Man tager vad man haver

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Gustaf Gagge skrev:
Toiva Savolainen skrev:Det var precis där vi var, en skola, i en aula, med ett kök.
Som du säger, det finns alltid ström nånstans! och då får man helt enkelt dra 300 meter kabel!

En gång i vintras fick jag själv dra över 300 meter trefas från en aula till en jympasal, plus att det var snö på marken, så jag fick sätta fuktskydd på alla skarvar. Dom sista 50 meterna bestod av 4-meters skarvar :S

hur mycket spännings förlust fick du då kan ju knappast vara 230 längre på faserna efter 300 meter.

Helt rätt! Men det var bara glödisar som satt på elen då.
Exakta siffror har du här:
Bilagor
el_julmässan.jpg
el_julmässan.jpg (90.02 KiB) Visad 5533 gånger
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Coolt att se att Ohms lag fungerar i praktiken!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Johnny Andersson skrev:Som sagt Perilex-CEE är ju aldrig fel att ha i packcasen om man är lite osäker vad som finns på platsen, likaså gamla gråa don-CEE (tyvärr så finns dom kvar)...
De platta gråa donen har jag helt och hållet slutat använda. Jag har varit med om några gånnger att Jord/nollan som sitter i chassit har oxiderat och det kan ställa till med alvarliga problem med bla att hela anlägningen kan bli strömförande.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Marcus Sandberg skrev:
Johnny Andersson skrev:Som sagt Perilex-CEE är ju aldrig fel att ha i packcasen om man är lite osäker vad som finns på platsen, likaså gamla gråa don-CEE (tyvärr så finns dom kvar)...
De platta gråa donen har jag helt och hållet slutat använda. Jag har varit med om några gånnger att Jord/nollan som sitter i chassit har oxiderat och det kan ställa till med alvarliga problem med bla att hela anlägningen kan bli strömförande.
Alla gamla 3-fas uttag av den modellen du beskriver ska egentligen plockas ner och ersättas med CEE-uttag...
//Magnus - Fegge & Mattes

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Någon ljusinitierad som vet om vanliga små 3x16A dimmerpackar i allmänhet kräver rätt fasföljd - eller fasföljd över huvud taget? Med andra ord, brukar det kunna gå att mata med tre grupper från samma fas?

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

De små jag skruvat i brukar ha ett bleck i sig för att välja matning med en eller 3 faser. Dvs, det enda 3-fasen används till är att få in mer ström. Det kanske skiljer mellan olika dimmrar dock.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

En gissning är att billiga dmx-grejjer bara kolla nollgenomgång på en fas, och sedan räknar ut resterande två faser. Det borde kunna ge lite irriterande fel på de två faserna (fel som i att helt andra värden än vad man ställer in "visas" då triggen kommer helt fel.) Men annars så tror jag inte att det borde vara något problem, kan inte komma på någonting som skulle kunna bli problematiskt i alla fall

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Ligthomation Paradime är beroende av rätt fasföljd om de inte är "kittade" för att ställa om själv.
Bönder gör på Bönders vis!

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

och man ska alltid mäta innan man kopplar in. och fatta vad det är man mäter och vad det ska vara. det är särskilt viktigt är man använder SEN-don och Perilex, eftersom SEN-donen bara är nycklade med en liten tapp som kan brytas av (och då byter nolla och en av faserna plats...) och i fallet Perilex är det inte någon fysisk skillnad mellan Deltakopplat uttag och Y-kopplat uttag.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster