Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
för som sagt i mitt förra inlägg så va det färg i bakgrunden, det betydet att man måste ha en riktigt fetingrymm dator ex antal 10tusenlappar.
För den processorn måste ha en kapacitet på ca 10-12Ghz.
Så som jag har räknat..
Jag missade showen igår på TV, men kollade på reprisen precis nu.
Det verkar vara en vädigt enkel lösning tycker jag.
Allt ljus på hela scenen är blått, medans Perreli själv lyser i varma färger.
Helt enkelt så har dom väll valt ut dom färger som ska påverkas och bli svart/vit medans det blåa inte påverkas.
Blått och det varma/skinrosa är ju väldigt nära komplementfärger, så att separera färgerna från varann är ingen problem.
Bluescreen-principen.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs. http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Toiva Savolainen skrev:Jag missade showen igår på TV, men kollade på reprisen precis nu.
Det verkar vara en vädigt enkel lösning tycker jag.
Allt ljus på hela scenen är blått, medans Perreli själv lyser i varma färger.
Helt enkelt så har dom väll valt ut dom färger som ska påverkas och bli svart/vit medans det blåa inte påverkas.
Blått och det varma/skinrosa är ju väldigt nära komplementfärger, så att separera färgerna från varann är ingen problem.
Bluescreen-principen.
låter rimligt! men synd...vore så snyggt att kunna ljussätta någon so att den blir sv/v
Pontus Ringholm skrev:för som sagt i mitt förra inlägg så va det färg i bakgrunden, det betydet att man måste ha en riktigt fetingrymm dator ex antal 10tusenlappar.
För den processorn måste ha en kapacitet på ca 10-12Ghz.
Så som jag har räknat..
Peace
Tänk då på att OB bilarna som står utanför arenan kostar ett antal 10tusenlappar! Så dom har nog en "riktigt fetinggrymm dator"
Toiva skrev:
Jag missade showen igår på TV, men kollade på reprisen precis nu.
Det verkar vara en vädigt enkel lösning tycker jag.
Allt ljus på hela scenen är blått, medans Perreli själv lyser i varma färger.
Helt enkelt så har dom väll valt ut dom färger som ska påverkas och bli svart/vit medans det blåa inte påverkas.
Blått och det varma/skinrosa är ju väldigt nära komplementfärger, så att separera färgerna från varann är ingen problem.
Bluescreen-principen.
Jag håller med dig. Det är en enkel funtion som finns och används för det mesta stillbildsredigering, borde finnas samma funktion för rörlig bild.
PS. btw så är jag trots allt lite intresserad i det där "svart/vit skapande" filtret... Och just d, jag undrar när Lee eller Rosco släpper filtren som kan bestämma när ljusstrålen ska stanna...
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging
Allt ljus på hela scenen är blått, medans Perreli själv lyser i varma färger.
Somliga hade visst tvärtom i färgerna, eller? Vet inte vad vissa av er såg... men kärringen i min TV var svart/vit och omgivningen var i färg. Däremot var käringen i färg i andra sjunget. Jag hann aldrig se något svart/vit inledning (Eller var jag för fokuserad på urringningen) . Vi/jag väntar med spänning på svar..
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
Daniel Ekstam skrev:
Tänk då på att OB bilarna som står utanför arenan kostar ett antal 10tusenlappar! Så dom har nog en "riktigt fetinggrymm dator" ;)
Framför allt har de videoredigeringsutrustning som är anpassad för att göra sånt i realtid med specialbyggd hårdvara. Plus att det är inte direkt raketforskning att göra chroma key ("bluescreen"), väderkartorna har ju gjorts så sen hedenhös.
Daniel Ekstam skrev:
Tänk då på att OB bilarna som står utanför arenan kostar ett antal 10tusenlappar! Så dom har nog en "riktigt fetinggrymm dator"
Framför allt har de videoredigeringsutrustning som är anpassad för att göra sånt i realtid med specialbyggd hårdvara. Plus att det är inte direkt raketforskning att göra chroma key ("bluescreen"), väderkartorna har ju gjorts så sen hedenhös.
Visseligen är jag ganska säker på att DVE:n inte sitter i någon dator, utan som en funktion i bildmixern... men man kan väl kalla den för dator om man vill....
Tobbe: alla väderkartor i sverige gjordes med chroma key tills för några år sen när TV4 fick ny nyhetsstudio med back-projection för väderkartan, det var en stor nyhet då som det pratades ganska mycket om
Sen kan man ju påpeka att en modern videomixer precis som ett modernt ljusbord är en specialbyggd dator som är helt skräddarsydd för en viss sak, så att chroma key-funktionen ligger i en dator kan man ju faktiskt säga
Är det en av Prismas ob-bussar för hd-kvalitet som åker med eller?
Jakob Carlsson skrev:Tobbe: alla väderkartor i sverige gjordes med chroma key tills för några år sen när TV4 fick ny nyhetsstudio med back-projection för väderkartan, det var en stor nyhet då som det pratades ganska mycket om
Är det en av Prismas ob-bussar för hd-kvalitet som åker med eller?
Ian: TV3 har inte gjort nyheter eller väder sedan hösten när dom la ner det.
Jakob: TV4 har aldrig haft chroma. Visseligen har jag bara jobbat där sedan 2005 men om du tittar på youtube länken här från 1994 så tvivlar jag rätt mycket på att det blir skugger av lamporna på en chroma, mao så hade dom proj redan 1994 på tv4.
Vad jag har förstått av olika kollegor så har dom OB21 för bild(ej HD) och SVT:s gamla ljudbuss (numer ombyggd till Lawo mc66) till ljud.
Jag jobbar inte med turne´n så jag kan ha fel om bussarna.
Mycket spekulation blir det
Det var världens bästa bing, Irene Wiklund som helt enkelt filtrerade bort all färgskala utom den blå.
Eftersom vi hade blå digigobo ibakgrunden så var det det enda som syntes i färg.
Efter ett tag så fadade hon in resten av färgkanalerna så att ni fick en behaglig bild hemma igen.
Så enkelt var det.
Den som uppfinner ett S/v filter kommer bli onödigt rik eller varför inte en lampa där man kan ställa kastlängden på strålen.
Slut på allt slaskljus
Jag skulle handla direkt.
2 gig kvar.
/Danne
Resten av gänget har ätit en 7 rätters avsmakningsmeny med ett fantastiskt vinpaket, Värt att DÖDA för här uppe. Och det är vinter på riktigt! Yay! Inlast började för en timme sedan...
Och som tidigare nämnts, ALLA ljussättare som någonsin jobbat med TV är skyldiga Irene Wiklund allt smör i småland. Hon är bäst, på riktigt, punkt.