Strömspolar

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Strömspolar

Inlägg av David Wennberg »

Hej!

Jag har fått lära mig att om man lägger starkströmskabel lindade i ringar så blir det en spolverkan. Häromdagen på Ladies Night så såg jag att Perka hade lagt mains på det viset, och frågade hur det kom sig, och det han sa var att eftersom det var enkelledare så uppkom ingen spolverkan.

Min fråga är helt enkelt hur formeln ser ut för att räkna på detta fenomen, och varför enkelledare inte påverkas (för en vanlig spole är ju bara en ledare?).

Tack på förhand :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Vad menar du med enkelledare? Var det inte vanlig 3-fas kabel utan Powercon/powerlock?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Utan att ha en aning så gissar jag med tanke på showens storlek att ditt antagande om power* stämmer. Bra fråga för övrigt, men varför frågade du inte Perka?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ja, det kommer att bli en spole om du lindar enkelledare i en cirkel, det är så ett drossel, transformator eller högtalarspole är uppbyggd.

Formeln finns på Wikipedia, (sätt µr till µ0 eftersom det inte finns någon kärna utan bara luft).
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jonas: Det var powerlock ja. Powercon har väl ingenting med enkelledare att göra?

Per: jag var ju tvungen att fundera på hur det var först, så att jag inte framstod som dum, ännu en gång :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Sorry, powerlock/camlock menade jag ju :oops:

Dock tror jag att det bildas värme även om det bara är en enkelledare, får läsa igenom boken "Elsäkerhet för scen och event" lite nogrannare, men det jag hittar direkt är ju det klassiska:

"Rulla alltid ut hela kraftkabeln. I en icke utrullad kabelrulle som belastas med stor effekt bildas ett elektromagnetiskt fält som leder till värmeutveckling. Kabelvindor eller ihoprullad kabel måste alltid rullas ut ordentligt för att kabeln ska få tillräcklig kylning."

Står ju inget om enkel vs flerledare, får läsa vidare...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag köper däremot inte det där med "Rulla alltid ut hela kraftkabeln." - varför ska jag göra det om jag vet att jag inte är ens i närheten av marginalen?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Man vet ju aldrig vad det kan dyka upp för idioter när man lämnar kabeln en stund.
Finns ju liksom inga garantier för att ingen hänger på större last när man inte är där.
Måste man skriva nått här?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Vet du vart marginalen ligger på tex en 50m 32A 3-fas kabel som är lindad på en 50 cm vinda? Det är lite småbökigt att räkna på det, men visst, är med på hur du resonerar, bara att det kan vara svårt att veta vart gränsen går.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster