2x 32A --> 1x 63A

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Han har ju iofs inte 32A utan 25A, så marginalerna är ju lite mindre per automatik

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Ska försöka göra mig lite extra tydlig så att ni förstår, jag tänker INTE göra nått sånt här. Det lyckades ni övertyga mig om med erat första svar.

Jag tänkte bara ta chansen nu när jag ändå startat upp en tråd om ämnet att lära mig lite mer om el. Så om jag frågar mer om det här är det inte för att jag tänker göra det utan för att jag faktiskt vill lära mig nått om el.
Flest inlägg när den dör vinner!

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Anton Gildebrand skrev:Så om jag frågar mer om det här är det inte för att jag tänker göra det utan för att jag faktiskt vill lära mig nått om el.
Det är jättebra, kunskap är det svårt att få för mycket av! :)
Däremot tycker jag inte att nätforum är ett bra medium för att lära sig om elkraft, pyro, rigging eller andra ämnen med krav på koll och hög säkerhet. Anledningen är enkel - när man inte vet så mycket själv har man ingen möjlighet att värdera vad andra skriver. Att lita på fel råd, eller överhuvudtaget lära sig fel även om både man själv och den som delar ut råden är övertygad om sanningshalten i dem, är potentiellt livsfarligt. Du har inte råd att lita på att allt du kan läsa i en så öppen miljö som ett nätforum är sant.
Senast redigerad av 1 Mikael Thieme, redigerad totalt 0 gånger.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

...

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Han har ju sagt att han har två dimmers anslutna till de 32A-uttag han har idag, förstår inte varför folk frågar istället för att läsa tråden.

Förstår definitivt inte varför Anton ska ha en 63A till en inhyrd dimmer när han har två dimmers stående som han kan använda. Det nämnda med att ha front på en och par-kannor på en och att antalet kanaler på den med par-kannor inte räcker fattar jag inte heller, bara för att ena dimmern kör front så betyder inte det att den inte kan köra annat.

Du har kanaler så det räcker Anton, kör på det du har som du har det så du inte riskerar någons liv eller liknande. Bara för att visa att det går: körde Lundaspexarna i höstas på runt 30-35 kanaler ljus och då är det stora mängder frontljus på dom kanalerna för att lysa upp den stora scenen, så allt går med begränsade resurser, bara man vill det. Nästan så att det är roligare att jobba med saker när man inte kan få allt, då måste man tänka om och hitta lösningar på problemet med den utrustning man har.

Om du har två 32A-dimmers så har du ju 24 kretsar, men om det är två dimmers med 32A-handske bara så är det ju bara 12 kretsar eftersom det då troligtvis är avsäkrat med 16A då dimmern inte drar mer, men även 12 kretsar ger stora möjligheter. Allt behöver inte vara i storlek med melodifestivalen i ljusrigg, det handlar om hur man använder det man har inte vad man har.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jakob:

Det vi har idag är en 6-kanalsdimmer, så nej jag tror inte att jag har kanaler så det räcker. På föreställningen jag gjorde förra veckan hade jag hyrt in bla en 24-kanalsdimmer som jag kopplade in på ett utav dessa 32A uttag och då funkade det bra då inte särskilt mycket lyste samtidigt. (fyllde nästan hela dimmern) men vid den föreställning som jag sitter och spekulerar runt nu så är det betydligt mer som ska lysa på en gång. alltså i en scen ska det bara vara Frontljus, medans i en annan ska det bara vara par-kannor. Därför tänkte jag att det vore bra om dimmrarna kunde "dela" ström så får par-kannorna all den ström de behöver men jag får nog försöka lösa det genom att lägga lite par-kannor på den andra lilldimmern.
Flest inlägg när den dör vinner!

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Ska du använda både och samtidigt? Om inte så kan du ju sätta båda dimrarna på samma 32A-uttag, sålänge du ser till att inte dra på allting samtidigt så är det ju lugnt.

Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 01:13
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se
Ort: Rättvik

Inlägg av Anders Herbertzon »

Om du tidigare har kört med ett av 32A uttagen till en 24ch dimmer kan du ju nästa gång hyra två st 24ch dimmers och ha en på varje uttag.
Eventuellt en 24ch och en 12ch.
Sedan är det bara att tänka i några timmar så att det du vill skall lysa samtidigt kan göra detta.
/ Hebbe

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Oskar:

Av vilken anledning ska man lägga båda dimmrar på samma uttag?
Flest inlägg när den dör vinner!

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Jag vet inte, jag begrep aldrig riktigt hur många dimmers du hade. Jag tolkade det någonstans som att du hade två uppsättningar lampor som aldrig kördes samtidigt, och att de ev. satt på olika dimmers. Hur som haver, du behöver ju bara räkna på maximala belastningen om du har problem att få ihop det med bra marginaler, och om två saker aldrig körs samtidigt så är det ju den som drar mest ström som är maxbelastningen. Det var väl det jag ville komma till typ

Niclas Peyron
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 07 okt 2007, 09:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2x 32A --> 1x 63A

Inlägg av Niclas Peyron »

Det finns faktiskt en burk att hyra där man stoppar in en 63a (3x63) i ena ändan och fär ut en 125a (1x125) i andra. Bra att använda om man vill köra en 18hmi på ett 63 utag

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: 2x 32A --> 1x 63A

Inlägg av Adam Ander »

Niclas Peyron skrev:Det finns faktiskt en burk att hyra där man stoppar in en 63a (3x63) i ena ändan och fär ut en 125a (1x125) i andra. Bra att använda om man vill köra en 18hmi på ett 63 utag
Var får man tag på en sån?
Hello, my name is Ninja.

Niclas Peyron
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 07 okt 2007, 09:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2x 32A --> 1x 63A

Inlägg av Niclas Peyron »


Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: 2x 32A --> 1x 63A

Inlägg av Henrik Albinsson »

I en sådan "burk" så sitter det en transformator som transformerar om 400 Vac till 230 Vac... därav möjligheten till ett högre strömuttag på en fas... dock så är det ju som alltid lite förluster i den...
Henrik

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: 2x 32A --> 1x 63A

Inlägg av Niklas Elste »

alltså inga mirakel i den lådan jag började undra lite där

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster