Nätter utomhus

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Nätter utomhus

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Om man har en rigg som ska stå ett par dar utomhus och regn kommer, vad är bäst att göra då?

förutsatt att man med presenningar o dyl försäkrat sig om att inget vatten kommer i kontakt med grendosor eller utrustning.

argument jag hört för att lämna rubbet på är att det då alstras värme i komponenter så att eventuell kondens avdunstar direkt. Hamnar det vatten i grejerna löser ju jordfelsbrytaren ut ändå.

Är ljudutrustning känslig för åska? Bör man dra ut huvudströmmen vid åskväder? Finns det fog för att stänga av all elektronik för att skydda funktionärer och publik vid åskväder? (som vissa arrangörer hävdar)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

var me o körde en rigg för ett par väckor sedan mitt i ett oskväder
Personskador = jag fick blixten i mig jag höll i en mixerbordslampa och blixten slog ner och den letade sig ut i lampan men det var inte full kraft så det var lindrigare en 230V Typ som väldigt stark statisk elektricitet.

Utrustnings skador = inga men borde ha varit blixten slog ner det sa pang i riggen allt slocknade och sen kom det tillbaka efter ca 1 sekund,
senare kom en åskådare som sa såg ni när det sa pang det log blixtar ur grejerna under scen (steg + dimmer) men allt klarade sig

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Strömmen beror ju på hur platsen ser ut, kan blixten slå ner i ledningen lagom nära för att hamna i din elcentral? Kan blixten slå ner i någon tross där det hänger saker? Och så vidare.

Ja, ljud & ljus tycker inte om blixtar så mycket om dom slår ner i strömmen, då bränner du troligtvis steg och allt.

David Dobak
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 04 nov 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som Projektledare / Tekniker på Event Solutions AB i Eslöv
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av David Dobak »

Personskador = jag fick blixten i mig jag höll i en mixerbordslampa och blixten slog ner och den letade sig ut i lampan men det var inte full kraft så det var lindrigare en 230V Typ som väldigt stark statisk elektricitet.
intressant... du fick blixten i dig? väldigt få människor överlever ett blixtnedslag..grattis i sådana fall, köp en trisslott för mer tur än så kan man inte ha..

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag gör såhär. Finns det bevakning på scenen konstant så får strömen stå på och en person i vaktlaget har fått instruktionen vad han ska göra om det blir oska. Och blir det oska så ska all ström stängas av direkt. Inta bara på säkringar utan matningsledningen till våran byggcentral ska tas ur helt. om multi och elkabel till mixplats är upphängd så ska den oxå tas ur centralen.

Förra sommaren så va jag på en festival i Imeln och då kom det ett oskväder. Det va snabba ryck med att stänga av allt. Precis när sladden hadde åkt ut så kom det en blixt knall direkt och hela området va strömlöst. Resten av dagen så va krögarens tre kylar helt utslagna.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Åska!

Inlägg av Johannes Nordgren »

David Dobak skrev:
Personskador = jag fick blixten i mig jag höll i en mixerbordslampa och blixten slog ner och den letade sig ut i lampan men det var inte full kraft så det var lindrigare en 230V Typ som väldigt stark statisk elektricitet.
intressant... du fick blixten i dig? väldigt få människor överlever ett blixtnedslag..grattis i sådana fall, köp en trisslott för mer tur än så kan man inte ha..
"Sju gånger har blixten slagit ner i amerikanen Roy Orbisson, En gång brändes hans hår, en gång flög en stortånagel av men han har överlevt alla sju åsknedslagen" - Kommer inte ihåg varifrån jag fått det men kollade med min brorsa och han kommer också ihåg artikeln varifrån jag klippt ut ovanstående. Så helt körd lär man inte vara =)
We make good music sound great!

David Dobak
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 04 nov 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som Projektledare / Tekniker på Event Solutions AB i Eslöv
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av David Dobak »

hur stor är chansen att man blir träffad 7 gånger? Han borde verkligen köpa sig en trisslott om han har sån tur.. men vi får väl vara glada för att både du och den där Roy har överlevt!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Roy Orbisson?
Artisten?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Niklas Elste skrev:Roy Orbisson?
Artisten?
Men han lever väll inte längre
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag har alltid haft saker igång. Det kan bli ganska fuktigt på nätterna annars, om man pratar sommar.

På vintern, tja, jag har kört med 0,7 HE snö i FX-racket, när vi invigde Höga Kusten-bron. Det gick bra. Vi hade iofs varit lite försiktiga, så vi hade MD441 som talstolsmikrofon istället för kondensatormiken man väl valt annars.

Samma gig fick vi temperaturproblem i våra skyddshuvar vi konstruerat över Cyberlight-armaturerna; det vart för varmt där inne. Ute var det kanske 5 grader kallt och fuktigt, 30 meter upp över älven som inte frusit.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Andreas Birgerson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 11 apr 2006, 14:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Andreas Birgerson »

kör en hel del rave utomhus vi brukar stoppa alla grendosor & kopplingar i svart plastpåse med gummiband runt om för att slippa problem med fukt.

kan bli svårt att felsöka fuktproblem om man bara har en jordfelsbrytare per fas, bättre att även ha fler brytare närmare utrustningen (före varje grendosa?) . claesohlsson har IP44-jordfelsbrytare för 99kr, finns både för montering på sladd (agerar då klumpig stickpropp) och för inkoppling med vanlig kontakt.

bra att veta kan vara att jordfelsbrytare fungerar för övrigt utmärkt även om det inte finns en faktisk jord (jord via försörkande elkabel eller med jordingsspett i mark)

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Andreas Birgerson skrev:kör en hel del rave utomhus vi brukar stoppa alla grendosor & kopplingar i svart plastpåse med gummiband runt om för att slippa problem med fukt.

kan bli svårt att felsöka fuktproblem om man bara har en jordfelsbrytare per fas, bättre att även ha fler brytare närmare utrustningen (före varje grendosa?) . claesohlsson har IP44-jordfelsbrytare för 99kr, finns både för montering på sladd (agerar då klumpig stickpropp) och för inkoppling med vanlig kontakt.

bra att veta kan vara att jordfelsbrytare fungerar för övrigt utmärkt även om det inte finns en faktisk jord (jord via försörkande elkabel eller med jordingsspett i mark)
Dock lär man ju ha en viss selektivitet mellan jordfelsbrytarna, alltså att ju längre ifrån apparaten, ju högre toleransnivå. Att sätta två 30mA-JFB efter varandra ger ju noll selektivitet eftersom man aldrig vet vilken av dom som kommer lösa ur vid ett jordfel, lika som att sätta två 10A-säkringar efter varandra, eftersom en jordfelsbrytare på 30mA löser på allt ifrån 15mA-32mA.
Normalt så brukar man väl ha typ 300mA -> 150mA -> 30mA -> Sista apparat för att få någorlunda selektivitet.
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

men det här med att sätta plast påsar runt gren dosorna då får man ju istället kondens i plastpåsen. jag har fått för mig att det är bättre att remma fast dosan uppochner så att vattnet rinner över den och sladdarna kommer in underfrån så rinner det ju inte in vatten via dem.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Re: Nätter utomhus

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Anton Stjärnbrandt skrev: Är ljudutrustning känslig för åska? Bör man dra ut huvudströmmen vid åskväder? Finns det fog för att stänga av all elektronik för att skydda funktionärer och publik vid åskväder? (som vissa arrangörer hävdar)
Vad jag har hört på en el-kurs jag gick för något år sedan så får inget elektriskt arbete utföras under ett åskväder. Någon som går en elutbildning just nu skulle ju kunna kolla upp om min källa stämmer.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

som jag minns det så får inget el arbete göras av en elektriker under åskväder
På privatpersoner gäller det sunt förnuft

men det var 4 årsedan jag gick utbildningen

kolla avdelning-c

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nätter utomhus

Inlägg av Marcus Sandberg »

Fredrik Nilsson skrev:
Anton Stjärnbrandt skrev: Är ljudutrustning känslig för åska? Bör man dra ut huvudströmmen vid åskväder? Finns det fog för att stänga av all elektronik för att skydda funktionärer och publik vid åskväder? (som vissa arrangörer hävdar)
Vad jag har hört på en el-kurs jag gick för något år sedan så får inget elektriskt arbete utföras under ett åskväder. Någon som går en elutbildning just nu skulle ju kunna kolla upp om min källa stämmer.
Fråga hur många vill jobba med el när det åskar. Inte många tror jag.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Nätter utomhus

Inlägg av Anton Gildebrand »

Marcus Sandberg skrev:
Fredrik Nilsson skrev:
Anton Stjärnbrandt skrev: Är ljudutrustning känslig för åska? Bör man dra ut huvudströmmen vid åskväder? Finns det fog för att stänga av all elektronik för att skydda funktionärer och publik vid åskväder? (som vissa arrangörer hävdar)
Vad jag har hört på en el-kurs jag gick för något år sedan så får inget elektriskt arbete utföras under ett åskväder. Någon som går en elutbildning just nu skulle ju kunna kolla upp om min källa stämmer.
Fråga hur många vill jobba med el när det åskar. Inte många tror jag.
Men ibland kanske man inte har något alternativ!?

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Nätter utomhus

Inlägg av Magnus Lindgren »

Anton Gildebrand skrev:
Marcus Sandberg skrev:
Fredrik Nilsson skrev:
Anton Stjärnbrandt skrev: Är ljudutrustning känslig för åska? Bör man dra ut huvudströmmen vid åskväder? Finns det fog för att stänga av all elektronik för att skydda funktionärer och publik vid åskväder? (som vissa arrangörer hävdar)
Vad jag har hört på en el-kurs jag gick för något år sedan så får inget elektriskt arbete utföras under ett åskväder. Någon som går en elutbildning just nu skulle ju kunna kolla upp om min källa stämmer.
Fråga hur många vill jobba med el när det åskar. Inte många tror jag.
Men ibland kanske man inte har något alternativ!?
Jo, man har alternativet att inte jobba... Står det still i en fabrik etc under ett åskväder så jobbar man inte med el... Risken är att det blir fler störningar, dvs lika bra att vänta ut det...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Inlägg av Krister Uddén »

Hmm, Man kanske inte vill stänga belysningen om man har gäster i lokalen...
Men det kanske inte räknas som att jobba, så länge jag inte ändrar belysning...
:-)

Körde en show utomhus (inget ljus, bara trådlöst), det åskade i närheten.
Blev lite adrenalin i kroppen när strömmen försvann mitt i showen under 20 sekunder!
/krister

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster