Ansvar ?

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Anders Ahlquist
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 18:23
Kontakt:

Ansvar ?

Inlägg av Anders Ahlquist »

Var ute i helgen och satte ljus på ett mellanstort jobb, När jag kom så fick jag väldigt dåliga vibbar angående ljudfolket som sprang där (sura och tvära var de oxå, tyckte att jag bara var ivägen när de skulle ställa ljud), Utrustningen som de använde "kraftcasar" kablage mm verkade vara riktigt HPD. När väl jag fick komma till hade dessa dragit för att äta och då skulle jag upp i trossen som de satt och montera mina "lampor", när jag tog i trossen så fick jag mig världens pärla (pumpen slog två slag på en gång). Tog fram min lilla fluke och konstaterade att det var 240 i trossen. Påtalade detta för arrangören som sköt allt ifrån sig. Jag vägrade att sätta upp min utrusning så länge det var ström i trossen vilket retade upp honom ännu mer.

Min fråga är, är det inte arrangören som bär det yttersta ansvaret om något skulle hända?

//Anders

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag har lärt mig att det är "riggaren" alltså uthyrningsföretget som gör jobbet som är ansvarig.

Så är det iallafal för flygande utrusning.

Om du tex är på en teater med fasta rårör/ tross så är det den som äger lokalen/fastigheten

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ansvar ?

Inlägg av Hasse Queisser »

Anders Ahlquist skrev:Jag vägrade att sätta upp min utrusning så länge det var ström i trossen vilket retade upp honom ännu mer.
???????

Den snubben har ju inte riktigt alla tomtar hemma.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Oj. Det är ju ännu värre än det jag hittade på Södran, 107V potentialskillnad mellan ljusgriden och audiojord. Att inga JFB:er löste på det där...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ian Delahorne skrev:Oj. Det är ju ännu värre än det jag hittade på Södran, 107V potentialskillnad mellan ljusgriden och audiojord. Att inga JFB:er löste på det där...
JFB styrs av ström inte spänning

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jo, jag vet hur en JFB funkar, mest förvånad över att den inte jordade nånstans utan bara låg och flöt med 240VAC på.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Hur arrangören kan bli sur över att du inte hänger upp dina lampor i ett spänningssatt trossystem kan jag bara inte fatta!!!

Men i ditt fall borde det vara ljudfolket som bär ansvaret, det är ju dom som hängt upp skiten...

99% av sveriges befolkning vet att man inte ska köra fingrarna i vägguttaget...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Anders Ahlquist
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 18:23
Kontakt:

Inlägg av Anders Ahlquist »

Att arrangören blev sur på mig berodde på att han tyckte att jag kunde bryta strömen medan jag satte upp mina prylar, jag ansåg då att om jag gjorde detta skulle även jag kunnat bli anklagad för att gjort riggen strömförande, nu var det ju inget tvivel om vem som hade gjort fel.
Nu fixadet sig när ljudkillarna kom tillbaka, vad de gjorde vet jag inte nu men........
Poägen i det hela är nu att "ljudfirman MBR" (kan inte hitta den som reggad på detta namn i bolagsverket) har varit i kontakt med min svåger som är elektriker för att de har problem, han ringde mig i kväll och undrade om jag kunde titta på detta då han inte har tid, undrar vad de tänker om den knällige konsulten kommer för att gå igenom deras prylar.

?? skall jag ta jobbet ???

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det är alltid beställaren i många fall arangören som bär det ytersta ansvaret att allt går säkert till.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jörgen Torsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 01:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Jörgen Torsson »

Sitter här och plöjer igenom en massa gamla trådar, många bra frågor och svar men den här tråden saknar jag upplösningen på.
Är det någon som vet om Anders Ahlquist tog jobbet och gick igenom deras prylar? Han verkar ha försvunnit från forumet 1 månad efter detta inlägg.

[edit] Är det någon som vet varför trossen var spänningsatt?

Anders Ahlquist
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 18:23
Kontakt:

Re: Ansvar ?

Inlägg av Anders Ahlquist »

Sitter här och försöker komma in på alla forum som jag varit med i.
Jag har varit väldigt sjuk, och tillbringat stora delar av min tid på sjukhus och rehab.

Ang 220V i trossen så tog jag på mig jobbet, och fick betalt.
Fanns många fel i deras utrustning brister mm. Men vad som fick trossen att bli strömförande var att de i en av Power Blocken hade skiftat fas och jord. Om det varit så från fabrik eller de själva varit inne fick jag aldrig reda på. Problemet var att alla tre kablarna var svarta, Fas, nolla och jord.

Skall försöka vara mer aktiv på mina forum nu, men lovar inget. försöker komma fatt i livet.

Anders

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ansvar ?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Jag var med om en liknande händelse för några år sedan i en kommun i länet. Ett coverband och någon lokal ljudfirma hade ställt upp sina prylar (ljud och ljus).

Jag skulle rikta om en lampa som bländade, ställde mig på ett case och vred till lampan... inga problem. Men när jag skulle kliva ner så höll jag i lampan och tog stöd med andra handen mot ett slutstegscase varvid jag fick den värsta stöt jag någonsin varit med om. Har fått mig någon geting från vanliga 230V-uttag i samband med husrenovering vid något tillfälle, men detta var sju resor värre. Kände mig darrig som en ål hela kvällen efteråt.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ansvar ?

Inlägg av Niklas Elste »

jap 230 är inte kul

men det som jag har upplevt som är värre är en gammal ropligh styrning den kängade på mig rejält vaknade på natten efteråt av att en muskel i taget krampadde en kort sund (mycket otrevlig upplevelse)

Så se upp med gamla styrningar med få volt som styr och många som inte styr

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster