2x 32A --> 1x 63A

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Man _kan_ som sagt göra det här, men det är något man gör efter att man har gjort en hel rad andra saker och lyckats, inte nåt man gör för att man tror att det kan gå. Dessutom så får man bara göra det under vissa mycket specifika omständigheter, och man måste uppfylla en låååång rad med mer eller mindre obegripliga krav. Och man ska inte fråga på ett forum om det går. Där har man liksom diskvalificerat sig redan.

På mitt förra jobb så has det UPS. STOR UPS. 1,1 Miljon VoltAmpere. (en sån där liten som ljusmänniskorna har till sin mission critical windowsdator är på kanske 500 VA, så den räknas inte..)

Denna stora UPS är implementerad som ett kluster av två UPSer om vardera 550 KVA, vars utgångar är ihopkopplade. De driver alltså samma samlingsskena i det skyddade ställverket, och jo, det funkar. Men det smäller och brinner och ryker och går jättesönder om det blir fel. Vi har provat. (Det var lite dåligt städat så det blev ljusbåge mellan två fasskenor på den enas utgång. Oj vad det small. Då fick man lära sig om selektivitet i knivsäkringar och annat.)

Jag som ändå har lite koll på el, har pillat med det som vi i branschen gör mest (mäta, bygga trefaskabel, räkna lite på jämn last, råka bygga nån distro osv och en del annat) sen 1986 eller så insåg att jag hade mycket att lära när jag fick det där med UPS och ordentligt med ström i systemet att hantera. För att nu inte tala om reservkraftsdieslar och deras infasning till elnät mm. Det här är svårt och fullt av fällor.
Gör det inte. Som sagt. I typ varenda postning.

/Måns, har smällt en 1250A-säkring. Då vill det till att ringmuskeln mår bra. För det SMÄLLER.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Om du kopplar ihop dina urtag och olyckan är framme så räcker elkraften till att grilla hela artistskaran. Det är väl OK om man gör det i finalen eller i extra numret. Händer det under föreställningen så vill nog publiken ha tillbaka entrepengarna. 8) För i h-----e, fatta att du är livsfarlig för din omgivning.

Yppar du en gång till att du tänker genomföre detta vansinne så kontaktar jag polisen/skolförvaltningen i Falun per omgående om dina ideér.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

bara en liten undran
vad ska du använda som drar så mycket ström?
en stor motor eller nååtsånt?
för jag kan inte tänka mig att du har en så stor lampa på lager
eller ska du svetsa utan svets?
känner en som ska ha svetsat med 125 tror jag det va hans skruvmejsel försvan (obs inte avsiktligt)

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Vore inte det ALLRA smartaste att dela upp det du ska koppla in på 2x32A istället för 1x63?? Då är ju "caset closed" sen...
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Nicke Löfgren skrev:64A uttag har ni sådana i Falköping ;-)
Well, 2x32 är faktiskt 64.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jonathan Olsson skrev:
Nicke Löfgren skrev:64A uttag har ni sådana i Falköping ;-)
Well, 2x32 är faktiskt 64.
4x16 oxo :idea:

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: 2x 32A --> 1x 63A

Inlägg av Mikael Thieme »

Anton Gildebrand skrev:Jag undrar
Anton,
jag ska inte bara ropa NEJ, utan förklara varför det inte är en bra idé att göra som du tänker.
För det första kommer du, som någon redan påpekat, att ha skapat en kabelkonstruktion med en strömförande hane. För det andra är du aldrig säker på att fasföljden är samma i två olika trefasuttag, och du kommer att bli mycket överraskad det tillfälle du upptäcker att den inte är det. För det tredje behöver du se till att ha skaffat dig nödvändig djup både teoretisk och praktisk kunskap - inte genom trial and error och inte genom att fråga på nätforum - innan du börjar överväga "okonventionella" lösningar på elkraftproblem.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Niklas Elste skrev:bara en liten undran
vad ska du använda som drar så mycket ström?
en stor motor eller nååtsånt?
för jag kan inte tänka mig att du har en så stor lampa på lager
eller ska du svetsa utan svets?
känner en som ska ha svetsat med 125 tror jag det va hans skruvmejsel försvan (obs inte avsiktligt)
Sitter bara och funderar lite inför en föreställning om några månader,

Vi har 2st 32A i aulan, och på ett av de uttagen så tänkte jag då lägga upp cirka 30st par-64 1kW. På det andra 32A uttaget så ligger frontljuset. Men jag tänkte att eftersom par-kannorna och frontljuset aldrig kommer att lysa samtidigt så vore det praktiskt om dom kunde "låna" ström av varandra. Men det går nog att lösa genom att man flyttar om lite lampor på dimmrarna.

Förresten, sist ni sa att jag inte skulle göra det så lyssnade jag faktiskt på er. det vart fyra st stativ som lyfte två trossar. Ska se om jag kan hitta några bilder.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Nej nej.....

Tänk om och gör rätt.

Anpassa ljusriggen efter dina förutsättningar.

Du tänker på fel sätt!!!

Mvh /Eric

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Anton Gildebrand skrev:
Vi har 2st 32A i aulan, och på ett av de uttagen så tänkte jag då lägga upp cirka 30st par-64 1kW. På det andra 32A uttaget så ligger frontljuset. Men jag tänkte att eftersom par-kannorna och frontljuset aldrig kommer att lysa samtidigt så vore det praktiskt om dom kunde "låna" ström av varandra. Men det går nog att lösa genom att man flyttar om lite lampor på dimmrarna.
Jo, det är ungefär det du bör göra. Sätt lampor som inte ska vara tända samtidigt på samma dimmer (men olika kanaler) och planera lite. Tänd sen inte allt samtidigt ;-)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jo så får det bli. Ville bara veta om det här var ett stor nej eller om det faktiskt är en vanlig lösning.

Får bli lite extra kabeldragning, tänka lite hur det ska lysa och få till en jämn belastning på uttagen. Förresten, när jag var och hämtade lite grejjer till senaste föreställningen som gjorde på skolan (förra veckan) så räknade vi lite på strömmen.

Jag kom fram till att man kunde få ut 16,5kW ur ett uttag men då rättade de mig och sa att man i praktiken inte kan plocka ut så mycket ström, utan att man ska räkna med cirka 13kW.

Vad beror detta på? är det ohms lag som träder in?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Inlägg av Krister Uddén »

Antagligen behöver han ju "vanliga" dimmerkanaler,
Så varför inte använda två dimmrar á 32A istället för en 63A dimmer?
Är det inte dimmer utan rörliga så är det ju inte tal om 63A / lampa.
Så vilken typ av utrustning ska herrn koppla in egentligen?

Och bara för att det finns 2 st 32A uttag från samma central kan man ju inte vara säker på att det finns tillräktligt avsäkrat till centralen...
Och inte att faserna ligger LIKA i uttaget...
Det fins många "riktiga" elektriker som inte gör allt rätt.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Fast om faserna ligger i takt med varandra borde väl egentligen vara ganska lätt att kolla med en multimeter. Först mäter man mellan L1 och L2 på uttag 1 och sedan mellan L1 på uttag 1 och L2 på uttag 2. Får man samma spänningar vid båda mätningar så torde de ligga i takt.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Men Anton, varför lyssnar du inte på vad den samlade erfarenheten här på forumet säger?

Ibland förstår jag verkligen inte hur en del hjärnor fungerar.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Anton Gildebrand skrev:Fast om faserna ligger i takt med varandra borde väl egentligen vara ganska lätt att kolla med en multimeter. Först mäter man mellan L1 och L2 på uttag 1 och sedan mellan L1 på uttag 1 och L2 på uttag 2. Får man samma spänningar vid båda mätningar så torde de ligga i takt.

NEJ!!!!

Ska man mäta fasföljd ska man använda en mätare för ändamålet, inget multimeter!


Och nej, du ska/får inte pilla med det... Läs vad vi skrivit! Ring elektriker!!!
//Magnus - Fegge & Mattes

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Anton Gildebrand skrev:Fast om faserna ligger i takt med varandra borde väl egentligen vara ganska lätt att kolla med en multimeter. Först mäter man mellan L1 och L2 på uttag 1 och sedan mellan L1 på uttag 1 och L2 på uttag 2. Får man samma spänningar vid båda mätningar så torde de ligga i takt.
Vacker tanke, men nöjer du dig med de mätningarna kommer du att få samma resultat vid kombinationen...
L1 L2 L3
L1 L2 L3
som vid kombinationen
L1 L2 L3
L3 L2 L1
...vilket är en av anledningarna till att man med fördel mäter fasföljd med en fasföljdsmätare. Utöver fasföljden behöver du ha koll på eventuella potentialskillnader mellan nollorna och mellan jordarna.
Inte ens alla behöriga elektriker har den koll som krävs för att göra sådana eller liknande speciallösningar, så släpp det bara. :wink:

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Niklas Elste skrev:jap du är ute och cyklar

125 A pär fas
=375A om man likriktar och lägger i hopp men då får du ca 311 V :wink:

alltså om vi snackar enfasbelastningar
125x220=27500W
Fast det är inte bara Anton som är på cykeltur. Vi har inte haft 220 V fasspänning i Sverige på tjugo år. :wink:

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Att koppla ihop två uttag är nog inte riktigt rekommenderat, inte i temporär installation i alla fall. Hade det varit en fast installation så hade det nog kommit i ett annat läge.

Utöver allt som nämnts i tråden så kan jag tänka mig ytterligare ett problem: Resistans och strömfördelning. Eftersom att varje fas vid en parallellkoppling kommer försörjas via två oberoende ledningar och två oberoende säkringar så är sannolikheten stor att strömmen inte kommer fördelas jämt mellan ledningarna, vilket skulle kunna innebära att den ena säkringen får hantera mer ström än den andra, vilket leder till att den ena säkringen far först, och strax därefter den andra. Glädjedödare :)

Personligen skulle jag titta på möjligheten att kunna säkra upp ett utav 32A-uttagen till just 32A (inte säkert att det går med tanke på t.ex. kabelareor), eller om det går att dra dit en ny 63A-matning. Om det inte går till samma lokal så kanske det är möjligt att göra det i anslutning till närmaste elcentral, och sedan dra temporär 63A-kabel därifrån till en byggcentral i närheten av scenen. Att låta en elektriker titta på de möjligheterna borde inte gå på allt för stora kostnader tycker jag, 2-3000?

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Oskar Johansson skrev:....Att låta en elektriker titta på de möjligheterna borde inte gå på allt för stora kostnader tycker jag, 2-3000?
Mellan 350-600kr/tim + moms för arbete...

Beroende på längd på kabeln: från 2500-3000kr och uppåt.
//Magnus - Fegge & Mattes

David Dobak
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 04 nov 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som Projektledare / Tekniker på Event Solutions AB i Eslöv
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av David Dobak »

Sen kan man fundera på om han verkligen behöver en 63A? Om han nu inte har dimmervagn eller liknande som kräver det. För med 2st 32A kommer man en bra bit på vägen.. Det hade varit lite intressant att veta vad han ska göra för något.

Men annars håller jag med övriga talare om att det låter som en farlig idé.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster