Trefas in i liiten stegvagn

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Trefas in i liiten stegvagn

Inlägg av David G. Åhman »

Har införskaffat ett litet steg, ett litet rack och en liten processor. Funderar på att sätta ett trefasuttag bak på stegracket, där fas tre går till att driva steget (samt processorn) och sen fas 1 och fas 2 går till två eluttag för backline/andra steg etc.

Så långt är det ju lungt. Problemet är de gig trefas inte finns. Funderar på att bygga ihop en adapter från vanlig shuko-hane till 16A trefashandske hona. Sen då bara koppla in neutral, L3 och jord i den.

Jag har en skarp känsla av att detta inte är smart. Fast samtidigt när jag benar ut det kan jag inte se något farligt med det.

Vad händer om jag pluggar i grejer i de extra uttagen på baksidan när L1 och L2 inte är inkopplade?

Vad finns det mer för varningstecken? Känns annars som en väldigt praktisk lösning...

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har byggt en sådan adapter. Men jag byglade faserna så att L1, L2, L3 går på samma.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Trefas in i liiten stegvagn

Inlägg av Magnus Lindgren »

David G. Åhman skrev:Har införskaffat ett litet steg, ett litet rack och en liten processor. Funderar på att sätta ett trefasuttag bak på stegracket, där fas tre går till att driva steget (samt processorn) och sen fas 1 och fas 2 går till två eluttag för backline/andra steg etc.

Så långt är det ju lungt. Problemet är de gig trefas inte finns. Funderar på att bygga ihop en adapter från vanlig shuko-hane till 16A trefashandske hona. Sen då bara koppla in neutral, L3 och jord i den.

Jag har en skarp känsla av att detta inte är smart. Fast samtidigt när jag benar ut det kan jag inte se något farligt med det.

Vad händer om jag pluggar i grejer i de extra uttagen på baksidan när L1 och L2 inte är inkopplade?

Vad finns det mer för varningstecken? Känns annars som en väldigt praktisk lösning...
Vad jag vet så kan det inte hända särskilt mycket, då det är i likhet med att två säkringar har gått... Det skulle väl va då om du nu har en 16A vidarematning och kopplar in en trefasmotor, värmefläkt etc...

Men som Marcus skrev, bygka L1, L2, L3 i adaptern så har du iaf möjlighet att koppla in nåt i dom extra uttagen.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Det är helt ok. BTDTGTTS.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Så gör man Electrosound rätt ofta. Brollans vagnar tar 32A in, så schuko till 32A-adaptern åker fram om man inte ska elda på för mycket.
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster