Skiljda faser för ljud och bild

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Jakob Berg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 15:58

Skiljda faser för ljud och bild

Inlägg av Jakob Berg »

När man har både ljud ljus och bild på ett gig så kör man ju skiljda 3 fas matningar eller åtminståne skiljda faser om man bara har tex en 32:a

Det funkar ju bra ända tills man skall koppla in sin pc eller dvd som ha kopplingar till både ljud och bildströmmen...

Hur gör ni ?
illuminate

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Mitt förslag: Någon form av galvanisk isolering mellan, t.ex. digitalljud/bild via optik (laser alltså), eller linebox, eller något annat kul.. :P

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Du pratar först om att skilja mellan el till ljus och bild, och sen mellan ljud och bild. Om igen!

Jakob Berg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 15:58

Inlägg av Jakob Berg »

Mikael Thieme skrev:Du pratar först om att skilja mellan el till ljus och bild, och sen mellan ljud och bild. Om igen!
Det står ju förrihelvete "När man har både ljud ljus och bild på... "

Jag är så jävla trött på er sorgliga jävla märka-ord-idioter... om ni inte har något vettigt å tillföra tråden så SHOUT THE FUCK UP

Tack oskar...
illuminate

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Shout e precis vad du gör :)
Om man kör på samma 32A så händer ju ingenting. Det är ju samma jordpotental, och det är när den inte är samma som det ställer till det och kan brumma. Mitt tips är att i så stor utsträckning som möjligt ta strömmen från samma ställe. Om du behöver fler än ett trefasuttag, så försök att hitta dom som är matade från samma central, då är sannorlikheten liten att du får problem. Var extra noga med att ta ström till mixplats eller till en projektor från samma ställe även om det är långa avstånd. Ett annat tips är att alltid ha några lundahltrafos nära till hands, typ i bakfickan.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag läste fort och fel, och ber om ursäkt för det.
Shut stavas förresten just så, och inte shout.

Oskars förslag är den första åtgärden; det naturliga är att använda linebox för att dels balansera den (normalt) obalanserade signalen från dator eller dvd, och dels i och med det ha möjlighet att lyfta signaljorden.

Däremot är det inte alls säkert att det bästa är att mata ljud, ljus och bild från olika grupper eller faser.
Det finns flera olika problem som kan fortplantas via elnätet. Transienter från ljusdimmrar via nolledaren är ett av dem, och en anledning till att ofta vilja skilja bort ljusmatning från både bild och ljud. Jordpotentialskillnader är ett annat problem, och en anledning att mata bild- och ljudteknik från så närliggande matningar som möjligt. Skilda faser kan vara helt ok, men helst inte grupper långt ifrån varandra och med stora skillnader i kabelväg.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jag testade att tejpa bort jorden på min pc. Sätt gaffa på jordbläcken på din stickpropp till datorn... Det funkade kalasbra!!!

Johannes

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Vad är det för typ av PC. har du en bärbar så ligger problemet i jorden i datorn. Eftersom att många tillverkare har två poler in i datorn så väljer de att lägga datorns jord till sen negativa matnings späningen och därmed jordproblem.

Lös detta INTE med att tejpa jorden på datorn det kan va livsfarligt men även olagligt. Lös det med en trafo eller linebox istället på ljud och bild kablarna istället.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Diskussioner om att tejpa eller klippa skyddsjord för att avhjälpa brumproblem tror jag vi skall döda innan de tar sig igen... :roll:

Jakob Berg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 15:58

Inlägg av Jakob Berg »

Ursäkta mitt lilla utbrott... jag blev bara så trött...

En gång när jag körde ljud och bild på samma ELC fast på olika faser fick jag brum i bilden som verkade variera i styrka i samma takt som ljudpeakarna i PA systemet. nån som kan förklara fenomenet ?
illuminate

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 12:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Hans Ekdahl »

...en gång när jag körde proj och skulle dela ström med ljuset så kopplade ljuskillen in mig på en enfas 10a i sin 63 central som han matade vidare direkt in i sin dimmervagn... funkade kanon tills ljuskillen började blinka med kannorna... projjen blev helt cp... :lol:

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

att galvaniskt skilja signalerna som någon sa, torde vara den bästa lösning.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

Intressant det där med tejpningen. killen jag fick tipset av är elektro-civilingenjör så jag trodde faktiskt att det var grönt.

Vad beror "Fyfy" på rent fysiskt??

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Är han certifierad elektro-civilingenjör? Förlåt, kunde inte motstå... Jag ska vara tyst nu. Lovar.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Du plockar bort jorden = chassin och liknande blir inte jordade => om chassit skulle bli strömförande pga. elfel så kommer inte säkringen gå.. Du har istället ett farlig chassi som om du t.ex. petar på och petar på något jordat blir mördande :P Nu ska iofs jordfelbrytare stoppa sånt, men.. Finns fler varianter på när man vill ha jordade prylar..

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

På Dreamhack (Elmia) har vi kört ljud, ljus & bild på olika matningar. Inga problem där.

Det enda vi vet är att det möjligtvis kan komma från samma ställverk (dom har tre).

Iof mellan FOH och scen har vi fiber. Projjen har matats från FOH. Scen och bild från samma central.

Men man kan ju inte alltid vara säker...
//Magnus - Fegge & Mattes

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

I regel borde det inte vara några större problem tycker jag. Tror att kablar och utrustning spelar större roll faktiskt.

(Balanserade signaler borde vara helt okänsliga för diff i jordpotentialer?)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Johannes Nordgren skrev:Intressant det där med tejpningen. killen jag fick tipset av är elektro-civilingenjör så jag trodde faktiskt att det var grönt.
Civilingenjörer har ibland skrämmande dålig koll på praktiska tillämpningar.
edit: Jag är aktiv i en ljud/ljus-förening som består av civilingenjörsstudenter och en del utexaminerade. Bara för att man har läst ämnet på högskola betyder inte att man vet hur man ska tillämpa ämnet i praktiken.
Senast redigerad av 1 Ian Delahorne, redigerad totalt 0 gånger.
"This is the updated input list"

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

Jakob Berg skrev:Ursäkta mitt lilla utbrott... jag blev bara så trött...

En gång när jag körde ljud och bild på samma ELC fast på olika faser fick jag brum i bilden som verkade variera i styrka i samma takt som ljudpeakarna i PA systemet. nån som kan förklara fenomenet ?
Det problemet kan uppstå om du har hörslinga (hörselslinga, eller vad det nu heter) i lokalen. Ett problem jag evigt kämpar med på Hotell Tylösand... Ryck strömmen till slingan å det problemet är löst. Kan det ha varit något sådant?

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Hörslinga är världens jobbigaste uppfinning :) (Användbar, men.. Var är digitaltekniken..? Höga frekvenser?)

För övrigt, jag plockar ut ljud för inspelning på en subgrupp, den kabeln korsar en vga-kabel till monitor för inspelningsburken, den flimrar i takt med ljud ;) Jag gissar på att det är någonting med dåligt skärmade kablar eller liknande som spökar..

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster