Troll i väggen

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Troll i väggen

Inlägg av Olle Högberg »

Vi hade ett unplugged-gig med bandet förra veckan. Det var en direktör som fyllde 60 och hade eftermiddagsmottagning på en restaurang. Samma lokal används som lunchmatsal för allmänheten mellan 11.30 och 13.30, sen började mottagningen kl 14.

Vi ville rigga upp och soundchecka för att få allt klart innan lunchgästerna började komma, så vi stövlade in redan vid 9-tiden och pratade med personalen. De var väldigt förvånade att vi kom så tidigt och tyckte vi skulle komma tillbaka 13.30 när lunchgästerna gått. Men vi insisterade på att få rigga upp på förmiddagen, annars skulle vi inte hinna. Så till sist blev vi anvisade en plats i hörnet och dom plockade undan borden som stod i vägen.

Vi hade bas i en liten förstärkare, ett minimalt trumset med virvel, puka och 1 cymbal, akustisk gitarr, mandolin, en tenorsax som överröstade allt och alla, samt tre sångmickar. Allt var kopplat till mixern utom basen, trummorna och saxen. PA:t var en 16-kanalsmixer och två aktiva Behringer B300 (tror jag de heter) på stativ. När vi kopplade ihop allt och körde lite testmusik från en iPod så fick vi bara ljud i ena högtalaren. Provade att byta olika kablar och kom till sist fram till att det måste vara en säkring som gått.

Efter många om och men hittade vi var internsäkringen satt på högtalaren, provade att flytta säkringen från andra burken och fick plötsligt ljud i skällan. Så jag gick ut och letade säkringar på stan, först på Järnia sen på Expert. Den senare butiken hade rätt sort så jag köpte en handfull för att ha i reserv. Satte i den nya säkringen och den brann upp direkt. Så vi trodde att vi fått fel säkringar, lite förbryllande var det ju eftersom märkningen var likadan. Provade ett annat vägguttag, i med ny säkring, och samma sak igen, en blå blixt och tystnad. Samtidigt funkade basförstärkaren och mixern utan problem i samma uttag.

Under tiden hade ett par av gubbarna varit i replokalen och hämtat våra golvmonitorer att ha som backup ifall vi inte skulle få till det. Så vi kopplade in dom och då brann säkringarna i dom också. En kille sprang över gatan och fixade nya säkringar till dom. Vi pratade med personalen på hotellet och frågade om de möjligen inte hade fel spänning i uttagen? Nej, vår egen utrustning fungerar ju, så det måste vara fel på era grejer, fick vi till svar. men vi tyckte att om internsäkringen går i tre olika förstärkare i två olika vägguttag så är det inte förstärkarna det är fel på.

Sen brände vi ett par säkringar till och var på väg att ge upp och köra helt akustiskt, när det plötsligt började fungera, utan att vi ändrade något. Vi hann precis soundchecka färdigt innan lunchgästerna kom. Tänk om vi hade börjar rigga kl 13.30 som hotellpersonalen föreslog, det hade ju blivit katastrof.

Jag tror vi upplevde en tillfällig spännings-topp i vägguttagen under ca en halvtimme, som gjorde att säkringarna i vissa apparater gick. Sen när de började laga mat i köket gick spänningen ner till det normala. Men jag vet inte riktigt hur elcentraler i såna (gamla) lokaler funkar, om tillfälliga spänningstoppar kan uppstå ifall inte regleringen funkar ordentligt? Vi har haft många gig där förut, men då har vi haft med oss våra trefas-dosor. Till detta lilla giget med minimalistiskt PA trodde vi inte det behövdes.

Nån som varit med om något liknande? Hade det hjälpt att använda skarvdosor med inbyggt överspänningskydd?
Senast redigerad av 1 Olle Högberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Nät spänningen kan variera men inte såpass att säkringen går
Det brukar vara 215-235 Vrms mellan fas och nolla

Men om man har flytande nolla eller en nolla med glapp i, dåligt åt dragen nollskruv
kan sned belastning på faserna (enfas) ge för hög spänning på nollan mellan en fas och nollan


Typ:
L1 -nolla belastar ned sitt förhållande till 200 V
L2 -nolla belastar ned sitt förhållande till 200 V

Då drar dom över förhållandet L3 - nolla till sin sida vilket kommer at ge Ca 250 V mellan L3 och nollan

Obs detta är hypotetiska siffror
Allt beror på förhållandet till andra belastningar

Detta motiverar faktiskt att ha näten på norskt vis

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Där var nog nåt slags jordfel också, för våra Behringer-burkar började brumma något helt fruktansvärt när vi väl fick igång dom. Golvmonitorerna (Laney) var tydligen inte lika känsliga för sånt, så vi satte dit dom i stället.

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Äh, hade ju laddat sidan, gått å handlat, sedan börjat skriva något i stil med vad Niklas skrev, innan jag kom på att någon hade säkert hunnit svara när jag vad borta.. :P

Hur som haver, mät gärna vad som finns i vägguttaget nästa gång, om du har något svart på vitt så kan de nog vara intresserade av att ta dit en elektriker och fixa felet

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Snabb jag är :D

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Låter som om ni satt ena högtalaren i ett dimmat uttag.

Eller så är det en lös nolla nånstans.

Man ska alltid ha med en multimeter (personsäker IEC Klass III är lagom för nätspänning) och hjärnan påslagen när man ska koppla in sig.

Mät innan du stoppar i något!
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Att ta ström ur okända vägguttag är som att ha sex utan kådis i Bankok. D v s rysk roulette.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Leif Baltazars skrev:Att ta ström ur okända vägguttag är som att ha sex utan kådis i Bankok. D v s rysk roulette.
så du menar att man alltid ska mäta upp uttagen innan man kopplar upp något mot ett nytt uttag. jag har ioförsej varit med om att två mac 250E har gått pga fel spänning. lyckligtvis var inte jag ansvarig för det hela. efter det satte ve upp en PDU och det visade sig vara en väldigt ostabil ström.

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Och ska man ha en multimeter så ska den självklart vara klassad True RMS för att man ska få rätt spänningsvärden. Dimmrar brukar vara duktiga på att förvirra multimetrar ganska rejält ...
Helst ska man väl alltid ta ström från ett trefasuttag när det finns möjlighet för att i alla fall kunna eliminera att dimmrar ställer till det.
Helst ska man ju också ha en PDU med Volt/Ampere-mätare också..
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Ni får det att låta som att man alltid ska ifrågasätta elektriciteten när man ska spela musik någonstans. Varför lär man sig då inte sånt här i, typ högstadiets musikundervisning? Borde ju vara det första musikläraren säger på första lektionen, eftersom det är så vanligt.

Och grejen är, att om vi hade kört ett större gig i samma lokal, hade vi haft en stor anläggning med oss och kopplat in trefaskablarna, och då hade vi förmodligen inte ens upptäckt problemet.

Det är alltså små okunniga amatörband som drabbas av sånt här. Vad gör dom för att lösa det, och vem lär dom hur man kommer runt problemen?

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Man ska ifrågasätta elektriciteten när det är anledning till det.

Åker man på generator så är det anledning - om inte generatorn är blå och orange och jättestor; då är det bättre än bra.

Åker man på ett uttag på en restaurang som inte är märkt med vilken grupp och central det kommer ur, så är det anledning. Det kan vara vad som helst, reglerat, korskopplat, osv.

Åker man på ett uttag man aldrig kört på förr, så är det inte sällan anledning.

Man lär sig det inte för att ingen tänker så långt. Förrän det är försent.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Jag blåste tre HILL slutsteg på ett dimmat uttag i en lokal i Säter på 80-talet. Sedan dess kollar jag alltid att det är OK med spänningen.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Kan säga att jag inte bli förvånad längre då uttag är felkopplade i lokaler som skolor och folkets hus med mera. trots att det ären elektiker som ska ha kopplat enligt alla man frågar så ha min kollega blåst flertal slutsteg och filter, dimmers med mera för att nollan ej varit kopplat i trefas uttagen eller nått annat varit felkopplat, jag är ingen elektriker men det kanjuh inte vara bra att såna fel är så pass vanliga endå. var själv på en skola i sundsvall nyss där min rack fick frispel och där särkingen gick i filtret, efter att ha bytt säkring ioch koppla inmig på ett annat trefas uttag funka det dock skit bra sen. farligt verka det som och manbörnog mäta upp uttagen även om alla jämt i lokalerna säger att alltär okej,och tacj för att det finns hyreskontrakt,hehe, la nyss själv till i mitt kontrakt en punkt om detta

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Mattias Carlsson skrev:Kan säga att jag inte bli förvånad längre då uttag är felkopplade i lokaler som skolor och folkets hus med mera. trots att det ären elektiker som ska ha kopplat enligt alla man frågar så ha min kollega blåst flertal slutsteg och filter, dimmers med mera för att nollan ej varit kopplat i trefas uttagen eller nått annat varit felkopplat, jag är ingen elektriker men det kanjuh inte vara bra att såna fel är så pass vanliga endå. var själv på en skola i sundsvall nyss där min rack fick frispel och där särkingen gick i filtret, efter att ha bytt säkring ioch koppla inmig på ett annat trefas uttag funka det dock skit bra sen. farligt verka det som och manbörnog mäta upp uttagen även om alla jämt i lokalerna säger att alltär okej,och tacj för att det finns hyreskontrakt,hehe, la nyss själv till i mitt kontrakt en punkt om detta
Bara för att en elektriker gör det innebär det inte automatiskt att det är rätt... Tyvärr. Fy vad det fuskas hit och dit, det vanligaste ordet på arbetsplatser numera är väl "Äh"..

Dock lär man ju dra en gräns någonstans och inte bli för överambitiös och börja kontrollera varenda pinal man ska jobba med, men lite koll bör man ju som sagt ha. Men man ska nog dra sig för att börja gå in och skruva själv i uttag och sånt utan behörighet, mest då av försäkringsskäl, men den diskussionen har väl redan gått några gånger redan.
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Jo det fuskas massor
Ska inte gå in på några detaler
men

1 fas i lägenhet
1 "Vp 16"
1 nolla
2 grupper 10A

Alla kablar 1,5 kvadrat mm

och enligt besiktnings mannen helt ok
personliget tycker jag att han behöver gå om grundskole matten
10+10=20=7 A mer än vad kabeln tål!!! *spyr*

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Vår ljudtekniker sade att han hade haft ett gig med sitt eget band där automatsäkringen gick på en gitarrförstärkare ungefär varannan sekund, så de fick avdela en råddare att stå och trycka in den hela tiden. Inte så bra ur säkerhetssynpunkt kanske, men giget blev genomfört utan att publiken märkte något fel.

Ingen har svarat på om det skulle hjälpa att skaffa fördelardosor med inbyggt överspänningsskydd, såna man t.ex. använder som åskskydd till datorer?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Sådana inne håller varistorer eller gasurladdningsrör
och för att säkringen inte ska lösa för alla små pikar så ligger marginalen ganska högt

En åskpik är väldigt hög (även små åskpikar)

Det viktigaste är att snitt rms är rätt till en viss nivå

om ni får för er att bygga nått med spänningsbegränsning
späning för sinus=
Trms X roten ur 2 + Trms

Användarvisningsbild
Magnus Holm
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 07:20
Kontakt:

Inlägg av Magnus Holm »

>Ingen har svarat på om det skulle hjälpa att skaffa fördelardosor med inbyggt överspänningsskydd, såna man t.ex. använder som åskskydd till datorer?

- Nej. "Ganska" högt är ett understatement. OM det hade fungerat vore det enda resultatet en utlöst säkring till uttaget (vilket iofs hade löst problemet), överspänningsskydd av den typen sysslar inte med reglering, bara med att kortsluta överspänningar. Enkla överspänningsskydd är engångsartiklar, deras uppgift är att brinna upp innan din utrustning hinner göra det.

Grundknepet är att alltid koppla in något billigt innan du kopplar in något dyrt, eller ännu hellre mäta först om tid finns. Speciellt viktigt när någon hivar över en trefaskabel som du får låna (och som ofelbart visar sig vara en fyrledad motorkabel som något snille satt fempoliga kontaktdon på, eller en femledare med nyskapande variant på hur nollan skall kopplas).

Varje rack med självaktning, även de enklaste, bör ha någon sorts PDU med mätare och en avskiljare för lasten så man kan mäta först.

Militären kör gärna 3x230V i deltakoppling, jag har ett sådant elverk i garaget, bra att ha ju. Blåa kontaktdon skall det vara då. Man slipper nollström men får en massa andra roliga fenomen istället...

PS. Nej Måns, det var inte mycket bättre förr, det var bara minst lika illa som nu... fast dyrare, mer märkvärdigt och möjligen ännu sämre faskompenserat. Och så var man yngre och djärvare... :-)

Mina 2 cent, YMMV.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster