"Elcentral i rack"

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

De där strömtrafos verkar intressanta. jag har letat lite efter det, tänkte bygga fjärrövervakning av strömbalans/åtgång med 4 strömtrafos och en Analog Devices ADE7754 (och lite mikrokontrollerfluff runtikring). Tack för tipset!
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

pa-nisse skrev:Var hittar man såna fina volt och amperemeters som sitter i Work centralerna? Ska ha till mina egna centraler.
Storel (www.storel.se) har sådana prylar. Vet dock inte om de säljer till andra än elfirmor. Känner du ingen elektriker så får du väl gå till din lokala elfirma och be dem ta hem grejer åt dig. Leverans brukar ske inom två dygn. Jag har dock ingen koll på hur de ligger till prismässigt gentemot Elfa.

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Jag har köpt en lite burk från hager (SM001) med strömtrafos till. Kostar lite men mäter spänning, ström, (0 strömmen oxå). visar alla 3 faserna samtidigt samt är mycket liten.

/Bengan

Användarvisningsbild
Outofphase
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 26 apr 2004, 01:00

Inlägg av Outofphase »

idioti att bygga el centraler med 63a matning utan behörighet

http://www.elsakerhetsverket.se/ läs lär och utbilda er SKÄMS

pa-nisse
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 03 apr 2005, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av pa-nisse »

Var köper ni era komponenter till elcentraler? Har kollat på Storel men Biltema är ju billigare.. Man kan väl inte misslyckas totalt med en 32 A handske eller automatsäkring även fast det står Biltema på den?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Biltema är dålig på att ha stora mängder av trefashandskar, och har inget över 32A

(jag kan nämna från en nödinhandlingsrepa under årets Arvikafestival att kassörskan tittar väldigt konstigt på en när man dyker upp med en kundvagn full med 32A-handskar)
"This is the updated input list"

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Då kan jag kontra att kassörskan på öb i Jönköping kollar konstigt på en om man kommer med 130 flak läsk till kassan (i fyra kundvagnar) också...

Lite ot, jag vet...

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Outofphase skrev:idioti att bygga el centraler med 63a matning utan behörighet

http://www.elsakerhetsverket.se/ läs lär och utbilda er SKÄMS
Vem sa att de som byggt elcentral inte har behörighet?

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Jag har "funderat" på det här projektet i några år, sen kom Work med sina "fördelare" så då löste sig ett och annat.
Nu har jag den som "grundfördelare" med spänning och amperemätare. Den splittar 63A in till 4x32A ut. Dessa har jag sedan splittat upp ytterligare så jag ska ha uttag så det räcker (och blir över).
Nu finns det följande utgångar: 4x32A, 8x16A, 18x10A. Allt avsäkrat förstås. Dessutom en 63A ut osäkrad direkt från ingången.

Nu är det iaf äntligen klart.
Bilagor
Crypton Powercube
Crypton Powercube
powercube.jpg (82.26 KiB) Visad 7275 gånger
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

ian skrev:
dawen skrev:Riktiga datorer har trefas rakt in, eller hur ian? *solglasögon*
Klart de gör. Sidohistoria:
Det var ändå moderna superdatorer. När jag var i Finspång och konslutade brandvägg på ABB STAL (som de hette då) så berättade de gamla farbröderna där om golvförstärkningarna som de roterande omformarna krävt. IBM-mainframes ur System/360-serien vill ha 400Hz, 208 volt delta-trefas. Så, man köper en elmotor som driver en generator... Och, man fick inte köpa dem om man inte lovade att sätta dem inuti en extra gallerbur längst in i datahallen. Själv så blev jag faktiskt mest imponerad av 3494-bandroboten och den terabyte disk (no kidding!) de hade. Det här var förra årtusendet, på den tiden stora diskar var 9 eller 18GB, och en PC kom med 4.3GB om den var fräck.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster