Chaufförer

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

dawen skrev:
Newbee skrev:Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av en XL-4. Vad du vill speca är upp till dig.
Hur mycket erfarenhet du har av att överhuvudtaget stå bakom ett mixerbord har jag ingen aning om.
Kanske duger med ett Spirit för dig?
Och nej. Vad det får kosta avgör inte alltid arrangören. Vi har fortfarande påverkan.
Ingen erfarenhet av att mixa på XL4 alls, däremot på XL3 och Heritageserien. Spirit kan vara helt okej, det beror på vad som ska mixas, men då det ska mixas på ett Spirit, då är det väl sällan band har med egen tekniker, eller? :)
Newbee skrev:Ibland undrar jag också varför du alltid är i försvarsställning när det gäller SL. Har du ont om jobb?
Jag gör ett Starlightjobb om året, och det bringar in väldigt lite pengar, faktiskt. Anledningen till att jag försvarar Starlight beror mest på att jag tycker att de får ta lite väl mycket skit.

På det här forumet framstår det ju i vissas argumentation som att det är Starlights fel att de andra företagen går dåligt...
Dawen, har funderat på dina argument och jag tror att det bottnar i att du inte vet hur en upphandling går till. Det är sällan en och samma person som sätter specen, gör upphandlingen, beslutar, har hand om ekonomin, är representant på giget, etc.
Som sagt, vi har dålig beställarkompetens eller om man så vill, dålig organisation i beställarledet. Och ja, detta utnyttjar tyvärr vissa leverantörer.
Vi kan alla ställa större krav på att detta fungerar bättre. Gynnar oss alla faktiskt.
V g argumentation att det är starlights fel att andra går dåligt hoppas jag du inte menar mig, för det har jag redan bemött.
Jan P.

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

ljushuvvet skrev:Alla saker jag räknade upp var på en o samma festival..... visst gick det att lösa!!! dom hyrde på 6st prophon lådor av ÄLDRE modell av den lokala firman, vi fick steka en massa kanaler och drog backline ström kors o tvärs över scenen... eller den gången vi fick en ett 48 ch bord men bara en 40ch multi... kul att behöva löda vändor till returmultin

Jag tror att mycket skit som SL får är just att han hyr på frilans folk som inte borde tagit jobbet pga bristande kompetens... men är kåta på att jobba med coola saker.... man borde istället prata om branchens fortbildning, om vi alla höjer vår kompetens så kan vi alla ställa mer krav på samtliga leverantörer, en annan bra sak är att faktiskt packa sina egna saker på lagret , oavsett företag, misstag händer,
Ljushuvvet: Jag undrar fortfarande vad SL:s representant på festivalen hade att säga om saken och varför EMA:s representant inte tyckte att dina problem var hans problem.

Nu har jag inte gjort så många SL-gig i mitt liv så att jag känner alla som brukar jobba där, men skulle nog inte betrakta de som brukar jobba för SL som inkompetenta...i detta fall är du nog ute på djupt vatten, unge man. Undantag finns naturligtvis alltid men här pratar du faktiskt i ganska generella termer!

Om SL vid något tillfälle har hyrt in någon inkompetent människa som inte utfört sitt jobb till belåtenhet så har detta rimligen kommit fram till chefen och därmed fick han väl leta jobb på annat håll eller blivit belönad med andra arbetsuppgifter. Om så inte är fallet så är ju logiskt sett konkurrenterna ännu mer inkompetenta om SL ändå får jobben...eller så är det fel på marknaden...eller vad?

Dawen: Då är åtminstone du och jag överens om vad arrangörens ansvar innebär, även om arrangörerna inte alltid tar detta ansvar.

/Hampus

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Ingo skrev:
Janne skrev:Ingo. Jurist? Nämen det var ju ingen svår gissning :) Känner igen vrängningarna. (Nu tycker han plötsligt att SL är ett litet bolag... jo tjena.)
Ser fram emot tyngre analyser.

Och vad härligt att det äntligen fanns andra än "vi andra" som med egen erfarenhet kan bekräfta det jag "påstått". Tack för det. Då behöver jag inte "skrika" mina exempel längre.

Yes, jag är fullt medveten om att detta inte bara gäller kinesen men enligt mig leder dom den ligan stort och tyvärr, som påpekats, sätter standarden.

Jag tycker som Newbee, de stora bolagen har verkligen chansen att höja standarden på leveranserna. Vi kan gemensamt ställa mer krav på dom.
Och ljushuvvet har helt rätt, utbildning och fortbildning behövs i branschen. Visst tusan finns det frilansare med bristande kompetens, det behöver vi väl inte sticka under stol med.

Dawen Att bara lägga över ansvaret på arrangören kan vara tufft. Dom har tyvärr ofta mycket dålig beställarkompetens (EMA borde vara undantaget...). Vi är många som skulle kunna vara konsulter men så långt har inte branschen kommit, utom möjligtvis inom business event. Nej, leverantören måste också ta sitt ansvar!
Jag antar att diskussionen börjar närma sig ett slut, vi kommer helt enkelt ingen vart längre. Vill bara som avslutning från min sida tacka för angreppet på mitt yrkesval och min argumentationsteknik, tyvärr måste jag säga att det var väntat med tanke på nivån på resten av din argumentation.

Och som slutkläm, en liten fråga som jag burit med mig de senaste dagarna.

Det har aldrig slagit dig att du helt enkelt kan ha fel?

PS: Vad jag känner till så finns det inga 32 kanaliga bord på Starlight... Och att åka på festivalturné och dra mer än 32 ch och att inte ha med sig egna bord har jag aldrig sett någon göra. Det fungerar helt enkelt inte.
När det äntligen kommer andra erfarenheter in i bilden, då hoppar du av? (':oops:') Ok... ':wink:'

Ingo, din och min diskussion får gärna närma sig sitt slut eftersom du verkar vägra förstå vad jag skriver, vränger till saker jag skriver som vilken jurist som helst och hela tiden återkommer till att inget kan bevisas. Tolka det inte som ett angrepp, det är min åsikt som jag har av egen erfarenhet. (Nu var han där igen...).
Hoppas att andra inte slutar diskutera bara nu när det börjar bli intressant pga fler åsikter och inlägg.

För att leka jurist: Jag kan ha fel, vi kan alla anses ha fel, det beror på hur man ser det, vinklar det, tolkar det, men jag anser att jag borde anses att inte ha fel, och tycker att andra inlägg på linan tyder på ett stöd för det uttalandet, alltså torde man kunna tolka det som att jag har rätt, men det kan man nu kanske inte göra för jag kan ju teoretiskt ha fel, alla kan anses ha fel, det beror på hur man vill tolka det, men....
Tur att det finns domare som fäller utslaget, synd att man ofta måste förlikas innan dess eftersom juristens timarvode blir för dyrt. Och sista idioten är tyvärr inte född än. (Obs: Det sista får du inte tolka som ett angrepp på dig!) Så du har gjort ett bra yrkesval.
Här på forumet får alla tolka som dom vill och döma själva. Skönt.

Förlåt dawen, nu blev det en avvikning igen... kunde bara inte låta bli. :)
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fast, är man på ett gig som tekniker så arbetar man väl för leverantören eller mot arrangören, eller?

Om arrangören meddelar leverantör att det behövs 16 kanaler och det kommer ett band som behöver 48 kanaler, är detta då leverantörens fel?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Absolut inte. Där har vi beställarkompetensen igen...
Jan P.

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

jorå ingo det går alldeles utmärkt att åka festival med mer än 32ch utan eget bord... såvitt jag minns var det en XL3 som var 32ch mono och resten stereo, Festivalen var Sundsvall stora scen och Akten var BKO
Har för övrigt åkt festivaler med 56inputs utan eget bord då subbmixade vi slagverk på scenen så vi gick in på 48ch och den FOH teknikern klagade inte...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Janne: Men, då är det väl beställarkompetensen som är det egentliga problemet, inte Starlight?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

ljushuvvet skrev:jorå ingo det går alldeles utmärkt att åka festival med mer än 32ch utan eget bord... såvitt jag minns var det en XL3 som var 32ch mono och resten stereo, Festivalen var Sundsvall stora scen och Akten var BKO
Har för övrigt åkt festivaler med 56inputs utan eget bord då subbmixade vi slagverk på scenen så vi gick in på 48ch och den FOH teknikern klagade inte...
Ja, det är klart att det går men det är inte vanligt. Varför? För att du förr eller senare kommer springa på problem.

Den XL3:an har 32 mono och 8 stereo som det finns mick preampar på, dvs minst 40 kanaler och ännu fler om man patchar lite smart och har stereoljudkällor på scen, nämligen 48... Låter konstigt att det bordet hamnat i Sundsvall, det brukar vara en XL4 eller H3000.

Gissar att det du talar om är Robyn när ni hade 56 inputs, var det Tom som mixade då?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Janne skrev:
Ingo skrev:
Janne skrev:Ingo. Jurist? Nämen det var ju ingen svår gissning :) Känner igen vrängningarna. (Nu tycker han plötsligt att SL är ett litet bolag... jo tjena.)
Ser fram emot tyngre analyser.

Och vad härligt att det äntligen fanns andra än "vi andra" som med egen erfarenhet kan bekräfta det jag "påstått". Tack för det. Då behöver jag inte "skrika" mina exempel längre.

Yes, jag är fullt medveten om att detta inte bara gäller kinesen men enligt mig leder dom den ligan stort och tyvärr, som påpekats, sätter standarden.

Jag tycker som Newbee, de stora bolagen har verkligen chansen att höja standarden på leveranserna. Vi kan gemensamt ställa mer krav på dom.
Och ljushuvvet har helt rätt, utbildning och fortbildning behövs i branschen. Visst tusan finns det frilansare med bristande kompetens, det behöver vi väl inte sticka under stol med.

Dawen Att bara lägga över ansvaret på arrangören kan vara tufft. Dom har tyvärr ofta mycket dålig beställarkompetens (EMA borde vara undantaget...). Vi är många som skulle kunna vara konsulter men så långt har inte branschen kommit, utom möjligtvis inom business event. Nej, leverantören måste också ta sitt ansvar!
Jag antar att diskussionen börjar närma sig ett slut, vi kommer helt enkelt ingen vart längre. Vill bara som avslutning från min sida tacka för angreppet på mitt yrkesval och min argumentationsteknik, tyvärr måste jag säga att det var väntat med tanke på nivån på resten av din argumentation.

Och som slutkläm, en liten fråga som jag burit med mig de senaste dagarna.

Det har aldrig slagit dig att du helt enkelt kan ha fel?

PS: Vad jag känner till så finns det inga 32 kanaliga bord på Starlight... Och att åka på festivalturné och dra mer än 32 ch och att inte ha med sig egna bord har jag aldrig sett någon göra. Det fungerar helt enkelt inte.
När det äntligen kommer andra erfarenheter in i bilden, då hoppar du av? (':oops:') Ok... ':wink:'

Ingo, din och min diskussion får gärna närma sig sitt slut eftersom du verkar vägra förstå vad jag skriver, vränger till saker jag skriver som vilken jurist som helst och hela tiden återkommer till att inget kan bevisas. Tolka det inte som ett angrepp, det är min åsikt som jag har av egen erfarenhet. (Nu var han där igen...).
Hoppas att andra inte slutar diskutera bara nu när det börjar bli intressant pga fler åsikter och inlägg.

För att leka jurist: Jag kan ha fel, vi kan alla anses ha fel, det beror på hur man ser det, vinklar det, tolkar det, men jag anser att jag borde anses att inte ha fel, och tycker att andra inlägg på linan tyder på ett stöd för det uttalandet, alltså torde man kunna tolka det som att jag har rätt, men det kan man nu kanske inte göra för jag kan ju teoretiskt ha fel, alla kan anses ha fel, det beror på hur man vill tolka det, men....
Tur att det finns domare som fäller utslaget, synd att man ofta måste förlikas innan dess eftersom juristens timarvode blir för dyrt. Och sista idioten är tyvärr inte född än. (Obs: Det sista får du inte tolka som ett angrepp på dig!) Så du har gjort ett bra yrkesval.
Här på forumet får alla tolka som dom vill och döma själva. Skönt.

Förlåt dawen, nu blev det en avvikning igen... kunde bara inte låta bli. :)
Jag har tyvärr inte tid att tjafsa och säga samma sak gång på gång, jag har fullt upp med att fakturera mina klienter. Jag tycker faktiskt inte att jag har vänt på så mycket du har sagt, jag har däremot försökt få dig klargöra vad du menar och ge vettiga exempel. Eftersom det är du som påstår saker så är det rimligt att du visar att det är så, istället för att jag ska behöva bevisa att det inte är så, eller hur?

Det var ju lite konstigt att jag först lyckas frilansa på ett företag som mer eller mindre lyckats förstöra en hel bransch och som i princip aldrig sköter sina åtaganden mot sina kunder och nu lyckats byta detta helvete mot att skinna mina klienter på pengar och vända på ord. Jag måste vara mycket värre människa än vad jag trott.

Nya erfarenheter: Nu har du flera gånger presterat gs/tunnel utan att kunna säga var, hur och när. Av ljushuvvet av vi fått reda på att ett 32 ch mixer borde varit en 48:a och så saknades back line stret och wedges (vi säger att detta verkligen var hela sanningen och att inget kan bero på scenchefens beslut eller andra saker utanför SL kontroll). Är detta verkligen så farligt med tanke på hur många gigg SL gör på ett år? Det är förståss beklagligt och synd att det sker men att dessa två exempel skulle få mig som upphandlare att välja en annan firma håller jag för otroligt.

Det jag efterlyser är en nyanserad bild som stämmer lite bättre med verklighetn.

Janne: Ska du till LLB?

edit: la till ett inte, tack Dawen...
Senast redigerad av 1 Gäst, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag tror bestämt att Ingo missat ett "inte" i början av sitt inlägg :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Queerdoo skrev:
Gustaf(KMD) skrev:Bara en sak för att klargöra lite! Definitionen av homosexualitet är att man är otrevlig i telefonen.
Då måste jag vara otrevlig i telefon på heltid... :wink:

Det tycker inte jag! Jag tycker du är jättetrevlig. Varför har du slutat ringa mig? :(

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Har vi inte nu kommit fram till att SL är ett företag som alla andra?
Det finns saker som är bra och det finns saker som är mindre bra.
Tycker vi släpper den diskussionen.

Däremot har det under denna långa tråd kommit fram många bra ämnen för nya trådar.
Hoppas någon har mer ork i kroppen än jag och lägger upp lite nya.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Ingo, ränderna går väl inte ur... :?

"exempel" betyder att det finns fler :idea:. Kanske många fler...

Denna bild kanske inte är verkligheten...
...det kanske är värre än så. *spyr*

Nej, jag åker inte till LLB. Skulle jag åka till LLB skulle jag ha lösskägg *gammlesmurf*.
Och en stor skylt med texten:
"Jag är antagligen korkad. För om jag beställer något så vill jag ha det jag beställer och inte något annat som ni behagar leverera istället".
...och då skulle jag väl bli utkastad 8O.
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Newbee: Många av oss visste det innan den här diskussionen, vissa verkar tydligen inte förstå det trots att vi haft den här diskussionen.

Om Starlight vore så dåliga på detta med att leverera det som beställs, hur kommer det sig då att det finns enbart två exempel, varav det ena är direkt felaktigt (Starlight har ingen XL3 på 32 kanaler, utan på 40-48 beroende på hur man använder den stereoXL3:a som sägs ha levererats till Gatufesten (som har haft XL4/H3000 de övriga åren eftersom det är en såpass stor festival - kanske vi ska höra med den som gjorde det här giget vad han har för åsikt om det som förts fram idag? Han har kanske en annan synvinkel eller kanske en förklaring över varför det var som det var?)) och det andra är inte ens i närheten av konkret?

Okej, Starlight har säkert gjort några blunders, jag tror inte motsatsen. Med tanke på hur många gig de har gjort så finns det nog mer än två blunders och antagligen värre missar än vad som kommit upp här, med tanke på att företaget har en historia på över 20 år. Och? Alla gör vi misstag.

Det är dock en stor skillnad på att göra misstag och att racka ner på andras misstag.

Jag släpper gärna diskussionen om Janne erkänner att verkligheten antagligen är mycket mildare än vad han försöker hävda :wink:

"Förbanna inte Starlight, sköt ditt eget istället" :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Och där börjar du om.
Du går in på detaljer igen.
Vill man ha en ren 48-kanals mixer så kanske det är det som krävs?
Inte en 32-kanals med stereokanaler, oavsett micpreamps.

Och ja, det finns säkert mycket värre saker att räkna upp ang. SL men vi kommer aldrig fram till något.

Föregå med gott exempel och släpp det först.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Man kan säkert räkna upp massor av fel som jag har gjort också....

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Dawen: inte för att jag var med förra året, men visst hade de lyckats komma typ 1,5 dagar försent med allt (främst scen) till förra Arvika?
"This is the updated input list"

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

På Apollo där jag huserade kom väl ljudgrejorna i tid om jag minns det hela rätt...eller minns jag fel? Ingo? Scenen där levererades av Soundforce för SL:s räkning. Är det tomt i Krylbo så är det.

/H

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vintergatans scen kanske det var. Minns inte, det dök upp i nån konversation med rydis kl 5 under rivningen...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fem på morgonen efter ett festivalriv brukar man säga många bra saker :)

Newbee: Visst har du rätt. Nu har du ett bra exempel på när jag har gjort fel också :wink:

Man kanske skulle ringa Gert och kolla vad det var för bord som egentligen var där...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster