"Elcentral i rack"

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

"Elcentral i rack"

Inlägg av gzede »

Funderar på hur ni som har trefasuttag direkt i slutstegsrackarna har konstruerat det hela innuti? Har ni byggt in en elcentral, finns det speciella små smidiga (känner bara till sånna där bygg-centraler..)...

Eller man kanske aldrig har trefas direkt in i ett sånt rack..?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag kommer att ha en vanlig splitt dvs. inte uppsäkrat osv.

Och kommer bygga den själv av en vanlig rackplåt.

Annars finns det ju färdiga rackmonterbara elcentraler, jag tror att Work har några att välja på, med ampere mätare och säkringar.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

så man ''måste'' inte säkra av alltså?

finns det någon annan anledning att säkra av än att all utrustning dör (när huvudsäkringen som sitter där man kopplat i sin sladd går) om man inte säkrar av med flera "delar" typ..

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Annars kan du ju bygga själv med Automatsäkringar och eventuellt en huvudströmbrytare och sedan använda 2Faser tex. till Slutsteg/Processor & annat och den sista fasen drar du ut med en CEE eller vanlig stickpropp där du kan koppla in lite allt möjligt roligt... Men många tror jag bygger "Splittar" som Gustaf säger.


Qzede: Det finns ju mängder av säkerhetsaspekter varför du ska avsäkra... Mycket har tagits upp i Ellära tråden.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vi bygger elcentral i våra rack. Det är nog bäst så, man vill ha separata säkringar för de olika faserna.
"This is the updated input list"

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

"får" jag som bara har gymnasieutbildning i ryggen bygga t ex en låda för rackmontage med 3-fas in och 3 säkringar, jordfel samt 4 230v ut?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

gzede:
Man måste ju inte säkra av, det går ju att köra enklast möjliga dvs 3-fas in och sedan 3 st vanliga 230v uttag, men det är ju alltid en fördel att säkra av. Skulle du få ett fel på en enstaka fas så bryts ju alla 3 om man inte har säkrat av varje fas för sig, har man otur så bryts det ju dessutom långt borta i någon elcentral som man säkerligen inte har tillgång till...

Beror ju iof lite på hur man kopplar, man kanske har en byggcentral eller liknande mellan uttaget i lokalen, och i detta fallet, stegracket.

Tillsist, nej du får inte bygga en sådan låda själv, man får endast göra vissa enklare elarbeten om man har sk "nödig kännedom", du får tex tillverka skarvsladdar, byta stickproppar, byta strömbrytare etc.

Nödig kännedom innebär att du vet vad du pysslar med, går något åt h*e efteråt har du inte haft nödig kännedom :roll:

Dock är det ju många som bygger splittar/mindre elcentraler själva, jag ser väl inget problem med det, så länge man vet vad man pysslar med. Känner man någon elekriker så kan man ju be honom kika över bygget innan man tar det i bruk, men är man det minsta osäker på vad man pysslar med så ska man inte ge sig på det.

Fick tex nyss en fråga av en kille som frågade hur man kunde få ut 230V ur ett 3-fas uttag, och då ska man garanterat INTE ge sig in på att bygga liknande konstruktioner...
//Jonas - ljudoljus.net crew

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

Jonas skrev:gzede:
Man måste ju inte säkra av, det går ju att köra enklast möjliga dvs 3-fas in och sedan 3 st vanliga 230v uttag, men det är ju alltid en fördel att säkra av. Skulle du få ett fel på en enstaka fas så bryts ju alla 3 om man inte har säkrat av varje fas för sig, har man otur så bryts det ju dessutom långt borta i någon elcentral som man säkerligen inte har tillgång till...

Beror ju iof lite på hur man kopplar, man kanske har en byggcentral eller liknande mellan uttaget i lokalen, och i detta fallet, stegracket.

Tillsist, nej du får inte bygga en sådan låda själv, man får endast göra vissa enklare elarbeten om man har sk "nödig kännedom", du får tex tillverka skarvsladdar, byta stickproppar, byta strömbrytare etc.

Nödig kännedom innebär att du vet vad du pysslar med, går något åt h*e efteråt har du inte haft nödig kännedom :roll:

Dock är det ju många som bygger splittar/mindre elcentraler själva, jag ser väl inget problem med det, så länge man vet vad man pysslar med. Känner man någon elekriker så kan man ju be honom kika över bygget innan man tar det i bruk, men är man det minsta osäker på vad man pysslar med så ska man inte ge sig på det.

Fick tex nyss en fråga av en kille som frågade hur man kunde få ut 230V ur ett 3-fas uttag, och då ska man garanterat INTE ge sig in på att bygga liknande konstruktioner...
ja det känns ju naturligtvis vettigare att säkra av en extra gång, som du säger det är inte alltid man har säkringsskåpet i närheten.

Vi får se vad det blir av detta, jag kanske får tummen ur och sätter mig och börjar bygga lite på nått enkelt som jag kan ha i mitt slutstegsrack. Alternativt köper jag en vanlig byggelcentral. Känns lite trist iofs.. :roll: :P

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Dom elcentralerna som vi kör med har vi byggt själva... Dels har vi "lösa" elcentralen, och sen även inbyggt i dimmerracket...

Det är 63A in/ut på alla elcentraler, ut 1x32A,3x16A,3(6)x10A... På dimmerracket är det 63A in/ut, ut 3(6)x10A...

Och det finns A- & V-meter för varje fas...

Självklart sitter det jordfelsbrytare och även säkringar på varje fas och varje utgång....

Edit:
Finns att se på http://gallery.queerdoo.net/?path=./Job ... C00193.JPG
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

:shock: Snyggt! :shock:

Vad är det för steg? Vilka konfigurationer kör ni dem i? Delar med?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Queerdoo skrev:Självklart sitter det jordfelsbrytare och även säkringar på varje fas och varje utgång
Johan skrev:Antar att du menar att det sitter en jordfelbrytare på matningen som jobbar över alla 3 faser? Det andra låter lite onödigt tycker jag...
Eftersom det inte står står jordfelsbrytare och säkringar så antar jag att det är en systemjordfelsbrytare, eller vad man nu ska kalla det :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

dawen skrev::shock: Snyggt! :shock:

Vad är det för steg? Vilka konfigurationer kör ni dem i? Delar med?
Ser ut som det är D&B Audiotechnic slutsteg...

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det där är d&b audiotechnik A1 med controllers för F2 och B2 alltså en inbyggd analog processning i varje förstärkare. Varje steg driver en högtalare. Kralliga steg.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Verkar smidigt. Fungerar bra Queerdoo?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

dawen skrev::shock: Snyggt! :shock:

Vad är det för steg? Vilka konfigurationer kör ni dem i? Delar med?
I det vänstra racket sitter det d&b P1200, dom används för det mesta till monitor... I det högra racket är det d&b A1, dom används till d&b B2 & F2...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Johan skrev:Antar att du menar att det sitter en jordfelbrytare på matningen som jobbar över alla 3 faser? Det andra låter lite onödigt tycker jag...
Är det onödigt med säkringar på varje matning? Tycker inte jag...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Queerdoo: Det Johan menade var nog att det var onödigt med en jordfelsbrytare per fas.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Queerdoo skrev:I det vänstra racket sitter det d&b P1200, dom används för det mesta till monitor... I det högra racket är det d&b A1, dom används till d&b B2 & F2...
Nu har jag noll koll på d&b, men F2 är topparna antar jag?

Hur blir spridningsskillnaden om man stackar högtalarna med hornen närmast varandra? Tvärtom?

Hornet nere i undre lådan och hornet uppe i över lådan tycker jag borde ge lite bättre spridning när man lirar i mindre sammanhang, men man kanske får problem med interferens?

När man stackar eller flyger HLA ska man åtminstone vända en del lådor upp och ner, beroende på hur många lådor man använder sig av och vilka ytor det är som ska täckas.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

dawen skrev:
Queerdoo skrev:I det vänstra racket sitter det d&b P1200, dom används för det mesta till monitor... I det högra racket är det d&b A1, dom används till d&b B2 & F2...
Nu har jag noll koll på d&b, men F2 är topparna antar jag?

Hur blir spridningsskillnaden om man stackar högtalarna med hornen närmast varandra? Tvärtom?

Hornet nere i undre lådan och hornet uppe i över lådan tycker jag borde ge lite bättre spridning när man lirar i mindre sammanhang, men man kanske får problem med interferens?

När man stackar eller flyger HLA ska man åtminstone vända en del lådor upp och ner, beroende på hur många lådor man använder sig av och vilka ytor det är som ska täckas.
Det är inte ofta vi stackar d&b, för det mesta så flyger vi det, och det är inte ofta vi kör med mer än två F2:or, gör vi det så flyger vi dom bredvid varandra... Har för mig att dom sprider 40x60 (VxH)...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

dawen skrev:Queerdoo: Det Johan menade var nog att det var onödigt med en jordfelsbrytare per fas.
Skrev nog lite lulligt, det sitter bara en jordfelsbrytare, men säkringar på varje fas & utgång... :D
//Magnus - Fegge & Mattes

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster