Norsk trefas

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Mats Arnell
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 16:48
Presentation: Mats Arnell, Museitekniker, 42 år gammal. Spelar bas i ett coverband på fritiden, Familj och fyra barn.

Norsk trefas

Inlägg av Mats Arnell »

Hej!

Jag är med i ett coverband som spelar en del i Norge, Vårt steg/mixer/ljusrack använder en fast 16 A europahandske in. Som ni vet så har ju norsk trefas ingen nolla utan bara tre faser och jord. Hur löser man detta på bästa sätt? Hitills har vi grävt runt inne i racket och jackat in grejerna på vanlig 220 från tre olika faser=bökigt. Finns det någon form av transformator eller liknande som lägger till en nolla så att man kan plocka ut en vanlig svensk hederlig 16 A? Eller finns det någon annan patentlösning?

p.s Såg att det fanns en tidigare tråd om detta men jag blev inte klokare av den förutsatt att inte någon vet vad de brummande orangea lådorna var för något :D

Tacksam för svar
Mats Arnell
Rytterne Röj

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Norsk trefas

Inlägg av Gustaf Gagge »

du bör nog låta en elektriker titta på om det går att lösa för det borde det. om jag minns rätt så kallas det norska systemet för PEN ledar system där jorden och nolla är i samma kabel så för att separera detta kopplar man helt enkelt noll stiftet och jord stiftet i den svenska handsken till PEN stiftet. men jag kan ha fel och man ska inte pula med sånt om man inte verkligen vet vad man pysslar med.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: Norsk trefas

Inlägg av Henrik Albinsson »

Om jag förstår rätt är så är det norska Delta systemet som ni pratar om....

Det innebär att det mellan två faser är 240V och mellan Fas och jord är det 120V...
Detta innebär att man använder två faser i normalfall och att det ej finns någon Nolla så som vi använder fas/nolla i Sverige...

I en norsk elcentral är det då två säkringar till ett vägguttag... Detta kan ställa till det för oss som är vana med tre faser och en nolla...

Henrik

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: Norsk trefas

Inlägg av Henrik Albinsson »

Gustaf Gagge skrev:du bör nog låta en elektriker titta på om det går att lösa för det borde det. om jag minns rätt så kallas det norska systemet för PEN ledar system där jorden och nolla är i samma kabel så för att separera detta kopplar man helt enkelt noll stiftet och jord stiftet i den svenska handsken till PEN stiftet. men jag kan ha fel och man ska inte pula med sånt om man inte verkligen vet vad man pysslar med.
PEN- ledar system är när man till exempelvis till en elcentral så drar man en fyrledare där nolla och skyddsjord är gemensam (PE = Protective earth N =Neutral ). Det är alltså inte det norska Delta systemet som är PEN ledarsystem...
Henrik

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Norsk trefas

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Henrik Albinsson skrev:Det innebär att det mellan två faser är 240V och mellan Fas och jord är det 120V...
Nej, även Norge är EU-harmoniserat till 230 V. Sen är det 1/SQRT(3) och inte 1/2 i skillnad mellan delta och Y så det blir 133 V mellan fas och nolla/jord i Norge.
Senast redigerad av 1 Andreas Vinnberg, redigerad totalt 0 gånger.

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: Norsk trefas

Inlägg av Henrik Albinsson »

Andreas Vinnberg skrev:
Henrik Albinsson skrev:Det innebär att det mellan två faser är 240V och mellan Fas och jord är det 120V...
Nej, även Norge är EU-harmoniserat till 230 V. Sen är det 1/SQRT(3) och inte 1/2 i skillnad mellan delta och Y så det blir 133 V mellan fas och nolla i Norge.

Ja det är ju riktigt men jag var inte så noga med de exakta värdena... men i sverige så har vi ju mellan 240 och 230 V beroende på vart i nätet man får sin spänning...

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 101
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 09:54
Ort: Norge, Bergen
Kontakt:

Re: Norsk trefas

Inlägg av Thomas Neumann »

Hallo.
Det finns vissa ställen som har "röd"-ström. Det är på uppåtgående just nu. Men det bästa för er vore att ta vanliga shukos när ni kommer till ett ställe som har blå-ström.
Kolla med stället/ställena ni ska till vad dom har.
I vissa fall kan dom leverera en trafo som gör om blå -> röd ström, men det är jobbigt för dom :p
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Norsk trefas

Inlägg av Niklas Elste »

tips kolla gamla skolor i Sverige väldigt vanligt med 220/127 v trefas nät i labb salar (dom slängde ut massor av såna när jag gick i högstadiet) det är bara att koppla trafon rätt så får man ut 400/230

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Norsk trefas

Inlägg av Nicke Löfgren »

Dvs de har ca 115V mellan fas och nolla, och 230V mellan faserna. Så i så fall så var det alltså 2 faser plus nolla eller PEN som du såg.

Men man drar då normalt aldrig någonting till nollan utan allt är inkpplat mellan de 2 faserna. Så PEN ledaren blir i normal fallet bara skyddsjord.

Kolla med Bellalite eller Orkero dom har Norska elcentraler

Mats Arnell
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 16:48
Presentation: Mats Arnell, Museitekniker, 42 år gammal. Spelar bas i ett coverband på fritiden, Familj och fyra barn.

Re: Norsk trefas

Inlägg av Mats Arnell »

Okej!
Tack för tipsen, jag skall kolla runt lite med de olika firmorna och kanske någon skola. På midsommarafton bär det av. Vore så skönt att slippa oroa sig för detta. Gärna fler tips på transformatorer och var man kan få tag på dem och kanske till och med vad de kan kosta efterlyses.

Hälsningar
Mats Arnell
Rytterne Röj

Användarvisningsbild
Henrik Rydell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 17:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Norsk trefas

Inlägg av Henrik Rydell »

Vi har en Norge trafo på hyran.
63 A i rullcase.
______________________
Ljusgrossisten i Scandinavien.
It´s Easy 2rent.se
08-702 02 22

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster