Ljud Ljus olika fas??

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Ljud Ljus olika fas??

Inlägg av Peter_New »

Man vill ju oftas separera Ljud och ljus, då brukar man väl oftast använda en kraftstation el vad det nu heter. Där man t.ex sätter in en 32a sedan delar upp det på faserna.
Men varför? Brum kommer väl inte försvinna eftersom man kör på samma jord?

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Du har helt rätt, det man helst vill sträva efter är att ta ljudet från en jord och ljuset från en annan för att slippa brummet men det är ju inte alltid man kan det!!!

Förresten en liten anekdot (stavas det så), det är inte ljuset som stör när det brummar för det kommer ju från högtalarna!!!! :lol: Nej alvarligt talat det är inte ljuset som stör ljudet utan så här ligger det till ljuset släpper alltid utan lite ström i jorden det går inte att udvika vi så stora laster brummar det då i högtalarna beror det på att det är något jordfel på ljudprylarna, så sluta skyll på den stackars ljuskillen!!
Work sucks, send me on tour!

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

det är väldigt ofta dimmrarna kör ut störningar i elnätet.. det är i alla fall den anledningen varför jag inte vill ligga på samma fas som ljuset..

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jodå, parkannor kan också låta, speciellt om man kör dem på halvfart (stick ner huvudet i dimmerrummet nån gång, där låter det också...). Det är den fula ringningen man får från transienten som uppstår när triac:en slår till mitt i perioden som ger fina störningar, bl a.

Det man egentligen vill ha är separata matningar i ställverket.
"This is the updated input list"

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Nu är ju inte ellära riktigt min del av forumet, men har oftast inte alla faser samma jord förr eller senare i samma elcentral, eller ni menar samma nolla?
(Med risk för att bli utskrattad och nerkörd i felsägningsträsket skickar jag ovanstående)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jo, förr eller senare går ju alla jordledare och neutralledare till samma jordningspunkt i centralen.

Använder man sig av olika uttag runt om i lokalen kan man få potentialskillnader mellan de olika jordpunkterna, vilket kan ge upphov till brum, därför ska man alltid försöka ta all ström ifrån samma ställe till tex ljudet.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det man vill ha är stora rödblåa containers som det står KåBe på *solglasögon*

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det man inte vill ha är räkningen...
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster