Hultsfredsfestivalen 2005 är slutsåld!

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Med tanke på att det finns 5000 funktionärer så förefaller det självklart att det är volontärarbete. Tänk vad mycket intressant kultur som aldrig skulle bli av om det inte fanns volontärer! Kanske dags för finkulturen att tänka om?! Man tar inte arbete från någon annan när det ska byggas 10 scener och det som krävs av dig är att du är nykter och kan ta en order.

Sen är det en helt annan sak att nivån på vårt hump är helt fantastisk! Så bra är det aldrig annars. Tyvärr har vi tappat Stoffe och Knoppen från ifjol men det löser sig nog ändå! Det gänget vi har är värt hur mycket som helst.
Senast redigerad av 2 Gäst, redigerad totalt 0 gång.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Exodus skrev:Gick mig och köpte en lördagsbiljett nu när Kristet Utseende spelar på lördag, ska bli roligt att se!

Har ju trotsallt bara 6-7mil eller något till Hultsfred!
Kom och hälsa på på Atlantis också!!!

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

the kristet spelar på atlantis
Q.E.D

Gäst

Inlägg av Gäst »

Killen koll anmäler sig! Kanske ska kolla igenom running ordern innan man åker ner...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Minns jag inte galet så var Kristet satta i Ladan, men som Walka skriver spelar de klockan tre hos oss.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Klart jag kommer o tittar förbi!

Kristet skulle spela i teaterladan innan, men rockparty bytte scen och dag pga. att det troligen beräknas komma en hel del folk på den konserten, det är bara vad jag tror, men det var väldigt mycket liv på forumet (rockpartys) om att det skulle bli fasligt trångt i teaterladan.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Exodus skrev:Klart jag kommer o tittar förbi!

Kristet skulle spela i teaterladan innan, men rockparty bytte scen och dag pga. att det troligen beräknas komma en hel del folk på den konserten, det är bara vad jag tror, men det var väldigt mycket liv på forumet (rockpartys) om att det skulle bli fasligt trångt i teaterladan.
Ja.. de kommer nog en hel del publik till den konserten. Så det är ju bra att Rockparty tänker lite säkerhet och flyttar den till en bättre scen. Och då får vi väl ändå säga att Atlantis är... :P
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Större iaf :) Om det är en bra scen i år får vi avgöra den 19:e :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

någon som har koll vart rookie håller hus i år?
Q.E.D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Är det inte på udden utåt vattnet? Det är min gissning iaf.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Ingo skrev:Med tanke på att det finns 5000 funktionärer så förefaller det självklart att det är volontärarbete. Tänk vad mycket intressant kultur som aldrig skulle bli av om det inte fanns volontärer! Kanske dags för finkulturen att tänka om?! Man tar inte arbete från någon annan när det ska byggas 10 scener och det som krävs av dig är att du är nykter och kan ta en order.

Sen är det en helt annan sak att nivån på vårt hump är helt fantastisk! Så bra är det aldrig annars. Tyvärr har vi tappat Stoffe och Knoppen från ifjol men det löser sig nog ändå! Det gänget vi har är värt hur mycket som helst.
Jag har full förståelse för att man inte vill jobba ideellt om man har en DI utbildning i bakgrunden.
Men det är bara att inte göra det. Fritt val.

Men Ingo vad detta har med "finkulturen" att göra förstår jag inte.
Jag som själv jobbar på instutitionsteater är glad över att det inte är frivilligarbete inblandat där. Vi har ett fackförbund.

Det kanske är så att det skulle bli högre nivå på kulturen om det vore mer betalda tjänster och mindre frivilligarbete.

Först skriver du att det enda som krävs är att man är nykter och kan ta en order. Sen att humpet är värt hur mycket som helst?
Alla dom är väl där gratis?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Högre nivå på vilket sätt? Finare ljud och ljus? Är det något som det ofta finns pengar till? Ofta är det ju så att arrangemang knappt blir av eftersom det inte finns pengar. Tror du man kan vända detta genom att höja kvalitén på ljud och ljus, eller hur menar du?

Kravet på humpet är att det är nyktert och kan ta en order. Om man däremot har hump som innan man gett ordern gjort prylen, förberett nästa moment och dessutom hämtat en kaffe åt dig så ligger du mycket bättre till, eller hur? :) Bra hump gör att man kan fokusera sig på sitt jobb mycket bättre, och man slipper bubba grejor då man egentligen har viktigare saker att tänka på.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Självklart anser jag att varje arbetsuppgift ska ha en lön. Om det är en chokladboll eller 3000 SEK spelar ingen roll. Dagens kultur som är på väg ner i graven ska vara glada över att de löner på de som jobbar inom branchen inte ligger på samma nivå som en IT-VD. Det finns ju både för och naktdelar med det mesta.

Vet själv hur kul jag tyckte det var att bara få vara med under produktioner. Då spelade inte lönen någon större roll, men idag när man väl kommit in i branchen lite mera så vill man iallafall ha en liten slant för en insatts.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Att då man inte jobbar få se många riktigt bra band tycker jag är en bra lön. Jag åkte till Hultsfred för att humpa förra året, och hade det inte varit för vissa omständigheter så hade jag gjort det i år också.

Jag tycker fortfarande att det här är svinkul. Visst, inte så kul att jag jobbar gratis, men det är inte något jag gör för att bli rik heller.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Detta är nog off topic.
Jag tror att man måste måna om ens egen yrkeskår.

Har man dom rätta kvaliteterna ska man också ha betalt för det.

Jag skulle inte åka till hultsfred och jobba gratis.

Sen spelar det ingen roll om man är ljudtekniker eller scenbyggare eller humpare.

Kan ibland tycka att det är fel att vissa ska betala för alla dessa kategorier. Då är vi stenhårda och gör inga undantag, sen kommer det till hultsfred då är det helt okej att göra dessa undantag.

Det blir sen svårt att motivera för alla andra arrangörer.

Då menar jag också att det är väldigt många kompetenta som ställer upp gratis på hultsfred.

Håller absolut med om att bra hump är skillnaden mellan en bra och dålig dag..

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Vi lever idag i en värld där konkurensen mellan länd har ökat väldigt mycket. Får du ett erbjudande om ett jobb och anser att du inte får tillräckligt mycket betalt av arrangörerna så lägger de nog inte ut mera pengar och kraft på dig utan det brukar finnas en mängd som jobbar för mycket mindre lön. Detta säger jag inte är positivt. Som egenföretagare vet jag hur svårt det är och att man ibland får nöja sig med det man får för att andra företag/personer dumpar priser. Men är man inte villig att fajta så finns det alltid andra brancher som säkert gärna tar emot en.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ingo skrev:Med tanke på att det finns 5000 funktionärer så förefaller det självklart att det är volontärarbete. Tänk vad mycket intressant kultur som aldrig skulle bli av om det inte fanns volontärer! Kanske dags för finkulturen att tänka om?! Man tar inte arbete från någon annan när det ska byggas 10 scener och det som krävs av dig är att du är nykter och kan ta en order.

Sen är det en helt annan sak att nivån på vårt hump är helt fantastisk! Så bra är det aldrig annars. Tyvärr har vi tappat Stoffe och Knoppen från ifjol men det löser sig nog ändå! Det gänget vi har är värt hur mycket som helst.
Det är skillnad på funktionärer och funktionärer.....jag förstär också att man inte kan ge 50 000 pers. full lön, men det är väll stor skillnad att sitta och sälja biljetter eller korv än att slita, bära på stör tunga svarta lådor. Dessutom krävs det en viss kunskap om ljud och ljus för att kunna jobba med det vilket inte krävs på mycket. Ska du jobba gratis på Rhapsody i sommar?
Jag gillar inte att det ska gnatas om finkultur hit och dit, jag blev nobbad av Rhapsody för att par år sedan bara för att jag jobbade med teater. Jag är upplärd inom musiken och har tagit jobb inom teater för att det fanns jobb där men jobbar mycket på festivaler också.
Ingo jag vill inte bråka, men hur mycket vet om tekniken inom "finkulturen"? Den är faktiskt inte så jäkla glamorös som du försöker få den att se ut!!!
Work sucks, send me on tour!

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Fast när det gäller sommarfestivaler generellt tycker jag det är väldigt enkelt. Du får helt enkelt inte lön eftersom festivalen söker funktionärer, inte tekniker eller duktiga humpare. Sen om man som mig och många andra väljer att humpa festival ändå så tycker jag det är upp till var och en. Det är ingen annan som blir lidande och det är möjligt att ha en hel del kul på kuppen, knyta kontakter inom branchen och se en och annan bra artist.

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Lightguy (TMT) skrev:
Ingo skrev:Med tanke på att det finns 5000 funktionärer så förefaller det självklart att det är volontärarbete. Tänk vad mycket intressant kultur som aldrig skulle bli av om det inte fanns volontärer! Kanske dags för finkulturen att tänka om?! Man tar inte arbete från någon annan när det ska byggas 10 scener och det som krävs av dig är att du är nykter och kan ta en order.

Sen är det en helt annan sak att nivån på vårt hump är helt fantastisk! Så bra är det aldrig annars. Tyvärr har vi tappat Stoffe och Knoppen från ifjol men det löser sig nog ändå! Det gänget vi har är värt hur mycket som helst.
Det är skillnad på funktionärer och funktionärer.....jag förstär också att man inte kan ge 50 000 pers. full lön, men det är väll stor skillnad att sitta och sälja biljetter eller korv än att slita, bära på stör tunga svarta lådor. Dessutom krävs det en viss kunskap om ljud och ljus för att kunna jobba med det vilket inte krävs på mycket. Ska du jobba gratis på Rhapsody i sommar?
Jag gillar inte att det ska gnatas om finkultur hit och dit, jag blev nobbad av Rhapsody för att par år sedan bara för att jag jobbade med teater. Jag är upplärd inom musiken och har tagit jobb inom teater för att det fanns jobb där men jobbar mycket på festivaler också.
Ingo jag vill inte bråka, men hur mycket vet om tekniken inom "finkulturen"? Den är faktiskt inte så jäkla glamorös som du försöker få den att se ut!!!
Som humpare krävs sällan mer än att du skall förstå svenska, iaf när du jobbar i sverige. Festivaler och många andra ställen tar in en idrottsförening eller liknande som hump bara för att dom är billiga. Som tur är finns det folk som uppskattar kvalitet framför de billigare alternativen.

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ojdå, det var inte riktigt meningen att det skulle ta sådan skruv. Jag tänkte på de dans och teater-festivaler jag jobbat på och jämförde hur mycket dom kostar att genomföra. Hade det gått att ha lite folk som inte har full lön på en sån festival som utför okvalificerade uppgifter så hade de pengarna kunna läggas på fler intressanta akter. Och kostnaden för huvudmännen hade blivit lägre.

Det är klart att jag inte heller skulle åka och skruva ljud eller knuffa högtalare gratis. Det var inte det jag åsyftade, jag är glad över att vi har ett så kompetent gäng som vi har på Hultsfred och det gäller alla ifrån områdes- och säkerhetsanvariga, scenchefer och hela vägen till grindvakterna. Utan dessa ingen festival, så enkelt är det, rätt eller fel har jag faktiskt inte ens reflekterat över, jag är bara tacksam!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster