Max på 16 ampeere?

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Max på 16 ampeere?

Inlägg av Robin Segerqvist »

Hej,

Kommer köra ett aktivt system på 1200W bas + 900W toppar och ett ljuspaket på mellan 1000-1250W...

Kommer jag klara mig på en 16 A säkring? Eller ska jag dela upp det?

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

Jag får det till att du behöver 15.27 alltså 16 A.
Men då tycker jag att marginalerna e lite knappa.
minns inte vad som e rekommenderat.
Jag skulle nog dela upp det, kanske tom blir lättare att hitta två olika jord då?
Viel Spass!

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Får kika på det. Men som det ser ut nu kommer jag köra på 600W i bas men om det behövs så måste jag ta med hela riggen, alltid bra att veta vad man har för marginaler?

tackar!

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Det är ganska sällan man stöter på ett enfas 16A uttag, oftast då det är 16A är när du har en blå handske. Eller på tex spisar (perilex uttag) men se upp där ibland har man bara 3 faser + jord fram och ingen nolla förbjudet men det händer... Sen har du dom vanliga europa handskarna men då kan du lika gärna köpa en splitt från 3fas handske till 3 enfas och lägga ljud på en fas och ljuset på dom andra.

Hoppas du blev lite klokare.

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

du, nu vet ja inte alls om ja tänkte rätt. sorry.
men har du kolla "räkna om Watt till ampere tråden"?
där nånstans står det att på en 32A säkring får du max avsäkra 25A
kan ju va en rikting...

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

ahh, nu blev jag också lite klokare :D

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

3100 - 3350W / 230 V = 13,5 - 14,6 A

Om de Watt du uppgett är effektförbrukning så klarar du det.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jonathan Olsson skrev:3100 - 3350W / 230 V = 13,5 - 14,6 A

Om de Watt du uppgett är effektförbrukning så klarar du det.
Det är ju frågan Robin, har du angett vad elementen är speccade till, eller vad förstärkarna drar ifrån nätet, det är ju det sistnämnda som är intressant att räkna på.

Rebecca>>Varför vill du hitta två olika jordpunkter?

Ett 32A uttag får säkras upp till 32A, som du säkert fann lite längre ned i samma tråd.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

Rebecca>>Varför vill du hitta två olika jordpunkter?
nu hänger ja inte med här.. men vill man vanligtvis inte ha två olika jord för att undevika ev. brum?
var tänker ja fel?
Ett 32A uttag får säkras upp till 32A, som du säkert fann lite längre ned i samma tråd.
Nope... skummade :oops:

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Rebecca Neumann skrev:nu hänger ja inte med här.. men vill man vanligtvis inte ha två olika jord för att undevika ev. brum?
I allmänhet vill man snarare sträva efter en gemensam och mycket stabil jord. På ett klubbgig blir det i normalfallet jordledaren i den enda CEE-handske som matar all scenteknik, på stora utomhus gig kan det handla om djupa jordspett eller motsvarande. Med flera olika jordpunkter kommer det som regel att finnas små potentialskillnader (spänningsskillnader) mellan dem, villket lätt kan ge upphov till brum och andra problem.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Rebecca Neumann skrev:du, nu vet ja inte alls om ja tänkte rätt. sorry.
men har du kolla "räkna om Watt till ampere tråden"?
där nånstans står det att på en 32A säkring får du max avsäkra 25A
kan ju va en rikting...
Det e rätt vid fast instalation där får det max va avsäkrt med 25A bara för att den använder 6mm2 ledare. Men för mobil så får utagen va avsäkrade med 32A. Så ett 32A utag som sitter i ett hus så är den troligen avsäkrad med 25A
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Som diskuterats tidigare så är det alltid en bra idé att kolla hur mycket ström de uttag man har tänkt använda är avsäkrade för. Själva kopplingsdonet är bara en övre gräns för strömuttaget, i synnerhet i fasta installationer man kan aldrig utgå från att det går att plocka ens 3x25 A ur ett 32A CEE-uttag utan det kan vara ännu klenare avsäkrat.

Dessutom är det ofta så att en grupp- eller huvudsäkring är dimensionerad för mindre ström än summan av de underliggande gruppsäkringarna. I praktiken betyder det att alla uttag kanske inte kan lastas fullt samtidigt. Om det exempelvis, i en idrottshall eller nattklubb, finns 2 st 3x63 A uttag, 2 st 3x32 A uttag och 4 st 3x16 A uttag så kanske de matas från en undercentral som bara är avsäkrad för 3x125 A. Bra grej att kolla alltså.

På tal om Perilex så är en kort övergång från Perilex 3x16 A till CEE en otroligt användbar pryl att ha med sig på klubbgig... :wink:

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Håller med föregående talare. Har själv råkat ut för att vi hade 2*63A CEE, samt 1*32A CEE och 2*16A CEE. Använde bara 32A uttaget och lastade de med cirka 20A. Strömmen gick och vi konstaterade efter samtal till el-leverantör att de bara betalade för 3*25A för hela huset. Och det var ett stort hus med restaurangkök. :) Heder till el-bolaget som kom och bytte säkringar till större så showen kunde fortsätta.

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

Strömmen gick och vi konstaterade efter samtal till el-leverantör att de bara betalade för 3*25A för hela huset.
quote]Som diskuterats tidigare så är det alltid en bra idé att kolla hur mycket ström de uttag man har tänkt använda är avsäkrade för. [/quote]

Återigen en kanske dum fråga, men hur kollar man det?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Rebecca Neumann skrev:Återigen en kanske dum fråga, men hur kollar man det?
Den jobbiga vägen... :wink:
Man måste kolla säkringarna i elcentralen som uttaget/-en ligger under, och helst i åtminstone en överordnad central också. Var de finns, åtminstone den närmaste, vill man ju hur som helst gärna veta om utifall att.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster