Trasig Urladdning

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Trasig Urladdning

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jag skulle behöva lite uttalanden om armaturer med urladdningsljus och dess system.

Vad kan gå sönder i ett sånt system? Finns det några kända problem som kan uppstå i kretsarna?

Jag sitter nämligen på en armatur med urladdningsljus som inte vill tända.
Det jag har hunnit göra än så länge är att jag har konstaterat att tändaren fungerar då jag monterat den i en annan aramtur.
Det sitter en ny fungerade ljuskälla i armaturen.

Den står bara och sprakar och försöker tända lampan, men lyckas aldrig.

Armaturen är i det här fallet en Terbly Flash 2501.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Andreas Hårsmar
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 19:38
Presentation: Jobbar på Nöjesbyrån i karlskoga som ljudtekniker.
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Andreas Hårsmar »

pröva att byta kondensatorn
070 321 08 92

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

På vilket sätt sprakar den? Om du har överslag någonstans är det inte speciellt otroligt att lampan vägrar tända.

Har du provat andra lampor i armaturen (gammal och fungerande...)? Det förekommer produktionsskillnader i lampor så har du fruktansvärd otur skulle du kunna hitta en som precis inte startar med en viss ballast/tändar-combo.

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Andreas Vinnberg skrev:På vilket sätt sprakar den? Om du har överslag någonstans är det inte speciellt otroligt att lampan vägrar tända.

Har du provat andra lampor i armaturen (gammal och fungerande...)? Det förekommer produktionsskillnader i lampor så har du fruktansvärd otur skulle du kunna hitta en som precis inte startar med en viss ballast/tändar-combo.
Ingen lampa fungerar i armaturen, gammal som ny.
Det sprakar precis som det sprackar sekunden innan lampan normalt tänds.

Jag har skruvat ur tändaren och satt den i en annan armatur, då funkar den, och jag har försökt leta efter skitiga kontaktytor om det skulle vara nått som leder dåligt.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Den var knepig...
Om det sitter en paralleltändare i den och ballastens induktans av någon anledning har gått ner (kortslutna varv) skulle tändspänningen gå ner men 5 kV eller vad din nu kan ge brukar vara bra mycket mer än vad som krävs. Hmm, långsökt.

Ptja, nästa steg är att flytta ballasten till en annan armatur. Om du inte orkar det kan du alltid mäta induktansen över den och jämföra med fungerade exemplar.

Du har ingen högspänningsprob? :-)

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Inressant där.

Jag ska prova byta ballast imorn.

Utöver detta fel så finns det flera fel på armatruren... Fokusen och ett gobohjul fungerar inte till och från, och den resetar sig själv med ojämna långa intervaller, undrar om det kan vara nått fel på datorn eller mjukvaran som orsakar alla fel.

Jag var inne ett tag på om det var en termosäkring som pajat. vilket jag stöt på tidigare i en annan armatur, men den verkar vara intakt i det här fallet.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Riktigt pissiga lampor. Har inte haft de exakta felen, men problem med reset på typ 6 av 8 lampor (konstruktionsfel). De var för billiga för att laga så det sittar prylar av annat märke där idag.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Vem vänder man sig till om jag vill lämna in den på service?
Dom är begagnade så jag vet inte vem återförsäljaren är.

Vad finns det för firmor och folk som reparerar all möjlig ljud/ljus utrustning?
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster