Elverk säkerhetsfrågor

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Elverk säkerhetsfrågor

Inlägg av Svante Gustafsson »

har ett par frågor om 220v/2500w enfas elverk.

1. ska man alltid jorda elverken i karossen på kärra/lastbilen om man kör verken på studentvagnar?
2. kan man köra "Två" elverk på ett studentflak, jorda båda i chassit och dela upp anläggningen på båda verken utan problem med störningar, backströmmar m.m?

3. ej el-relaterat men tar det i samma tråd. hur skyddar ni era elverk mot regn. problemet jag ser är värmen som elverket avger och eventuellt regnskydd av evt. plast/Presenning?!
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Inlägg av Hasse Queisser »

Svante Gustafsson skrev:har ett par frågor om 220v/2500w enfas elverk.
1. ska man alltid jorda elverken i karossen på kärra/lastbilen om man kör verken på studentvagnar?
Jorda i karossen? Bilen står ju på gummihjul och är helt isolerad från jord...
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Inlägg av Svante Gustafsson »

vad händer om det blir elfel och fas går ut i karossen?
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Inlägg av Svante Gustafsson »

Hasse Queisser skrev:
Svante Gustafsson skrev:har ett par frågor om 220v/2500w enfas elverk.
1. ska man alltid jorda elverken i karossen på kärra/lastbilen om man kör verken på studentvagnar?
Jorda i karossen? Bilen står ju på gummihjul och är helt isolerad från jord...
btw.. man "jordar" ju även tex bilens motor i karossen? eller är jag fel ute?
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Göran Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 30 maj 2006, 09:20
Presentation: "Faan vi arbetar inte, vi spelar musik!!!" - Punkrockaren Trindeman Lindeman
Ort: Linköping

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Inlägg av Göran Larsson »

Hej

Några grejer har du nog fått lite om bakfoten.
Till att börja med:
Elverk = 230 V växelström, Bil 12 V likström. Tänker inte gå in på skillnaden mer än så utan hänvisar till din gamla fysikbok från högstadiet. :wink:

Anledningen till jordflätan mellan motorblock och kaross är att motorn sitter på gummikuddar för att motverka att vibrationer mm inte fortplantas ut i karossen. Om du inte har jordflätan där så har du inte heller nåt gemensamt jordplan för elsystemet.

/Göran L, leg. åk-lagare

Mattias Vejdeland
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 14:33
Presentation: Nystartat ljud och ljusföretag på gotland

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Inlägg av Mattias Vejdeland »

Svante Gustafsson skrev:har ett par frågor om 220v/2500w enfas elverk.

1. ska man alltid jorda elverken i karossen på kärra/lastbilen om man kör verken på studentvagnar?
2. kan man köra "Två" elverk på ett studentflak, jorda båda i chassit och dela upp anläggningen på båda verken utan problem med störningar, backströmmar m.m?

3. ej el-relaterat men tar det i samma tråd. hur skyddar ni era elverk mot regn. problemet jag ser är värmen som elverket avger och eventuellt regnskydd av evt. plast/Presenning?!
Som svar på "alla" frågor: Oroa dig inte för något av det.. Jag har riggat ett 50-tal studentvagnar och spelat på ett 10-tal med både enkelt och fler elverk utan problem med störningar, dessutom så är det inge större problem med väta (om du inte kör ner hela vagnen i en hamn någonstans :lol:)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Inlägg av Jonas Larsson »

I vissa städer där vi arbetar godkänner inte polisen ekipaget förrens en kabel är fäst i elverkets jordskruv och ned till chassit på flaket, detta är alltså helt onödigt och gör varken till eller från?

Trodde det handlade om att allt skulle ha en gemensam jordpunkt vid ev fel, men är ingen expert.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Inlägg av Hasse Queisser »

Säkerhetsjord på en bil är ju inte möjligt, det säger ju sig självt (att jorda är ju att leda ner eventuell ström i JORDEN). Å andra sidan är ju frågan hur stor roll det spelar på en bil, då människorna inte heller har någon kontakt med jord? Där slutar min kunskap i ämnet.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Inlägg av Mikael Thieme »

Om man utgår från att elverket har säkring (jordfelsbrytare är förstås bonus, men kräver som bekant ingen jord) , lämnar normal assymetrisk växelspänning (nolledare + fasledare) och har chassijord förbunden med nollan så finns det poäng i att jorda elverket i fordonets chassi och flak. Även om man antar att flaket är så "flytande" att en spänningssättning av det inte direkt skadar personerna som åker med, så kan resultatet förstås bli litet jobbigt om flaket genom kabelfel (motsv) skulle bli spänningssatt i förhållande till elverkets chassi... :roll: Är elverkschassit däremot förbundet med flaket kommer säkringen att lösa ut vid ett sådant fel.

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Inlägg av Svante Gustafsson »

Jonas Larsson skrev:I vissa städer där vi arbetar godkänner inte polisen ekipaget förrens en kabel är fäst i elverkets jordskruv och ned till chassit på flaket, detta är alltså helt onödigt och gör varken till eller från?

Trodde det handlade om att allt skulle ha en gemensam jordpunkt vid ev fel, men är ingen expert.
gäller detta polisen i falköping eller skara? bra och veta så jag inte gör ekipaget stående. (gissar iofs på skövde polisen :D)
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Inlägg av Svante Gustafsson »

känns iaf som punkt "1" är besvarad, om polisen vill det kan det iaf inte vara "Fel"


känns ju som man "bör" täcka verket med något regn skydd om det skulle bli dåligt väder? ideér?
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Inlägg av Jonas Larsson »

Svante Gustafsson skrev:(gissar iofs på skövde polisen :D)
Stämmer bra, även om det varierar lite från år till år hur kinkiga de är, men har fått åka och köpa kabel + stor krokodilklämma vid ett tillfälle. Det var nog mest för syns skull, för så bra lär det inte ha jordat...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 101
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 09:54
Ort: Norge, Bergen
Kontakt:

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Inlägg av Thomas Neumann »

Om man har en omformare 24v till 220v, direktkopplat till lastbilens batteri. Hur mycket kan man få ut?
Har sett vissa omformare som klarar 10kW. Vart går begränsningen för lastbilens batteri/generator?
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Elverk säkerhetsfrågor

Inlägg av Mikael Thieme »

Thomas Neumann skrev:Om man har en omformare 24v till 220v, direktkopplat till lastbilens batteri. Hur mycket kan man få ut?
Har sett vissa omformare som klarar 10kW. Vart går begränsningen för lastbilens batteri/generator?
Räkna med en kortslutningsström på kanske uppåt 1000 A ur ett friskt batteri. (Friskt innan kortslutningen/chockbelastningen alltså 8) ) Hur mycket du kan lasta kontinuerligt beror på generatorn; kanske i storleksordningen 50 A om övriga onödiga förbrukare är avstängda.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster