Armatur med överdriven specad effekt?

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Armatur med överdriven specad effekt?

Inlägg av Niclas Olofsson »

Jag har ett gäng färgväxlare med 250 W urladdningslampa. Mitt sunda förnuft säger mig att de borde dra runt 300 W el per styck, fläkt och motorer tillkommer ju förutom lampans effekt, men dessa borde inte dra särskilt mycket. Om jag inte minns fel har vissa movingheads med samma lampa en effektutveckling på runt 360 W.

Kikar man i manualen hittar man dock ett värde på en bit över 750 W, vilket känns ungefär dubbelt så högt som det borde vara. Hur kan det komma sig? Är detta värde något man borde ta seriöst på, eller snarare någon slags friskrivning? Har inte överdrivet mycket el att leka med.

I samma manual anges för övrigt även att denna 7 kg tunga, fasta armatur kräver att trossen är specad för 80 kg per armatur... hur tänker de här? Kan förstå att ett movinghead måste ha en högre specad last än dess vikt då den ju rör på sig, men en fast färgväxlare lär ju inte röra sig nämnvärt mycket...
Ring mig när IKEA säljer cases

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Armatur med överdriven specad effekt?

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Det första jag komemr att tänka på är om armaturen är faskompenserad eller inte. Jag vet att när mina favoritlampor tillverkades (tidigt 90-tal) så fuskade många tillverkare med detta eftersom det kostade lite och tog lite mer plats. En korrekt faskompenserad MSR1200-glödis drar (om jag kommer ihåg rätt) 6,7A medan en okompenserad ligger på nästan 15A !
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Re: Armatur med överdriven specad effekt?

Inlägg av Niclas Olofsson »

Hmm, de är tillverkade i början av 2000-talet av en italiensk tillverkare (Sagitter). Men ja, det skulle ju kunna vara något.
Ring mig när IKEA säljer cases

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster