Chaufförer

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Newbee, rätt, rykten florerar hela tiden om de stora bolagen. Alltid bäst att hitta fakta eller prata av egen erfarenhet. Du har också helt rätt i att inte diskutera dylika saker om personer. Bolag däremot ska tåla en genomsyn.

Dawen.
men suck! Där fick du ju ett exempel. Jag har ju redan sagt att jag inte vill säga var och när, av hänsyn till bl.a arrangören, acceptera det! Och ja, arrangören i detta exempel var INTE glad. Glädjande bytte dom leverantör också. Och jag är ingalunda ensam om att känna till detta exempel.

Och du har fortfarande missat biten med upphandling/leverans/sund konkurrens. Tillgång/efterfågan är inget svårt att förstå men det handlar ju inte om det eller vilken grej som är sämre än den andra.

Så detta var väl din andra chans. Förstår du inte nu, så kan du ge upp mig om du vill.

Med rätt inställning så finns tomten!
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vad handlar det om då? De låga lönerna i Sverige, fast vi är världsledande i den här branschen. Vad beror det på om inte marknaden inte täcker antalet företag och antalet tekniker?

Och ja, jag fick ett exempel, men jag förstod inte på vilket sätt det var konkret. Du behöver inte hänga ut arrangören, men förklara gärna varför GS-scenen inte dög. Om du inte är ensam om att känna till det här så spelar det väl ingen roll om du berättar det eller någon annan gör det?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Det är väl klart att man väntar sig det som står på offerten.
Naturligvis kan det bli fel.
Men har jag köpt ICAs köttfärs vill jag inte ha Euroshoppers.
Precis som att jag skulle gärna skulle önskat den scen som var överenskommen.
Det är väl inte underligt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

När jag har köpt Euroshoppers köttfärs och får ICA's, då blir jag faktiskt inte besviken. Euroshoppers köttfärs är på flera punkter mycket sämre. Om jag får en scen som är likvärdig med den som offerterats, då skulle jag som uppköpare inte bli besviken. Men, vad det är för enorm skillnad på en GS-scen och en tunnelscen, det vet jag tyvärr inte.

Det är rätt mycket äpplen vs. päron här.

Du får gärna försöka förklara sund konkurrens för mig Janne. Jag tror fortfarande inte att våra kunder vill ge oss mer pengar om vi inte förändrar oss. Varför köpa ICA's köttfärs om Euroshoppers är billigare och likvärdig liksom?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Jag har själv varit beställare till GS-scen och fick tunnelscen vid ett tillfälle...inte mycket annat att göra än att bita i det sura när det är gigdag och humpet står och väntar. Det ledde bland annat till att det blev väldigt trångt på scenen, att vi fick skruva isär en massa 6-bars för att kunna få upp våra kannor och att ljuskillarna fick jobba hela natten för att bli klara till gig, vilket inte var planerat. Detta var dock inte Starlight, men det var de som fick göra jobbet fortsättningsvis...kort sagt, skit händer.

Om man ser det ur leverantörens synvinkel så fanns det naturligtvis en anledning till att fel scen kom. Ur deras synvinkel var det bättre att skicka fel scen än ingen scen.

Jag håller inte med Lundell i det som han påstås ha sagt: "Ett inställt gig är också ett gig"

Vad det gäller Starlights ekonomi så ska jag återkomma när jag gjort en branschanalys, förhoppningsvis blir det klart denna veckan. Då kan jag ge en fingervisning om huruvida företaget är ekonomiskt välmående eller inte, det saknas ett par intressanta parametrar för att kunna avgöra det.

/Hampus

...som pluggat ekonomi på universitetet faktelistiskt! :-)

Gäst

Inlägg av Gäst »

Janne skrev:Ingo, måste få göra ett specialinlägg ang detta:

Citat Ingo: "Varför vi läser in att ett hyresföretag går sämre om dom inte hyr ut några saker? Du påstår att SL tar en massa jobb genom att ha konstiga affärmetoder, då är det med andra ord någon annan som inte hyr ut den utrustningen. Jag tror det framgår av ordens lydelse att ett hyresförestags intäkter kommer från att hyra ut saker. Ibland har dessa företag även fast änställd personal och dessa måste vara ute och jobba med utrustningen (eller andra företags utrustning) för att de ska dra in några pengar. Sker detta inte så kan man inte skicka några fakturor och då kommer det inte heller in några pengar. Alltså går de som "drabbas" sämre. VSB. " slut citat.

Kära Ingo. Där snubblade du till ordentligt. Branschen snurrar faktiskt inte enbart kring turneer och festivaler :). Du överskattar en viss firmas marknadsandel ett helt gäng kan jag säga. I vissa delar av vår bransch får dom kämpa länge med organisation och metoder innan dom ens kommer in.
Att missa jobb behöver absolut inte innebära att man går sämre. Kan tom vara tvärtom :). Cyber kanske kan ge den lektionen också.

Eftersom du tjatat om bra affärer och vinster ska du dessutom få lite fakta om Starlight (2004) som nog kommer att överraska...?
Framförallt kanske ger en bättre bakgrund till linans resonemang och en del framkomna företeelser.

Man gjorde rätt stor förlust. -569.000kr
Man har gjort minimala vinster 2002 + 2003 efter finansnetto.
Man har 54,5 milj (!) i långfristiga lån. Leasingar tillkommer!
(Har banken makt? Har banken satt press?)
Soliditeten ligger runt eller under låga 10% under 3 år.
Man har över 12 milj i leverantörsskulder på en oms av 59 milj. (Cashflow)
Man hade 36 heltidsanställda. (Några uppsagda under 2005 vad jag hört.)
(Inga lokalkostnader i Krylbo men rätt feta i Fjollträsk.)

Du som är bra på ekonomi kan ju nu göra en analys av ovan. Jag väntar med spänning!

Vidare tror jag det finns minst 2 bolag i branschen i Sverige idag, som omsätter mer och visar vinst. Beror på hur man jämför förstås.
Bryter man ner verksamheten i beståndsdelarna scen, ljud, ljus, transport, finns det ännu fler som i sin nisch omsätter mer och visar vinst.
(Givetvis förekommer det även bolag som inte går så bra.)

Tror du mig nu när jag säger att det handlar om metoder och inte om ekonomi?

Förresten, du skrev att du bytt bransch. Till vilken?
Jag är jurist och i och med det har jag bara läst grundläggande företagsekonomi, däremot har jag drivit företag under många år och tror mig ha hyfsad föreståelse för hur en marknadsekonomi fungerar.

Att du ogillar SL affärsmetoder har "vi andra" förstått från början. Det vi har väntat på är att du ska förstå skillnaden på affärsidé, affärmodell och affärsmetod. Vi har också väntat och väntar fortfarande på att du ska prestera riktiga exempel och inte bara antydningar om dessa metoder samt en förklaring varför inte marknaden har gjort sitt just i vår bransch. Och nu verkar det istället på din argumentation som att SL enligt dig är ett rätt litet företag och då blir problemet med den stora gula faran än mer svårförståeligt för mig...

Hur mycket du än skriker GS/tunnel blir det inget exempel. Jag kan helt oriktigt påstå att Spectra lovade enbart HE lampor till ett gigg och istället levererade Martin. Det blir inte heller något exempel som du kanske inser. Att ange sina källor och därmed ge läsaren en möjlighet att kontrollera riktigheten och dra sina egna slutsatser är grundläggande för att ge dina påståenden trovärdighet.

De siffror du visar som gäller SL 2004 betyder inte så väldigt mycket tagna ur ett sammanhang, det är en av de första sakerna man lär sig när man läser FEK och anledningen till att det alltid finns kommentarer i en årsredovisning som förklarar siffrorna. Siffrorna måste jämföras med tidigare år och med företag med liknande verksamhet för att överhuvudtaget vara relevanta. I mina ögon är siffrorna varken bra eller dåliga, men som sagt, jag har för lite fakta för att göra några uttalanden. Belåningsgraden är inte alarmerande, soliditeten kunde iofs varit högre men den är inte katastrofalt låg och vinst/förlust kan lika gärna handla om dispositioner som faktiska förluster/vinster. Det kan jag säga utan att se sammanhanget iaf.

Jag tror att Cyber kan ge mig rätt många lektioner, just den du föreslår behöver han dock inte ge mig, jag har full förståelse för att man kan göra förlust på jobb. Att SL inte är störst i alla delar av branschen stämmer också, en viss typ av gigg kommer aldrig vara möjlig att göra så länge man väljer en sådan affärsmodell som SL har gjort. Jag gissar att det är ett medvetet val och hyfsat väl underbyggt också. Jag skulle till och med vilja påstå att t ex Primetec och Starlight kanske inte ens är konkurrenter eftersom de verkar i helt skilda delar av branschen. Ska man då jämföra deras omsättning och vinst? Kanske, kanske inte, förutsättningarna ser helt olika ut det är helt säkert i alla fall.
Senast redigerad av 2 Gäst, redigerad totalt 0 gång.

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Köttfärserna är ju inte likvärdiga, det är ju det som är poängen! Men en del människor handlar ju på Elgiganten och liknande butiker för att det är billigt inköpspris också, inte för att grejorna de köper där håller längre eller för att de får bra service...inte min grej.

En del prioriterar ju pris framför kvalitet...

/H

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

dawen skrev:När jag har köpt Euroshoppers köttfärs och får ICA's, då blir jag faktiskt inte besviken. Euroshoppers köttfärs är på flera punkter mycket sämre. Om jag får en scen som är likvärdig med den som offerterats, då skulle jag som uppköpare inte bli besviken. Men, vad det är för enorm skillnad på en GS-scen och en tunnelscen, det vet jag tyvärr inte.

Det är rätt mycket äpplen vs. päron här.

Du får gärna försöka förklara sund konkurrens för mig Janne. Jag tror fortfarande inte att våra kunder vill ge oss mer pengar om vi inte förändrar oss. Varför köpa ICA's köttfärs om Euroshoppers är billigare och likvärdig liksom?
Jag blir besviken om jag får fel vara oavsett om det är köttfärs eller scen.
Sen är det upp till kunden att avgöra vilken vara som är bra.

Vet inte hur ofta det har hänt att jag som gästande tekniker, trots utskickade specar och telefonsamtal ändå möts av helt annan utrustning när jag kommit till platsen.
När då personen på plats säger, -dom här grejerna är minst lika bra....

Bara för att han tycker det, kanske inte jag samtycker.
Det kanske inte passar mig alls.

Man ska leverera det som är överenskommet.
Annars kanske man har tagit åt sig för mycket jobb.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Newbee: Men, ibland skiter det ju sig och man står där utan grejor. Murphys lag gäller, hur mycket man än vill motsatsen.

Starlight har möjligheten att leverera likvärdiga grejor rent tekniskt, eller hur?

Har du som gästande tekniker varit med om att konsoll och outboard inte räckt till när Starlight supplyat?

Köttfärs, hm...dags för lunch! :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Newbee skrev:Vet inte hur ofta det har hänt att jag som gästande tekniker, trots utskickade specar och telefonsamtal ändå möts av helt annan utrustning när jag kommit till platsen.
När då personen på plats säger, -dom här grejerna är minst lika bra....

Det suger oftast såklart, men det finns en förklaring till detta. Som supplier blir man rätt trött på att hela tiden få riders som inte har ett skvatt med behovet att göra, och som dessutom ofta är gamla eller av andra anledningar inte stämmer. Jag säger självklart inte att det är så i ditt fall, men att det nästan jämt är så gör att suppliers bryr sig mindre och mindre om det.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Återigen en ny intressant diskussion, läge för lite nya trådar?!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Att riders osv. sällan brukar vara speciellt aktuella är jag fullt medveten om.
Det var därför jag lade till "telefonsamtal".

Och det är inte sällan som utrustningen är annorlunda även efter man har haft kontakt i telefon.
Ofta är ursäkten att det har "kommit in fler jobb".

Visst kan man ha förståelse för det. Fast det man har kommit överens om ska ändå stämma.

Sen tycker jag också att vi borde alla bli bättre på att uppdatera våra riders. Sen kan man skylla en hel del av det på vissa bokningsbolag..

Dawen:
Var ska man dra gränsen av likvärdigt?
Vem avgör det?
Det som du och SL tycker är likvärdigt kanske inte är vad jag vill ha.

Visst, finns det i stort sett alltid vad man behöver rent tekniskt på dom stora festivalerna(om det nu är dom du menar?).

Om stora och mellanstora företag ser till att vara nogranna med att efterleva vad som är överenskomet så tror jag att det kommer ge avtryck också på de mindre företagen.

Nu är jag ingen expert på hur vanligt detta är.
Vår bransch däremot har väl länge nog levt på kanten till "det laglösa".

Jag vill inte påstå att jag är något perfekt föredöme, långt därifrån.
Men det vore ganska intressant att se mer av diskussioner hur vi ska förbättra.

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Har själv hamnat på Festivaler där SL levererat då både FOH bordet var för litet (32ch) behövde 48 /fanns ingen backline ström och för lite monitorer (8st) behövde 14 detta på en EMA Festival där faktiskt EMA Representanten "Blundade" för problemet,

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ljushuvvet: Okej, så Starlight skippar att leverera backlineström? Det låter intressant. Varför fanns det ingen backlineström? Varför gick det inte att lösa? :?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Newbee skrev:Var ska man dra gränsen av likvärdigt? Vem avgör det?
Det finns tekniska data som avgör sånt, plus att det ofta är allmänt konsencus. Detta gäller dock inte exempelvis effekter, där en tekniskt sett bättre effekt inte alls behöver bara bättre för applikationen.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Det är ju riktigt trist när man hamnar där som tekniker i den situationen. Det är ju dock så att kunden, i detta fall EMA, ska godkänna leveransen (kanske med löfte om rabatt), och därmed tagit över (åtminstone större delen av) ansvaret. Vad hade Starlights representant att säga om saken? Hade SL fått rätt info av EMA? Att EMA struntade i saken låter ju i mina öron som att de hade godkänt det och sagt att det får väl funka ändå...eller?

Vems är ansvaret för att det står fel saker på plats om arrangören har sagt att det är ok? Kan det vara någon annans ansvar än arrangörens? Isåfall vems?

/H

PS Någon som vet var man (gratis) får tag i de offentliga uppgifterna som årsredovisningar i AB faktiskt är? På Bolagsverkets hemsida så kan man bli medlem i Näringslivsregistret och ladda hem årsredovisningar i PDF, dock inte gratis. Jag minns att jag sett detta i tryckt form någonstans men var...? DS

Felstavning rättad kl 17:05

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Alla saker jag räknade upp var på en o samma festival..... visst gick det att lösa!!! dom hyrde på 6st prophon lådor av ÄLDRE modell av den lokala firman, vi fick steka en massa kanaler och drog backline ström kors o tvärs över scenen... eller den gången vi fick en ett 48 ch bord men bara en 40ch multi... kul att behöva löda vändor till returmultin

Jag tror att mycket skit som SL får är just att han hyr på frilans folk som inte borde tagit jobbet pga bristande kompetens... men är kåta på att jobba med coola saker.... man borde istället prata om branchens fortbildning, om vi alla höjer vår kompetens så kan vi alla ställa mer krav på samtliga leverantörer, en annan bra sak är att faktiskt packa sina egna saker på lagret , oavsett företag, misstag händer,

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

dawen skrev:
Newbee skrev:Var ska man dra gränsen av likvärdigt? Vem avgör det?
Det finns tekniska data som avgör sånt, plus att det ofta är allmänt konsencus. Detta gäller dock inte exempelvis effekter, där en tekniskt sett bättre effekt inte alls behöver bara bättre för applikationen.
Allmänt koncensus, teknisk data. Hmm, jag vet inte.

För mig är det inte riktig så enkelt.

Har jag blivit lovad att det ska vara t.ex Nexo Alpha. Istället är det ett Meyer PA med MSL-3.
Visst kan man skruva till det. Fast det är inte vad jag blev lovad.
Om dom ställer dit ett Soundcraft GB-4 istället för ett MH-3.
Kan väl också vara okej.

Men hur långt ska man fortsätta?
Desto längre ner man kommer desto större blir ofta glappet.

Alla har olika åsikter, det visar en sån här debatt ganska tydligt, därför är det viktigt att det som är överenskommet hålls.

Sen finns alltid Murphys lag.
Men då ska det vara akut, inte bero på att man hyr ut saker som man redan har uthyrda.
(Nu pratar jag generellt, så ingen behöver känna ett försvarsbehov för SL).

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

48 kanaler multi och 40 kanaler i bordet är väl iofs ganska så standard? Man vill ju ändå ha effektreturerna på kanal för att kunna eq:a dem, eller? Trist när sånt där händer dock, och framför allt att EMA tillåter företag att klanta sig, oavsett om företaget är gult eller inte.

Hampus: Jag skulle säga att det är arrangörens ansvar att det står rätt saker där eftersom det är arrangören som betalar för den tjänsten. Det uthyrande företaget har kanske inte ens fått specar från band på vilka grejor som behövs, utan bara fått höra från EMA vad som gäller och isf kan ju knappast företaget som supplyar beskyllas för den bristen.

ljushuvvet: Visst ska kvalitén höjas i branschen, fast det finns ju problem med detta också. Högre kompetens renderar en högre kostnad, inte sant? Då kommer det någon hemmapulare och gör jobbet billigare och mycket sämre, åtminstone när det gäller gig på lite lägre nivå.

Visst är det bra att packa sina egna saker på lagret, men att åka till Krylbo och packa trailers är inte den bästa uppladdningen inför en tung festival :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

ljushuvvet skrev:

Jag tror att mycket skit som SL får är just att han hyr på frilans folk som inte borde tagit jobbet pga bristande kompetens... men är kåta på att jobba med coola saker....
Ursäkta?

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster