Nätter utomhus
- Fredrik Nilsson
- PAR-64
- Inlägg: 885
- Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Ort: Växjö/Osby
- Kontakt:
-
- PAR-64
- Inlägg: 790
- Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ort: Falkenberg
Re: Nätter utomhus
Jodå. Jobbar man med en utomhusproduktion och åska närmar sig är det direkt oprofessionellt och möjligen till och med brottsligt att inte vidta de åtgärder som krävs för att minimera risken att personal eller publik skadas. (Prylar spelar ingen större roll i sammanhanget, men de skyddas ofta av bara farten, om man siktar på personskydd.)Anton Gildebrand skrev:Men ibland kanske man inte har något alternativ!?
- Fredrik Nilsson
- PAR-64
- Inlägg: 885
- Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Ort: Växjö/Osby
- Kontakt:
Re: Nätter utomhus
Det var just det min fråga var, även om den var formulerad lite luddigt!Mikael Thieme skrev:Jodå. Jobbar man med en utomhusproduktion och åska närmar sig är det direkt oprofessionellt och möjligen till och med brottsligt att inte vidta de åtgärder som krävs för att minimera risken att personal eller publik skadas. (Prylar spelar ingen större roll i sammanhanget, men de skyddas ofta av bara farten, om man siktar på personskydd.)Anton Gildebrand skrev:Men ibland kanske man inte har något alternativ!?
Är det ett brott att inte avbryta en konsert om det börjar åska.
Krävs ganska mycket stake att bryta en konsert med ett stort känt band och det är 5000pers i publiken samt att arrangören står bakom dig och tittar och tycker man är tramsig när man säger att man vill bryta pga åska
Work sucks, send me on tour!
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
Förklara innebörden för arrangören innan konserten börjar, gärna vid kontraktsskrivning. Är det ett utomhusgig i Sverige måste eventuellt regn och rusk kalkyleras in från början.Krävs ganska mycket stake att bryta en konsert med ett stort känt band och det är 5000pers i publiken samt att arrangören står bakom dig och tittar och tycker man är tramsig när man säger att man vill bryta pga åska
Det är stora naturkrafter vi pratar om. Ingen, inte ens arrangören, vill bli träffad av blixten. De 5000 i publiken vill inte heller det, jag lovar. Säkerhet är A och O i alla arrangemang.
För att dra en parallell; Masstekniks LED-trailers klarar vindstyrkor upp till någonstans 20 m/s med LED-skärmen uppe. Vid högre vinstyrkor hissas skärmen ner av säkerhetsskäl. Det vet arrangören om i förväg.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"
- Anton Gildebrand
- PAR-64
- Inlägg: 1023
- Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
- Ort: Uppsala
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
- Anton Gildebrand
- PAR-64
- Inlägg: 1023
- Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
- Ort: Uppsala
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64
- Inlägg: 1070
- Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Ort: Umeå
- Kontakt:
"Fråga hur många vill jobba med el när det åskar. Inte många tror jag."(sic)
det är ju sånt där man hör folk säga hela tiden. det jag är intresserad av är vad som är sanning och vad som är myt.
NÄR bryter man ett arrangemang, under vilka omständigheter, vems ansvar är det att ställa in, varför och hur kan utrustning skadas och under vilka omständigheter, varför och hur kan personer skadas och under vilka omständigheter.
nån som har fakta eller vet vart man kan hitta fakta?
det är ju sånt där man hör folk säga hela tiden. det jag är intresserad av är vad som är sanning och vad som är myt.
NÄR bryter man ett arrangemang, under vilka omständigheter, vems ansvar är det att ställa in, varför och hur kan utrustning skadas och under vilka omständigheter, varför och hur kan personer skadas och under vilka omständigheter.
nån som har fakta eller vet vart man kan hitta fakta?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
http://www.star-audio.se
- Anton Gildebrand
- PAR-64
- Inlägg: 1023
- Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
- Ort: Uppsala
- Niklas Elste
- PAR-64
- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
Jag skulle nog vara mer skraj om jag satt och slet i kablarna än om jag klättrade trossen (om jag inte stod på toppen av trossen)
Elen är anslutet till ett stort nät som är bra på att leda ström
Däremot är scenen på en väldigt liten yta och om åskan slår ner i trossen funkar det väll som kråkorna på högspänningslinan dom rör bara en pol
dom mest farliga situationerna är i toppen av trossen och mellan tross och backen (tross och nätanslutna prylar)
Det är min teori
men jag skulle nog inte vilja vara där i alla fall om åskan är så nära.
Elen är anslutet till ett stort nät som är bra på att leda ström
Däremot är scenen på en väldigt liten yta och om åskan slår ner i trossen funkar det väll som kråkorna på högspänningslinan dom rör bara en pol
dom mest farliga situationerna är i toppen av trossen och mellan tross och backen (tross och nätanslutna prylar)
Det är min teori
men jag skulle nog inte vilja vara där i alla fall om åskan är så nära.
-
- PAR-64
- Inlägg: 790
- Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ort: Falkenberg
Niklas är på rätt spår. Till att börja med är det inte praktiskt möjligt att åsksäkra en konventionell scen. En åskledarinstallation i en fastighet utnyttjar bland annat det faktum att en grov wire leder ström betydligt bättre än vad byggnaden i övrigt gör. Urladdningen leds runt fastigheten genom ledningswiren till jordplan bestående av nergrävd metall med stor yta, ofta plåtar eller långa spett. En vanlig groundsupportscen får nog anses leda (åtminstone högspänd) ström minst lika bra som en grov wire gör, därför är det svårt att skapa en "bättre" väg för urladdningsströmmen.
Vad man sen behöver tänka på är hur spänningspotentialen utjämnas i nedslagspunkten och så småningom marken. Om blixten slår ner i ett träd kommer den höga spänningspotentialen vid trädets bas att utjämnas gradvis i en radie på många tiotals meter. Se det som en halvsfär under trädet, där spänningen blir lägre ju längre bort från trädet man kommer. Då förstår man också att det kommer att finnas skillnad i potential mellan punkter med olika avstånd från trädet. Är potentialen exempelvis 100 kV precis vid trädstammen och 1 kV 50 meter bort så kommer potentialskillnaden mellan punkter bara någon meter från varandra att kunna vara dödlig. I praktiken har det exempelvis visat sig att blixtnedslag i träd med betande kor i närheten har dödat kor som stått vända rakt mot eller från trädet medan kor med sidan vänd mot trädet klarat sig. Sådan potentialskillnad i marken kallas stegspänning, och är skälet till att det är farligt att uppehålla sig inte bara under utan även i närheten av träd och höga föremål vid åska.
Om vi använder den kunskapen på en scen istället för en kohage, så förstår vi att ström som leds in i en scenkonstruktion genom en mastdel kommer att kunna ta flera parallella vägar ner i marken. Även här kommer farliga potentialskillnader att kunna uppstå - alltså inom själva scenbygget förutom mellan scenbygget och jord.
Att strömmen i en nedslagspunkt ofta är i storleksordningen 20-40 kA (ja, kiloampere) och alltså kan bränna av ganska bastanta aluminiumstycken, gör det dessutom lätt att inse vad som kan hända rent fysiskt med en scen vid en direktträff.
Helt oavsett detta är det förstås viktigt att jorda en metallscens alla delar för att undvika personskador vid elolyckor med nätspänning. Har för mig att det finns trådar om det sedan innan.
Vad man sen behöver tänka på är hur spänningspotentialen utjämnas i nedslagspunkten och så småningom marken. Om blixten slår ner i ett träd kommer den höga spänningspotentialen vid trädets bas att utjämnas gradvis i en radie på många tiotals meter. Se det som en halvsfär under trädet, där spänningen blir lägre ju längre bort från trädet man kommer. Då förstår man också att det kommer att finnas skillnad i potential mellan punkter med olika avstånd från trädet. Är potentialen exempelvis 100 kV precis vid trädstammen och 1 kV 50 meter bort så kommer potentialskillnaden mellan punkter bara någon meter från varandra att kunna vara dödlig. I praktiken har det exempelvis visat sig att blixtnedslag i träd med betande kor i närheten har dödat kor som stått vända rakt mot eller från trädet medan kor med sidan vänd mot trädet klarat sig. Sådan potentialskillnad i marken kallas stegspänning, och är skälet till att det är farligt att uppehålla sig inte bara under utan även i närheten av träd och höga föremål vid åska.
Om vi använder den kunskapen på en scen istället för en kohage, så förstår vi att ström som leds in i en scenkonstruktion genom en mastdel kommer att kunna ta flera parallella vägar ner i marken. Även här kommer farliga potentialskillnader att kunna uppstå - alltså inom själva scenbygget förutom mellan scenbygget och jord.
Att strömmen i en nedslagspunkt ofta är i storleksordningen 20-40 kA (ja, kiloampere) och alltså kan bränna av ganska bastanta aluminiumstycken, gör det dessutom lätt att inse vad som kan hända rent fysiskt med en scen vid en direktträff.
Helt oavsett detta är det förstås viktigt att jorda en metallscens alla delar för att undvika personskador vid elolyckor med nätspänning. Har för mig att det finns trådar om det sedan innan.
- Niklas Elste
- PAR-64
- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
-
- PAR-64
- Inlägg: 790
- Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ort: Falkenberg
I den mån bitar inte har galvanisk förbindelse med varandra - som hörkorgar med groundsupportstolpar, eller fristående scengolv med scentross, behöver de förbindas med varandra. Burton och kabelstump (åtminstone 10 mm2) med kabelskor är smidigt. Grov jordkabel (åtminstone 10 mm2) till minst ett (gärna två) jordspett djupt i marken. Alternativt till annan [elektriskt] stabil jordpunkt, exempelvis elnätets jord om kabelarean räcker.Niklas Elste skrev:Vilket är det bästa sättet att jorda en scen?
Är det som med elstegar en liten tamp mellan varje stegbit eller är det bara en jord punkt?
-
- PAR-64
- Inlägg: 790
- Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ort: Falkenberg
I den mån bitar inte har bra galvanisk förbindelse med varandra - som hörnkorgar med groundsupportstolpar, eller fristående scengolv med scentross, behöver de förbindas med varandra. Burton och kabelstump (åtminstone 10 mm2) med kabelskor är smidigt och seriöst, bilstartkablar är enkelt. Grov jordkabel (åtminstone 10 mm2) till minst ett (gärna två) jordspett djupt i marken. Alternativt till annan [elektriskt] stabil jordpunkt, exempelvis elnätets jord om kabelarean räcker. Inte vattenledningsnät.Niklas Elste skrev:Vilket är det bästa sättet att jorda en scen?
Är det som med elstegar en liten tamp mellan varje stegbit eller är det bara en jord punkt?
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster