Elkabel på vinda?

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Elkabel på vinda?

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag skulle behöva hjälp med en beräkning där mina begränsade elkunskaper inte räcker till.

Strömförsörjning till mixplats med kabeln på vinda ställer ju till lite problem om man inte gör rätt. Kabeln jag vill använda är 3x2,5 mm2 och lasten är inte mer än absolut max 6-700W (M7CL+MY-kort och ett par CD-spelare) Kan någon hjälpa mig att räkna ut om detta ställer till några problem med en viss kabellängd och X antal meter kvar på vindan.

Exempelvis 100 meter kabel, men bara 50 meter utrullat och resten kvar på vindan, eller 75 meter kabel, med 25 meter kvar på vindan.

Jag antar att det även beror på diametern på vindans kärna, men det är en parameter jag ännu inte känner till då jag inte köpt in vindorna.

Jag undanber mig gissningar gällande beräkningar, men tar tacksamt emot svar från de som verkligen vet, både teoretiska beräkningar och praktisk erfarenhet.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

En sak som är riktigt viktigt med metall-vindor! Har du en belastning på så kommer kabeln bli varm! Vindan kommer att vara som en metalkjärna och det är inte bra!

Är du interessrad av spänningsfallet eller om strömmen blir högre vid upplinddad kabel på vindan eller vad tänker du?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Redan när du har gått upp ifrån 1,5 mm2 till 2,5 mm2 så gör ju detta att du kan ha mer kabel på rullen innan det händer något, för jag antar att det är värmen du är ute efter, dvs att kabeln inte ska smälta på vindan?

Jag låter någon annan räkna på värmeutvecklingen, någon som kan det!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Det skulle gå att räkna ut om man visste hur kabeltrumman ser ut, men med med "bara" gymnasiefysik kommer man bara åt kyleffekten från ytan. Problemet är att den termiska resistansen från kabeltrummans varmaste plats till ytan är inte känd, så man är tyvärr rätt körd där eftersom den är det som avgör.

Å andra sidan, 700 W/230 V = 3.04 A, vilket ger 3,6 % av effektutvecklingen i kabeln mot vad 16 A skulle göra. Du borde ha en hel del att ta av med andra ord.

Vår setup är nästan den samma, förutom kanske 70 meter kabel istället för 100, och då 1,5 mm^2 och den blir inte ens ljummen vid rätt mycket kabel kvar på trumman.

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Ah! Jag kom just på ett kalasbra sätt att utvärdera det på!

Rulla ut 50 meter kabel, släng in en temperaturprob och vinda tillbaka den utdragna kabeln. Börja lasta och se hur mycket temperaturen går upp. Tidskonstanten är säkert en kvart vid så låga effekter, så starta kaffebryggaren innan...

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Nicke Löfgren skrev:...om strömmen blir högre vid upplinddad kabel på vindan eller vad tänker du?
Precis det ja. Sorry om jag var otydlig på det. Spänningsfallet är ett mindre problem i sammanhanget.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Andreas Vinnberg skrev:
Å andra sidan, 700 W/230 V = 3.04 A, vilket ger 3,6 % av effektutvecklingen i kabeln mot vad 16 A skulle göra. Du borde ha en hel del att ta av med andra ord.

Vår setup är nästan den samma, förutom kanske 70 meter kabel istället för 100, och då 1,5 mm^2 och den blir inte ens ljummen vid rätt mycket kabel kvar på trumman.
Precis som du säger är ju lasten minimal, så jag misstänker att det är ett minimalt problem. Jag ville bara ha det bekräftat av någon som kan räkna på det (eller ev. bekräfta det med lång erfarenhet av samma lösning).
Andreas Vinnberg skrev:
Rulla ut 50 meter kabel, släng in en temperaturprob och vinda tillbaka den utdragna kabeln. Börja lasta och se hur mycket temperaturen går upp. Tidskonstanten är säkert en kvart vid så låga effekter, så starta kaffebryggaren innan...
Inte något särskilt realistiskt förslag. Jag vill självklart veta detta innan jag lägger ner tid och pengar på bra vindor.
Senast redigerad av 1 Hasse Queisser, redigerad totalt 0 gånger.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jonas Larsson skrev:Jag låter någon annan räkna på värmeutvecklingen, någon som kan det!
Lite av förhoppningen med inlägget är att någon av grabbarna som tillbringat mer tid på KTH än vad som kan anses vara nyttigt (Måns... Ian... :P ) kommer att svara.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Ah, läste inte tillräckligt noga. Trodde du hade grejerna men var orolig för att köra upplindat.
Hasse Queisser skrev:Lite av förhoppningen med inlägget är att någon av grabbarna som tillbringat mer tid på KTH än vad som kan anses vara nyttigt (Måns... Ian... :P ) kommer att svara.
Åter igen så blir det tämligen svårt att gissa sig fram till vad Rth är för kabel uppvindad tillsammans med luft är.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Hasse Queisser skrev:
Jonas Larsson skrev:Jag låter någon annan räkna på värmeutvecklingen, någon som kan det!
Lite av förhoppningen med inlägget är att någon av grabbarna som tillbringat mer tid på KTH än vad som kan anses vara nyttigt (Måns... Ian... :P ) kommer att svara.
Varför ska man bemöda sig med att svara när allt ändå skjuts ner i felstavade konstiga teorier som folk har (som DMX över micslang t ex)? Fast jag har ingen aning i det här fallet faktiskt, så jag låter bli att svara ändå.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Andreas Vinnberg skrev:Åter igen så blir det tämligen svårt att gissa sig fram till vad Rth är för kabel uppvindad tillsammans med luft är.
Nu var det ju inte gissa jag bad någon göra, utan räkna. De skickade folk till månen -69, så nog går det att räkna värmeutveckling i en kabel 40 år senare.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Klart du skulle ha svarat om du visste, vi är faktiskt rätt många som lyssnar när någon besitter kunskap på ett område.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Hasse Queisser skrev:Nu var det ju inte gissa jag bad någon göra, utan räkna. De skickade folk till månen -69, så nog går det att räkna värmeutveckling i en kabel 40 år senare.
Inga problem! Betala mig en NASA-ingenjörs lön omräknat i dagens penningvärde så kan jag sätta mig och COMSOLa. ;-)

Nej, skämt åsido... Om man inte antar ett solitt block gummi så lär det gå snabbare att mäta på en befintlig rulle. Min bästa gissning:

10 W effektförlust...
*blöta fingret:
Bild

...5 graders temperaturhöjning på det varmaste stället.

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Rikard Åberg »

jag har en 50 meters vinda på den står det att man får belasta med 10 A när den är fullt utrullad och 6 A annars.

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Rikard Åberg skrev:jag har en 50 meters vinda på den står det att man får belasta med 10 A när den är fullt utrullad och 6 A annars.
Kalas! 3 A är en fjärdedel av effektförlusten mot 6 A, vilket sen kontras av en faktor två mer för dubbelt så mycket kabel. Ytterligare en faktor två kvar för att kompensera för en större rulle.
Är det 1,5 eller 2,5 mm^2 du har Rickard?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Tack för alla svar. Kontentan hittills verkar vara:

- Krångligt att räkna exakt på.
- Tillräckligt grov kabel och lätt last för att det inte skall vara något problem (vilket jag också tänkte).

Min tanke är att göra 2 stycken vindor med 75 meter 2,5 mm2 kabel på (blå CEE-don) och skarva om jag behöver mer (multin är 150 m fullt utrullad, därav längderna på vindorna).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vad är det för multi som ska buntas med den? Coax eller fiber? Optocore eller nåt annat?
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ian Delahorne skrev:Vad är det för multi som ska buntas med den? Coax eller fiber? Optocore eller nåt annat?
LightViper fibermulti. Jag ska visserligen inte bunta ihop dem. Fibern ligger på en egen vinda.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster