Chaufförer

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vissa saker var hysteriskt roliga, andra inte så kul (som en blöt fyrhjulingsadel, eller nerpissade kablar, eller att solen dök upp 20 min efter att jag gått och lagt mig...)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Har följt denna intressantatråd. Tyvärr har den stundom hållit lite låg nivå.

En av mina erfarenheter från en leverantör i detta land. (tycker inte man beöver nämna ett företags namn, den som är nära bekant med mig vet vem jag menar)

Man tar ett frilansjobb som operatör på två identiska scener och att vara med som tekniker under bygge och eventuellt riv. Ansvaret växer mer och mer när företaget tagit på sig mer än vad man har resurser till och det blir mer förvirrat.

Men när man blir 10h försenad från stad 2 med genrepet på DV-band på väg i natten till stad 1 där premiären ska vara utan att ha ett hotellrum bokat och dessutom måste sätta sig att ljussätta en annan rigg (den rätta). Då börjar man bli lite sne.

Strul, mer strul och mest strul.

Man fortsätter att le mot slutkunden för att inte göra denna nervös och för att inte sätta leveranrören i dålig dager.

När sedan man måste pressa ur betalning av fakturan till teknikleverantören då ligger inte det företaget högt i min kurs.



Kommer jag göra fler jobb åt det företaget. Risk finnes.
Räkningar kommer varje månad och ska betalas i tid. Men, jag kommer att ändra mitt förfarande i planeringsarbetet och ställa hårdare krav på leverans, informationsvägar och betalning.



Själv är bäste dräng och lita inte på någon, inte äns på ett stort företag som varit med länge i branschen.

Tilläggas kan att jag har haft mycket goda relationer med andra större företag i vår bransch som jag gärna rekomenderar. De har vågat att ta betalt och avsäger sig hellre jobbet än att få massor med badwill.

Stort fel för en del företag är att man tar på sig mer än vad man klarar av. Man räknar inte tillräckligt på jobbet utan ser bara intäckterna.
Pengar är grunden till mycket ondska.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Ditt inlägg håller ju en förstklassig nivå.

Nu är jag trött på alla anonyma antydningar hit och dit.
Stå för vad ni skriver eller skriv inte.
"En av mina erfarenheter"
"Den som är nära bekant till mig vet vem jag menar"

Skicka då detta till den personen.
Eller?
Hur intressant är det att någon skriver om antydningar?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Hellre antydningar än öppet, ogrundat skitsnack?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Skillnaden kan vara hårfin ibland.
Att diskutera rykten och annat mun till mun, det är en sak.

Ska man skriva om specifika tillfällen på ett öppet forum, i en diskussion, då får man se till att stå för det.

Det kändes mest som att det stod klart att det inte gick att komma någonstans i diskussionen utan belägg. Sen kom ytterligare ett inlägg där allt upprepades.
Förutom att man nu själv ska få tolka in vilket företag det gäller om man inte råkar ha fördelen att känna personen ifråga.

Antingen pratar vi i generella termer eller så får vi stå för det vi skriver.

Min åsikt.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

-MattEMaT- skrev:
Kommer jag göra fler jobb åt det företaget. Risk finnes.
Räkningar kommer varje månad och ska betalas i tid. Men, jag kommer att ändra mitt förfarande i planeringsarbetet och ställa hårdare krav på leverans, informationsvägar och betalning.

Tilläggas kan att jag har haft mycket goda relationer med andra större företag i vår bransch som jag gärna rekomenderar. De har vågat att ta betalt och avsäger sig hellre jobbet än att få massor med badwill.

Stort fel för en del företag är att man tar på sig mer än vad man klarar av. Man räknar inte tillräckligt på jobbet utan ser bara intäckterna.
Ovan citat ber jag att få applådera!

Det går att ställa krav!
Våga ta betalt!
Höj kvaliten på leveransen!

Nu ska jag försöka gissa vilken firma det är...
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Är inte ditt korståg över snart Janne?

De företag som inte uppmärksammar krav överhuvudtaget kan ju inte ha några kunder, eller?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Står för allt jag säger, annars öppnar jag inte munnen.
Mitt namn finns med i varje inlägg så jag är inte anonym. (Att berätta vem man är så klart upp till var och en)

Tänkte att det kunda vara trevligt att dela med sig av en erfarenhet från den riktiga världen. Finner man kontentan i inlägget så spelar det ingen roll vem, vad och när, bara hur.

Utgå från att lära en ny sak varje dag och ta fram ingengörsandan, allt går att utveckla, även sig själv.

Just my 2cent.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag må vara trög, men vad är kontentan?

Det jag menade.
Troligtvis otydligt.

Skriver man om specifika tillfällen fast inte vill nämna vilka, då är det lätt att man tappar trovärdighet.
Sen skriver du att de personer som känner dig vet vad det handlar om.
Antingen håller man det inom den kretsen eller så berättar man allt.

Alternativet är att skriva i generella termer.

Allt för att slippa dessa spekulationer angående vilket företag det är som var aktuellt i den specifika situationen.

Det känns bara som att allt verkar hamna i en massa spekulationer.

Sen håller jag med dig om att det är viktigt att vara noga med kraven på leverans osv...

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Okej, jag utgick ifrån mig själv över att man i det stora är ointresserad över ont skvaller och att gotta sig i skadeglädje över någon annan.
Ska inte sticka under foten att jag kan sitta och hett diskutera med någon fysisk person verbalt över en kopp/flaska men då hänger man inte ut någon offentligt.

Jag beskrev ett scenario där det inte är relevat vilket företag det gäller och håller därför på de smaskiga detaljerna för de närmast sörjande. (tyvärr för er som spekulerar)
Alternativet hade varit att beskriva en fiction men jag fann att det om något hade tappat min trovärdighet.

Min mening var, om jag var otydlig, att det är lätt att klaga på någon annan när man kunde lagt ner lite mer energi på att söka information och även ransakat sig själv om vad man kunde gjort bättre. Allt serveras inte på silverfat.

I mitt nämnda exempel kanske ett av många strul kunde undvikits om jag prioriterat lite annorlunda i mitt förarbete och litat mindre på leverantören. De gav mig mycket merjobb och jag kunde inte göra min huvudsyssla med den finess som jag vill leverera.
Det blev gig, som alltid, och kunden märkte troligtvis inget. Men resan dit kunde blivit smidigare.
Man kan lära både av sina egna fel och av andras.

-Fråga inte vad landet ska göra för dig, fråga vad du kan göra för ditt land.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Dawen...

Pratar förstås inte om "krav överhuvudtaget"...
Man kan alltid ställa krav på att förbättra sånt som inte funkar! Man ska inte ge sig. Försök, ska du se :idea:.

Ställer du inte upp på:
"Det går att ställa krav!
Våga ta betalt!
Höj kvaliten på leveransen!"

Kallar du det korståg?
Jag kallar det något vi alla borde jobba för...

+ fler bluesklubbar... 8)
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag tycker att kraven ofta är lagom högt ställda och sällan tycker jag felleveranser är orsaken till att gig är dåliga. Mycket oftare är det för lite prod.rep., för dåliga band, fel publik och liknande faktorer som avgör, inte att det sitter fel reverb i FXracket. Dessutom har vi en väldigt hög standard på utrustningen i Sverige. Vi har väldigt många väldigt duktiga tekniker också, och en hel del mindre duktiga för den delen.

Våga ta betalt är en fin paroll, men med tanke på hur många jeppar det finns som är beredda att göra jobbet billigare så är det kanske inte alltid något mer än en fin paroll det där. Du talar själv ena stunden om att kunder är tvungna att gå till Starlight för att det inte finns pengar till annat och andra stunden om att ställa högre krav på Starlight samtidigt som man själv ska ta mer betalt. Tolkar jag dig fel eller varför ser jag ingen kontenta i det hela? Att höja lönerna, sänka arbetslösheten och få bort långtidssjukskrivningarna är en bra tanke, men det är svårt att få det gå ihop tycker jag...

För övrigt tror jag fortfarande på tillgång och efterfrågan. Finns det en marknad för bluesklubb så finns det bluesklubb. Har du fortfarande inte lyckats hitta någon?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Japp, du tolkar mig fel! Igen.
Nu säger du t.o.m. att jag skulle ha sagt saker som jag aldrig har sagt, eller ens menat, så snälla, lägg ner nu. Uppenbart förstår du inte.

Oavsett tillgång och efterfrågan tänker jag ställa krav på bättre kvalitet!

+ FLER bluesklubbar! (Om du förstår... blink)
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Nej, faktiskt, jag förstår inte det oavbrutna snacket om bluesklubbar. Försök förklara det jag inte förstår istället.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Gillar blues. Och vill ha fler bluesklubbar :)
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Suck. Jag ger upp.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Dawen.. Tack.. Äntligen ger du upp..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Du är inte tvingad att läsa det jag skriver Brolin. Det går mycket bra att slippa.

Kommentarer angående det jag skriver får gärna vara sakliga dock, istället för att spela bättre vetande kan du väl delta i diskussionen med dina två cent?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Nej, jag är inte tvungen och läsa vad du skriver. Faktum är att jag har slutat... Men när skiten upptar 60% av hela forumet är det svårt att låta bli, när man letar efter något man faktiskt VILL läsa. Och siffran 60% är, för tydlighetens skull, tagen helt ur luften, bara för att ta en siffra som är relativt hög.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Brolin, du skulle bli moderator!!

Och därmed kan vi väl stänga linan :).

Tack dawen m.fl för en intressant diskussion.
Jan P.

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster