Hultsfredsfestivalen 2005 är slutsåld!

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
B1n4ry
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 03 aug 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Cuba Cola har jag hört att det heter. Sedan så har jag hört att nämnda cola är tillverkad av ren ondska, (och det måste den ju vara så äcklig som den är...!)

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

B1n4ry skrev:Cuba Cola har jag hört att det heter. Sedan så har jag hört att nämnda cola är tillverkad av ren ondska, (och det måste den ju vara så äcklig som den är...!)
Cuba cola är onska i flaska och vreden man drabbas av om man skulle försöka släcka sin törst med den kommer aldrig lämna din kropp. Det är bara att lämna in!

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ingo skrev:Detta blir förhoppningsvis mitt sista inlägg i denna tråd.

Lightguy, jag har inget emot dig. Vi är väl på forumet för att diskutera saker? Jag finner liknelsen med den spanske riddaren lämplig för att du verkar i likhet med honom inte inse att världen inte riktigt ser ut som du tror och hamnar därmed i fighter mot oss som egentligen inte har en avvikande uppfattning (och alltså är väderkvarnar). Jag har aldrig sagt ett ont ord om teatertekniker, multiteknikner eller utbildningar. Bara att det inte är den enda vägen till framgång. På flera sätt hade det varit önskvärt med högskoleutbildade människor. Jag kanske hade stannat i branschen om det fanns utvecklingsmöjligheter och inte så förbaskat dåligt med pengar och så många lallare som gör att det är svårt att ta betalt för sina tjänster.

Att vara hyfsat allmänbildad är aldrig en nackdel. Att kunna lite lagom om musik och teater måste vara en fördel om man jobbar med kultur. För mig handlar jobbet till stor del om att bygga förtroende. Att kunna fråga en trumpetare som spelar jazz om han är mer Chet Baker än Miles Davies gör att man redan från början har visat att man är intresserad av hans musik och att man har gemensamma referenser. Man talar samma språk och har en gemensam grund att bygga vidare på.

På samma sätt framstår ofta den (säkert jätteduktige) teknikern som kan rabbla alla modellbeteckningar på JBLs samtliga produkter sen 1966 och deras data utantill rätt ointressant utom om man talar om just högtalare. Kan teknikern däremot utan att göra bort sig diskutera Moliere och Brecht, Merlot och Sangiovese, Cuba kris och Palestinakonflikt och Sichuan kontra Kantonesisk matlagning så finns risken att folk faktiskt pratar med dig även efter en turné som är längre än två dagar.

Så för mig är allmänbildning en mycket viktig del av att vara en komplett tekniker. Något som jag trodde denna tråd handlade om på slutet.
Här kommer mitt sista inlägg i detta ämne!
Skönt att du inte tycker illa om mig och det är skönt att du inte har pratat illa om multitekniker osv. Men som du själv skrev för några inlägg sedan så var det två inlägg eller något sådant som var emot det, kan man inte få disskutera med dem utan att du ska lägga dig i och försöka avsluta disskutionen?
Visst jag kan hålla med dig om att som ljudtekniker är det bra att kunna musik men jag vet inte om det är så nödvändigt för mig som ljustekniker att kunna Don Quijote. Skulle det nu vara så att jag skulle ljussätta en föreställning som handlar om gubben skulle jag naturligtvis kolla upp vad det hela handlar om!
Jag har varit på många turnéer som varat mer än två dagar och aldrig disskuterat de saker du tar upp, tro det eller ej men sådisarna pratar fortfarande med mig, de kan nog vara rätt glada att slippa prata teater på fritiden. De är precis som du och jag!!!

Tack för ordet!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Lightguy (TMT) skrev:Jag har varit på många turnéer som varat mer än två dagar
Hur är det med motsatsen då? :roll:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Har aldrig varit på en turné som är mindre än 2 dgr. Men förmodligen har folk sådant vett i skallen att man pratar med varandra fastän man inte är så bra på teater. Tycker att denna disskutionen är korkad och ber magnus att låsa den!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Apropå korkade saker så tycker jag att det är lite lustigt att du skriver att du gillar teknik, inte teater, Lightguy. Det är litegrann som att en "rocktekniker" skulle säga att han gillade teknik, inte musik.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

dawen skrev:Apropå korkade saker så tycker jag att det är lite lustigt att du skriver att du gillar teknik, inte teater, Lightguy. Det är litegrann som att en "rocktekniker" skulle säga att han gillade teknik, inte musik.
Det där ser jag ingen som helst motsättning i. Jag ljussätter både teater och rockscener och ibland är det en skittråkig pjäs, ibland något sevärt. Ibland står ett skittråkigt band på scen, ibland inte. Däremot kan behållningen vara i den tekniska biten. Jag gillar inte att titta på teater, däremot gillar jag att ljussätta teater. Jag gillar inte dålig musik, däremot kan jag tycka det är roligt att ljussätta den. Jag ser ingen motsättning i det hela.

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu blir snart Lightguy inofficiellmästare i motsägning! Jag kan väl få fortsätta att tjata trots att alla redan tycker sammma sak som jag, blir i nästa andetag, lås tråden diskussionen är korkad. Ähum... var det inte det jag med flera sa för ett litet tag sedan?

Nu är det ju bara två av sakerna jag tar upp som har lite med teater att göra i mitt tidigare inlägg... Så var det med den allmänbildningen.

HenrikH: Dawen sa inte att det handlade om bra respektive dålig musik. Han påpekade det faktum att om man inte tycker om musik som företeelse så blir man sällan en bra musiktekniker. Samma sak gäller förmodligen teater, är det inte kul på jobbet så gör man sällan ett bra jobb. Det gäller de flesta jobb.

Mansaxel: Jag håller med, att i alla fall känna till begreppet metafysik är allmänbildning.

Binary: Jolt då?

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ingo: Jag tycker att det har blivit en otroligt korkad disskution ang. att man blir en mycket bättre tekniker bara för man kan en massa teater gubbar det var därför jag tycker att man ska låsa tråden.
Jag utryckete mig kanske lite dåligt, jag kan se på teater men jag skulle aldrig köpa en biljett (kanske till musikal). Skulle jag vara tvungen att välja mellan en konsert och en teaterföreställning skulle jag absolut välja konserten.
Kan du tala om när jag talar emot mig själv (PM:a så slipper alla här vara med i vår korkade disskution), jag håller fast vid mina åsikter. Jag hatar folk som inte kan ha en egen åsikt utan hänger på andras bara för dom tycker att den personen verkar cool!!! (jag säger inte att någon här har gjort det).
Work sucks, send me on tour!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Nejförfan fortsätt posta här!

Det här är bättre än skilda världar!

Keep it up!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Lightguy (TMT) skrev:Jag hatar folk som inte kan ha en egen åsikt utan hänger på andras bara för dom tycker att den personen verkar cool!!!
Vad menar du med det där? Att vi andra hänger med Ingo, eller att du har en annorlunda åsikt mest för att vara obstinat?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Gustaf(KMD) skrev:Nejförfan fortsätt posta här!

Det här är bättre än skilda världar!

Keep it up!
:D

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

dawen skrev:
Lightguy (TMT) skrev:Jag hatar folk som inte kan ha en egen åsikt utan hänger på andras bara för dom tycker att den personen verkar cool!!!
Vad menar du med det där? Att vi andra hänger med Ingo, eller att du har en annorlunda åsikt mest för att vara obstinat?
Precis! :D

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Lightguy (TMT) skrev: Jag hatar folk som inte kan ha en egen åsikt utan hänger på andras bara för dom tycker att den personen verkar cool!!! (jag säger inte att någon här har gjort det).
Dawen läs hela inlägget tack!!! Jag skrev så för att om jag hatar andra som gör det så gör jag ju inte det själv heller!!! Men du tog kanske åt dig, eller????
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Kul att detta meningslösa tjaffs underhåller någon!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Lightguy: Jag läste hela inlägget. Jag förstår fortfarande inte varför du säger att du hatar folk som inte kan ha en egen åsikt. Tror du att vi andra gillar kappvändare?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Hur var det nu?

Handlade denna tråd om ett slutsålt hultsfred? :lol:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vaförnå? :lol:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag lägger ner, det är inte lätt att förklara för någon om personen i fråga inte vill förstå!!!
Work sucks, send me on tour!

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Newbee skrev:Hur var det nu?

Handlade denna tråd om ett slutsålt hultsfred? :lol:
Tror det nämdes någon liten notis om det i början men är inte helt säker :P. Men det är bra att de är lite liv på forumet.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster