form bara för att den legat en stund i solen. Det är inte plast vi snackar om, så någon kraft måste ha varit med i spelet.

Visst, metall expanderar beroende på temperatur men det är förhållandevis små bitar vi pratar om så det borde inte bli mer en någon tiondels millimeter.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att trussen är så felaktigt svetsad att det blivit interna spänningar. Men då borde det uppkommit sprickor vid svetsarna efter att man lastat ner den.

Lite tankegångar.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

MattEMaT: Den längdförändring som sker på trossbitarna borde dessutom vara lika stor på alla trossbitar, sålänge de inte har olika temperatur. Därför borde inte det vara något problem (antaget att eventuella spigotter är konstruerade av samma ämne som övriga trossdelar).
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Stämmer.

Man kan sedan blanda in toleranserna i passformen.
Bilagor
Och den som gjorde detta tänkte?
<br />Notera att man knippsat av ändarna på stripplessen. Allt för det estetiska.............
Och den som gjorde detta tänkte?
Notera att man knippsat av ändarna på stripplessen. Allt för det estetiska.............
NEJ.jpg (87.34 KiB) Visad 7836 gånger
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

-MattEMaT- skrev:Stämmer.

Man kan sedan blanda in toleranserna i passformen.
OMG!! Det är så man blir mörkrädd...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Notera dock att de flesta banden sitter på undersidan, så helt dum i huvudet har personen som gjort det inte varit.

Det är ju nästan läskigare det, personer som har något i huvudet och gör saker ordentligt fel.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

-MattEMaT- skrev:Nu blir jag lite nyfiken på hur en bit metall ska kunna ändra form bara för att den legat en stund i solen. Det är inte plast vi snackar om, så någon kraft måste ha varit med i spelet.

Visst, metall expanderar beroende på temperatur men det är förhållandevis små bitar vi pratar om så det borde inte bli mer en någon tiondels millimeter.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att trussen är så felaktigt svetsad att det blivit interna spänningar. Men då borde det uppkommit sprickor vid svetsarna efter att man lastat ner den.

Lite tankegångar.

Att någonting "slår sig" uppfattar inte jag som att det är just en temperaturförändring som är orsaken. Jag tvivlar starkt på att det är orsaken i mitt fall. Snarare är det ,som du säger, interna spänningar som är boven i dramat. Toleranserna är ju ganska snäva när det gäller att kopplingarna ska passa. Jag får ta upp det med Bella helt enkelt och se vad de säger.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster