Elverk 2

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Elverk 2

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag och jonas diskuterade lite om olika typer av elverk som kan lämpa sig till studentvagnarna som ska fyllas med glada studenter och självklart musik.

Så det vi filurade över var Rustas billiga elverk, ja vi vet att rusta är samma sak som osäkert men i våra fall så används elverken max 2gånger per år och då känns det som det kvittar om dom inte är av jätte fin kvalitet så länge dom gör sitt jobb.

http://www.rusta.se/product.asp?product_id=691

Är elverket vi snackat lite om, så nu undrar jag om någon här har provat detta eller liknande. Effekten är ju inte jätte hög men 2st såna är betydligt billigare än 1st lite större. Så det kan löna sig iaf. Men en liten aspekt som iaf jag funderade över är att dom låter endel 89dB är dom speccad som och det är ju en heldel. Så jag undrar om nån vet hur störande det är att ha 89dB brum i bakgrunden.

Eller finns det nån som har andra förslag?

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Kan nog funka, det som egentligen är det viktiga med ett sånt där elverk är ju att den har en stabil spänning, o att verket fortfarande genererar jämn o ren spännig utan spikar fast det står på en vagn som hoppar o guppar.

Man kan ju köpa det, dra igång det, sätta en multimeter på uttaget o kolla om den håller jämn spänning när man ruskar om det, gör en inte det så är det ju bara att springa tillbaka med skiten
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Vad är det för "dragfordon" ev kanske man kan hänga på en 12/24V -->230V omvandlare? finns i många olika modeller och hyfsade prisklasser, Och låter behagligt.

/Bengan

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

hur mycket kan man belasta en sådan?

värkar ju ganska smart annars..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Bengan skrev:Vad är det för "dragfordon" ev kanske man kan hänga på en 12/24V -->230V omvandlare? finns i många olika modeller och hyfsade prisklasser, Och låter behagligt.

/Bengan
Jo, det hade ju varit trevligt iof! Frågan är hur mkt ström de drar ifrån batteriet/fordonet :roll:

150W 749:-
300W 899:-
600W 1449:-
1000W 2499:-
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

det bäste vore ju kanske om man hade både och!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Växelriktare går att hitta billigare än de som Jonas ger pris på. Elfa har några billiga modeller, men som ändå har automatisk avstängning vid för låg spänning och andra önskvärda funktioner.

Ska själv köpa en sån i veckan till Knoppens husbil *solglasögon*

Problemet med att köra stora växelriktare är att kabeln till batteriet blir rätt grov, eftersom strömmen är såpass hög. Speciellt om bilen som levererar spänningen har ett elsystem på 12V.

Antag att man har ett elverk på 500W. Har man ett elsystem där spänningen ligger på 12V kommer den uttagna strömmen ligga runt 40A, om jag inte räknar fel. Spänningen ligger ju oftast någon volt över 12V också.

Om jag inte tänker fel vill säga :)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

dawen skrev:Växelriktare går att hitta billigare än de som Jonas ger pris på. Elfa har några billiga modeller, men som ändå har automatisk avstängning vid för låg spänning och andra önskvärda funktioner.
Elfa brukar ju inte direkt vara det billigaste stället att handla på... Har du några kontkreta exempel (länkar, art-nr, etc ?)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Nej, jag vet. Elfa är ju snarare kända för att vara dyra...

Men, deras service eller kvalitet kan man sällan klaga på!

Den växelriktaren jag tänker köpa ligger också den på 150W, som ditt exempel, och den kostar 297 + moms. Artikelnumret är 69-718-08.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, det var ju faktiskt billigare än Jula, Kjell o Co, Teknikmag, Hobbex etc och de flesta andra som säljer sådana!

Dock räcker inte 150W långt på en studentvagn :(


Vill man ha kraftigare, så kostar de peng!

Lite stulen information från http://www.kjell.com/kjellfakta/inverter/

För att få ut ca 1 ampere växelström drar inverteraren ca 10 Ampere på likströmssidan.

För att räkna ut ungefärlig driftstid gör så här:

Titta på batteriets kapacitet i amperetimmar (Ah):
Exempel : 12 Volt 60Ah

Den tillkopplade apparatens effektförbrukning:
Exempel: 220 Volt 25 Watt

Dividera apparatens effektförbrukning med 10
25 / 10 = 2.5

Dividera sedan batteriets kapacitet med talet du fick ovan
60 / 2.5 = 24

Man kan alltså teoretiskt sett driva en apparat som tar 25 Watt i sammanlagt 24 timmar.


Men slänger vi på 650w belastning (samma som rustas elvek) så klarar inte batteriet av att driva anläggningen mer än en timme, slänger vi på 2 st inverters så är vi nere på en halvtimme. Detta är ju iof räknat på ett vanligt batteri som inte laddas undertiden (vilket är fallet när fordonet går) samtidigt får man ju räkna med att fordonet drar lite el också, så totalt sett kanske vi har max någon timmes drifttid ändå.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Och vad händer när batteriet börjar dö.. jo det blir spänningsfall och utrustningen pajjar!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

De flesta växelriktare har ju underspänningsskydd som slår ifrån när batterispänningen blir för låg.

Men gäller det större belastningar så tror jag faktiskt att ett elverk blir smidigare, man får väl placera det inne i förarens hytt eller något så det dämpas lite :wink:
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Hihi jag har tänkt samma tanke:P Undrar hur det är att ha ett ettrigt elverk på 90dB som spyr ut 2takts ånga i hytten på lastbilen:P Annars brukar det gå att hitta nånstans under eller vid sidan om lastblen där man kan spänna fast elverket. Viktigt är dock att det står på ett sådant sätt att är någon sorts kylning. Mao. ställ det inte i ena hörnet på flaket för då blir det överhettat direkt!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det är ju rätt lätt att räkna på det där. P = U x I!

Om man ska ha 150W i 230V blir amperetalet 0,65A. Och, vill vi ha 150W från ett batteri på 12V så blir amperetalet 12,5A! Lite skillnad i strömstyrka d.v.s., så om man ska ta ut mycket watt - då blir det till att använda grovt kablage!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

De flesta slutsteg har spänningsskydd också. LAB-steg slår ifrån om den går ner till nånstans under 200V. Skönt värre när man får erfara detta samtidigt som man erfar att resistansen i 400m förlängningskabel är inte försumbar.
"This is the updated input list"

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Oftast finns det en generator som "laddar" batteriet medans motorn är igång, lämnar ofta 55-80A konstant (vid ca 14,4V) så det är bara att poppa på =),
en annan ide var att andvända en vanlig bilstereo med några slutsteg till...

/Bengan

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster