"Elcentral i rack"

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Jonas skrev:gzede:
Man måste ju inte säkra av, det går ju att köra enklast möjliga dvs 3-fas in och sedan 3 st vanliga 230v uttag
Det där lät väldigt farligt..
Har man vanliga 220v/10A elurtag så skall man inte koppla dom direkt in på en 32 eller 63 amperes trefaskabel utan att först säkra av dom för 10A också.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Men om man kör 220(250?)/16A och en trefas på 16A så är det ju en annan sak.

Tror det var det som Jonas menade.
Det är fortfarande riskabelt med tanke på att dom apparater och kablar som används för 10A urtag bara är godkända för 10A och då vi håller på med så mycket folk så skall man riskera någonting.

Sen så har jag hört att det skall vara olagligt med men det är jag inte så säker på.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Alla såna här byggen är ju olagliga. Jag har för mig att jag sett en elcentral på Västmannagatan en gång som du byggt :roll: :wink:

Sålänge grejorna är besiktade är de väl okej, eller?
KISS. Keep It Simple Stupid.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Alla såna här byggen är ju olagliga. Jag har för mig att jag sett en elcentral på Västmannagatan en gång som du byggt :roll: :wink:
Jo jag vet.
Men jag skulle inte slarva med rätt sorts säkringar, man vet aldrig vad som kan hända och då är ju säkringen det som skyddar.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

ElectroAudioHB skrev:
Jonas skrev:gzede:
Man måste ju inte säkra av, det går ju att köra enklast möjliga dvs 3-fas in och sedan 3 st vanliga 230v uttag
Det där lät väldigt farligt..
Har man vanliga 220v/10A elurtag så skall man inte koppla dom direkt in på en 32 eller 63 amperes trefaskabel utan att först säkra av dom för 10A också.
Självklart menade jag direkt på en 16 amperes trefaskabel.
ElectroAudioHB skrev:
dawen skrev:Men om man kör 220(250?)/16A och en trefas på 16A så är det ju en annan sak.

Tror det var det som Jonas menade.
Det är fortfarande riskabelt med tanke på att dom apparater och kablar som används för 10A urtag bara är godkända för 10A och då vi håller på med så mycket folk så skall man riskera någonting.

Sen så har jag hört att det skall vara olagligt med men det är jag inte så säker på.
Dagens uttag är speccade till 16A och sådeles även godkända för det. Det innebär att du får köra 16A igenom ett vanligt vägguttag, bara det är speccat till 16A. I bak på ett stegrack tex så kanske man inte klarar sig med 10A utan behöver ha tillgång till 16A enfas. Säkrar man ner till 10A förlorar man ju lite av vitsen med 3-fas, dvs att få mera kräm i enfas.

Olagligt är det definitivt inte! Ett exempel är följande adapter ifrån 3-fas 16A till 3x230V uttag.
Bild

Ytterligare ett exempel, 3-fas 16A till ett singel 230V uttag
Bild

Finns även som vägguttag där man bara drar en 3-fas 16A fram
Bild

Förövrigt är det samma teknik som används i tex datasalar, man drar fram ett antal 3-fas 16A grupper, och sedan splittar man upp dem på vanliga vägguttag/uttagslister placerade runt om i lokalen, alltså kan man plocka ut 16A ur ett sådant uttag utan problem, och helt lagligt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Riktiga datorer har trefas rakt in, eller hur ian? *solglasögon*
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Finns/fanns ju faktiskt slutsteg som gick på 2 eller 3 faser, då hade man lite effekt att plocka ut ur dem!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Eller så var de jävligt ineffektiva :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Jonas skrev: Dagens uttag är speccade till 16A och sådeles även godkända för det.
Ok, då vet jag det. :wink:

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

dawen skrev:Riktiga datorer har trefas rakt in, eller hur ian? *solglasögon*
Klart de gör. Sidohistoria:

Parallelldatorcentrum köper in en ny Superdator från IBM, en IBM SP. De första två frame:ar (skåp) av typ 12 levereras direkt från USA, resten från Frankrike. I varje frame sitter det switchade kragg som ger 48V-matning till de enskilda noderna (16 per skåp). Dessa drar rätt mycket ström, och matas alltså med trefashandske.

Fast de första frames kom ju direkt från USA, så då behöver man ju ett 230V->110V-trafo. Då levererar IBM helt sonika två stycken såna, fast för trefas. Tunga små skåp (ungefär 9HE höga). 32A-handske ena sidan, vad den lämnar ifrån sig vet jag inte med det var en mycket agressiv kabel.

Nu har ju alla utom tre frames avvecklats, däribland de första två (de var ju första generationen och inte SP2 eller SP3 som de andra). Därför har jag två stycken helt absurt kralliga 110V-trafos i förrådet.

Nån som behöver en trefas-110V-traf för att driva backline? Den ger tre faser, ingen nolla.
"This is the updated input list"

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Lucas på tlp har en "drive" på 3fas paneler nu i olika storlekar och prisklasser,





/Bengan

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Bengan skrev:Lucas på tlp har en "drive" på 3fas paneler nu i olika storlekar och prisklasser,

/Bengan

"drive" vet jag inte om jag vill kalla det, har man en drive är det oftast sänkta priser på produkterna.

Saxat från TLP´s indexsida:
Succéprodukt: 19" Strömfördelare till rätt pris!
Beställ NU - Klicka nedan för info (Normala ÅF rabatter)
16A WPD-163 - Pris: 2 364:- +moms
32A WPD-332 - Pris: 4 232:- +moms
63A WPD-633 - Pris: 6 525:- +moms

Bild

Detta är de normala listpriserna... Det är nog bara att de vill framhäva produkterna då de är ganska nya, men de kunde ju kostat på sig att ge lite % off till vanliga kunder, iof är de ganska prisvärda som de är, om man jämför med vad som funnits på marknaden tidigare, men de flesta har väl byggt sina egna konstruktioner för att få dem just anpassade efter de egna behoven, men helt klart trevliga enheter med A och V mätare.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Jonas :

Såg ett utskick med lite andra siffror på =).


/Bengan

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Bengan skrev:Jonas :

Såg ett utskick med lite andra siffror på =).

/Bengan
Aha, okej =) Men för oss vanliga dödliga så är det ju fortfarande ordinarie priser...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ian: Monsterbasriggen Urban? *solglasögon*

Hur mycket väger skiten?

Kan ju vara "bra att ha" :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Man vet ju liksom aldrig vad de plockar med sig...

Väger väl 60-80 kg eller så. Fördelen är att artisten inte sticker med den efter gig:et (som RZA gjorde när de gästade oss)
"This is the updated input list"

pa-nisse
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 03 apr 2005, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av pa-nisse »

Var hittar man såna fina volt och amperemeters som sitter i Work centralerna? Ska ha till mina egna centraler.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

pa-nisse skrev:Var hittar man såna fina volt och amperemeters som sitter i Work centralerna? Ska ha till mina egna centraler.
Elfa har diverse prylar, så du kan ju börja med att leta där.
//Magnus - Fegge & Mattes

pa-nisse
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 03 apr 2005, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av pa-nisse »

Queerdoo skrev:
pa-nisse skrev:Var hittar man såna fina volt och amperemeters som sitter i Work centralerna? Ska ha till mina egna centraler.
Elfa har diverse prylar, så du kan ju börja med att leta där.
Jag har provat där, har provat att Googla mm men inte hittat några bra.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Elfa har som sagt lite varianter, de två nedanstående ändrar man lätt mellan spänning/ström. Yttre shunt eller strömtrafo tillkommer, så räkna runt tusenlappen per komplett mätare.

Bild
Här är en variant för DIN skena, 681:-/st

Bild
En variant för panelmontage, 723:-/st

Inte speciellt billigt, ska man ha 3 st spänning och 3 st ström blir det ju faktiskt mycket billigare att köpa en komplett Workcentral och utnyttja mätarna därifrån! Tänkte först bygga en egen central med mätare, men köpte en färdig Work i stället, billigare och enklare.

Vill du ändå bygga så hittade jag billiga mätare ifrån Conrad som ganska nyss har etablerat sig i Sverige. En riktigt tjock elektronikkatalog på 728 sidor kan man beställa alldeles gratis. Där finns moduler från 79:-/st och strömtrafos för 79:-/st (dock max 20A)

Bild
79:-/st

Bild
109:-/st

Bild
79:-/st
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster