Ohm?
-
- PAR-20
- Inlägg: 59
- Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35
Ohm?
Är det verkligen så att om man parallell kopplar 2 st 8ohms basar så blir dom tillsammans 4ohm? Jag har 4 st bashorn som jag ska köra på ett stereo slutsteg, så det blir två på varje kanal.
Varje kanal har 1000w i 4ohm och en bas ligger på 5oow i 8hom blir det bra tror ni? Eller ska jag göra på nått annat sätt?
Varje kanal har 1000w i 4ohm och en bas ligger på 5oow i 8hom blir det bra tror ni? Eller ska jag göra på nått annat sätt?
- Nicke Löfgren
- PAR-64
- Inlägg: 4336
- Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
-
- PAR-46
- Inlägg: 487
- Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Formeln för paralellkoppling av resistorer (högtalareelement) är 1/Rtot=1/R1+1/R2+1/R3 osv.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
andersbranden.wordpress.com
- Jonathan Olsson
- PAR-36
- Inlägg: 289
- Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
- Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
- Kontakt:
Tänkte bara notera att högtalatelement är induktorer (spolar) och har en impedans som mäts i Ohm.
För att svara på frågan så ja, om du har de prylarna är det troligtvis bästa sättet att koppla det på.
En enklare formel för parallellkoppling när alla element har samma impedans (eller resistans) är:
impedans (ohm) på ett element / totala antalet element
För att svara på frågan så ja, om du har de prylarna är det troligtvis bästa sättet att koppla det på.
En enklare formel för parallellkoppling när alla element har samma impedans (eller resistans) är:
impedans (ohm) på ett element / totala antalet element
Jonathan Olsson
Site manager Skövde
Adapt AB
Site manager Skövde
Adapt AB
-
- PAR-20
- Inlägg: 59
- Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35
- Nicke Löfgren
- PAR-64
- Inlägg: 4336
- Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
-
- PAR-20
- Inlägg: 59
- Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35
-
- PAR-64
- Inlägg: 790
- Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ort: Falkenberg
Om du adderar högtalare genom att parallellkoppla dem kommer den totala impedansen att sjunka, det slutsteget "ser" liknar mer och mer kortslutning, och slutsteget har möjlighet att pumpa runt mer ström i kretsen = lämna mer effekt.
Vid alldeles för låg total impedans kommer slutsteget att kunna leverera mer effekt än det är avsett för; dess strömförsörjning kommer inte att räcka till för att återge en ren signal. Slutsteget kommer att "klippa" eller "knäa", det kommer att börja låta potta, och slutsteget kan gå sönder.
Tänk så här; ett oändligt antal parallellkopplade högtalare kommer att ge oändligt låg impedans, vilket kan liknas vid att kortsluta slutsteget med ett rejält armeringsjärn.
Om du istället adderar högtalare genom att seriekoppla dem kommer den totala impedansen att öka, slutsteget "ser" större motstånd och har inte möjlighet att pumpa runt lika mycket ström = lämnar lägre effekt.
Ju fler högtalare du seriekopplar, desto mer likt en öppen utgång kommer slutsteget att "se". Tänk så här; ett oändligt antal seriekopplade högtalare kommer att ge oändligt hög impedans, vilket kan liknas vid ett öppet luftgap.
Vill du använda ett antal högtalare med olika (eller lika) impedanser till ett visst slutsteg, så kan du behöva koppla högtalarna i kombinationer av parallell- och seriekoppling för att åstadkomma en total impedans som ligger inom det område som slutsteget är avsett för.
I exemplet med parallellkopplade 8-ohms högtalare blir resultatet som redan beskrivits 4 ohms total impedans, vilket i princip alla PA-slutsteg trivs bra med.
Precis som Nicke L skrev så varierar impedansen hos ett högtalarelement med frekvensen, och beror också till en del på hur elementet monterats. Den impedans som anges för varje högtalarelement är den nominella impedansen, ett grovt medelvärde ifrån vilket den verkliga impedansen varierar en hel del både uppåt och neråt.
Vid alldeles för låg total impedans kommer slutsteget att kunna leverera mer effekt än det är avsett för; dess strömförsörjning kommer inte att räcka till för att återge en ren signal. Slutsteget kommer att "klippa" eller "knäa", det kommer att börja låta potta, och slutsteget kan gå sönder.
Tänk så här; ett oändligt antal parallellkopplade högtalare kommer att ge oändligt låg impedans, vilket kan liknas vid att kortsluta slutsteget med ett rejält armeringsjärn.
Om du istället adderar högtalare genom att seriekoppla dem kommer den totala impedansen att öka, slutsteget "ser" större motstånd och har inte möjlighet att pumpa runt lika mycket ström = lämnar lägre effekt.
Ju fler högtalare du seriekopplar, desto mer likt en öppen utgång kommer slutsteget att "se". Tänk så här; ett oändligt antal seriekopplade högtalare kommer att ge oändligt hög impedans, vilket kan liknas vid ett öppet luftgap.
Vill du använda ett antal högtalare med olika (eller lika) impedanser till ett visst slutsteg, så kan du behöva koppla högtalarna i kombinationer av parallell- och seriekoppling för att åstadkomma en total impedans som ligger inom det område som slutsteget är avsett för.
I exemplet med parallellkopplade 8-ohms högtalare blir resultatet som redan beskrivits 4 ohms total impedans, vilket i princip alla PA-slutsteg trivs bra med.
Precis som Nicke L skrev så varierar impedansen hos ett högtalarelement med frekvensen, och beror också till en del på hur elementet monterats. Den impedans som anges för varje högtalarelement är den nominella impedansen, ett grovt medelvärde ifrån vilket den verkliga impedansen varierar en hel del både uppåt och neråt.
-
- PAR-20
- Inlägg: 59
- Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35
Då gör jag som så! att om det låter bra.. så är det toppen.. låter det skit så får jag ordna en ny lösning!.. Och då frågar jag.. Vad finns det för annan lösning om det inte funkar?...(förutom att köpa ett nytt steg)Mikael Thieme skrev:Om du adderar högtalare genom att parallellkoppla dem kommer den totala impedansen att sjunka, det slutsteget "ser" liknar mer och mer kortslutning, och slutsteget har möjlighet att pumpa runt mer ström i kretsen = lämna mer effekt.
Vid alldeles för låg total impedans kommer slutsteget att kunna leverera mer effekt än det är avsett för; dess strömförsörjning kommer inte att räcka till för att återge en ren signal. Slutsteget kommer att "klippa" eller "knäa", det kommer att börja låta potta, och slutsteget kan gå sönder.
Tänk så här; ett oändligt antal parallellkopplade högtalare kommer att ge oändligt låg impedans, vilket kan liknas vid att kortsluta slutsteget med ett rejält armeringsjärn.
Om du istället adderar högtalare genom att seriekoppla dem kommer den totala impedansen att öka, slutsteget "ser" större motstånd och har inte möjlighet att pumpa runt lika mycket ström = lämnar lägre effekt.
Ju fler högtalare du seriekopplar, desto mer likt en öppen utgång kommer slutsteget att "se". Tänk så här; ett oändligt antal seriekopplade högtalare kommer att ge oändligt hög impedans, vilket kan liknas vid ett öppet luftgap.
Vill du använda ett antal högtalare med olika (eller lika) impedanser till ett visst slutsteg, så kan du behöva koppla högtalarna i kombinationer av parallell- och seriekoppling för att åstadkomma en total impedans som ligger inom det område som slutsteget är avsett för.
I exemplet med parallellkopplade 8-ohms högtalare blir resultatet som redan beskrivits 4 ohms total impedans, vilket i princip alla PA-slutsteg trivs bra med.
Precis som Nicke L skrev så varierar impedansen hos ett högtalarelement med frekvensen, och beror också till en del på hur elementet monterats. Den impedans som anges för varje högtalarelement är den nominella impedansen, ett grovt medelvärde ifrån vilket den verkliga impedansen varierar en hel del både uppåt och neråt.
-
- PAR-20
- Inlägg: 70
- Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
- Ort: Sjöbo
- Kontakt:
Hur menar du nu? Hur kan spolens värde ändras av hur man stämmer av lådan? Avstämning av en låda är väl ett helt akustiskt förfarande?Nicke Löfgren skrev:Beroende hur lådor är avstämd så kan egen resistansen bli hög och slutsteget klipper.
Enda som påverkar spolens elektriska egenskaper som är applicerbart i pavärlden är väl temperatur?
// Philip ( Som förövrigt vet väldigt lite om högtalare. )
-
- PAR-64
- Inlägg: 790
- Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ort: Falkenberg
En berättigad fråga Philip, och om vi bara hade pratat om en stillastående högtalarspole så hade det inte spelat någon större roll var den befann sig.Philip Olsson skrev:Enda som påverkar spolens elektriska egenskaper som är applicerbart i pavärlden är väl temperatur?
Men tänk såhär; om du kör ström genom en högtalarspole kommer elektromagnetisk kraft att vilja flytta den i magnetens fält. På samma sätt, fast tvärtom, kommer spolen att generera elektricitet om du flyttar den i magnetfältet. Högtalarspolens (och konens) obehindrade rörelse hindras i större eller mindre grad av det fysiska motstånd som högtalarlådans konstruktion innebär. En öppen baffel hindrar inte konens rörelse särskilt mycket, medan exempelvis en liten sluten låda hindrar mer. Lådkonstruktionen kommer att utgöra större eller mindre påverkan på högtalarens rörelser beroende på frekvens (tänk på resonans).
Denna (elektriska) motkraft kombineras med den drivande kraften, och resultatet blir en förändrad karakteristik jämfört med ett helt fritt högtalarelement.
Tillräckligt obegripligt?
-
- PAR-20
- Inlägg: 70
- Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
- Ort: Sjöbo
- Kontakt:
Mikael Thieme:
Jo, jag är med på det, egentligen vad jag undrar är om effekten av detta är så stor så det är något man behöver räkna med, speciellt i en normalt konstrukterad låda? Vilken lådtyp har tydligast effekt av detta?
Hur den påverkas i öppen resp stängd låda måste vara beroende av reflektioner som skapas och trycker emot membranet ifrån insidan vilket gör att elementet inte lika lätt åker lika långt med samma ström.
Finns det ett begrepp för detta som jag kan läsa mer om?
För det vi pratar om här måste väl beskrivas som Hur högtalarlådkonstruktionen påverkar motståndet som slutsteget måste jobba emot?
Har aldrig varit med om att detta är något man måste ta hänsyn till faktiskt. Min bukkänsla säger att detta är något som kanske finns men som man inte tar hänsyn till eftersom effekten är minimal?
Jo, jag är med på det, egentligen vad jag undrar är om effekten av detta är så stor så det är något man behöver räkna med, speciellt i en normalt konstrukterad låda? Vilken lådtyp har tydligast effekt av detta?
Hur den påverkas i öppen resp stängd låda måste vara beroende av reflektioner som skapas och trycker emot membranet ifrån insidan vilket gör att elementet inte lika lätt åker lika långt med samma ström.
Finns det ett begrepp för detta som jag kan läsa mer om?
För det vi pratar om här måste väl beskrivas som Hur högtalarlådkonstruktionen påverkar motståndet som slutsteget måste jobba emot?
Har aldrig varit med om att detta är något man måste ta hänsyn till faktiskt. Min bukkänsla säger att detta är något som kanske finns men som man inte tar hänsyn till eftersom effekten är minimal?
-
- PAR-20
- Inlägg: 63
- Blev medlem: sön 22 jan 2006, 16:13
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Är det en högtalare av känt fabrikat, är det inget du behöver räkna med.
Däremot om du skulle byta element till något annat än orginal,så bör
du ta detta i beaktning.
I en bandpasslåda kan du få ojämnast impedanskurva.(Om man nu vill ha det)
Det (farliga) för slutsteget är (för) låg impedans.
En hög impedans blir semester för steget,och lägre effekt i högtalaren.
Om du stämmer av en låda så att du får väldigt hög impedans vid t.ex 50Hz,gör att du kan mata den ur 240V uttag och det blir endast några 100W
Tar du en högtalare med ca 8ohm går proppen eller högtalaren
Däremot om du skulle byta element till något annat än orginal,så bör
du ta detta i beaktning.
I en bandpasslåda kan du få ojämnast impedanskurva.(Om man nu vill ha det)
Det (farliga) för slutsteget är (för) låg impedans.
En hög impedans blir semester för steget,och lägre effekt i högtalaren.
Om du stämmer av en låda så att du får väldigt hög impedans vid t.ex 50Hz,gör att du kan mata den ur 240V uttag och det blir endast några 100W
Tar du en högtalare med ca 8ohm går proppen eller högtalaren
- Magnus Holm
- Rookie
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre 29 sep 2006, 07:20
- Kontakt:
[quote="Bosse Ericson"] Är det en högtalare av känt fabrikat, är det inget du behöver räkna med. Däremot om du skulle byta element till något annat än original,så bör du ta detta i beaktande.
- Tillåt mig att småle lite åt detta förtroende för marknadsförare. Många kända fabrikat säljer lådor med impedanskurvor som ser ut som Alperna i profil och en frekvensgång som är pinsam. Lyssna och känn, distar det eller blir tokvarmt (eller om överströmsskyddet i steget löser) så är impedansen för låg. Resistansen är oviktig i sammanhanget, så länge du inte matar med likström. En tumregel är att konstiga högtalarkonstruktioner tenderar att ge konstiga impedanskurvor men ibland en rak, eller önskad, frekvensgång i den akustiska utsignalen.
Kolla impedanskurvan för en elektrostatare och häpna.
Ett löst element ger en rätt lustig impedanskurva, så detta är vad man "slåss mot" som lådkonstruktör. Se bifogad bild.
För övrigt är det rätt och rimligt att anta att originalelementen är det som lådan är beräknad för, men bli inte alltför förvånad om det inte är så. Tänk även på att flertalet stora tillverkare minimerar produktionskostnaderna med allehanda kompromisser (fusk, om man vill), allt från "fulkondingar" till plåtkorgselement och spånskiva.
[quote="Bosse Ericson"] En hög impedans blir semester för steget,och lägre effekt i högtalaren.
- Ja, men impedansens maximum ligger normalt vid avstämningsfrekvensen (per definition), så den lägre effekten där kompenseras av högre verkningsgrad i systemet och ger, med lite tur och en klok kontruktion, hyfsat rak frekvensgång ändå. Hög impedans är inte nödvändigtvis semester för steget heller, det kan bli ostabilt vid hög impedans, klippa mot matningsspänningen (dvs dista) och annat skojigt. Hyfsad ordning på impedansen underlättar alltid för steget.
- Tillåt mig att småle lite åt detta förtroende för marknadsförare. Många kända fabrikat säljer lådor med impedanskurvor som ser ut som Alperna i profil och en frekvensgång som är pinsam. Lyssna och känn, distar det eller blir tokvarmt (eller om överströmsskyddet i steget löser) så är impedansen för låg. Resistansen är oviktig i sammanhanget, så länge du inte matar med likström. En tumregel är att konstiga högtalarkonstruktioner tenderar att ge konstiga impedanskurvor men ibland en rak, eller önskad, frekvensgång i den akustiska utsignalen.
Kolla impedanskurvan för en elektrostatare och häpna.
Ett löst element ger en rätt lustig impedanskurva, så detta är vad man "slåss mot" som lådkonstruktör. Se bifogad bild.
För övrigt är det rätt och rimligt att anta att originalelementen är det som lådan är beräknad för, men bli inte alltför förvånad om det inte är så. Tänk även på att flertalet stora tillverkare minimerar produktionskostnaderna med allehanda kompromisser (fusk, om man vill), allt från "fulkondingar" till plåtkorgselement och spånskiva.
[quote="Bosse Ericson"] En hög impedans blir semester för steget,och lägre effekt i högtalaren.
- Ja, men impedansens maximum ligger normalt vid avstämningsfrekvensen (per definition), så den lägre effekten där kompenseras av högre verkningsgrad i systemet och ger, med lite tur och en klok kontruktion, hyfsat rak frekvensgång ändå. Hög impedans är inte nödvändigtvis semester för steget heller, det kan bli ostabilt vid hög impedans, klippa mot matningsspänningen (dvs dista) och annat skojigt. Hyfsad ordning på impedansen underlättar alltid för steget.
- Bilagor
-
- Löst 12"-element med och utan vikt, Z vs f
- HY124_MHX.JPG (169.56 KiB) Visad 8539 gånger
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster